Conversieratio optimalisatie (CRO) helpt moderne bedrijven hun websites functioneler te maken, waardoor ze verbeteren leadgeneratie en het genereren van meer conversies. Iedereen kan een potentiële klant worden zodra ze uw website bezoeken – de kunst is om te weten hoe u ze kunt converteren en hoe u met conversietrechters kunt werken.
Tegenwoordig werken de meeste marketingteams de klok rond aan de conversieratio van advertenties om meer verkeer naar websites te leiden, en ze hebben goede hoop dat dit verkeer zal resulteren in veel gekwalificeerde leads. Hoe meer een zakelijke website dergelijke leads verzamelt, hoe meer deze groeit.
Laten we met dat in gedachten eens nader bekijken wat CRO is, hoe u uw conversieratio kunt optimaliseren en meer.
Wat is conversieratio optimalisatie?
Om het optimalisatieproces van de conversieratio beter te begrijpen, moeten we definiëren wat een conversie is. Elke keer dat websitebezoekers een bepaald doel op uw website behalen, wordt dit een conversie genoemd. Dit doel kan van alles zijn, van het doen van een aankoop, het aanmelden voor een abonnement of een proefperiode of iets anders.
Zo maken digitale bedrijven van bezoekers potentiële klanten. Het belangrijkste doel van conversie is om verkeer om te zetten in leads om de gemiddelde conversieratio te verbeteren en meer inkomsten te genereren. Daarom zijn moderne marketingteams voortdurend op zoek naar innovatieve manieren om hun conversie optimalisatie te verbeteren en meer verkeer naar hun websites te genereren.
De truc om uw huidige conversieratio te verbeteren, is door een goede conversieratio-optimalisatiestrategie te hebben en uw klantenondersteuning naar een hoger niveau te tillen door uw klanten realtime ondersteuning te bieden.
Digitale bedrijven die zich richten op het verbeteren van klantenondersteuning en service kunnen een 11% hogere gemiddelde conversieratio.
Met dat in gedachten kan CRO het best worden gedefinieerd als het systematische proces van het verhogen van het percentage potentiële prospects dat een bepaald doel op uw website voltooit.
CRO helpt digitale bedrijven hun klanten, hun gedrag ter plaatse, welke acties ze ondernemen en waarom beter te begrijpen, en de dingen die hen ervan weerhouden om specifieke doelen op de website te bereiken.
Hoe de conversieratio te optimaliseren
Conversie optimalisatie zou niets meer moeten zijn dan uw eerlijke inspanning om iedereen een fantastische klantreis te bieden, vanaf het moment dat ze de zoekmachine gebruiken, op uw bestemmingspagina terechtkomen en helemaal tot aan het afrekenen. Zo zorgt u ervoor dat online marketinginspanningen echt succesvol zijn.
Een hoge conversieratio is een duidelijk teken van een klantgericht bedrijf en een bewijs dat uw website functioneel is. De beste manier om uw huidige conversieratio te optimaliseren, is door tools voor het optimaliseren van de conversieratio te gebruiken.
Het is de meest effectieve manier om ervoor te zorgen dat uw gekwalificeerde leads worden omgezet in zinvolle acties. Ga aan de slag met uw CRO door uw website te optimaliseren. Om dat te doen, moet u ervoor zorgen dat uw website een snelle laadtijd heeft en dat uw CTA-knop duidelijk zichtbaar is en gemakkelijk te vinden.
Maak uw afrekenproces zo eenvoudig mogelijk en zorg ervoor dat uw klanten klantenondersteuning via meerdere kanalen krijgen. U moet ook nadenken over optimalisatie van bestemmingspagina’s om ervoor te zorgen dat uw inhoud correct wordt weergegeven op zowel desktop- als mobiele apparaten.
Overweeg de volgende stappen om de hoogste conversie optimalisatie te bereiken:
- Stel lagere prijzen in voor uw producten/diensten om meer bezoekers aan te trekken en uw concurrenten te verslaan;
- Verbeter de functionaliteit van uw website door ervoor te zorgen dat al uw webpagina’s volledig functioneel zijn en snel genoeg laden;
- Bied beloningen aan zoals freebies en gratis verzending en andere extra prikkels om zowel conversie als klantenloyaliteit te vergroten;
- Maak uw aanbod concurrerender;
- Gebruik opvallende CTA’s en internetmarketingelementen;
- Zorg voor 24/7 realtime klantenservice en ondersteuning;
- Vereenvoudig uw afrekenproces;
- Selfservice inschakelen.
- Toon getuigenissen van klanten en feedback van gebruikers
Hoe lang moet u uw experimenten voor conversie optimalisatie laten lopen?
Conversie optimalisatie is vaak een continu proces, vergelijkbaar met zoekmachine-optimalisatie. Als het gaat om de lengte van uw A/B-conversietests, is er hier geen pasklaar antwoord en ook geen gemiddelde. Volgens veel CRO-serviceproviders is het mogelijk om uw conversie-optimalisatietests uit te voeren met websites met weinig verkeer. Het probleem is echter dat u gegevens krijgt die misleidend kunnen zijn.
Aan de andere kant kan het maanden duren voordat uw experimenten nauwkeurige gegevens opleveren. De duur van uw conversie optimalisatie-experimenten hangt af van de stappen van CRO die u heeft genomen. Deze stappen bepalen direct de gemiddelde tijd voor de test.
Aangezien uw CRO afhankelijk is van de kwaliteit van de gebruikerservaring en de klantenervaring die u biedt, moet u de tijd nemen voor gebruikerstests en meerdere scenario’s voor gebruikersreizen doornemen om het gebruikersgedrag ter plaatse te begrijpen en de meest nauwkeurige resultaten te krijgen.
CRO kan er ook voor zorgen dat uw merk positieve klantenrecensies ontvangt. Hier is een lijst met factoren die u kunnen helpen de optimale tijd voor uw gebruikerstests te vinden:
- Bestaande conversieratio;
- Minimale toename in conversie die u hoopt te bereiken;
- Het percentage individuele gebruikers dat is opgenomen in uw experimenten;
- Het gemiddelde aantal potentiële klanten dat naar uw bestemmingspagina gaat waarmee u aan het experimenteren bent.
Beperkingen van Google Analytics en Adobe Analytics voor optimalisatie van de conversieratio
De sleutel tot succesvolle optimalisatie is niet alleen te begrijpen hoe uw bezoekers op uw bestemmingspagina komen, maar ook te weten wat ze doen terwijl ze op uw site zijn, wat hun gedrag, voorkeuren, gewoonten, enz. zijn. Om dat te begrijpen, heeft u gebruikersgegevens nodig om te laten zien wat te optimaliseren en voor wie te optimaliseren. Het is een essentieel onderdeel van het ontwikkelen van een succesvolle CRO-strategie.
Hulpprogramma’s voor het verzamelen, analyseren en optimaliseren van het conversiepercentage, zoals Google Analytics en Adobe Analytics, kunnen u helpen bij het maken van een op analyses gebaseerde CRO-strategie die betrekking heeft op:
- De belangrijkste webpagina’s waarop uw bezoekers als eerste terechtkomen;
- De functies waarmee ze zich bezighouden;
- Pagina’s waar ze de meeste tijd doorbrengen;
- Het kanaal dat hen daar bracht;
- De links die ze gebruikten om naar uw site te gaan;
- De browsers en apparaten die ze gebruiken.
Hoewel dit er allemaal geweldig uitziet, zijn deze onbewerkte gegevens en heatmaps alleen niet voldoende om de gebruikerservaring te verbeteren of te bepalen wat een potentiële prospect naar uw website heeft gebracht. Met analysetools kunt u kwantitatieve analyses uitvoeren en ontdekken hoe gebruikers omgaan met uw website, maar ze kunnen u niet vertellen waarom ze doen wat ze doen. U hebt kwalitatieve analyse nodig om hun gedrag en aankoopbeslissingen te achterhalen.
Een dergelijke analyse zal u vertellen:
- Waarom gaan uw bezoekers met uw site om?
- Waarom zijn ze op uw site terechtgekomen?
- Welke pagina, product of dienst sprak hen het meest aan?
- Waarom geloven ze dat uw site iets heeft wat uw concurrenten niet hebben?
- Hoe zien ze uw merk in hun klantenbeoordelingen?
- Hoe beschrijven ze de interactie met uw diensten, producten en merk?
- Hoe pakken uw producten/diensten de belangrijkste pijnpunten van uw doelgroep aan?
Zodra u over deze informatie beschikt en deze combineert met uw analytische gegevens, zal het veel gemakkelijker zijn om te begrijpen hoe u uw website kunt optimaliseren om uw doelgroep beter van dienst te kunnen zijn.
Try LiveAgent Today
LiveAgent is the best-rated and most reviewed all-in-one help desk software.
Frequently Asked Questions
What is conversion rate optimization?
Conversion rate optimization is a process of increasing the percentage of visitors that complete a particular goal on your website to allow you to convert them into customers. These efforts often include reducing bounce rate, or shopping cart abandonment rate. The conversion optimization process can include multivariate tests, tracking micro - conversions, and other tactics.
How do you optimize conversion rate?
The first step to optimize your conversion rate is to re-evaluate the offer on your website to see how functional your website is and how competitive your prices are. The next step is to optimize your website by checking your CTAs, testing different web elements, and ensuring your content is fully optimized. The best way to optimize your conversion rate is to provide real-time, omnichannel customer support and simplify your checkout. When you combine all these actions, you should see your conversion rate go up.
What are the limitations of Google Analytics and Adobe Analytics for conversion rate optimization?
Google Analytics and Adobe Analytics allow you to gather raw data through quantitative analysis. However, the problem with raw data is that it can’t answer why your consumers do what they do or what made them land on your website. Analytics tools only allow you to understand how users interact with your website, but they can’t help you understand the reason behind the users’ actions.
How long should you let your conversion optimization experiments run?
There is no average time when it comes to the length of your conversion optimization efforts. The longer you run your tests, the more data you gather.
Gemiddelde verwerkingstijd (AHT)
AHT is essentieel in klantenservice, met gemiddelde duur van klanteninteracties. LiveAgent biedt uitgebreide tijdregistratie en helpdesksoftware. Probeer het gratis voor 14 dagen.