Er zijn veel elementen waarmee u rekening moet houden bij het ontwerpen van afbeeldingen, en het is belangrijk om uw onderzoek te doen voordat u begint. Gebruik deze handige checklist om u te helpen.
Een checklijst voor grafisch ontwerp is een lijst met elementen die u moet controleren voordat u inhoud publiceert. U moet nadenken over hoe elk aspect zich verhoudt tot uw specifieke doelen.
Het helpt om veelvoorkomende fouten te voorkomen. Het zorgt er ook voor dat uw afbeeldingen nauwkeurig en professioneel ogend zijn. Bovendien helpt het om afbeeldingen van hoge kwaliteit te produceren waarmee uw bedrijf zich zal onderscheiden van de concurrentie.
Een ontwerpopdracht is een document dat alle relevante informatie over een project bevat. Het moet het volgende bevatten:
Het geeft u alle informatie die je nodig hebt om aan een project te beginnen. Als enkele van de kritische elementen ontbreken, kan dit later in het proces tot fouten en vertragingen leiden.
U kunt zelf een briefing schrijven, maar het is het beste om uw klant dit te laten doen. Op deze manier zal het vanaf het begin aan hun verwachtingen voldoen.
Het is bij deze stap niet nodig om een professioneel vectorgebaseerd ontwerp- en tekenprogramma te gebruiken. U kunt gewoon Google Docs of een andere tekstverwerker gebruiken.
Onderzoek is cruciaal voor het maken van hoogwaardige beelden die de boodschap nauwkeurig overbrengen. Zorg ervoor dat u informatie verzamelt over het onderwerp dat u communiceert, evenals over relevante ontwerpen van concurrenten.
Het helpt u meer te weten te komen over uw publiek en wat ze zoeken op het gebied van visuals. U wilt ervoor zorgen dat de informatie of het concept dat wordt gecommuniceerd duidelijk is en niet in de war raakt.
Bekijk andere ontwerpen in uw sector en de merken van concurrenten. Afhankelijk van de ontwerpvoorkeuren van consumenten in die markt, kunt u beslissen wat wel en niet werkt.
Als u niet zeker weet waar u moet beginnen, probeer dan Behance of Pinterest te gebruiken om inspiratie op te doen.
Hierdoor kunt u innovatieve ideeën ontwikkelen voor uw ontwerpconcept. De beste manier om deze fase aan te pakken, is ervoor te zorgen dat er geen limieten of beperkingen zijn, zodat u zoveel mogelijk opties kunt verkennen.
Deze stap zorgt ervoor dat u een breed scala aan concepten hebt om uit te kiezen voordat u naar de volgende fase gaat.
Een creatieve omgeving hebben waar iedereen zijn ideeën kan inbrengen, hoe bizar ze ook lijken. Onthoud dat er geen slechte ideeën zijn bij brainstormen.
U hebt een notitieboekje en een pen nodig om uw gedachten en ideeën op te schrijven, hoe eenvoudig ook.
Als het gaat om het kiezen van een ontwerpconcept, hebben creatievelingen vaak moeite, omdat het moeilijk kan zijn om te weten wat het gewenste resultaat zal opleveren.
In dit stadium beperkt u alle concepten die u tijdens het brainstormen hebt gemaakt, waardoor het ontwerpproces eenvoudiger wordt.
Het ontwerpteam moet het eens zijn over een concept voordat het verder gaat. Dit voorkomt later meningsverschillen en verwarring.
Een moodboard kan u helpen het specifieke concept te visualiseren en iedereen op één lijn te krijgen.
Om het best mogelijke ontwerp te maken, is het tijd om uw ideeën te evalueren.
Het helpt bij het bepalen van de specifieke details van uw ontwerp en zorgt ervoor dat alles in lijn is met uw visie.
U moet uw doelen kennen voordat u ideeën kunt evalueren. Als teamleden samenwerken, zorg er dan voor dat u regelmatig wijzigingen doorgeeft.
Sjablonen kunnen helpen om uw ideeën visueel vast te leggen en verschillende ontwerpopties te evalueren.
Een van de belangrijkste aspecten van elk project is het stellen en halen van deadlines. Deze stap helpt ervoor te zorgen dat iedereen die bij het project betrokken is, weet wat ze moeten doen en wanneer het moet gebeuren.
Dit helpt iedereen op het goede spoor te blijven en vertragingen of gemiste mijlpalen te voorkomen.
Maak een tijdlijn met specifieke deadlines voor elke fase van het ontwerpproces. Dit zorgt ervoor dat alles op schema blijft.
Een projectmanagementtool zoals Asana.
Houd rekening met uw budget bij het ontwerpen van elk type inhoud. U besteedt niet meer dan uw toegewezen budget terwijl u nog steeds alle elementen in uw ontwerp voltooit.
Om ervoor te zorgen dat u het budget niet overschrijdt en toch de look en feel krijgt die u wenst.
Bespreek vooraf eventuele behoeften en beperkingen van uw team. Het zal u helpen uw budget voor elke fase te bepalen.
Een spreadsheet in Google Spreadsheets voor het organiseren en bijhouden van uw budget.
De volgende stap is het ontwerpen van ontwerpen zodra u uw concept hebt afgerond. Dit geeft u een beter idee van hoe alles eruit zou moeten zien als het klaar is.
Deze stap maakt revisies en feedback mogelijk, zodat eventuele noodzakelijke wijzigingen kunnen worden aangebracht voordat het ontwerp is voltooid.
Teamleden kunnen contact opnemen als ze zich in deze periode zorgen of vragen hebben. Het kan ook bijdragen aan het voorkomen van last-minute wijzigingen die van invloed kunnen zijn op deadlines.
Adobe Photoshop of Illustrator, hoewel dit relatief complexe tools zijn. Voor mensen zonder technische vaardigheden is Canva een veel eenvoudiger alternatief.
Bekijk de projectconfiguratie voordat u zelfs maar begint met het maken van een grafisch ontwerp. Dit betekent het kiezen van de juiste tools en het op een efficiënte manier inrichten van uw werkruimte.
Als u de verkeerde tools gebruikt of uw werkruimte niet correct is ingesteld, kan dit uw workflow vertragen en frustratie veroorzaken.
Als u bijvoorbeeld aan een webdesign werkt, zorg er dan voor dat u alle benodigde software van tevoren hebt gedownload en geïnstalleerd.
U hebt een goed ontwerpprogramma nodig (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, InDesign, enz.), plus een tekentablet voor grafische ontwerpers.
Zorg er om te beginnen voor dat uw documentformaat correct is ingesteld.
Het gebruik van het verkeerde documentformaat kan uw afbeeldingen vervormen en een negatief effect hebben op het algehele uiterlijk van uw ontwerp.
Controleer de afmetingen die nodig zijn voor het project. Uw ontwerp moet passen bij de doeleinden.
Met alle ontwerpprogramma’s kunt u de documentgrootte wijzigen via de documentinstellingen.
De marge is de ruimte tussen de hoofdinhoud en de randen. De afloop is het gebied dat verder reikt dan de “afgewerkte” snijrand.
Als deze niet correct zijn ingesteld, kunnen uw afbeeldingen worden bijgesneden of er vervormd uitzien.
In de meeste gevallen werkt u standaard met een marge van 0,25″ en een afloop van 0,125″.
De meeste ontwerpprogramma’s hebben standaard marge- en afloopinstellingen die u indien nodig kunt wijzigen.
De kleurmodus kan bepalen hoe kleuren worden gecombineerd op basis van het aantal kanalen in een kleurmodel. Dit kan van invloed zijn op kleurdetails en bestandsgrootte.
Als u de verkeerde kleurmodus kiest, kunnen uw afbeeldingen er vervormd of vervaagd uitzien na het afdrukken of distribueren. Ze kunnen er ook heel anders uitzien dan de kleuren die u in uw ontwerpproject ziet.
Als u werkt aan een ontwerp voor een website of sociale media, enz., zorg er dan voor dat de kleurmodus is ingesteld op RGB . Dit zorgt ervoor dat uw logo er nauwkeurig uitziet wanneer het op een computerscherm wordt weergegeven.
Als u uw ontwerp wilt afdrukken, moet u de kleurmodus wijzigen in CMYK.
Adobe Photoshop en Illustrator hebben beide verschillende kleurmodi waaruit u kunt kiezen, zoals indexmodus (256 kleuren), grijswaardenmodus (256 grijstinten) en Bitmapmodus (2 kleuren).
In Adobe Photoshop en Illustrator hebt u toegang tot deze opties in het nieuwe documentvenster. Als u al een project heeft gemaakt, gaat u naar Bestand > Documentkleurmodus.
Zorg ervoor dat lettertypen gemakkelijk te lezen zijn. U wilt niet dat uw tekst lastig te scannen is.
Moeilijk leesbare lettertypen kunnen uw inhoud moeilijk te begrijpen maken.
Houd eerst een paar verschillende lettertypen en gebruik ze consequent in uw hele ontwerp.
Ten tweede, vermijd drukke lettertypen zoals cursieve of handschriftstijlen, tenzij ze passen bij uw merkidentiteit.
Als u niet zeker weet welke lettertypen u moet gebruiken, kunt u op sommige websites verschillende lettertypen samen testen voordat u ze vastlegt, bijv. Flippingfonts.com.
In grafisch ontwerp verwijst de lay-out naar de rangschikking van visuele elementen op een pagina die de inhoud van het ontwerp vormen.
De lay-out heeft twee doelen: de boodschap correct overbrengen en informatie op een logische, coherente manier presenteren die de meest kritische punten benadrukt. Als de lay-out niet correct is, kunnen uw afbeeldingen er onprofessioneel en/of ongeorganiseerd uitzien.
Hier zijn vijf punten om in gedachten te houden bij het maken van een goede lay-out:
Het is mogelijk om uw gidslay-outs te maken en op te slaan als voorinstellingen in Adobe met de functie Guide Layout.
Het is tijd om uw kleurenpalet voor het project te selecteren.
Een website of afbeelding kan er compleet anders uitzien als de verkeerde kleur wordt gebruikt.
Een felrode achtergrond is bijvoorbeeld mogelijk niet geschikt voor de inhoud van een webpagina. Zelfs het gebruik van witte tekst helpt niet, omdat gebruikers het niet lezen.
Over het algemeen moet u kleuren gebruiken die goed bij elkaar passen en een doel hebben in het ontwerp. Als u niet weet hoe, volg dan de kleurentheorie.
In Adobe kunt u een aangepast kleurenpalet maken. U kunt ook verschillende kleurencombinaties online of in ontwerpboeken vinden als u vastzit.
Als u afbeeldingen in het project opneemt, moet u deze eerst optimaliseren.
Afbeeldingen die niet zijn geoptimaliseerd, maken het uiteindelijke ontwerp te groot of lijken korrelig.
Er zijn veel verschillende manieren om een afbeelding te optimaliseren. U kunt de grootte van het bestand verkleinen door het te comprimeren, of u kunt een afbeeldingsindeling gebruiken zoals JPEG of PNG die het automatisch optimaliseert.
In Adobe Photoshop kunt u met de optie Opslaan voor web afbeeldingen optimaliseren voordat u ze naar verschillende indelingen exporteert. U kunt ook online tools vinden waarmee u uw afbeeldingen gratis kunt optimaliseren.
Als uw ontwerp tekst bevat, stel uzelf dan de volgende vragen:
Als je niet voorzichtig bent, kan het gebruik van verkeerde lettertypen of tekstuitlijning uw ontwerp er onprofessioneel uit laten zien.
Om het juiste lettertypeschema te kiezen, is het van cruciaal belang om een algemeen idee te hebben van hoe u wilt dat uw document eruitziet. Als ubijvoorbeeld een flyer voor een evenement maakt, gebruik dan lettertypen die gemakkelijk te lezen zijn en passen bij de toon van het evenement.
In Adobe Photoshop kunt u het gereedschap Tekst gebruiken om tekst te maken en te bewerken. In Adobe Illustrator kunt u met een afzonderlijk hulpmiddel Tekst uw tekst opmaken en uitlijnen. U kunt in beide programma’s ook meer opties vinden voor het bewerken van tekst in het menu Venster.
Als u een zwarte achtergrond in uw ontwerp gebruikt, is het belangrijk om rijk zwart te gebruiken in plaats van standaard zwart. Vooral als u van plan bent uw ontwerp af te drukken.
Rijk zwart is dieper dan standaard zwart, waardoor de tekst en andere elementen er scherper en schoner uitzien.
U moet de CMYK-inktwaarden wijzigen. Het kan een paar pogingen kosten om uw perfecte rijke zwarte formule te vinden.
In Adobe Illustrator is er een staal met de naam Grafisch zwart dat u kunt gebruiken om rijk zwart te maken.
Het auteursrecht beschermt creatief werk tegen ongeoorloofde reproductie en gebruik. Als je afbeeldingen of lettertypen gebruikt die niet van uzelf zijn, zorg er dan voor dat u de copyrightinformatie van de eigenaar in het document opneemt.
Het gebruik van afbeeldingen of lettertypen zonder toestemming is illegaal, dus u moet de makers ervan erkennen.
U moet toestemming verkrijgen voordat u enig werk gebruikt dat auteursrechtelijk is beschermd. Om te voorkomen dat een auteursrechtlicentie wordt geschonden, moet u deze grondig lezen en begrijpen.
Welke tools moet u gebruiken om copyrightinformatie op te nemen?
U kunt copyrightinformatie toevoegen aan elk document in Illustrator, Photoshop of InDesign door Bestand > Bestandsinfo te kiezen.
Het contrast is een geweldige manier om te benadrukken wat essentieel is en om de aandacht van bezoekers te trekken naar een bepaald deel van het project.
Als u te weinig contrast in uw ontwerp hebt, wordt het moeilijk om de tekst te lezen en andere elementen te herkennen.
Contrast is niet alleen beperkt tot kleuren. U kunt contrast toevoegen aan uw ontwerpen door verschillende formaten elementen, texturen en patronen te gebruiken.
U kunt een gratis online tool zoals de Contrast Checker gebruiken om de verschillen tussen verschillende elementen te bepalen.
Als u afbeeldingen of illustraties gebruikt die tekst bevatten, zorg er dan voor dat de elementen in balans zijn.
Grafische elementen moeten tijdens het ontwerpen in evenwicht zijn, zodat ze opzettelijk lijken in plaats van per ongeluk.
Evenwicht kan worden bereikt door verschillende visuele gewichten te gebruiken, zoals Symmetrisch, Asymmetrisch, Radiaal of zelfs Uit balans em>.
In Adobe zijn er een paar manieren om evenwicht in uw ontwerp te bereiken. Een manier is om het Rule of Thirds-raster te gebruiken. U kunt ook de positie en grootte van elementen aanpassen totdat ze er evenwichtig uitzien.
Als u van plan bent uw ontwerp af te drukken, is het belangrijk om snijtekens toe te voegen.
Snijmarkeringen helpen de printer te herkennen waar het papier moet worden afgesneden, zodat alles correct wordt weergegeven.
Als u van plan bent uw document commercieel te laten drukken, maak dan eerst een voorbeeldpagina om te controleren of de snijtekens nauwkeurig zijn.
In Adobe kunt u aangepaste snijtekens toevoegen door de instellingen onder Snijtekens aan te passen.
De laatste stap bij het maken van een ontwerp is het opstellen van merkrichtlijnen, zodat iedereen weet hoe ze het grafische ontwerp precies kunnen gebruiken.
Zorg ervoor dat de merkrichtlijnen aangeven hoe en wanneer uw ontwerp kan worden gebruikt, vooral als u een logo of een marketingafbeelding ontwerpt. Het niet vaststellen van duidelijke regels kan in de toekomst tot problemen leiden.
De merkrichtlijnen moeten informatie bevatten over acceptabele bestandsindelingen, kleuren en afmetingen voor de volgende elementen:
U kunt een van de volgende programma’s kiezen: Adobe Illustrator, Microsoft Word of Google Presentaties.
Controleer uw ontwerp nog een keer voordat u het publiceert of naar de drukker of klant stuurt.
Om fouten in het eindproduct te voorkomen, moet u alles dubbel controleren.
Controleer of u niets belangrijks over het hoofd hebt gezien door alle stappen van de checklijst voor grafisch ontwerp opnieuw te doorlopen.
Het gebruik van onze checklijst is waarschijnlijk de gemakkelijkste manier om dit te bereiken. Ontdek het zelf!
Als uw ontwerp klaar is, is het tijd om het eindproduct te distribueren.
Zorg ervoor dat u uw project in het juiste formaat opslaat. Anders kan het de kwaliteit van uw werk verminderen.
Het exporteren van één project in verschillende formaten is de beste manier om dit te doen.
Standaard rasterbestanden zijn JPEG, PNG en GIF. Bovendien kunt u uw ontwerp opslaan in PDF of exporteren naar AI, EPS, TIFF en PSD voor verdere bewerking.
Conceptuele fase:
Projectconfiguratie:
Ontwerpelementen:
Output:
It should include specific design requirements, principles to be followed, and a review process. Complete the checklist and you'll see that we cover all these aspects.
Rates can vary greatly depending on a designer's experience and the type of project. However, in general, graphic designers charge anywhere from $25 to $200 per hour, with the average rate being around $75 per hour. Some designers may also charge a flat fee for a project type rather than charging by the hour. This fee could be anywhere from $500 to $5,000 for a project that typically takes 50-100 hours to complete.
Professional graphic designers will produce high-quality graphics that adhere to your company's aesthetic aspect, stand out on social media, persuade new customers, and foster loyalty. The designs won't require time-consuming and expensive design updates down the road, but rather look fresh for years to come.
Choosing too many fonts, including low-resolution images, using text that's too small or difficult to read, and not adding enough white space. It’s best to stick to two or three fonts at the most and make sure they complement each other. Low-resolution images often look blurry and pixelated when enlarged, so it's wise to use high-resolution images whenever possible. White space is critical for creating a visually appealing layout and making text easy to read.
Ontvang als eerste exclusieve aanbiedingen en het laatste nieuws over onze producten en diensten rechtstreeks in je mailbox.
Wij waarderen uw recente aanmelding voor LiveAgent.
Er wordt een bericht naar uw emailadres gestuurd met inloggegevens onmiddellijk nadat uw account is geïnstalleerd.
Als u wacht totdat de installatie voltooid is, kunt u vanaf hier rechtstreeks toegang krijgen tot uw account.
Nadat het proces voltooid is, sturen we de inloggegevens naar uw mailbox.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
We zijn op meerdere data beschikbaar