Conversieratio optimalisatie

Conversieratio optimalisatie (CRO) helpt moderne bedrijven hun websites functioneler te maken, waardoor ze verbeteren leadgeneratie en het genereren van meer conversies. Iedereen kan een potentiële klant worden zodra ze uw website bezoeken – de kunst is om te weten hoe u ze kunt converteren en hoe u met conversietrechters kunt werken.

Tegenwoordig werken de meeste marketingteams de klok rond aan de conversieratio van advertenties om meer verkeer naar websites te leiden, en ze hebben goede hoop dat dit verkeer zal resulteren in veel gekwalificeerde leads. Hoe meer een zakelijke website dergelijke leads verzamelt, hoe meer deze groeit.

Laten we met dat in gedachten eens nader bekijken wat CRO is, hoe u uw conversieratio kunt optimaliseren en meer.

Wat is conversieratio optimalisatie?

Om het optimalisatieproces van de conversieratio beter te begrijpen, moeten we definiëren wat een conversie is. Elke keer dat websitebezoekers een bepaald doel op uw website behalen, wordt dit een conversie genoemd. Dit doel kan van alles zijn, van het doen van een aankoop, het aanmelden voor een abonnement of een proefperiode of iets anders.

Zo maken digitale bedrijven van bezoekers potentiële klanten. Het belangrijkste doel van conversie is om verkeer om te zetten in leads om de gemiddelde conversieratio te verbeteren en meer inkomsten te genereren. Daarom zijn moderne marketingteams voortdurend op zoek naar innovatieve manieren om hun conversie optimalisatie te verbeteren en meer verkeer naar hun websites te genereren.

De truc om uw huidige conversieratio te verbeteren, is door een goede conversieratio-optimalisatiestrategie te hebben en uw klantenondersteuning naar een hoger niveau te tillen door uw klanten realtime ondersteuning te bieden.

Digitale bedrijven die zich richten op het verbeteren van klantenondersteuning en service kunnen een 11% hogere gemiddelde conversieratio.

Met dat in gedachten kan CRO het best worden gedefinieerd als het systematische proces van het verhogen van het percentage potentiële prospects dat een bepaald doel op uw website voltooit.

CRO helpt digitale bedrijven hun klanten, hun gedrag ter plaatse, welke acties ze ondernemen en waarom beter te begrijpen, en de dingen die hen ervan weerhouden om specifieke doelen op de website te bereiken.

Optimaliseer uw conversieratio

Hoe de conversieratio te optimaliseren

Conversie optimalisatie zou niets meer moeten zijn dan uw eerlijke inspanning om iedereen een fantastische klantreis te bieden, vanaf het moment dat ze de zoekmachine gebruiken, op uw bestemmingspagina terechtkomen en helemaal tot aan het afrekenen. Zo zorgt u ervoor dat online marketinginspanningen echt succesvol zijn.

Een hoge conversieratio is een duidelijk teken van een klantgericht bedrijf en een bewijs dat uw website functioneel is. De beste manier om uw huidige conversieratio te optimaliseren, is door tools voor het optimaliseren van de conversieratio te gebruiken.

Het is de meest effectieve manier om ervoor te zorgen dat uw gekwalificeerde leads worden omgezet in zinvolle acties. Ga aan de slag met uw CRO door uw website te optimaliseren. Om dat te doen, moet u ervoor zorgen dat uw website een snelle laadtijd heeft en dat uw CTA-knop duidelijk zichtbaar is en gemakkelijk te vinden.

Stand out from your competitors with a strong customer service culture​

Maak uw afrekenproces zo eenvoudig mogelijk en zorg ervoor dat uw klanten klantenondersteuning via meerdere kanalen krijgen. U moet ook nadenken over optimalisatie van bestemmingspagina’s om ervoor te zorgen dat uw inhoud correct wordt weergegeven op zowel desktop- als mobiele apparaten.

Overweeg de volgende stappen om de hoogste conversie optimalisatie te bereiken:

  • Stel lagere prijzen in voor uw producten/diensten om meer bezoekers aan te trekken en uw concurrenten te verslaan;
  • Verbeter de functionaliteit van uw website door ervoor te zorgen dat al uw webpagina’s volledig functioneel zijn en snel genoeg laden;
  • Bied beloningen aan zoals freebies en gratis verzending en andere extra prikkels om zowel conversie als klantenloyaliteit te vergroten;
  • Maak uw aanbod concurrerender;
  • Gebruik opvallende CTA’s en internetmarketingelementen;
  • Zorg voor 24/7 realtime klantenservice en ondersteuning;
  • Vereenvoudig uw afrekenproces;
  • Selfservice inschakelen.
  • Toon getuigenissen van klanten en feedback van gebruikers

Hoe lang moet u uw experimenten voor conversie optimalisatie laten lopen?

Conversie optimalisatie is vaak een continu proces, vergelijkbaar met zoekmachine-optimalisatie. Als het gaat om de lengte van uw A/B-conversietests, is er hier geen pasklaar antwoord en ook geen gemiddelde. Volgens veel CRO-serviceproviders is het mogelijk om uw conversie-optimalisatietests uit te voeren met websites met weinig verkeer. Het probleem is echter dat u gegevens krijgt die misleidend kunnen zijn.

Aan de andere kant kan het maanden duren voordat uw experimenten nauwkeurige gegevens opleveren. De duur van uw conversie optimalisatie-experimenten hangt af van de stappen van CRO die u heeft genomen. Deze stappen bepalen direct de gemiddelde tijd voor de test.

Duur van experimenten voor conversie optimalisatie

Aangezien uw CRO afhankelijk is van de kwaliteit van de gebruikerservaring en de klantenervaring die u biedt, moet u de tijd nemen voor gebruikerstests en meerdere scenario’s voor gebruikersreizen doornemen om het gebruikersgedrag ter plaatse te begrijpen en de meest nauwkeurige resultaten te krijgen.

CRO kan er ook voor zorgen dat uw merk positieve klantenrecensies ontvangt. Hier is een lijst met factoren die u kunnen helpen de optimale tijd voor uw gebruikerstests te vinden:

  • Bestaande conversieratio;
  • Minimale toename in conversie die u hoopt te bereiken;
  • Het percentage individuele gebruikers dat is opgenomen in uw experimenten;
  • Het gemiddelde aantal potentiële klanten dat naar uw bestemmingspagina gaat waarmee u aan het experimenteren bent.

Beperkingen van Google Analytics en Adobe Analytics voor optimalisatie van de conversieratio

De sleutel tot succesvolle optimalisatie is niet alleen te begrijpen hoe uw bezoekers op uw bestemmingspagina komen, maar ook te weten wat ze doen terwijl ze op uw site zijn, wat hun gedrag, voorkeuren, gewoonten, enz. zijn. Om dat te begrijpen, heeft u gebruikersgegevens nodig om te laten zien wat te optimaliseren en voor wie te optimaliseren. Het is een essentieel onderdeel van het ontwikkelen van een succesvolle CRO-strategie.

Google Analytics-dashboardinzichten

Hulpprogramma’s voor het verzamelen, analyseren en optimaliseren van het conversiepercentage, zoals Google Analytics en Adobe Analytics, kunnen u helpen bij het maken van een op analyses gebaseerde CRO-strategie die betrekking heeft op:

  • De belangrijkste webpagina’s waarop uw bezoekers als eerste terechtkomen;
  • De functies waarmee ze zich bezighouden;
  • Pagina’s waar ze de meeste tijd doorbrengen;
  • Het kanaal dat hen daar bracht;
  • De links die ze gebruikten om naar uw site te gaan;
  • De browsers en apparaten die ze gebruiken.

Hoewel dit er allemaal geweldig uitziet, zijn deze onbewerkte gegevens en heatmaps alleen niet voldoende om de gebruikerservaring te verbeteren of te bepalen wat een potentiële prospect naar uw website heeft gebracht. Met analysetools kunt u kwantitatieve analyses uitvoeren en ontdekken hoe gebruikers omgaan met uw website, maar ze kunnen u niet vertellen waarom ze doen wat ze doen. U hebt kwalitatieve analyse nodig om hun gedrag en aankoopbeslissingen te achterhalen.

Analyseer uw onbewerkte gegevens voor betere inzichten

Een dergelijke analyse zal u vertellen:

  • Waarom gaan uw bezoekers met uw site om?
  • Waarom zijn ze op uw site terechtgekomen?
  • Welke pagina, product of dienst sprak hen het meest aan?
  • Waarom geloven ze dat uw site iets heeft wat uw concurrenten niet hebben?
  • Hoe zien ze uw merk in hun klantenbeoordelingen?
  • Hoe beschrijven ze de interactie met uw diensten, producten en merk?
  • Hoe pakken uw producten/diensten de belangrijkste pijnpunten van uw doelgroep aan?

Zodra u over deze informatie beschikt en deze combineert met uw analytische gegevens, zal het veel gemakkelijker zijn om te begrijpen hoe u uw website kunt optimaliseren om uw doelgroep beter van dienst te kunnen zijn.

Try LiveAgent Today

LiveAgent is the best-rated and most reviewed all-in-one help desk software.

Frequently asked questions

Wat is conversieratio optimalisatie?

Conversieratio optimalisatie is een proces waarbij het percentage bezoekers dat een bepaald doel op uw website voltooit, wordt verhoogd, zodat u ze in klanten kunt converteren. Deze inspanningen omvatten vaak het verlagen van het verlatingspercentage of het verlaten van het winkelwagentje. Het conversie optimalisatieproces kan multivariate tests, het bijhouden van microconversies en andere tactieken omvatten.

Hoe optimaliseert u de conversieratio?

De eerste stap om uw conversieratio te optimaliseren, is het opnieuw evalueren van het aanbod op uw website om te zien hoe functioneel uw website is en hoe concurrerend uw prijzen zijn. De volgende stap is het optimaliseren van uw website door uw CTA's te controleren, verschillende webelementen te testen en ervoor te zorgen dat uw inhoud volledig is geoptimaliseerd. De beste manier om uw conversieratio te optimaliseren, is door real-time, omnichannel klantenondersteuning te bieden en het afrekenen te vereenvoudigen. Wanneer u al deze acties combineert, zou u uw conversieratio moeten zien stijgen.

Wat zijn de beperkingen van Google Analytics en Adobe Analytics voor conversie optimalisatie?

Met Google Analytics en Adobe Analytics kunt u ruwe gegevens verzamelen door middel van kwantitatieve analyse. Het probleem met onbewerkte gegevens is echter dat het geen antwoord kan geven op waarom uw consumenten doen wat ze doen of waarom ze op uw website terecht zijn gekomen. Analytics-tools stellen u alleen in staat om te begrijpen hoe gebruikers omgaan met uw website, maar ze kunnen u niet helpen de reden achter de acties van de gebruikers te begrijpen.

Hoe lang moet u uw conversie-optimalisatie-experimenten laten lopen?

Er is geen gemiddelde tijd als het gaat om de duur van uw inspanningen voor conversieoptimalisatie. Hoe langer u uw tests uitvoert, hoe meer gegevens u verzamelt.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.