Gratis proefperiode

Language switcher

–Hidden comment

Use attributes in format region_from and region_to= to change the languages showing in language switcher.
Available regions are:
europe_from europe_to
asia_from asia_to
mideast_from mideast_to
america_from america_to

Example:
europe_from=0 europe_to=22 will put all languages (ordered in language switcher settings) from 1 to 21 to Europe region:
asia_from=22 asia_to=25 will put all languages from 23 to 24 (so only 2) into Asia region.

  • Academie
  • Een klantenloyaliteitsprogramma maken

Een klantenloyaliteitsprogramma maken

Uit de Yotpo-enquête over de houding van Amerikaanse shoppers ten aanzien van klantenloyaliteit in 2018 bleek dat meer dan 52% van de loyale klanten bereid zijn om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma als hun dat wordt aangeboden.

Het loyaliteitsrapport 2018 van Bond Brand Loyalty onthulde ook dat consumenten 37% meer uitgeven aan merken als ze lid zijn van een loyaliteitsprogramma, terwijl 37% zelfs bereid is een vergoeding te betalen voor toegang tot verbeterde loyaliteitsprogramma-voordelen.

Wat is een klantenloyaliteitsprogramma?

Een klantenloyaliteitsprogramma is een marketingtactiek. Het wordt door bedrijven gebruikt om terugkerende klanten aan te moedigen meer te kopen door hen bepaalde voordelen en beloningen aan te bieden. Die voordelen kunnen variëren van kortingen of gratis producten tot andere voordelen die waardevol zijn voor klanten. Een effectief loyaliteitsprogramma voor het belonen van klanten vervult in feite drie fundamentele marketingdoelen en doelstellingen:

  • Verbetert de klantenloyaliteit en de levenslange waarde van de klant;
  • Verhoogt de winst door meer producten of diensten te verkopen, up-selling en cross-selling aan huidige klanten;
  • Definieert een ideaal klantenprofiel door klantengegevens en aankoopgedrag vast te leggen.

Geweldige loyaliteitsprogramma’s voor klanten (voorbeelden):

  • Amazon Prime
  • Sephora Beauty Insider
  • Starbucks Rewards
  • American Express Plenti
  • Virgin Atlantic Flying Club

Voordelen van klantenloyaliteitsprogramma’s

Afgezien van meer klantenbehoud en hogere winsten, resulteert het aanbieden van beloningsprogramma’s voor klanten in een aantal andere voordelen voor bedrijven. Met de juiste strategie stellen deze voordelen bedrijven in staat om een diepere emotionele band op te bouwen met bestaande klanten, meer betekenisvolle klantenbetrokkenheid te stimuleren en zelfs merkadvocaten te creëren.

Bovendien kunnen ze ook waardevolle klantengegevens verzamelen die verder kunnen worden gebruikt voor het personaliseren van klantenervaringen. Zo creëert u gerichte marketingcampagnes. Het implementeren van een loyaliteitsprogramma is een investering. Het helpt bedrijven om daadwerkelijk geld te besparen, aangezien retentiestrategieën meestal goedkoper zijn dan het aantrekken van nieuwe klanten. Hieronder vindt u verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s.

Basistypen loyaliteitsprogramma’s

  • Een puntenprogramma biedt klanten de mogelijkheid om punten te verdienen die kunnen worden ingewisseld voor kortingen of andere beloningen.
  • Een progressief programma is gebaseerd op loyaliteitsniveaus: hoe meer punten er worden verdiend, hoe hoger de beloningen.
  • Een betalend programma (VIP-ledenclub) biedt toegang tot exclusieve voordelen voor leden die een maandelijkse of jaarlijkse vergoeding betalen.
  • Op waarde gebaseerd programma bevat merkdonaties aan een liefdadigheidsinstelling die het mogelijk maakt om op een dieper niveau met klanten in contact te komen.
  • Een coalitieprogramma impliceert samenwerking met andere bedrijven om klanten kortingen te bieden bij de bijbehorende merken.
  • Een spelprogramma wordt mogelijk gemaakt door gamificatie en is gericht op het aanspreken van klanten in plaats van alleen transacties van hen te krijgen.
  • Een cashbackprogramma moedigt terugkerende klantenuitgaven aan door cashback aan te bieden.
  • Een hybride programma combineert verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s, meestal op punten gebaseerde en op niveaus gebaseerde systemen.

7 stappen om een ​​efficiënt klantenloyaliteitsprogramma te creëren

Het juiste ontwerp van het klantenloyaliteitsprogramma is cruciaal voor de missie. Hieronder staan ​​6 belangrijke aspecten waarmee u rekening moet houden bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma om het succes en de winstgevendheid ervan te verzekeren.

1. Bestudeer uw huidige klantenbestand

De eerste stap bij het uitrollen van een effectief klantenloyaliteitsprogramma is het onderzoeken van uw bestaande klanten. Dit geeft u een duidelijk inzicht in op welke klanten u zich moet richten en bepaalt hun motivaties om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma.

2. Bepaal de juiste soort beloningen

Volgens het 2019 Loyalty Barometer Report van HelloWorld, vanuit een beloningsperspectief;

  • 77% van de consumenten geniet van gratis producten
  • 75% geeft de voorkeur aan kortingen en aanbiedingen
  • 66% wil graag gratis monsters ontvangen
  • 57% geeft de voorkeur aan gratis diensten
  • 41% vindt kansen om prijzen te winnen fijn
  • 32% vindt het leuk om verrassingen van het merk te ontvangen

Kies bovendien de juiste soorten beloningen die het meest relevant zijn voor uw klanten.

3. Maak het eenvoudig en gebruiksvriendelijk

Hoe complexer het loyaliteitsprogramma, hoe moeilijker het is om klanten aan te moedigen zich in te schrijven. Het COLLOQUY Loyalty Census-onderzoek van 2017 onthulde gebruiksgemak is de belangrijkste reden om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma voor 53% van de Amerikaanse consumenten. Onder andere “gemakkelijk te begrijpen” werd door 37% van de respondenten genoemd.

4. Zorg voor betrokkenheid via verschillende kanalen

Het Consumentenonderzoek Loyaliteitsprogramma 2018 door CodeBroker rapporteerde dat bijna 75% van de consumenten actief zou deelnemen aan loyaliteitsprogramma’s als ze vanaf hun smartphone toegang zouden hebben tot hun beloningsinformatie. Het vond ook dat;

  • 37% van de leden van het loyaliteitsprogramma de voorkeur geeft aan toegang tot informatie over het loyaliteitsprogramma via een periodieke sms
  • 28% de voorkeur geeft aan een mobiele app
  • 19% de voorkeur geeft aan desktop/laptop via een website

5. Vermijd de meest voorkomende valkuilen

Zoals vermeld in het Loyalty Report 2018 van Bond Brand Loyalty; om het succes van het klantenloyaliteitsprogramma te garanderen, moeten de volgende TOP vier valkuilen en bronnen van frustratie bij leden worden vermeden:

  • Verlopen punten hebben
  • Gewenste beloningen zijn niet beschikbaar (door black-outs of cataloguswijzigingen)
  • Omgaan met vertegenwoordigers die niet op de hoogte zijn van het programma
  • Overspoeld worden door emails

6. Maak beloningen waardevol en gemakkelijk bereikbaar

Zorg ervoor dat het loyaliteitsprogramma beloningen biedt die niet alleen waardevol zijn voor klanten, maar ook gemakkelijk te behalen zijn over een redelijke periode. Volgens COLLOQUY Loyalty Census-onderzoek uit 2017 en het 2019 Loyalty Barometer Report van HelloWorld geciteerd;

  • 57% – “het duurde te lang om beloningspunten te verdienen”
  • 53% – “het leverde geen beloningen op waarin ik geïnteresseerd was”
  • 54% – “het duurt te lang om een ​​beloning te verdienen”

Dit waren de meest voorkomende redenen om een ​​klantenloyaliteitsprogramma stop te zetten.

7. Meet de effectiviteit en pas indien nodig aan

Bij het uitrollen van een loyaliteitsprogramma zijn er een paar belangrijke statistieken waarmee u rekening moet houden om de algemene effectiviteit ervan te meten. Zoals klantenretentie, klantenverloop, Net Promoter Score en Customer Effort Score. Bijvoorbeeld als een loyaliteitsprogramma succesvol is, zou de klantenretentie in de loop van de tijd moeten toenemen naarmate meer leden deelnemen aan het programma. Als de cijfers niet bevredigend zijn, wees dan klaar om de nodige wijzigingen aan te brengen. De wijzigingen zijn gebaseerd op hoe het programma presteert en hoe de klanten erop reageren.

Klantenloyaliteitsprogramma’s voor kleine bedrijven

We hebben de grote voordelen van het hebben van een klantenloyaliteitsprogramma al genoemd. Elk bedrijf kan deze programma’s gebruiken, zelfs een klein bedrijf. Het rendement op investering is klantenbehoud, klantenbewustzijn, verwijzingen en meer. Slaap niet op deze kans en kies een budgetvriendelijk loyaliteitsprogramma voor uw bedrijf.

Voorbeelden van klantenloyaliteitsprogramma’s voor kleine bedrijven:

  • Klantenkaarten (ponskaarten of lidmaatschapskaarten)
  • Online registratie
  • Emailmarketing
  • Mobiele apps

Klantenloyaliteitsprogramma’s voor kleine bedrijven kunnen van sector tot sector verschillen. Het betekent echter niet altijd dat de een beter is dan de ander.

Als u meer wilt weten, bekijk dan ons uitgebreide artikel over klantenwaardering.

Ontdek het zelf

Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles in onze academie in LiveAgent.

LiveAgent 2021 | Better Customer Service Starts Today

Try out LiveAgent for FREE

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

FREE TRIAL
Terug naar academie Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.