• Academie
  • Een klantenloyaliteitsprogramma maken

Een klantenloyaliteitsprogramma maken

Een klantenloyaliteitsprogramma maken

Uit de Yotpo-enquête over de houding van Amerikaanse shoppers ten aanzien van klantenloyaliteit in 2018 bleek dat meer dan 52% van de loyale klanten bereid zijn om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma als hun dat wordt aangeboden.

Het loyaliteitsrapport 2018 van Bond Brand Loyalty onthulde ook dat consumenten 37% meer uitgeven aan merken als ze lid zijn van een loyaliteitsprogramma, terwijl 37% zelfs bereid is een vergoeding te betalen voor toegang tot verbeterde loyaliteitsprogramma-voordelen.

Wat is een klantenloyaliteitsprogramma?

Een klantenloyaliteitsprogramma is een marketingtactiek. Het wordt door bedrijven gebruikt om terugkerende klanten aan te moedigen meer te kopen door hen bepaalde voordelen en beloningen aan te bieden. Die voordelen kunnen variëren van kortingen of gratis producten tot andere voordelen die waardevol zijn voor klanten. Een effectief loyaliteitsprogramma voor het belonen van klanten vervult in feite drie fundamentele marketingdoelen en doelstellingen:

  • Verbetert de klantenloyaliteit en de levenslange waarde van de klant;
  • Verhoogt de winst door meer producten of diensten te verkopen, up-selling en cross-selling aan huidige klanten;
  • Definieert een ideaal klantenprofiel door klantengegevens en aankoopgedrag vast te leggen.

Geweldige loyaliteitsprogramma’s voor klanten (voorbeelden):

  • Amazon Prime
  • Sephora Beauty Insider
  • Starbucks Rewards
  • American Express Plenti
  • Virgin Atlantic Flying Club

Voordelen van klantenloyaliteitsprogramma’s

Afgezien van meer klantenbehoud en hogere winsten, resulteert het aanbieden van beloningsprogramma’s voor klanten in een aantal andere voordelen voor bedrijven. Met de juiste strategie stellen deze voordelen bedrijven in staat om een diepere emotionele band op te bouwen met bestaande klanten, meer betekenisvolle klantenbetrokkenheid te stimuleren en zelfs merkadvocaten te creëren.

Bovendien maken ze het ook mogelijk om waardevolle klantengegevens te verzamelen die verder kunnen worden gebruikt voor het personaliseren van klantervaringen. Zo creëert u gerichte marketingcampagnes. Het implementeren van een loyaliteitsprogramma is een investering. Het helpt bedrijven om daadwerkelijk geld te besparen, aangezien retentiestrategieën meestal goedkoper zijn dan het aantrekken van nieuwe klanten. Hieronder vindt u verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s.

Basistypen loyaliteitsprogramma’s

  • Een puntenprogramma biedt klanten de mogelijkheid om punten te verdienen die kunnen worden ingewisseld voor kortingen of andere beloningen.
  • Een progressief programma is gebaseerd op loyaliteitsniveaus: hoe meer punten er worden verdiend, hoe hoger de beloningen.
  • Een betalend programma (VIP-ledenclub) biedt toegang tot exclusieve voordelen voor leden die een maandelijkse of jaarlijkse vergoeding betalen.
  • Op waarde gebaseerd programma bevat merkdonaties aan een liefdadigheidsinstelling die het mogelijk maakt om op een dieper niveau met klanten in contact te komen.
  • Een coalitieprogramma impliceert samenwerking met andere bedrijven om klanten kortingen te bieden bij de bijbehorende merken.
  • Een spelprogramma wordt mogelijk gemaakt door gamificatie en is gericht op het aanspreken van klanten in plaats van alleen transacties van hen te krijgen.
  • Een cashbackprogramma moedigt terugkerende klantenuitgaven aan door cashback aan te bieden.
  • Een hybride programma combineert verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s, meestal op punten gebaseerde en op niveaus gebaseerde systemen.

7 stappen om een ​​efficiënt klantenloyaliteitsprogramma te creëren

Het juiste ontwerp van het klantenloyaliteitsprogramma is cruciaal voor de missie. Hieronder staan ​​6 belangrijke aspecten waarmee u rekening moet houden bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma om het succes en de winstgevendheid ervan te verzekeren.

1. Study your current customer base

The first step in rolling out an effective customer loyalty program is researching your existing customers. This gives you a clear understanding of which customers to target and determine their motivations to join a loyalty program.

2. Decide on the right types of rewards

According to the 2019 Loyalty Barometer Report by HelloWorld, from a rewards perspective;

  • 77% of consumers enjoy free products
  • 75% prefer discounts and offers
  • 66% would like to get free samples
  • 57% favor free services
  • 41% like chances to win prizes
  • 32% love receiving surprises from the brand

Moreover, choose the right types of incentives that are most relevant to your customers.

3. Make it simple and easy to use

The more complex the loyalty program is – the harder it is to encourage customers to enroll. The 2017 COLLOQUY Loyalty Census research revealed; ease of use is the main reason for participating in a loyalty program for 53% of U.S. consumers. Among other reasons, “easy to understand” was cited by 37% of respondents.

4. Ensure engagement through various channels

The 2018 Loyalty Program Consumer Survey by CodeBroker reported; nearly 75% of consumers would actively engage with loyalty programs if they could access their rewards information from their smartphones. It also found that;

  • 37% of loyalty program members prefer accessing loyalty program information via a periodic text message
  • 28% prefer a mobile app
  • 19% prefer desktop/laptop via a website

5. Avoid the most common pitfalls

As stated in the Loyalty Report 2018 by Bond Brand Loyalty; to ensure customer loyalty program success, the following TOP four pitfalls and sources of member frustration should be avoided:

  • Having expired points
  • Desired rewards being unavailable (either through blackouts or catalog changes)
  • Dealing with representatives who aren’t knowledgeable about the program
  • Being overwhelmed by emails

6. Make rewards valuable and easily attainable

Make sure the loyalty program offers rewards that are not only valuable for customers but are also easily attainable over a reasonable period of time. According to 2017 COLLOQUY Loyalty Census research and 2019 Loyalty Barometer Report by HelloWorld cited;

  • 57% – “it took too long to earn points of rewards”
  • 53% – “it did not provide rewards I was interested in”
  • 54% – “it takes too long to earn a reward”

These were the most common reasons for abandoning a customer loyalty program.

7. Measure the effectiveness and adjust if needed

When rolling out a loyalty program, there are a few important metrics to consider to measure its overall effectiveness. Such as customer retention rate, customer churn rate, Net Promoter Score, and Customer Effort Score. For example, if a loyalty program is successful; the customer retention rate should increase over time as more members join the program. If the numbers are not satisfactory, be ready to make the necessary changes. The changes are based on how the program is performing and how the customers are responding to it.

Klantenloyaliteitsprogramma’s voor kleine bedrijven

We hebben de grote voordelen van het hebben van een klantenloyaliteitsprogramma al genoemd. Elk bedrijf kan deze programma’s gebruiken, zelfs een klein bedrijf. Het rendement op investering is klantenbehoud, klantenbewustzijn, verwijzingen en meer. Slaap niet op deze kans en kies een budgetvriendelijk loyaliteitsprogramma voor uw bedrijf.

Voorbeelden van klantenloyaliteitsprogramma’s voor kleine bedrijven:

  • Klantenkaarten (ponskaarten of lidmaatschapskaarten)
  • Online registratie
  • Emailmarketing
  • Mobiele apps

Klantenloyaliteitsprogramma’s voor kleine bedrijven kunnen van sector tot sector verschillen. Het betekent echter niet altijd dat de een beter is dan de ander.

Als u meer wilt weten, bekijk dan ons uitgebreide artikel over klantenwaardering.

Ontdek het zelf

Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles in onze academie in de LiveAgent.

Try out LiveAgent for FREE

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

Frequently asked questions

Wat is een klantenloyaliteitsprogramma?

Een klantenloyaliteitsprogramma is een marketingtactiek. Bedrijven gebruiken een loyaliteitsprogramma om klanten aan te moedigen meer te kopen door hen bepaalde voordelen en beloningen aan te bieden.

Wat is een voorbeeld van een geweldig loyaliteitsprogramma?

Een geweldig voorbeeld van een loyaliteitsprogramma is Amazon Prime, dat gratis bezorging biedt met andere voordelen en voordelen voor hun leden.

Wat zijn de voordelen van klantenloyaliteitsprogramma's?

Naast meer klantenbehoud en hogere winsten, levert het aanbieden van beloningsprogramma’s voor klanten verschillende andere voordelen op voor bedrijven. Zoals het opbouwen van een betere band met bestaande klanten en/of het stimuleren van meer betekenisvolle klantenbetrokkenheid.

Terug naar academie Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.