Wat is een conversietrechter?
Conversietrechters zijn de reizen die klanten online afleggen. Van het zoeken naar een product of dienst tot het doen van een aankoop. Ze geven bedrijven een perspectief op de gebruikerservaring. Oorspronkelijk was de conversietrechter een term die werd gebruikt voor ecommercebedrijven, maar tegenwoordig kan het naar elk bedrijf verwijzen.
Het is absoluut noodzakelijk geworden om het klantentraject te observeren, omdat het helpt te begrijpen wat klanten mogelijk missen.
Bedrijven gebruiken ook marketingtrechtervisualisatie, die zich richt op een breed scala aan doelgroepen en probeert hen op het pad van conversie te bewegen.
Wat is een trechterconversieratio?
Alle succesvolle bedrijven hebben hoge conversiepercentages in de trechter. Ze kunnen hun klanten nauwkeurig volgen en gegevens gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen. U kunt een verkooptrechter op veel verschillende manieren verbeteren, maar het doel is om de meest kosteneffectieve te vinden.
U moet manieren vinden om bezoekers zo snel mogelijk om te zetten in leads en leads in klanten. Met andere woorden, uw conversieratio moet hoog zijn. Wat betekent dit? De conversieratio is het aantal leads dat klanten zijn geworden.
De meest elementaire conversietrechterstatistiek wordt berekend door het aantal verkopen te delen door alle leads in uw trechter en dit te vermenigvuldigen met 100.
Conversies:
Leads X 100 = funnel conversion rate %

De conversieratio van de trechter verbeteren
Bij conversietrechteroptimalisatie draait alles om het verbeteren van uw conversieratio. Het is de belangrijkste statistiek die bepaalt hoe goed uw klantenreis en uw trechter zijn. Daarom werken marketing- en verkoopteams hard aan het verbeteren van de conversieratio’s.
Er zijn veel manieren waarop u dit kunt doen, en trechters kunnen nogal verschillen. Een bepaalde aanpak zal niet altijd hetzelfde werken. Er zijn echter enkele algemene acties waarvan elke conversietrechter kan profiteren:
- Toenemend organisch verkeer (SEO)
- Het gebruiken van sociaal bewijs om klanten te betrekken
- Het uitvoeren van een verscheidenheid aan testen.
- Werken aan CTA’s en formulieren
- Uw doelpubliek leren kennen
- Marktonderzoek doen
- Het creëren van een gevoel van urgentie.

Stadia van de marketingtrechter
Voordat een aankoop wordt gedaan, doorloopt gekwalificeerd verkeer verschillende trechterstappen. U moet ze allemaal begrijpen om de juiste praktijken in te stellen om mensen door de trechter te helpen.
Bewustzijnsfase
Klanten bereiken de eerste fase van een trechter via marketing. Op dat moment beginnen marketeers informatie over potentiële klanten te verzamelen en leads te genereren.
Interessefase
In deze fase beginnen uw leads meer te weten te komen over uw diensten, producten en merk. Het is de meest ideale fase om een geweldige relatie met leads te creëren.
Overwegingsfase
De overwegingsfase is wanneer uw leads veranderen in gekwalificeerde leads. Uw marketingteams gaan ze verder koesteren om ze te laten converteren.
Intentiefase
Klanten komen in deze fase wanneer ze een actie hebben uitgevoerd waaruit blijkt dat ze geïnteresseerd zijn in bepaalde producten of diensten.
Evaluatiefase:
Evaluatie is wanneer klanten hun definitieve beslissing nemen over het al dan niet kopen van een product. In dit stadium moeten marketing- en verkoopteams hard werken om hen te overtuigen om te kopen.
Aankoopfase
De laatste fase is wanneer de klant een aankoop heeft gedaan.
Analyse van een conversietrechter
Door uw conversietrechter te analyseren, kunt u begrijpen waar u verbeteringen moet aanbrengen. Het kan u helpen het percentage leads te leren dat van de ene trechterstap naar de andere gaat, zodat u fasen kunt herkennen die slecht presteren en het conversieproces verbeteren.
Analyseren vanaf het hoogste niveau
Analyseer alle vier de primaire fasen van de afrekenen proces, waaronder:
- startpagina
- productpagina
- winkelwagentje
- aankoop
Analyseer welke van de stappen de meeste verbetering behoeven om uw klanten beter van dienst te kunnen zijn.

Ga in op de details van het probleem
Als u eenmaal hebt ontdekt welke fase je klantenreis het meest doet ontsporen, is het tijd om deze verder te analyseren en de oorzaak te achterhalen. Als mensen bijvoorbeeld het winkelwagentje verlaten, kan dit betekenen dat uw afrekenproces te complex is.
Of misschien hebt u niet de gewenste betaalmethode. Als u wilt werken aan uw klantenbehoud, verbeter dan de aankoopfase en overtuig klanten om terug te keren.
Een conversietrechter maken
Het maken van een krachtige conversietrechter kost tijd en moeite. U moet een strategische benadering hebben terwijl u in elke fase rekening houdt met uw bedrijfsmodel en bedrijfsdoel. Houd er altijd rekening mee dat een positieve klantenervaring de sleutel tot succes is.
- Creëer een foutloos aankoopproces
- Maak een startpagina
- Bied een waardevolle dienst of product aan.
- Aanpassen van conversiedoelen.
- Gebruik goede inhoud om verkeer te genereren.
- Analyseer om fouten in je trechter te vinden.
- Voer conversie-optimalisatie uit.
- Voeg extra aanbiedingen toe.
- Overweeg het maken van meerdere trechters
Looking for the right tool for you?
LiveAgent offers plenty of useful features which can help you improve you conversions. Curious about all the opportunities?
Bekijk een video over de conversietrechter
Een conversietrechter is een analyse-instrument waarmee bedrijven het proces van klanten kunnen volgen terwijl ze in interactie zijn met een product of dienst. LiveAgent-helpdesksoftware is een intuïtief klantenondersteuningsplatform dat is ontworpen om de creatie van een efficiënte en effectieve klantenreis binnen de conversietrechter te faciliteren. LiveAgent biedt een pakket aan functies, waaronder ticketing, live chat, chatbot-integratie en meer, waardoor bedrijven klantenreizen kunnen meten en optimaliseren, gebruikersproblemen snel kunnen identificeren en online conversies kunnen verhogen.
Topics
- Marketing Funnel
- Soorten Funnels
- AIDA funnel
- Mobiele App Funnel
Video summary
Een marketing funnel visualiseert de reis van een klant en wordt opgedeeld in stappen vanaf het ontdekken van uw merk tot het uiteindelijk kopen van uw product of dienst. Het doel is om zoveel mogelijk potentiële klanten te begeleiden naar het gewenste resultaat en om inzichten te vergaren vanuit deze reis om de funnel te verbeteren. Het is belangrijk om te begrijpen waarom funnels nodig zijn om uw bedrijf te laten groeien en om kennis te hebben van de verschillende soorten funnels die er zijn. Een voorbeeld is de AIDA-funnel die staat voor awareness, interest, desire en action. Daarnaast is er een meer complexere funnel die richt zich op zaken zoals gebruikersacquisitie, activering, retentie, performance en verwijzing voor mobiele apps met abonnementen. Het implementeren van meetsystemen en metrics is belangrijk om volumes te meten en conversiepercentages per stap in de funnel te monitoren.
Frequently Asked Questions
Wat is een conversietrechter?
Het verwijst naar de visuele weergave van de reis van de koper. Naarmate klanten dichter bij een aankoop komen, blijven er minder in de trechter.
Wat is een trechterconversieratio?
Trechterconversieratio is een van de eenvoudigste statistieken voor de verkooptrechter. Het vertegenwoordigt een percentage leads dat in een bepaalde periode is geconverteerd. Deel het aantal conversies door het aantal leads en vermenigvuldig dit met 100 om de conversieratio van de trechter te krijgen.
Hoe kan ik mijn trechterconversie verhogen?
Er zijn veel methoden die marketeers voorstellen om de conversieratio's van de verkooptrechter te verbeteren. Deze omvatten het creëren van gegevensgestuurde trechters, het uitvoeren van gepersonaliseerde marketingcampagnes, het creëren van een gevoel van urgentie, het gebruik van sociaal bewijs en nog veel meer.
Wat zijn de fasen van de marketingtrechter?
De fasen van de marketingtrechter zijn: bewustzijn, interesse, overweging, intentie, evaluatie, aankoop.
Wat zijn de fasen van de marketingtrechter?
Conversietrechteranalyse is een uitgebreid proces dat KPI-monitoring, analyse van gebruikersgedrag, het gebruik van heatmaps, het doen van enquêtes, het uitvoeren van tests, het identificeren van knelpunten voor stappen in de trechter, het vergelijken van de trechter voor een diepere analyse, enzovoort omvat. >
Hoe maak ik een trechter?
Creëer een zorgeloos koopproces, creëer een landingspagina, bied uw diensten of producten aan, pas conversiedoelen aan, genereer verkeer door content te gebruiken, analyseer waar in de trechter u leads verliest, optimaliseer het conversiepercentage, voeg extra aanbiedingen toe, overweeg om meerdere trechters.
Uitzonderlijke klantenondersteuning
Bedrijven moeten zich concentreren op factoren zoals inlevingsvermogen, actief luisteren, tijdige reactie en probleemoplossende vaardigheden om uitzonderlijke klantenondersteuning te bieden.