Verkoopautomatisering

Wat is verkoopautomatisering?

Verkoopautomatisering maakt gebruik van een systeem waarmee u repetitieve verkooptaken/-processen kunt verminderen. Hierdoor heeft uw team meer tijd om zich te concentreren op het sluiten van meer verkopen.

Welke verkooptaken/-processen kunt u automatiseren?

  • Email vervolgberichten
  • Verkoop onboarding
  • Betalings-/factuurherinneringen

Wat zijn de voordelen van verkoopautomatisering?

De voordelen van verkoopautomatisering zijn onder meer:

Verbeterde productiviteit

Om een succesvol bedrijf te hebben, moet u uw tijd effectief en efficiënt beheren. Dit komt neer op de dagelijkse taken en workflows van uw medewerkers. Met verkoopautomatisering kunt u meer bereiken tijdens normale kantooruren aangezien de repetitieve taken worden geautomatiseerd.

Gecontroleerde workflows

Gecontroleerde workflows stellen uw bedrijf in staat om een ​​succesvol lead nurturing-proces te creëren. Bovendien zorgen ze ervoor dat elke potentiële klant het juiste verkoopsproces doorloopt. Door specifieke workflows te automatiseren, kunt u voor elke potentiële klant een hoogwaardige verkoopervaring bieden met het product/de dienst, waardoor uw bedrijf vastgestelde KPI’s kan behalen.

Merkconsistentie

Herhaalde verkooptaken zoals follow-up e-mails kunnen vervelend en vermoeiend zijn. Wat vaak gebeurt, is dat we na verloop van tijd misschien niet dezelfde kwaliteitsboodschap leveren. Zoals we allemaal weten, kunnen monotone berichten uw bedrijf op de lange termijn schaden. U moet echter een consistente boodschap over uw merkimago geven. Als u aan elke klant een ander merkimago presenteert, kan dit verwarrend zijn en uw merk schaden. Automatisering van verkoopemail kan dus een geweldige manier zijn om uw merk consistent te presenteren, zodat klanten u zien en onthouden vanuit een invalshoek die uw merk probeert te portretteren. .

Efficiënt gebruik van middelen

Ondersteuning voor verkoopautomatisering verbetert de productiviteit zonder de noodzaak om extra werknemers in te huren. Zo kunt u de extra middelen efficiënt gebruiken om uw product/dienst verder te verbeteren. Helaas gebruiken veel bedrijven hun middelen niet efficiënt, vooral niet als ze het goed doen. Onthoud dat uw bedrijf die middelen in slechtere tijden altijd kan gebruiken, of u kunt ze gebruiken om uw merk nog meer te koesteren.

Eenvoudig onboardingproces

Geautomatiseerde verkoopprocessen kunnen uw nieuwe medewerkers effectief op snelheid brengen. Geautomatiseerde en gecontroleerde workflows/taken, zoals vooraf geschreven emails en berichten, stellen nieuwe medewerkers in staat de kwaliteit van de merkportretten te begrijpen.

Verhoogde omzet

Als laatste voordeel zorgen gestroomlijnde workflows en geautomatiseerde taken voor een hogere omzet, aangezien uw team efficiënter is en u een geautomatiseerde verkooptrechter heeft.

Bonustip

Automatisering is een geweldige manier om de dagelijkse workflow en productiviteit van uw verkoopafdeling te verbeteren. Te veel automatisering kan echter contraproductief zijn. Als uw bedrijf de meeste taken probeert te automatiseren, kunnen de berichten robotachtig en onpersoonlijk worden, wat klanten vrijwel meteen kunnen herkennen. Als gevolg hiervan kan het de conversieratio verlagen en zelfs de reputatie van uw merk schaden. Als u automatisering echter slim kunt integreren in uw verkoopsproces, kunt u uw bedrijf naar een hoger niveau tillen. De sleutel is om ervoor te zorgen dat u kleine persoonlijke details toevoegt, zoals de naam van de klant.

Hoe kan LiveAgent sommige van uw verkoopprocessen automatiseren?

Emailsjablonen

E-mailsjablonen is een functie in LiveAgent, waarmee u universele emails kunt maken die geschikt zijn voor al uw contacten, zoals een vergeten wachtwoord of een verkoopopvolgemail. Bovendien kunt u met LiveAgent deze emails automatiseren op basis van uw regels en ze personaliseren op basis van uw CRM-informatie. Bovendien kunnen agenten gemakkelijk emails bewerken omdat er een ingebouwde WYSIWYG-editor is, of u kunt emails ook opmaken in HTML als u dat liever doet.

Heeft u hulp nodig bij het maken van een e-mailsjabloon? Bekijk onze gratis ideeën voor verkoopemailsjablonen.

Regels

De regels automatiseren de workflow via SLA-, tijd- en actieregels. LiveAgent biedt deze functie zodat uw agenten zich gedurende de dag kunnen concentreren op dringender taken.

Voorbeeld van verkoopautomatisering

Met de regels kunt u de door u gemaakte emailsjablonen automatiseren. Als u bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip verkoopopvolgingsmails wilt verzenden, doet u dit door een tijdregel in LiveAgent in te stellen.

CRM

CRM is een afkorting voor klantenrelatiebeheer. LiveAgent biedt CRM-integraties voor verbeterde klantenservice en verkoopcommunicatie. Omdat alle klantengegevens op één plek staan, is het gemakkelijk om te communiceren en omslachtige processen te automatiseren. Als u bijvoorbeeld sjablonen voor emails voor verkoopopvolging maakt, kunt u de berichten eenvoudig personaliseren door een klantennaam toe te voegen.

Kent u LiveAgent niet?

LiveAgent is een veelzijdige helpdeskoplossing die traceert, automatiseert en rapporteert. Het systeem verzamelt alle inkomende communicatie in één interface, zodat de medewerkers niet hoeven te schakelen tussen mediaplatforms om alle vragen te beantwoorden. Het brengt klantenvragen over van media zoals email, Instagram, Facebook, Viber, forum en meer. Bovendien biedt het automatiseringsfuncties voor klantenservice, zoals geautomatiseerde ticketdistributie, IVR of automatisch terugbellen.

Ready to try LiveAgent?

Try out LiveAgent for free and take your customer service and sales to the next level.

Forbes logo
airbus logo
Nascar logo
USC logo
Ready to try LiveAgent?
Slido green logo
Terug naar academie Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.