Mislukte betalingen zijn een ongelukkige realiteit voor de meeste SaaS- en op abonnementen gebaseerde bedrijven, waardoor ze gemiddeld ongeveer 9% van hun maandelijks terugkerende inkomsten verliezen. Gelukkig vinden de meeste mislukte betalingen onbedoeld plaats, zonder dat de klant zich realiseert wat er is gebeurd totdat hij een aanmaningsemail ontvangt. Hoewel het een nogal frustrerende ervaring kan zijn voor uw team en uw klanten, kunt u efficiënt goed geschreven aanmaningsmails gebruiken om onvrijwillige klantenverloop te voorkomen en gederfde inkomsten terugkrijgen. Hieronder vindt u enkele belangrijke punten om te onthouden bij het opstellen en verzenden van aanmaning-e-mails naar uw klanten, samen met enkele kant-en-klare, effectieve emailsjablonen voor aanmaningen op basis van praktijkvoorbeelden.
Aanmaansemails zijn het type transactie emails (meestal een reeks emails) die worden verzonden door SaaS- en op abonnementen gebaseerde bedrijven om klanten over betalingsproblemen zoals mislukte abonnementsbetalingen, verlopen kredietkaarten of achterstallige betalingen. Deze emails informeren gebruikers doorgaans over de status van hun accounts en bieden de mogelijkheid om hun factureringsgegevens bij te werken en een betaling uit te voeren om het product of de service te blijven gebruiken. Aanmaansemails zijn een effectieve manier om het klantenverloop te verminderen en de retentie te vergroten.
Zelfs als uw aanmaningsemails volledig geautomatiseerd zijn, zorgt het verzenden door een echte persoon ervoor dat ze zich menselijker en betrouwbaarder voelen en dat uw emails opgemerkt worden. Onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van de naam van een persoon in plaats van een algemeen emailadres adres of een bedrijfsnaam kan uw openingspercentage met wel 35% verhogen.
Zorg ervoor dat u uw aanmaningsemails verzendt vanaf een emailadres waarop uw klanten kunnen reageren als ze problemen ondervinden of verdere vragen willen stellen. ‘No-reply’-adressen dragen mogelijk alleen maar bij aan meer frustratie van klanten omdat u het ze niet gemakkelijk hebt gemaakt om contact met u op te nemen als ze dat willen.
In plaats van klanten simpelweg te informeren dat hun betaling niet is gelukt en hen te vragen hun kredietkaartgegevens bij te werken, kunt u een gevoel van urgentie toevoegen. Herinner hen eraan wat ze precies zullen verliezen als ze niet de vereiste actie ondernemen (zoals het verliezen van toegang tot hun account en historische gegevens, onderbreking van de service, enz.).
Een duidelijke call-to-action is een van de meest cruciale onderdelen van aanmaningsemails. Voeg een directe link toe waarmee klanten hun factuurgegevens kunnen bijwerken zonder een ander venster te openen, in te loggen of rond te klikken. Zorg ervoor dat u hen laat weten hoe lang het duurt voordat hun account wordt gedeactiveerd, tenzij er een betaling wordt uitgevoerd.
Op basis van uw prijsmodel kunt u klanten een alternatief bieden voor het annuleren van hun account, zoals een downgrade naar een gratis abonnement a> totdat ze hun factuurgegevens bijwerken of een speciale korting aanbieden om uw service te blijven gebruiken. Dit alternatief kan voordelig zijn als de betaling mislukt vanwege onvoldoende middelen.
Hi [Name],
As a heads up, the payment information we have on file for your [Product/ Service] subscription (card ending in [4 digits]) is going to expire in a few days. Unfortunately, if we don’t have a valid card, we will have to cancel your subscription.
If you’ve got 30 seconds, would you mind updating your payment information?
Update Now
If you have any questions, simply reply to this email or send us a message on live chat.
Thanks so much!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We’re having trouble processing your recent payment because your credit card expired.
Would you mind updating your card information? It will only take a couple of minutes of your time. Click here to edit your info.
If you need assistance or have any questions, please feel free to reach out to us any time. You can also check out our FAQ page for more information.
Regards,
[YOUR SIGNATURE]
LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?
Hi [Name],
There was an error when we tried to bill your credit card ending in [four digits] for your subscription to [Product/ Service]. Here’s why this may be happening:
A billing error caused by your bank
A change in your billing address
Your credit card has expired
Insufficient funds in your account
Because you are a loyal customer of [Brand], you have seven days to rectify this issue. Please update your billing information to keep your account active. It will only take 1 minute and will allow you to keep using [Product/ Service] at its full potential.
Update Billing Information
Unfortunately, if we still cannot successfully bill your credit card after seven days, your [Product/ Service] account will be suspended. You can reactivate your account at any time by updating your billing information with a valid credit card.
Let us know if you have any questions or need any help.
Thanks,
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
I got a notification that your [Product/ Service] payment failed. How unfortunate! Luckily, this happens to a lot more users than you’d think, so don’t beat yourself up about it.
Usually, it has something to do with:
Your card expiring
Having insufficient funds or maxing out your daily spending limit
Your card is stolen, lost, or was eaten by your dog
Update My Billing Info
Please check what’s up and get it fixed so we can get back to growing your business by [benefits your product/ service provides].
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
[Name] here from [Brand].
I’m reaching out about your account as billing for your [Product/ Service] subscription was unsuccessful. It seems that the credit card we have on file expired. But no worries, I’m here to assist!
We have two options:
1. Update your credit card information inside your [Product/ Service]] account. You can use this quick link to update your credit card information: [payment link]. Once done, let me know so I can ensure your subscription has been updated successfully.
2. Give me a call at [phone number], and we can process your payment over the phone.
Let me know what else we can help with. Super happy that you’re part of the [Brand] community.
Thanks, and I look forward to connecting!
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
Just a friendly heads up that your [Product/ Service] subscription has been officially paused until you update your payment details with us.
If you don’t …
Your subscription will remain paused.
You’ll lose access to your premium features like [feature 1, feature 2, etc.]
[…] won’t be able to continue.
However, you can avoid all that by taking 30 seconds to update your details: billing link.
Reply here or hop onto live chat if you have any questions or need any help.
And as always, thanks so much for using [Product/ Service]. We love what we do, and people like you make that all possible.
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
It looks like your subscription payment for [Product/ Service] didn’t go through. Please update your billing information, and we’ll give it another try.
UPDATE MY BILLING
Let us know if there’s anything we can do to help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We just tried to process your subscription payment again, but unfortunately, it didn’t go through. To keep your [Product/ Service] subscription active, please update your information in your billing settings here:
UPDATE MY BILLING
This is the second time that your payment failed. We’ll automatically try again in a few days. Let us know if you have any questions.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We just tried to process your [Product/ Service] subscription payment for the third time, but unfortunately, it failed once again. You can update your information in your billing settings:
UPDATE MY BILLING
We’ll automatically try again next week. If the next charge fails again, your account will be canceled automatically. 🙁
Let us know if you have any questions or need any help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We will cancel your subscription to [Product/ Service] soon because we could not process a payment after several attempts to contact you.
If you receive this email, please update your payment information, and we’ll be happy to keep your account active.
UPDATE MY BILLING
Let us know if there is anything we can do to help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Veel ondernemers voelen zich ongemakkelijk wanneer ze aanmaningen naar hun klanten moeten sturen. Aangezien de meeste mislukte betalingen echter meestal per ongeluk gebeuren (bijvoorbeeld als gevolg van het verlopen van de kredietkaart), kunnen aanmaningsemails echt efficiënt zijn om bedrijven te helpen mislukte betalingen te herstellen en onvrijwillig klantenverloop te verminderen.
Omdat transactionele emails vaak over het hoofd worden gezien, is het verzenden van een enkele aanmaningsemail een van de grootste fouten die u kunt maken. Als u meer inkomsten uit mislukte betalingen wilt halen, kunt u overwegen een reeks emails te sturen in plaats van één bericht. Het wordt aanbevolen om minimaal drie follow-up emails voor een maand te sturen, elk met een iets andere tekst.
Sinds technologieën zoals het opnieuw proberen van kredietkaarten in gebruik zijn genomen, kunnen veel mislukte betalingen automatisch worden afgehandeld zonder dat uw team uw klanten ooit hoeft lastig te vallen met pre-aanmeldingsberichten. In dat geval bieden emails die vóór het aanmanen niet alleen waardeloos zijn, maar kunnen ze ook irriterend zijn voor uw klanten en moeten daarom worden vermeden.
{ “@context”: “https://schema.org”, “@type”: “FAQPage”, “mainEntity”: [{ “@type”: “Question”, “name”: “Waarom zijn aanmaningen belangrijk?”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Veel ondernemers voelen zich ongemakkelijk wanneer ze aanmaningen naar hun klanten moeten sturen. Aangezien de meeste mislukte betalingen echter meestal per ongeluk gebeuren (bijvoorbeeld als gevolg van het verlopen van de kredietkaart), kunnen aanmaningsemails echt efficiënt zijn om bedrijven te helpen mislukte betalingen te herstellen en onvrijwillig klantenverloop te verminderen .” } }, { “@type”: “Question”, “name”: “Hoeveel aanmaningsmails moet ik verzenden ?”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Omdat transactionele emails vaak over het hoofd worden gezien, is het verzenden van een enkele aanmaningsemail een van de grootste fouten die u kunt maken. Als u meer inkomsten uit mislukte betalingen wilt halen, kunt u overwegen een reeks emails te sturen in plaats van één bericht. Het wordt aanbevolen om minimaal drie follow-up emails voor een maand te sturen, elk met een iets andere tekst. ” } }, { “@type”: “Question”, “name”: “Moet ik emails vóór het aanmanen verzenden? “, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Sinds technologieën zoals het opnieuw proberen van kredietkaarten in gebruik zijn genomen, kunnen veel mislukte betalingen automatisch worden afgehandeld zonder dat uw team uw klanten ooit hoeft lastig te vallen met pre-aanmeldingsberichten. In dat geval bieden e-mails die vóór het aanmanen niet alleen waardeloos zijn, maar kunnen ze ook irriterend zijn voor uw klanten en moeten daarom worden vermeden. ” } }] }Ontvang als eerste exclusieve aanbiedingen en het laatste nieuws over onze producten en diensten rechtstreeks in je mailbox.
Wij waarderen uw recente aanmelding voor LiveAgent.
Er wordt een bericht naar uw emailadres gestuurd met inloggegevens onmiddellijk nadat uw account is geïnstalleerd.
Als u wacht totdat de installatie voltooid is, kunt u vanaf hier rechtstreeks toegang krijgen tot uw account.
Nadat het proces voltooid is, sturen we de inloggegevens naar uw mailbox.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.