Wat is klantenwaardering?
Klantenwaardering kan worden gedefinieerd als een maatstaf voor de inspanningen van een bedrijf voor zijn klanten. Het is een proactieve benadering om klanten te betrekken en ze te laten zien dat u om ze geeft en en dankbaar bent voor hun aankopen. Klantenwaarderingsinitiatieven zijn dus vooral gericht op bestaande klanten.
Het hebben van een solide strategie voor klantenwaardering is de basis van;
- Het vergroten van de klantentevredenheid
- Het opbouwen van klantenloyaliteit
- Het verbeteren van het klantenbehoud
Waarom is klantenwaardering belangrijk?
Bedrijven die hun klanten niet waarderen, lopen het risico hen te verliezen aan de concurrentie, omdat klanten die zich niet gewaardeerd en goed verzorgd voelen, eerder geneigd zijn om over te stappen.
Uit het onderzoek van Rockefeller Corporation bleek dat 68% van het volledige klantenbestand vertrekt vanwege vermeende onverschilligheid, wat betekent dat ze denken dat bedrijven niet om hen geven – vergeleken met slechts 14% die vertrekt vanwege ontevredenheid over producten of diensten.
Aan de andere kant kan het ontwikkelen en implementeren van een effectieve strategie voor klantenwaardering een kritische succesfactor worden. Bedrijven met meer tevreden klanten profiteren van verbeterde klantenloyaliteit en -retentie. Gezien het feit dat trouwe klanten 90% vaker kopen en 60% meer uitgeven per transactie, volgens de Rosetta Consulting-enquête, resulteert dit uiteindelijk in een hogere bedrijfswinstgevendheid. Uit een onderzoek door Andy Fred Wali en Bright C Opara bleek ook dat een klant waarderingsstrategie beïnvloedt klantenloyaliteit en belangenbehartiging, wat leidt tot een hogere omzetgroei.
Klantenwaardering zinnen
De taal die bedrijven gebruiken in hun communicatie met potentiële klanten, maakt een groot verschil in de perceptie van klanten. Er zijn veel verschillende manieren om taal te gebruiken om dankbaarheid uit te drukken aan trouwe klanten. Hier zijn enkele van de meest fundamentele zinnen en woorden om te onthouden:
- Een simpele “Bedankt” en al zijn variaties;
- Waarderende woorden (“We waarderen uw keuze voor ons bedrijf echt…”);
- Woorden van dankbaarheid (“We zijn dankbaar voor uw vele jaren als een trouwe klant.”).
- Voorwaarden voor aanvaarding en erkenning (“Om uw loyaliteit te erkennen, willen we u graag uitnodigen om deel te nemen aan ons klantenwaarderingsprogramma.“)
Bedankt voor bedrijven
Als uw klantenserviceteam constant de dezelfde zin, hier zijn enkele goede voorbeelden van het anders formuleren van dezelfde zin:
- Dank u voor uw bestelling!
- Bedankt voor uw aankoop!
- Bedankt voor uw bestelling!
- Bedankt voor het ondersteunen van mijn klein bedrijf!
- Bedankt voor het ondersteunen van mijn bedrijf!
- Bedankt om bij ons te winkelen!
- Bedankt dat u zaken wil doen met ons!
Bent u op zoek naar meer sjablonen voor klantenwaardering om te gebruiken? Bekijk onze gratis Emailsjablonen voor klantenwaardering die u kunt kopiëren & Plakken.
Ideeën voor klantenwaardering
Volgens een onderzoek van ClickFox gelooft 62% van de consumenten dat hun loyale merken hen niet genoeg belonen. Er zijn veel verschillende manieren, zowel creatief als eenvoudig, waarop een merk zijn klanten het gevoel kan geven dat het om hen geeft.
Tijd en middelen investeren in initiatieven voor klantenwaardering en regelmatig dankbaarheid uiten aan klanten heeft een aantal voordelen. Het kan de klantenrelaties aanzienlijk verdiepen, de tevredenheid verhogen, de klantenloyaliteit verbeteren en de belangenbehartiging van het merk aanmoedigen.
Welke ideeën voor klantenwaardering een bedrijf ook kiest om te implementeren, er zijn een paar dingen die u altijd moet onthouden. Elke poging om klanten te bedanken moet relevant, waardevol, merkbaar, oprecht en liefst gepersonaliseerd zijn.
30 ideeën voor klantenwaardering die bedrijven kunnen gebruiken om klanten te bedanken
- Bied willekeurige kortingsbonnen aan op uw producten/diensten.
- Stuur coupons, attente cadeaubonnen of gewoon een doos koekjes naar trouwe klanten.
- Bied gratis upgrades van producten of diensten aan.
- Voeg bij elke aankoop klantwaarderingen toe.
- Bied gepersonaliseerde functies aan voor uw producten of diensten.
- Bied incentives aan klanten die recente vijfsterrenrecensies hebben gegeven.
- Stuur bedankmails na een aankoop, heraankoop of beoordeling.
- Deel waardevolle inhoud die klanten helpt het meeste uit uw producten of diensten te halen.
- Maak een bedanktvideo en deel deze met klanten.
- Stuur handgeschreven gepersonaliseerde bedankbrieven per gewone post.
- Stel trouwe klanten voor op uw website, blog of sociale media.
- Deel klantencase-studies en succesverhalen op je blog.
- Bied speciale aanbiedingen aan aan uw sociale mediavoorvechters.
- Stuur relevante en waardevolle klanten waarderingsgeschenken
- Bied klanten gratis adviessessies aan.
- Bied gratis educatief materiaal aan, bijvoorbeeld webinars, whitepapers, tutorials, etc.
- Geef speciale kortingen of cadeaus voor klanten die jarig zijn, of stuur ze verjaardagskaarten met de boodschap “Gefeliciteerd met je verjaardag!”
- Beloon klanten met een klantenloyaliteitsprogramma.
- Creëer een klanten VIP-club met exclusieve voordelen.
- Start een verwijzingsprogramma en beloon klanten voor het doorverwijzen van hun vrienden.
- Als klanten eigenaren van een bedrijf zijn, verwijs hun bedrijf dan door naar anderen.
- Bied klanten speciale aanbiedingen aan bij andere (niet-concurrerende) merken.
- Organiseer een gedenkwaardig klantenwaarderingsevenement.
- Houd een klantenwaarderingswedstrijd of weggeefactie.
- Verras trouwe klanten af en toe met onverwachte voordelen.
- Toon aan dat u veranderingen hebt doorgevoerd als reactie op hun feedback.
- Vier belangrijke mijlpalen van het bedrijf en benadruk de meest loyale klanten.
- Heb een specifieke dag, week of maand gewijd aan klantenwaardering.
- Doneer namens uw klant aan een lokale liefdadigheidsorganisaties.
- Biedt aan om een klant te sponsoren voor een evenement waar ze aan deelnemen.
Citaten over klantenwaardering
Deze 5 citaten over klantenwaardering laten zien hoe belangrijk het is om om klanten te geven en waardering te tonen:
“Een woord van waardering kan vaak bereiken wat niets anders kan bereiken.”
B. C. Forbes
“Draai uw wereld rond de klant, en meer klanten zullen om u draaien.”
Heather Williams
“Klanten geven er niet om hoeveel u weet, tenzij ze weten hoeveel u om hen geeft.”
Damon Richards
“Klanten zijn als tanden. Als je niet voor ze zorgt, gaan ze een voor een weg totdat er geen meer zijn.”
Jerry Flanagan
“Het is makkelijker om van een merk te houden als het merk ook van u houdt.”
Seth Godin
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles wat u leert in onze academie in LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Wat is klantenwaardering?
Klantenwaardering kan worden gedefinieerd als een maatstaf voor de inspanningen van een bedrijf voor zijn klanten. Het is een proactieve benadering om klanten te betrekken en hen te laten zien dat u om hen geeft.
Waarom is klantenwaardering belangrijk?
Bedrijven die hun klanten niet waarderen, lopen het risico hen te verliezen aan de concurrentie. Omdat klanten die zich niet gewaardeerd en goed verzorgd voelen, eerder van merk veranderen.
Hoe spreekt u dankbaarheid uit naar klanten?
Betuig uw dankbaarheid aan klanten door middel van willekeurige kortingen, coupons, bedankmails, gratis consultatiesessies of doneer namens de klant aan een goed doel.
Emailsjablonen voor klantenwaardering
Verhoog klantentevredenheid en loyaliteit met onze gratis emailsjablonen voor klantenwaardering van LiveAgent. Ontdek hoe goed getimede bedankmails de betrokkenheid stimuleren en mond-tot-mondreclame bevorderen. Start vandaag nog uw gratis account!
Cadeaus voor klantenwaardering
Tegenwoordig hangt de financiële stabiliteit van bijna elk bedrijf sterk af van de klantentevredenheid. Lees meer over cadeaus voor waardering van klanten.
Ontdek hoe u klantenwaarde creëert door klantbehoeften te begrijpen, waardeproposities te definiëren en concurrenten te onderzoeken. Leer de voordelen van effectieve klantenwaarde en hoe het uw bedrijf een concurrentievoordeel kan geven. Vergroot uw marktaandeel en klanttevredenheid met onze kernprincipes voor waardecreatie. Bezoek nu voor meer inzichten!
Verhoog de betrokkenheid met LiveAgent
Verhoog de klantenbetrokkenheid met LiveAgent en onderscheid uw bedrijf in een concurrerende markt. Ontdek strategieën voor betere klantenervaringen en verhoog uw herhaalaankopen. Probeer nu gratis en ervaar gepersonaliseerde ondersteuning die klanten blij maakt. Geen kredietkaart nodig!