Wat is verkoopautomatisering?
Verkoopautomatisering maakt gebruik van een systeem waarmee u repetitieve verkooptaken/-processen kunt verminderen. Hierdoor heeft uw team meer tijd om zich te concentreren op het sluiten van meer verkopen.
Welke verkooptaken/-processen kunt u automatiseren?
- Email vervolgberichten
- Verkoop onboarding
- Betalings-/factuurherinneringen
Wat zijn de voordelen van verkoopautomatisering?
De voordelen van verkoopautomatisering zijn onder meer:
Verbeterde productiviteit
Om een succesvol bedrijf te hebben, moet u uw tijd effectief en efficiƫnt beheren. Dit komt neer op de dagelijkse taken en workflows van uw medewerkers. Met verkoopautomatisering kunt u meer bereiken tijdens normale kantooruren aangezien de repetitieve taken worden geautomatiseerd.
Gecontroleerde workflows
Gecontroleerde workflows stellen uw bedrijf in staat om een āāsuccesvol lead nurturing-proces te creĆ«ren. Bovendien zorgen ze ervoor dat elke potentiĆ«le klant het juiste verkoopsproces doorloopt. Door specifieke workflows te automatiseren, kunt u voor elke potentiĆ«le klant een hoogwaardige verkoopervaring bieden met het product/de dienst, waardoor uw bedrijf vastgestelde KPIās kan behalen.
Merkconsistentie
Herhaalde verkooptaken zoals follow-up e-mails kunnen vervelend en vermoeiend zijn. Wat vaak gebeurt, is dat we na verloop van tijd misschien niet dezelfde kwaliteitsboodschap leveren. Zoals we allemaal weten, kunnen monotone berichten uw bedrijf op de lange termijn schaden. U moet echter een consistente boodschap over uw merkimago geven. Als u aan elke klant een ander merkimago presenteert, kan dit verwarrend zijn en uw merk schaden. Automatisering van verkoopemail kan dus een geweldige manier zijn om uw merk consistent te presenteren, zodat klanten u zien en onthouden vanuit een invalshoek die uw merk probeert te portretteren. .
Efficiƫnt gebruik van middelen
Ondersteuning voor verkoopautomatisering verbetert de productiviteit zonder de noodzaak om extra werknemers in te huren. Zo kunt u de extra middelen efficiƫnt gebruiken om uw product/dienst verder te verbeteren. Helaas gebruiken veel bedrijven hun middelen niet efficiƫnt, vooral niet als ze het goed doen. Onthoud dat uw bedrijf die middelen in slechtere tijden altijd kan gebruiken, of u kunt ze gebruiken om uw merk nog meer te koesteren.
Eenvoudig onboardingproces
Geautomatiseerde verkoopprocessen kunnen uw nieuwe medewerkers effectief op snelheid brengen. Geautomatiseerde en gecontroleerde workflows/taken, zoals vooraf geschreven emails en berichten, stellen nieuwe medewerkers in staat de kwaliteit van de merkportretten te begrijpen.
Verhoogde omzet
Als laatste voordeel zorgen gestroomlijnde workflows en geautomatiseerde taken voor een hogere omzet, aangezien uw team efficiƫnter is en u een geautomatiseerde verkooptrechter heeft.
Bonustip
Automatisering is een geweldige manier om de dagelijkse workflow en productiviteit van uw verkoopafdeling te verbeteren. Te veel automatisering kan echter contraproductief zijn. Als uw bedrijf de meeste taken probeert te automatiseren, kunnen de berichten robotachtig en onpersoonlijk worden, wat klanten vrijwel meteen kunnen herkennen. Als gevolg hiervan kan het de conversieratio verlagen en zelfs de reputatie van uw merk schaden. Als u automatisering echter slim kunt integreren in uw verkoopsproces, kunt u uw bedrijf naar een hoger niveau tillen. De sleutel is om ervoor te zorgen dat u kleine persoonlijke details toevoegt, zoals de naam van de klant.
Hoe kan LiveAgent sommige van uw verkoopprocessen automatiseren?
Emailsjablonen
Emailsjablonen is een functie in LiveAgent, waarmee u algemene emails kunt maken die geschikt zijn voor al uw contacten, zoals een vergeten wachtwoord of een verkoopbericht. Bovendien kunt u met LiveAgent regels voor automatisering van email gebruiken en deze personaliseren op basis van uw CRM-gegevens. Bovendien kunnen vertegenwoordigers gemakkelijk emails bewerken omdat er een ingebouwde WYSIWYG-editor is, of u kunt emails ook opmaken in HTML als u dat liever doet.

Heeft u hulp nodig bij het maken van een e-mailsjabloon? Bekijk onze gratis ideeƫn voor verkoopemailsjablonen.
Regels
De regels automatiseren de workflow via SLA-, tijd- en actieregels. LiveAgent biedt deze functie zodat uw agenten zich gedurende de dag kunnen concentreren op dringender taken.
Voorbeeld van verkoopautomatisering
Met de regels kunt u de door u gemaakte emailsjablonen automatiseren. Als u bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip verkoopopvolgingsmails wilt verzenden, doet u dit door een tijdregel in LiveAgent in te stellen.
CRM
CRM is een afkorting voor klantenrelatiebeheer. LiveAgent biedt CRM-integraties voor verbeterde klantenservice en verkoopcommunicatie. Omdat alle klantengegevens op ƩƩn plek staan, is het gemakkelijk om te communiceren en omslachtige processen te automatiseren. Als u bijvoorbeeld sjablonen voor emails voor verkoopopvolging maakt, kunt u de berichten eenvoudig personaliseren door een klantennaam toe te voegen.

Kent u LiveAgent niet?
LiveAgent is een veelzijdige helpdeskoplossing die traceert, automatiseert en rapporteert. Het systeem verzamelt alle inkomende communicatie in ƩƩn interface, zodat de medewerkers niet hoeven te schakelen tussen mediaplatforms om alle vragen te beantwoorden. Het brengt klantenvragen over van media zoals email, Instagram, Facebook, Viber, forum en meer. Bovendien biedt het automatiseringsfuncties voor klantenservice, zoals geautomatiseerde ticketdistributie, IVR of automatisch terugbellen.
Ready to try LiveAgent?
Try out LiveAgent for free and take your customer service and sales to the next level.
Hoe tijdregels in LiveAgent in te stellen
Leer hoe u tijdregels kunt instellen in LiveAgent om klantenondersteuning te verbeteren. Automatiseer taken en creƫer een efficiƫnt proces voor ticketbeheer.
Hoe beloningen en badges instellen in LiveAgent
Beloningen en badges in LiveAgent gamificeren klantenondersteuning, motiveren het team en verhogen de snelheid en nauwkeurigheid van probleemoplossing.
Ticketingsoftware diepgaande analyse
Leer over de nieuwste EU-wetgeving voor AI en hoe mond-op-mondreclame werkt. Ook krijg je tips voor het gebruik van LiveAgent voor succesverhalen.
Hoe: Vooraf gedefinieerde antwoorden in LiveAgent
Probeer alle communicatiekanalen uit terwijl uw LiveAgent klaar is. Chat, telefoongesprekken, video-oproepen, contactformulieren, forums, feedback, Twitter.