Customer paying for products

Klantenservicevaardigheden checklijst

In welke sector u ook werkt, het bieden van uitstekende klantenservice is essentieel voor uw succes. We zullen een checklist geven met de essentiële vaardigheden op het gebied van klantenservice die elk bedrijf zou moeten beheersen. Deze vaardigheden zullen u helpen superieure ondersteuning te bieden en de klantloyaliteit te vergroten.

Het belang van een checklijst voor klantenservicevaardigheden

Met zoveel concurrentie in elke sector, is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat uw klanten zich gewaardeerd en gewaardeerd voelen.

Een checklijst is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat u geen van de essentiële vaardigheden op het gebied van klantenservice vergeet. Het kan ook nuttig zijn voor het inwerken van nieuwe medewerkers van de klantenservice of voor trainingsdoeleinden.

Voor velen is het contact met mensen en het bieden van uitstekende klantenservice een natuurlijk instinct, maar voor anderen kan het enige tijd en oefening vergen. En hier komt een checklijst voor klantenservicevaardigheden van pas, die u een gids geeft om te volgen dat geen enkel detail wordt gemist.

Wie kan profiteren van een checklijst voor klantenservicevaardigheden?

  • bedrijfseigenaren

Zorg ervoor dat uw vaardigheden op het gebied van klantenservice op peil zijn. U bent tenslotte het gezicht van uw bedrijf. Een checklijst voor klantenservicevaardigheden kan u helpen bij het identificeren van gebieden waar u en uw team verbetering behoeven.

  • klantenservicemedewerkers

Als klantenservicemedewerker is het uw taak om ervoor te zorgen dat uw klanten tevreden zijn. U hebt uitstekende communicatieve vaardigheden en het vermogen om kalm te blijven onder druk. U moet ook in staat zijn om problemen op te lossen en goed na te denken.

  • teamleiders

Als teamleider is het uw verantwoordelijkheid om erop toe te zien dat uw team een uitstekende klantenservice biedt. U moet een voorbeeld stellen en training geven aan uw klantenserviceteamleden. Een checklist voor klantenservicevaardigheden kan u daarbij helpen.

Bekijk onze checklijst voor klantenservicevaardigheden

Klantenservicevaardigheden checklijst

Het vermogen om duidelijk en effectief te communiceren is een van de belangrijkste vaardigheden op het gebied van klantenservice.

Waarom is het belangrijk om spreekvaardigheid te hebben?

Ze helpen u beter te communiceren. Dit is vooral belangrijk in het bedrijfsleven, waar duidelijke communicatie essentieel is. Spreekvaardigheid kan u ook helpen relaties en netwerken op te bouwen, wat uw carrière vooruit kan helpen.

Hoe kunt u uw spreekvaardigheid verbeteren?

Het identificeren van uw zwakke punten zou de eerste stap moeten zijn. Waar loopt u tegenaan als het gaat om spreken? Vindt u het moeilijk om oogcontact te maken? Bent u verlegen en ongemakkelijk om voor mensen te praten?

Zodra u de dingen begrijpt waaraan u moet werken, kunt u beginnen met oefenen. Een goede manier om uw spreekvaardigheid te verbeteren, is door mogelijkheden te vinden om in het openbaar te spreken. U zou ook feedback van anderen moeten krijgen.

Public speaker illustration

Welke hulpmiddelen om de spreekvaardigheid te verbeteren?

  • TED talks
  • boeken over spreken in het openbaar
  • lessen en coaches

Empathie is het vermogen om de gevoelens van anderen te begrijpen en te delen, dus het is een essentieel ingrediënt voor het bieden van uitstekende klantenservice.

Waarom is empathie belangrijk bij klantenservice?

Het is van cruciaal belang dat u zich kunt inleven in uw klanten, omdat u hiermee laat zien dat u om hun ervaringen geeft. Als u zich in iemand kunt inleven, helpt dat om vertrouwen en een goede verstandhouding op te bouwen. Empathie kan u helpen conflicten op te lossen en de behoeften van uw klanten te begrijpen.

Hoe kunt u empathischer zijn?

Probeer uzelf gewoon in de schoenen van uw klant te verplaatsen. Wat gaan ze door? Wat zijn hun behoeften en wensen? Als u deze vragen eenmaal hebt beantwoord, is het gemakkelijker om hun standpunt te begrijpen.

Woman showing empathy over phone - illustration

Welke hulpmiddelen kun je gebruiken om empathischer te zijn?

Een van de meest vereiste vaardigheden op het gebied van klantenservice is het vermogen om kalm te blijven onder druk.

Waarom is zelfbeheersing belangrijk bij klantenservice?

Als u met mensen te maken hebt, is er altijd een kans dat iets u frustreert. Zorg ervoor dat u de situatie rustig aan kunt.

Hoe kunt u zelfbeheersing opbouwen?

Identificeer uw triggers. Wat maakt u boos en zorgt ervoor dat u uw geduld verliest? Als u eenmaal weet wat deze triggers zijn, kunt u eraan werken ze te vermijden of er op een meer gecontroleerde manier mee om te gaan.

Healthy lifestyle illustration

Welke hulpmiddelen kunt u gebruiken om zelfbeheersing te krijgen?

  • procedures voor crisisbeheersing
  • technieken voor stressbeheersing
  • training over hoe om te gaan met moeilijke klanten
  • tools voor zelfcontrole (zoals een dagboek )
  • time-out/spatie

Actief luisteren is het proces van goed letten op wat iemand zegt en gepast reageren .

Waarom is actief luisteren belangrijk bij klantenservice?

Het laat zien dat u om uw klanten en hun ervaringen geeft. Door actief te luisteren, kunt u de behoeften van uw klanten begrijpen en hen een betere service bieden.

Hoe kunt u uw actieve luisterervaring verbeteren?

Let altijd op wat de ander zegt door oogcontact te maken, niet te onderbreken en te proberen te begrijpen wat ze zeggen. Parafraseer wat u hebt gehoord om ervoor te zorgen dat u het goed begrijpt en laat de andere persoon zien dat u goed luistert.

Woman actively listening to man - illustration

Welke tools kunt u gebruiken om actief te luisteren?

  • klantenservicetraining
  • actieve luisteroefeningen
  • luistervaardigheidsbeoordelingen

Met duidelijke communicatieve vaardigheden kunnen vertegenwoordigers productiever en tevredener zijn met hun resultaten.

Waarom zijn duidelijke communicatieve vaardigheden belangrijk bij klantenservice?

Communiceren met klanten vereist duidelijkheid, zodat er geen misverstanden ontstaan. Als u effectief kunt communiceren, laat u zien dat u zelfverzekerd en competent bent, wat van invloed kan zijn op de klantenloyaliteit.

Hoe kunt u duidelijk communiceren?

Let op uw toon – is het respectvol en professioneel? Gebruik duidelijke en beknopte taal en vermijd het gebruik van jargon of jargon dat verwarrend kan zijn voor de klant. Een andere tip is om uw spraak te vertragen, zodat ze u beter kunnen begrijpen.

training agent illustration

Welke tools kunt u gebruiken om duidelijk te communiceren?

  • training klantenservice
  • assessment communicatieve vaardigheden
  • taaltraining (indien nodig)
  • training telefoonetiquette

Uitzonderlijke schrijfvaardigheid is vereist om duidelijk en nauwkeurig met klanten te communiceren via getypte berichten.

Waarom zijn schrijfvaardigheid belangrijk bij klantenservice?

Uw communicatie met klanten moet nauwkeurig en gemakkelijk te begrijpen zijn. Dit betekent dat u de tijd moet nemen om woorden correct te spellen en de juiste grammatica te gebruiken.

Hoe kunt u uw schrijfvaardigheid verbeteren?

Zorg ervoor dat u al uw communicatie met klanten nakijkt voordat u ze verzendt.

Steps behind skills

Welke tools kunt u gebruiken om uw schrijfvaardigheid te verbeteren?

  • klantenservicetraining
  • beoordeling van schrijfvaardigheid
  • grammatica en spellingcontrole/lessen
  • redactie- en proefleesdiensten

Met positieve taal kunnen medewerkers van de klantenservice een positievere ervaring voor de klant creëren.

Waarom is de mogelijkheid om positieve taal te gebruiken belangrijk bij klantenservice?

Als u positieve taal gebruikt, laat u zien dat u vriendelijk en behulpzaam bent. Het zorgt er ook voor dat klanten zich meer op hun gemak voelen en moedigt hen aan om zaken met u te blijven doen.

Hoe kunt u positieve taal gebruiken?

Doe bewust moeite om negativiteit te vermijden wanneer u met klanten spreekt. In plaats van bijvoorbeeld “Sorry voor het ongemak” te zeggen, kunt u “Bedankt voor uw geduld” zeggen. Probeer negatieve woorden zoals “nee” of “kan niet“.

Man running away from negative people - illustration

Welke hulpmiddelen kunt u gebruiken om uw vermogen om positieve taal te gebruiken te verbeteren?

  • training klantenservice
  • positieve taalbeoordeling
  • training empathie

Met probleemoplossend vermogen is het mogelijk om tot de kern van klantenproblemen te komen.

Waarom zijn probleemoplossende vaardigheden belangrijk bij klantenservice?

Probleemoplossende vaardigheden stellen agenten in staat om problemen van klanten snel en efficiënt te identificeren en op te lossen. Ze kunnen helpen de impact van een probleem op de klant te minimaliseren en hun tevredenheid te verbeteren.

Hoe kunt u uw probleemoplossend vermogen verbeteren?

Als u met een probleem van een klant wordt geconfronteerd, neem dan de tijd om vragen te stellen en de oorzaak van het probleem te begrijpen. Zo kom je tot een oplossing die effectief is en de klant tevreden stelt. U kunt ook met uw team scenario’s voor het oplossen van problemen oefenen.

Problem solution puzzle

Welke hulpmiddelen kunt u gebruiken om uw probleemoplossende vaardigheden te verbeteren?

  • klantenservicetraining
  • probleemoplossende beoordeling
  • gidsen voor het oplossen van problemen
  • technologische ondersteuning (helpdesksoftware bijv. LiveAgent)

Voor een medewerker van de klantenservice is een positieve houding niet alleen de sleutel tot het leveren van uitstekende service, maar ook om daadwerkelijk tevreden en gelukkig te zijn in hun werk.

Waarom is een positieve houding belangrijk bij klantenservice?

Uw houding kan een grote impact hebben op de manier waarop u met klanten omgaat. Als u vriendelijk en opgewekt bent, zal dat de klant op zijn gemak stellen. Een positieve instelling kan uw job aangenamer maken en burn-out voorkomen, wat belangrijk is in deze sector.

Hoe kunt u uw houding verbeteren?

U kunt beginnen door een paar keer diep adem te halen en te glimlachen. Dit lijkt misschien iets kleins, maar het kan je helpen je mindset te veranderen en uw humeur te verbeteren. Probeer de positieve punten te vinden in elke interactie met de klantenservice, zelfs de moeilijke. Neem buiten het werk wat tijd voor uzelf om te ontspannen en op te laden.

Woman taking care of herself

Welke hulpmiddelen kunt u gebruiken om uw houding te verbeteren?

  • training klantenservice
  • houdingsbeoordeling
  • training positiviteit
  • zelfzorg

Hoewel sommige problemen met de klantenservice eenvoudig op te lossen zijn, kunnen andere ingewikkelder zijn. Klantenservicemedewerkers moeten aanpasbaar en flexibel zijn in hun aanpak.

Waarom zijn aanpassingsvermogen en flexibiliteit belangrijk bij klantenservice?

Klantondersteuningsmedewerkers moeten hun aanpak kunnen aanpassen op basis van de behoeften van de klant. Dit kan betekenen dat u moeilijke klanten of meerdere taken tegelijk kunt afhandelen.

Hoe kunt u aanpasbaar en flexibel zijn?

Niets werkt hier beter dan oefenen met het omgaan met verschillende soorten problemen van klanten. Dit zal je helpen om beter voorbereid te zijn op alles wat zich voordoet. Probeer kalm te blijven als dingen niet gaan zoals gepland.

Flexible employee illustration

Welke tools kunt u gebruiken om aanpasbaar en flexibel te zijn?

  • beoordeling van aanpassingsvermogen
  • flexibiliteitstraining
  • tools voor taakbeheer

In veel gevallen hebben klanten geen duidelijk beeld van de problemen waarmee ze worden geconfronteerd of hoe ze deze kunnen oplossen. Klantenservicemedewerkers moeten geduld hebben bij het uitleggen van de oplossing en het helpen van de klant door het proces.

Waarom is geduld belangrijk bij klantenservice?

Het stelt vertegenwoordigers in staat om hun tijd voor klanten te nemen, zodat ze het probleem en de oplossing begrijpen. Het voorkomt ook dat ze gefrustreerd raken met klanten, wat kan leiden tot slechte service.

Hoe kunt u meer geduld hebben?

Oefen actieve luistervaardigheid en empathie. Het begrijpen van de behoeften van de klant betekent aandacht besteden aan wat ze zeggen. Probeer klanteninteracties niet te haasten.

Man patiently working

Welke hulpmiddelen kunt u gebruiken om meer geduld te hebben?

  • praatscripts
  • kennisbank
  • beoordeling luistervaardigheid
  • tips voor stressmanagement

Het lezen van de emoties van anderen is vaak een ondergewaardeerde vaardigheid van medewerkers van de klantenservice.

Waarom is emotionele intelligentie belangrijk bij klantenservice?

Het stelt vertegenwoordigers in staat de behoeften van de klant beter te begrijpen en hun problemen op te lossen. Het helpt hen ook om kalm te blijven in moeilijke situaties en te voorkomen dat ze boos of gefrustreerd raken op klanten.

Hoe kunt u uw emotionele intelligentie verbeteren?

Probeer een stapje terug te doen van klanteninteracties en hun emoties te begrijpen. Verplaats u in hun schoenen en begrijp hun situatie.

Man having anger management issues

Welke tools kunt u gebruiken om uw emotionele intelligentie te verbeteren?

  • empathietraining
  • evaluatie van emotionele intelligentie
  • tips voor woedebeheersing

Klantenservicemedewerkers moeten hun tijd effectief kunnen beheren, vooral wanneer ze meerdere verzoeken behandelen.

Waarom zijn tijdmanagementvaardigheden belangrijk bij klantenservice?

Ze stellen vertegenwoordigers in staat om meer dan één klantinteractie tegelijk af te handelen. Dit voorkomt dat klanten lang moeten wachten op een oplossing.

Hoe kunt u uw tijdmanagementvaardigheden verbeteren?

Maak een schema voor uzelf waarin staat wanneer je beschikbaar bent om telefoontjes van klanten aan te nemen of emails te beantwoorden. Probeer u zo nauwkeurig mogelijk aan dit schema te houden en gebruik tijdregistratietools om u daarbij te helpen. Als zich een probleem voordoet dat meer tijd kost dan u heeft, laat het de klant dan weten en geef hem een ​​geschatte oplossingstijd.

Het is ook een goed idee om te investeren in helpdesksoftware met een geavanceerd ticketsysteem. Door tools zoals LiveAgent te gebruiken, kunnen vertegenwoordigers productiever zijn en hun werk efficiënter organiseren.

Time tracking feature in Ticketing software - LiveAgent

Welke tools kun je gebruiken om je tijdmanagementvaardigheden te verbeteren?

  • software voor tijdregistratie
  • takenlijst-app
  • software voor projectbeheer
  • alles-in-één helpdesksoftware, bijv. LiveAgent

Hoe goed uw klantenservicevaardigheden ook zijn, er is altijd ruimte voor verbetering.

Waarom is het belangrijk om te willen verbeteren?

Klantenservicemedewerkers mogen nooit stoppen met leren en groeien in hun vakgebied. Aangezien het een voortdurend veranderende industrie is waarin voortdurend nieuwe technologieën en best practices opduiken, moeten agenten er altijd naar streven om te verbeteren.

Hoe kunt u uzelf motiveren om te verbeteren?

Geef uzelf eerlijke feedback. Neem de tijd om de gebieden te identificeren waaraan u moet werken en maak een plan om die vaardigheden te verbeteren. Word lid van online communities en forums met betrekking tot klantenservice, neem deel aan discussies en leer van anderen. Lees sectorgerelateerde artikelen en blogposts, en woon waar mogelijk trainingen of workshops bij.

Self improvement illustratio

Welke tools kunt u gebruiken om te willen verbeteren?

  • persoonlijk ontwikkelingsplan
  • webinars en podcasts
  • leermiddelen voor klantenservicemedewerkers
  • trainingscursussen en certificeringen voor klantenservice

Klantenservicemedewerkers moeten een goed begrip hebben van de producten en services die ze ondersteunen.

Waarom is product- en servicekennis belangrijk bij klantenservice?

Als vertegenwoordigers geen goed begrip hebben van de producten of services die ze ondersteunen, zullen ze problemen van klanten niet effectief oplossen.

Hoe kunt u uw product- en servicekennis verbeteren?

Als u nog niet bekend bent met de aangeboden producten of diensten, begin dan met het lezen van de documentatie. Probeer de producten of services zelf te gebruiken om beter te begrijpen hoe ze werken.

internal knowledge base

Welke tools kunt u gebruiken om uw product- en servicekennis te verbeteren?

  • productkennisbank
  • trainingsmateriaal
  • klantenserviceforums

Een belangrijke vaardigheid die een medewerker van de klantenservice moet hebben, is het vermogen om tussen de regels door te begrijpen.

Waarom is het belangrijk om klanten te kunnen lezen?

Klantenservicemedewerkers die mensen niet kunnen lezen, kunnen moeite hebben om klanten de best mogelijke ervaring te bieden.

Hoe kunt u uw vermogen om klanten te lezen verbeteren?

De beste manier om uw vermogen om klanten te lezen te verbeteren, is door proactief te zijn in uw klantencommunicatie. Let op wat de klant zegt, zowel verbaal als non-verbaal. U kunt indien nodig ook om opheldering vragen.

Customer feedback survey

Welke tools kunt u gebruiken om uw klanten beter te kunnen lezen?

Door doelgericht te zijn, kunnen klantenservicemedewerkers gefocust blijven op het leveren van de beste klantenervaring.

Waarom is doelgerichtheid belangrijk voor klantenservicemedewerkers?

Als agenten niet doelgericht zijn, kunnen ze gemakkelijk afgeleid worden en minder productief zijn. Ze kunnen na verloop van tijd ook hun motivatie verliezen als ze geen doelen hebben om naar toe te werken.

Hoe kunt u doelgericht zijn?

Stel realistische doelen voor jezelf en werk er vervolgens aan om deze te bereiken. Houd je voortgang bij, zodat je kunt zien hoe ver u bent gekomen en wat er nog moet gebeuren. Vier uw prestaties, hoe klein ook, om uzelf gemotiveerd te houden.

To do list checklist

Welke tools kunt u gebruiken om doelgericht te zijn?

  • werkblad voor het stellen van doelen
  • voortgangsregistratie
  • takenlijst

Door vertrouwen te hebben, kunnen klantenservicemedewerkers effectief omgaan met klanteninteracties.

Waarom is vertrouwen belangrijk voor klantenservicemedewerkers?

Als agenten niet zeker zijn, kunnen ze zich overweldigd of gestrest voelen tijdens klantinteracties en aarzelend of onzeker overkomen.

Hoe kunt u vertrouwen winnen?

De beste manier om uw zelfvertrouwen te vergroten, is door te oefenen. Zoek een vriend of familielid die je kan helpen bij het naspelen van verschillende klantenservicescenario’s. Zo niet, probeer dan voor een spiegel te oefenen.

U moet ook op de hoogte blijven van nieuws uit de branche en best practices. Op deze manier bent u beter voorbereid wanneer u met klanten omgaat.

Confident businessman

Welke tools kunt u gebruiken om zelfvertrouwen te krijgen?

  • scenario’s voor klantenservice
  • nieuws uit de sector
  • gidsen voor beste praktijken

Hoe ontwikkelt u uw vaardigheden op het gebied van klantenservice?

Er zijn veel tools en bronnen die u kunnen helpen om te leren en te groeien.

  • Boeken en artikelen lezen

Door boeken en artikelen over klantenservice te lezen, krijgt u inzicht in de verschillende soorten klanten die u kunt tegenkomen en hoe u het beste aan hun behoeften kunt voldoen. Ze kunnen u ook enkele nuttige tips geven over hoe u met moeilijke klanten omgaat en eventuele geschillen oplost.

  • Bekijk video’s en tutorials

Door dit te doen, kunt u de juiste manier leren om met klachten en vragen van de klantenservice om te gaan. U kunt ook leren beleefd en hoffelijk te zijn terwijl u de zorgen van de klant aanpakt. Bovendien kunt u meer te weten komen over het product en meer vertrouwen hebben in uw kennis.

  • Leer workshops en trainingsseminars bij

Er zijn veel verschillende methoden om interpersoonlijke vaardigheden te ontwikkelen, maar het bijwonen van workshops of seminars is een geweldige manier. Ze bieden een meer gestructureerde leeromgeving dan alleen artikelen lezen of online video’s bekijken. Bovendien leer je van experts met jarenlange ervaring in het veld.

Het bijwonen van trainingen kan u helpen te leren omgaan met lastige klanten, klachten af te handelen en uitstekende klantenservice te bieden. U leert ook over de nieuwste trends en technieken op het gebied van klantenservice, zodat u voorop kunt blijven lopen.

  • Vrijwilliger of stagiair in een klantenservicefunctie

Werken als vrijwilliger of stagiair bij de klantenservice kan je helpen vaardigheden te ontwikkelen door je praktische ervaring op te doen in het omgaan met klanten. Het kan u ook helpen uw netwerk van contacten in de branche op te bouwen.

  • Oefen met het schrijven van emails, het voeren van telefoongesprekken en het afhandelen van klachten van klanten

Als u schrijft, moet u zich duidelijk uitdrukken. U moet ook aandacht besteden aan details – nauwkeurigheid en precisie zijn de sleutelwoorden bij het verlenen van klantenservice.

Door klantenoproepen te doen, kunt u uw vaardigheden op het gebied van klantenservice ontwikkelen door ervaring op te doen door met klanten te praten en hun zorgen weg te nemen. Vraag klanten bovendien om feedback over uw prestaties, zodat u uzelf kunt blijven verbeteren.

  • Vraag vrienden, familieleden en collega’s om feedback over uw klantenservicevaardigheden

Door feedback van klanten te krijgen, identificeert u verbeterpunten en leert u hoe u beter aan de behoeften van uw klanten kunt voldoen.

Als u om feedback vraagt, stel dan specifieke vragen over de ervaring van de klant en vermijd aannames. Wees geduldig en geef klanten de tijd om een gedetailleerd antwoord te geven. Bedank ze voor hun input en handel naar de feedback die ze geven.

  • Deelnemen aan cursussen voor klantenservice

Er zijn veel verschillende cursussen en programma’s beschikbaar die u kunnen helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van klantenservice. Deze cursussen en programma’s zijn te vinden bij hogescholen, universiteiten en opleidingsinstituten.

De onderwerpen die in cursussen en programma’s voor klantenservice worden behandeld, variëren, maar omvatten doorgaans communicatieve vaardigheden, probleemoplossende technieken, strategieën voor conflictoplossing, productkennis en omgaan met moeilijke klanten.

Samenvatting van de checklijst voor klantenservicevaardigheden

  • Spreekvaardigheid
  • Empathie
  • Zelfbeheersing
  • Actief luisteren
  • Duidelijke communicatieve vaardigheden
  • Schrijfvaardigheden
  • Positieve taal kunnen gebruiken
  • Probleemoplossend vermogen
  • Positieve instelling
  • Aanpassingsvermogen en flexibiliteit
  • Geduld
  • Emotionele intelligentie
  • Tijdmanagementvaardigheden
  • Verlangen om te verbeteren
  • Product- en servicekennis
  • Mogelijkheid om klanten te lezen
  • Doel oriëntatie
  • Vertrouwen

Frequently asked questions

Wat zijn de principes van een goede klantenservice?

De eerste is om altijd beleefd en hoffelijk te zijn tegen uw klanten, wat er ook gebeurt. De tweede is om altijd te proberen elk probleem waarmee de klant wordt geconfronteerd zo snel mogelijk op te lossen. En de derde is om altijd te reageren op feedback van klanten en maatregelen te nemen om uw service te verbeteren op basis van die feedback.

Waarom zijn zachte vaardigheden van belang bij klantenservice?

Zachte vaardigheden helpen bij het creëren van connecties met klanten. Hierdoor is de kans groter dat ze terugkeren of anderen doorverwijzen. Bovendien dragen soft skills bij aan een positief imago van het bedrijf. Klantenservicemedewerkers met goede soft skills kunnen het bedrijf in een positief daglicht stellen en ervoor zorgen dat klanten zich gewaardeerd voelen.

Waarom is klantenservice belangrijk?

Het is een van de belangrijkste manieren waarop bedrijven in contact komen met hun klanten. Een goede klantenservice kan loyaliteit creëren bij klanten en hen aanmoedigen om in de toekomst terug te keren. Het helpt bedrijven ook bij het identificeren en oplossen van problemen. Dit verbetert de klanttevredenheid en voorkomt negatieve mond-tot-mondreclame. Ten slotte kan een goede klantenservice de verkoop verhogen door klanten een extra mogelijkheid te bieden om producten of diensten te kopen.

Wat als iemand in uw team deze vaardigheden niet heeft?

Het is belangrijk om eerst te beoordelen waarom dit het geval kan zijn. Misschien zijn ze verlegen en voelen ze zich niet op hun gemak om met klanten te praten, of misschien hebben ze niet veel kennis van het product en voelen ze zich overweldigd. Het is in ieder geval belangrijk om training en ondersteuning te bieden om dat teamlid te helpen zijn vaardigheden op het gebied van klantenservice te verbeteren. Misschien wilt u beginnen met het verstrekken van enkele nuttige bronnen, zoals een trainingsgids voor klantenservice of videozelfstudies. En dan kunt u een aantal nep-interacties met klanten opzetten, zodat teamleden hun vaardigheden in een veilige omgeving kunnen oefenen.

Wat zijn de 10 belangrijkste vaardigheden op het gebied van klantenservice?

We hebben hierboven meer vaardigheden genoemd, maar de tien beste klantenservicevaardigheden zijn:

  • Geduld
  • Empathie
  • Communicatie
  • Probleemoplossing
  • Flexibiliteit
  • Organisatie
  • Multitasking
  • Stressmanagement
  • Vertrouwen
  • Mensenvaardigheden
Gerelateerde bronnen

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.

×
Plan een persoonlijk gesprek en ontdek hoe LiveAgent uw bedrijf kan helpen.

We zijn op meerdere data beschikbaar

Plan een demo