Gratis proefperiode
  • Academie
  • Inleiding tot klantenwaardering

Inleiding tot klantenwaardering

Wat is klantenwaardering?

Customer appreciation can be defined as a measure of a company’s efforts towards its customers. It’s a proactive approach to engage customers and show them that you care about them and are grateful for their business. Thus, customer appreciation initiatives are mainly aimed at existing customers.

Het hebben van een solide strategie voor klantenwaardering is de basis van;

Voorbeeld klantenwaardering - LiveAgent
Voorbeeld klantenwaardering

Waarom is klantenwaardering belangrijk?

Bedrijven die hun klanten niet waarderen, lopen het risico hen te verliezen aan de concurrentie, omdat klanten die zich niet gewaardeerd en goed verzorgd voelen, eerder geneigd zijn om over te stappen.

Uit het onderzoek van Rockefeller Corporation bleek dat 68% van het volledige klantenbestand vertrekt vanwege vermeende onverschilligheid, wat betekent dat ze denken dat bedrijven niet om hen geven – vergeleken met slechts 14% die vertrekt vanwege ontevredenheid over producten of diensten.

On the other hand, developing and implementing an effective client appreciation strategy may become a critical success factor. Companies that have more satisfied customers enjoy improved customer loyalty and retention. Considering that loyal customers buy 90% more often and spend 60% more per transaction, according to the Rosetta Consulting survey – it ultimately results in increased business profitability. A study by Andy Fred Wali and Bright C Opara also revealed that a customer appreciation strategy influences customer loyalty and advocacy, which leads to increased sales growth.

Klantenwaardering zinnen

De taal die bedrijven gebruiken in hun communicatie met potentiële klanten, maakt een groot verschil in de perceptie van klanten. Er zijn veel verschillende manieren om taal te gebruiken om dankbaarheid uit te drukken aan trouwe klanten. Hier zijn enkele van de meest fundamentele zinnen en woorden om te onthouden:

  • Simpelweg “Bedankt” en al zijn variaties;
  • Waarderingswoorden (‘We stellen het zeer op prijs dat u voor ons bedrijf hebt gekozen…’);
  • Woorden van dankbaarheid (‘We zijn dankbaar voor uw jarenlange trouwe klant’);
  • Voorwaarden voor erkenning (“Om uw loyaliteit te erkennen, nodigen we u graag uit om deel te nemen aan ons klantenwaarderingsprogramma.“)
Ideeën voor klantenwaardering

Bedankt voor bedrijven

If your customer service team is constantly using the same phrase, here are some good examples of formulating the same phrase differently:

  • Bedankt voor uw bestelling!
  • Dank voor uw aankoop!
  • Bedankt voor uw bestelling!
  • Bedankt voor het steunen van mijn klein bedrijf!
  • Bedankt voor het steunen van mijn bedrijf!
  • Bedankt om bij ons te winkelen!
  • Bedankt om bij ons te winkelen!

Are you looking for more customer appreciation templates to use? Check out our free Customer appreciation email templates that you can copy & paste. 

Ideeën voor klantenwaardering

Volgens een onderzoek van ClickFox gelooft 62% van de consumenten dat hun loyale merken hen niet genoeg belonen. Er zijn veel verschillende manieren, zowel creatief als eenvoudig, waarop een merk zijn klanten het gevoel kan geven dat het om hen geeft.

Investing time and resources into customer appreciation initiatives and regularly expressing gratitude to customers has a couple of benefits. It can significantly deepen customer relationships, increase satisfaction, improve customer loyalty, and encourage brand advocacy.

Welke ideeën voor klantenwaardering een bedrijf ook kiest om te implementeren, er zijn een paar dingen die u altijd moet onthouden. Elke poging om klanten te bedanken moet relevant, waardevol, merkbaar, oprecht en liefst gepersonaliseerd zijn.

30 ideeën voor klantenwaardering die bedrijven kunnen gebruiken om klanten te bedanken

  • Bied willekeurige kortingsbonnen aan op uw producten/diensten.
  • Stuur coupons, attente cadeaubonnen of gewoon een doos koekjes naar trouwe klanten.
  • Bied gratis product- of service-upgrades.
  • Include customer appreciation notes with every purchase.
  • Bied gepersonaliseerde functies aan voor uw producten of diensten.
  • Bied beloningen aan klanten die recente vijfsterrenrecensies hebben gegeven.
  • Send thank you emails following a purchase, re-purchase, or testimonial.
  • Deel waardevolle inhoud waarmee klanten het meeste uit uw producten of diensten kunnen halen.
  • Maak een bedankvideo en deel deze met klanten.
  • Send handwritten personalized thank you letters by snail mail.
  • Zet loyale klanten op uw website, blog of sociale media.
  • Deel gebruikssituaties en succesverhalen van klanten op uw blog
  • Bied speciale aanbiedingen aan uw voorstanders van sociale media.
  • Send relevant and valuable customer appreciation gifts
  • Bied klanten gratis adviessessies.
  • Bied gratis educatief materiaal aan, bijvoorbeeld webinars, whitepapers, tutorials, enz.
  • Geef speciale kortingen of gratis cadeaus voor verjaardagen van klanten, of stuur ze verjaardagskaarten met de wens ‘Gefeliciteerd!’
  • Reward customers with a customer loyalty program.
  • Creëer een VIP-club voor klanten met exclusieve voordelen.
  • Start een verwijzingsprogramma en beloon klanten voor het doorverwijzen van hun vrienden.
  • Als klanten bedrijfseigenaren zijn, verwijs hun bedrijf dan door naar anderen.
  • Bied klanten speciale aanbiedingen bij andere (niet-concurrerende) merken.
  • Organiseer een gedenkwaardig evenement voor klantenwaardering.
  • Houd een klantenwaarderingswedstrijd of weggeefactie.
  • Verras trouwe klanten af ​​en toe met onverwachte voordelen.
  • Laat zien dat uw wijzigingen hebt doorgevoerd naar aanleiding van hun feedback.
  • Vier belangrijke bedrijfsmijlpalen en markeer de meest loyale klanten.
  • Houd een specifieke dag, week of maand gewijd aan klantenwaardering.
  • Doneer namens uw klant aan een lokaal goed doel.
  • Bied aan om een ​​klant te sponsoren voor een evenement waaraan ze deelnemen.

Citaten over klantenwaardering

Deze 5 citaten over klantenwaardering laten zien hoe belangrijk het is om om klanten te geven en waardering te tonen:

“Een woord van waardering kan vaak bereiken wat niets anders zou kunnen bereiken.”

B. C. Forbes

“Laat uw wereld om de klant draaien, en meer klanten zullen om u draaien.”

Heather Williams

“Klanten geven er niet om hoeveel u weet, tenzij ze weten hoeveel u om hen geeft.”

Damon Richards

“Klanten zijn als tanden. Als u niet voor ze zorgt, gaan ze een voor een weg totdat ze er niet meer zijn.”

Jerry Flanagan

“Het is makkelijker om van een merk te houden als het merk ook van u houdt.”

Seth Godin

Ontdek het zelf

Knowledge is important, but only when it’s put into practice. Test out everything you learn in our academy right inside of LiveAgent.

YouTube video player

Try out LiveAgent for FREE

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

Terug naar academie Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.