Conversietrechter

Wat is een conversietrechter?

Conversietrechters zijn de reizen die klanten online afleggen. Van het zoeken naar een product of dienst tot het doen van een aankoop. Ze geven bedrijven een perspectief op de gebruikerservaring. Oorspronkelijk was de conversietrechter een term die werd gebruikt voor ecommercebedrijven, maar tegenwoordig kan het naar elk bedrijf verwijzen.

Het is absoluut noodzakelijk geworden om het klantentraject te observeren, omdat het helpt te begrijpen wat klanten mogelijk missen.
Bedrijven gebruiken ook marketingtrechtervisualisatie, die zich richt op een breed scala aan doelgroepen en probeert hen op het pad van conversie te bewegen.

Wat is een trechterconversieratio?

Alle succesvolle bedrijven hebben hoge conversiepercentages in de trechter. Ze kunnen hun klanten nauwkeurig volgen en gegevens gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen. U kunt een verkooptrechter op veel verschillende manieren verbeteren, maar het doel is om de meest kosteneffectieve te vinden.

U moet manieren vinden om bezoekers zo snel mogelijk om te zetten in leads en leads in klanten. Met andere woorden, uw conversieratio moet hoog zijn. Wat betekent dit? De conversieratio is het aantal leads dat klanten zijn geworden.

De meest elementaire conversietrechterstatistiek wordt berekend door het aantal verkopen te delen door alle leads in uw trechter en dit te vermenigvuldigen met 100.

Conversies:

Leads X 100 = funnel conversion rate %

Conversietrechter

De conversieratio van de trechter verbeteren

Bij conversietrechteroptimalisatie draait alles om het verbeteren van uw conversieratio. Het is de belangrijkste statistiek die bepaalt hoe goed uw klantenreis en uw trechter zijn. Daarom werken marketing- en verkoopteams hard aan het verbeteren van de conversieratio’s.
Er zijn veel manieren waarop u dit kunt doen, en trechters kunnen nogal verschillen. Een bepaalde aanpak zal niet altijd hetzelfde werken. Er zijn echter enkele algemene acties waarvan elke conversietrechter kan profiteren:

  • Meer organisch verkeer (SEO)
  • Sociale media gebruiken om klanten te betrekken
  • Verschillende tests uitvoeren
  • Werken aan CTA’s en formulieren
  • Meer informatie over uw doelgroep
  • Marktonderzoek doen
  • Een gevoel van urgentie creëren
Conversietrechter

Stadia van de marketingtrechter

Voordat een aankoop wordt gedaan, doorloopt gekwalificeerd verkeer verschillende trechterstappen. U moet ze allemaal begrijpen om de juiste praktijken in te stellen om mensen door de trechter te helpen.

Bewustzijnsfase

Klanten bereiken de eerste fase van een trechter via marketing. Op dat moment beginnen marketeers informatie over potentiële klanten te verzamelen en leads te genereren.

Interessefase

In deze fase beginnen uw leads meer te weten te komen over uw diensten, producten en merk. Het is de meest ideale fase om een geweldige relatie met leads te creëren.

Overwegingsfase

De overwegingsfase is wanneer uw leads veranderen in gekwalificeerde leads. Uw marketingteams gaan ze verder koesteren om ze te laten converteren.

Intentiefase

Klanten komen in deze fase wanneer ze een actie hebben uitgevoerd waaruit blijkt dat ze geïnteresseerd zijn in bepaalde producten of diensten.

Evaluatiefase:

Evaluatie is wanneer klanten hun definitieve beslissing nemen over het al dan niet kopen van een product. In dit stadium moeten marketing- en verkoopteams hard werken om hen te overtuigen om te kopen.

Aankoopfase

De laatste fase is wanneer de klant een aankoop heeft gedaan.

Analyse van een conversietrechter

Door uw conversietrechter te analyseren, kunt u begrijpen waar u verbeteringen moet aanbrengen. Het kan u helpen het percentage leads te leren dat van de ene trechterstap naar de andere gaat, zodat u fasen kunt herkennen die slecht presteren en het conversieproces verbeteren.

Analyseren vanaf het hoogste niveau

Analyseer alle vier de primaire fasen van het afrekenproces, waaronder:

  1. bestemmingspagina
  2. productpagina
  3. winkelwagentje
  4. aankoop

Analyseer welke van de stappen de meeste verbetering behoeven om uw klanten beter van dienst te kunnen zijn.

Overzichtsfunctie voor analyse in klantenservicesoftware - LiveAgent

Ga in op de details van het probleem

Als u eenmaal hebt ontdekt welke fase je klantenreis het meest doet ontsporen, is het tijd om deze verder te analyseren en de oorzaak te achterhalen. Als mensen bijvoorbeeld het winkelwagentje verlaten, kan dit betekenen dat uw afrekenproces te complex is.

Of misschien hebt u niet de gewenste betaalmethode. Als u wilt werken aan uw klantenbehoud, verbeter dan de aankoopfase en overtuig klanten om terug te keren.

Een conversietrechter maken

Het maken van een krachtige conversietrechter kost tijd en moeite. U moet een strategische benadering hebben terwijl u in elke fase rekening houdt met uw bedrijfsmodel en bedrijfsdoel. Houd er altijd rekening mee dat een positieve klantenervaring de sleutel tot succes is.

  1. creëer een foutloos koopproces
  2. een landingspagina maken
  3. een waardevolle dienst of product aanbieden
  4. conversiedoelen aanpassen
  5. inhoud gebruiken om verkeer te genereren
  6. analyseren om lekken in uw trechter te vinden
  7. optimalisatie van de conversieratio uitvoeren
  8. extra aanbiedingen toevoegen
  9. overweeg om meerdere trechters te maken

Looking for the right tool for you?

LiveAgent offers plenty of useful features which can help you improve you conversions. Curious about all the opportunities?

Frequently asked questions

Wat is een conversietrechter?

Het verwijst naar de visuele weergave van de reis van de koper. Naarmate klanten dichter bij een aankoop komen, blijven er minder in de trechter.

Wat is een trechterconversieratio?

Trechterconversieratio is een van de eenvoudigste statistieken voor de verkooptrechter. Het vertegenwoordigt een percentage leads dat in een bepaalde periode is geconverteerd. Deel het aantal conversies door het aantal leads en vermenigvuldig dit met 100 om de conversieratio van de trechter te krijgen.

Hoe kan ik mijn trechterconversie verhogen?

Er zijn veel methoden die marketeers voorstellen om de conversieratio's van de verkooptrechter te verbeteren. Deze omvatten het creëren van gegevensgestuurde trechters, het uitvoeren van gepersonaliseerde marketingcampagnes, het creëren van een gevoel van urgentie, het gebruik van sociaal bewijs en nog veel meer.

Wat zijn de fasen van de marketingtrechter?

Marketingtrechterfasen zijn:

  • bewustzijn
  • interesse
  • overweging
  • intentie
  • evaluatie
  • aankoop

Wat zijn de fasen van de marketingtrechter?

Conversietrechteranalyse is een uitgebreid proces dat KPI-monitoring, analyse van gebruikersgedrag, het gebruik van heatmaps, het doen van enquêtes, het uitvoeren van tests, het identificeren van knelpunten voor stappen in de trechter, het vergelijken van de trechter voor een diepere analyse, enzovoort omvat.

>

Hoe maak ik een trechter?

  1. maak een zorgeloos koopproces
  2. maak een bestemmingspagina
  3. bied uw diensten of producten aan
  4. conversiedoelen aanpassen
  5. verkeer genereren door inhoud te gebruiken
  6. analyseer waar in de trechter je leads verliest
  7. conversieratio optimaliseren
  8. voeg extra aanbiedingen toe
  9. overweeg om meerdere trechters te maken

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.