Gratis proefperiode

Aanmaansemailsjablonen

Mislukte betalingen zijn een ongelukkige realiteit voor de meeste SaaS- en op abonnementen gebaseerde bedrijven, waardoor ze gemiddeld ongeveer 9% van hun maandelijks terugkerende inkomsten verliezen. Gelukkig vinden de meeste mislukte betalingen onbedoeld plaats, zonder dat de klant zich realiseert wat er is gebeurd totdat hij een aanmaningsemail ontvangt. Hoewel het een nogal frustrerende ervaring kan zijn voor uw team en uw klanten, kunt u efficiënt goed geschreven aanmaningsmails gebruiken om onvrijwillige klantenverloop te voorkomen en gederfde inkomsten terugkrijgen. Hieronder vindt u enkele belangrijke punten om te onthouden bij het opstellen en verzenden van aanmaning-e-mails naar uw klanten, samen met enkele kant-en-klare, effectieve emailsjablonen voor aanmaningen op basis van praktijkvoorbeelden.

Wat zijn aanmaningen?

Aanmaansemails zijn het type transactie emails (meestal een reeks emails) die worden verzonden door SaaS- en op abonnementen gebaseerde bedrijven om klanten over betalingsproblemen zoals mislukte abonnementsbetalingen, verlopen kredietkaarten of achterstallige betalingen. Deze emails informeren gebruikers doorgaans over de status van hun accounts en bieden de mogelijkheid om hun factureringsgegevens bij te werken en een betaling uit te voeren om het product of de service te blijven gebruiken. Aanmaansemails zijn een effectieve manier om het klantenverloop te verminderen en de retentie te vergroten.

hulu_dunning_email_example

Praktische tips voor het aanmaningsemails

1. Stuur emails van een echte persoon

Zelfs als uw aanmaningsemails volledig geautomatiseerd zijn, zorgt het verzenden door een echte persoon ervoor dat ze zich menselijker en betrouwbaarder voelen en dat uw emails opgemerkt worden. Onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van de naam van een persoon in plaats van een algemeen emailadres adres of een bedrijfsnaam kan uw openingspercentage met wel 35% verhogen.

2. Antwoorden inschakelen

Zorg ervoor dat u uw aanmaningsemails verzendt vanaf een emailadres waarop uw klanten kunnen reageren als ze problemen ondervinden of verdere vragen willen stellen. ‘No-reply’-adressen dragen mogelijk alleen maar bij aan meer frustratie van klanten omdat u het ze niet gemakkelijk hebt gemaakt om contact met u op te nemen als ze dat willen.

3. Herinner ze eraan wat ze gaan verliezen

In plaats van klanten simpelweg te informeren dat hun betaling niet is gelukt en hen te vragen hun kredietkaartgegevens bij te werken, kunt u een gevoel van urgentie toevoegen. Herinner hen eraan wat ze precies zullen verliezen als ze niet de vereiste actie ondernemen (zoals het verliezen van toegang tot hun account en historische gegevens, onderbreking van de service, enz.).

nyt aanmaningsemail voorbeeld

4. Voeg een duidelijke CTA en volgende stappen toe

Een duidelijke call-to-action is een van de meest cruciale onderdelen van aanmaningsemails. Voeg een directe link toe waarmee klanten hun factuurgegevens kunnen bijwerken zonder een ander venster te openen, in te loggen of rond te klikken. Zorg ervoor dat u hen laat weten hoe lang het duurt voordat hun account wordt gedeactiveerd, tenzij er een betaling wordt uitgevoerd.

5. Bied een alternatief aan

Op basis van uw prijsmodel kunt u klanten een alternatief bieden voor het annuleren van hun account, zoals een downgrade naar een gratis abonnement a> totdat ze hun factuurgegevens bijwerken of een speciale korting aanbieden om uw service te blijven gebruiken. Dit alternatief kan voordelig zijn als de betaling mislukt vanwege onvoldoende middelen.

Voorbeelden van onderwerpregels voor aanmaansemails

  • Actie vereist – Uw [Product] betaling is mislukt
  • Handel nu om uw [Product]-abonnement te behouden
  • We konden uw [Product]-betaling niet verwerken
  • Uw [Product] betaling is niet gelukt
  • Uw [Product] betaling is geweigerd
  • Oh Oh! Uw betaling voor [Product] is mislukt
  • Factureringsprobleem – update uw factuurgegevens
voorbeeld van een aanmaningsmail van spotify

Tien voorbeelden van emailsjablonen voor aanmaningen

1. Pre-aanmaningsemail

2. Standaard korte aanmaningsemail

Design your own dunning emails

LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?

Try LiveAgent

3. Basis uitgebreide aanmaningsemail

4. Toevallige aanmaningsemail

5. Gepersonaliseerde aanmaningsemail

6. De aanmaningsemail ‘Loss aversio ‘

7. Aanmaningsemailreeksen – email #1

8. Aanmaningsemailreeks – follow-up email #2

9. Aanmaningsemailreeks – follow-up email #3

10. Aanmaningsemailreeks – de ‘laatste waarschuwing’-email #4

Probeer LiveAgent vandaag nog​

We bieden migratiediensten voor de meest populaire helpdeskoplossingen.

Meer dan 3.000 beoordelingen Trustpilot GetApp G2 Crowd

Veelgestelde vragen over aanmaningsemails

Waarom zijn aanmaningen belangrijk?

Veel ondernemers voelen zich ongemakkelijk wanneer ze aanmaningen naar hun klanten moeten sturen. Aangezien de meeste mislukte betalingen echter meestal per ongeluk gebeuren (bijvoorbeeld als gevolg van het verlopen van de kredietkaart), kunnen aanmaningsemails echt efficiënt zijn om bedrijven te helpen mislukte betalingen te herstellen en onvrijwillig klantenverloop te verminderen.

Hoeveel aanmaningsmails moet ik verzenden?

Omdat transactionele emails vaak over het hoofd worden gezien, is het verzenden van een enkele aanmaningsemail een van de grootste fouten die u kunt maken. Als u meer inkomsten uit mislukte betalingen wilt halen, kunt u overwegen een reeks emails te sturen in plaats van één bericht. Het wordt aanbevolen om minimaal drie follow-up emails voor een maand te sturen, elk met een iets andere tekst.

Moet ik emails vóór het aanmanen verzenden?

Sinds technologieën zoals het opnieuw proberen van kredietkaarten in gebruik zijn genomen, kunnen veel mislukte betalingen automatisch worden afgehandeld zonder dat uw team uw klanten ooit hoeft lastig te vallen met pre-aanmeldingsberichten. In dat geval bieden emails die vóór het aanmanen niet alleen waardeloos zijn, maar kunnen ze ook irriterend zijn voor uw klanten en moeten daarom worden vermeden.

{ “@context”: “https://schema.org”, “@type”: “FAQPage”, “mainEntity”: [{ “@type”: “Question”, “name”: “Waarom zijn aanmaningen belangrijk?”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Veel ondernemers voelen zich ongemakkelijk wanneer ze aanmaningen naar hun klanten moeten sturen. Aangezien de meeste mislukte betalingen echter meestal per ongeluk gebeuren (bijvoorbeeld als gevolg van het verlopen van de kredietkaart), kunnen aanmaningsemails echt efficiënt zijn om bedrijven te helpen mislukte betalingen te herstellen en onvrijwillig klantenverloop te verminderen .” } }, { “@type”: “Question”, “name”: “Hoeveel aanmaningsmails moet ik verzenden ?”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Omdat transactionele emails vaak over het hoofd worden gezien, is het verzenden van een enkele aanmaningsemail een van de grootste fouten die u kunt maken. Als u meer inkomsten uit mislukte betalingen wilt halen, kunt u overwegen een reeks emails te sturen in plaats van één bericht. Het wordt aanbevolen om minimaal drie follow-up emails voor een maand te sturen, elk met een iets andere tekst. ” } }, { “@type”: “Question”, “name”: “Moet ik emails vóór het aanmanen verzenden? “, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Sinds technologieën zoals het opnieuw proberen van kredietkaarten in gebruik zijn genomen, kunnen veel mislukte betalingen automatisch worden afgehandeld zonder dat uw team uw klanten ooit hoeft lastig te vallen met pre-aanmeldingsberichten. In dat geval bieden e-mails die vóór het aanmanen niet alleen waardeloos zijn, maar kunnen ze ook irriterend zijn voor uw klanten en moeten daarom worden vermeden. ” } }] }

Terug naar sjablonen Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.