Wat is een zwarte lijst?
Zwarte lijsten verminderen het aantal spamberichten en ander ongewenste inhoud. Ze kunnen u ook beschermen tegen potentieel schadelijke online inhoud. Als iemand u bijvoorbeeld veel spam traps stuurt, kunt u dat specifieke emailadres aan een zwarte lijst toevoegen om te voorkomen dat andere mensen de spam ontvangen. Zwarte lijsten kunnen ook worden gebruikt om de toegang tot websites met kwaadaardige inhoud of malware te blokkeren.
Whitelist wordt beschouwd als een betrouwbaar emailadres afkomstig van een legitiem afzenderadres. U kunt emailadressen deblokkeren die op de zwarte lijst staan om ze weer toe te voegen aan de whitelist.
Op de zwarte lijst staan door emailservers is een veelvoorkomend probleem voor veel online marketeers. Het kan de effectiviteit van marketing en emailcampagnes aanzienlijk beïnvloeden, omdat de boodschap de doelgroep niet bereikt. Bovendien kan het de reputatie van het bedrijf schaden, omdat op de zwarte lijst staan suggereert dat hun emails door een bepaalde emailserviceprovider als onbetrouwbaar worden beschouwd.
Wat zijn de belangrijkste soorten zwarte lijsten?
IP-adres zwarte lijsten
IP-zwarte lijstnotering beperkt de toegang tot websites die bekend staan om het verspreiden van schadelijke software of het hosten van malware. IP-zwarte lijsten bevatten een lijst met individuele IP-adressen die je kunt blokkeren om toegang tot je netwerk te voorkomen omdat ze zijn geïdentificeerd als een mogelijke bron van schadelijke en ongewenste inhoud.
Daarnaast kan het blokkeren van het IP-adres optreden als de afzender voortdurend hoeveelheden emails naar ongeldige of inactieve adressen stuurt, terechtkomt in spamvallen of emails blijft sturen naar mensen die zich al hebben afgemeld.
In LiveAgent kunt u personen verbannen als ze spammers of ongewenste bezoekers zijn. De ban-functie is erg handig als u uw inbox vrij wilt houden van spam en ongewenste inhoud. U kunt deze functie ook gebruiken in livechat om specifieke IP-adressen te verbannen.
U kunt de verbanningsfuncties toepassen op de volgende communicatiekanalen: Chats, Contactformulieren en Oproepen gestart via “bel ons”-knoppen, Suggesties & Forum berichten. Momenteel kunt u iemand niet verbieden een email te sturen of uw nummer te bellen via een klassieke hardwaretelefoon. U kunt echter een specifieke regel maken die ongewenste tickets/emails/oproepen verwijdert of markeert.
De volgende screenshots leggen dit snelle proces uit:



Met de knop “Verbannen toevoegen” in het gedeelte Verboden IP’s kunt u handmatig een IP-adres of een reeks adressen verbannen.
Domeinnaam zwarte lijsten
Domeinnaam zwarte lijsten (DNSBL) bevatten een lijst van domeinnamen die geïdentificeerd zijn als bronnen van ongewenste of schadelijke inhoud. De oorzaak van zwarte lijsten van domeinen is vaak de verminderde reputatie van een domein zelf. Bijvoorbeeld, deze zwarte lijsten kunnen de toegang blokkeren tot websites die ongepaste of illegale inhoud bevatten.
U kunt uw domein van de zwarte lijst verwijderen als u de oorzaak van het probleem hebt opgelost. U kunt naar de website van de zwarte lijst provider gaan en het proces van het verwijderen van de zwarte lijst volgen.
Zwarte lijsten voor email
Een zwarte lijst voor email is een lijst met emailadressen die zijn geïdentificeerd als bron van spam of andere ongewenste email inhoud. Deze emaillijsten kunnen worden gebruikt door emailsystemen om berichten te blokkeren en gebruikers te beschermen tegen het ontvangen van spam die snel junkmappen kan vullen of berichten die mogelijk schade kunnen veroorzaken aan de computer van de ontvanger.
Alle emailproviders, inclusief Gmail en Outlook, hebben een domein reputatielijst die iemand kan markeren als een goede of slechte afzender op basis van de activiteit van de email. Op basis van de domein reputatie, kunnen zij beslissen over de leverbaarheid van de email.
Zwarte lijsten voor URL
Een zwarte lijst voor URL bevat een lijst van webadressen (URL’s) die worden herkend als onveilig en een bron van ongewenste of gevaarlijke inhoud. Webbrowsers kunnen de zwarte lijst voor URL gebruiken om de toegang tot specifieke websites te blokkeren. Wanneer een URL op een zwarte lijst belandt, kunnen gebruikers bepaalde websites niet meer openen. In plaats daarvan verschijnt er een pagina met een waarschuwing die aangeeft dat de site malware bevat.
Dit kan een negatieve invloed hebben op het verkeer, conversieratio’s en reputatie van de betreffende URL. Bovendien mag u zolang de URL op de zwarte lijst staat geen gebruik maken van Google Ads.
Zwarte lijst voor chat
Een zwarte lijst voor chat kan een lijst bevatten met gebruikers of accounts die geïdentificeerd zijn als bronnen van respectloos, beledigend of schadelijk gedrag gericht op andere gebruikers of ondersteuningsvertegenwoordigers. Chatapplicaties hebben mogelijk bepaalde geïntegreerde functies waarmee hun gebruikers andere gebruikers kunnen blokkeren. Bijvoorbeeld, berichten-apps hebben mogelijk een “blokkeer” of “dempen” functie waarmee gebruikers kunnen stoppen met het ontvangen van ongewenste berichten van een specifieke gebruiker of een groep gebruikers. In andere gevallen kunnen netwerkbeheerders ook zwarte lijsten maken voor chat en onderhouden om gebruikers te beschermen tegen dergelijke accounts.
Hoe een zwarte lijst maken en bijhouden.
Zwarte lijsten zijn een noodzakelijk onderdeel van softwareticketbeheer-systemen. Ze worden meestal gemaakt en onderhouden door gebruikers of organisaties om hun klanten te beschermen tegen ongewenste inhoud. Er zijn verschillende methoden die u kunt gebruiken om zwarte lijsten te maken en te onderhouden:
Gebruikersrapporten
Een manier om zwarte lijsten te maken en te onderhouden is via gebruikersrapporten. Wanneer een gebruiker spam, gevaarlijke inhoud of ongewenst materiaal ontvangt of tegenkomt, kunnen ze dit direct aan de organisatie die verantwoordelijk is voor het onderhouden van de zwarte lijst melden.
Geautomatiseerd scannen
Een andere methode is de geautomatiseerde scanning van inhoud. Om u een voorbeeld te geven, kan een emailsysteem software gebruiken om alle inkomende emails te scannen op spam en de bronnen toevoegen aan de zwarte lijst en voorkomen dat ze u opnieuw bereiken.
Menselijke beoordeling
In sommige gevallen kunnen zwarte lijsten handmatig door mensen worden gemaakt en onderhouden. Een team van beoordelers kan elk account, elke email of elk ander gerapporteerd of gemarkeerd item beoordelen door geautomatiseerde systemen. Zij beslissen of ze aan de zwarte lijst worden toegevoegd of niet.
Zodra een persoon of een account aan een zwarte lijst is toegevoegd, kan de organisatie of individu verantwoordelijk voor het onderhoud bepalen wanneer deze account niet langer een bron van schadelijke inhoud is. Daarna kan deze van de zwarte lijst worden verwijderd. Zwarte lijsten worden doorgaans regelmatig bijgewerkt om hun effectiviteit en nauwkeurigheid te waarborgen.
In Live Agent kunt u de momenteel verbannen IP’s controleren en bekijken in de Configuratie > Beveiliging > Geblokkeerde IP’s sectie. Er is ook een optie om handmatig een IP of een reeks IP’s te verbannen.

Voordelen van het gebruik van zwarte lijsten
Zwarte lijsten zijn een geweldig beschermingsmiddel dat u kunt gebruiken om de toegang tot onbetrouwbare websites te blokkeren. Daarom helpen ze bij het identificeren van “rotte appels” en verminderen ze het risico op blootstelling aan oplichting.
Verhoogde productiviteit.
Wanneer u ongewenste berichten en inhoud blokkeert, helpt dit om de tijd en moeite die u besteedt aan het doorzoeken van alle berichten en het verwijderen van alle ongewenste te verminderen. Het op de zwarte lijst zetten van accounts, emails of IP’s leidt tot verhoogde productiviteit en maakt het gemakkelijker om u te concentreren op belangrijke inhoud en taken.
Aanpassing
Zwarte lijsten kunnen worden aangepast aan de behoeften en voorkeuren van elke gebruiker of organisatie. Zo kan een gebruiker bijvoorbeeld een zwarte lijst maken van emailadressen waarvan zij geen emails meer willen ontvangen. Organisaties kunnen een zwarte lijst maken van websites die niet relevant zijn voor hun missie of ongepast zijn voor hun bedrijf om hun reputatie te beschermen.
Verbeterde gebruikerservaring
Zwarte lijsten kunnen helpen om de gebruikerservaring te verbeteren door het gemakkelijker te maken zodat gebruikers de gewenste inhoud kunnen vinden in plaats van te zoeken in spamberichten of andere ongewenste inhoud. Dit kan met name handig zijn voor emails, waarbij de gebruiker een grote hoeveelheid ongewenste berichten en spam in zijn inbox ontvangt.
Nadelen van het gebruik van zwarte lijsten
Hoewel zwarte lijsten een nuttig instrument kunnen zijn om gebruikers te beschermen tegen ongewenste inhoud, zijn er ook potentiële nadelen die we moeten vermelden:
Valse positieven
Een potentieel nadeel is dat zwarte lijsten soms valse positieven kunnen genereren. Dit betekent dat legitieme inhoud af en toe verkeerd geïdentificeerd kan worden en wordt gezien als ongewenst en geblokkeerd kan worden. Het kan frustrerend worden voor gebruikers die dan geen toegang meer hebben tot belangrijke inhoud of inhoud die ze willen ontvangen.
Moeilijkheid bij verwijdering uit een zwarte lijst.
Als iets of iemand per ongeluk op een zwarte lijst wordt geplaatst, kan het moeilijk en tijdrovend zijn om weer op de witte lijst te komen. Dit kan frustrerend zijn voor organisaties die op de zwarte lijst staan, omdat het tijd kost om op de witte lijst te komen en toegang te herstellen tot ten onrechte geblokkeerde inhoud.
Beperkte effectiviteit
Zwarte lijsten zijn niet altijd 100% effectief. Nieuwe bronnen van spam en schadelijke inhoud verschijnen voortdurend en zwarte lijsten kunnen mogelijk niet bijblijven met alle veranderingen. Dit betekent dat zwarte lijsten mogelijk niet helemaal effectief zijn bij het blokkeren van alle kwaadaardige of ongewenste inhoud.
Potentieel voor misbruik
Het laatste nadeel dat het vermelden waard is, is dat er potentieel misbruik gemaakt kan worden van zwarte lijsten om toegang tot inhoud voor persoonlijke doeleinden te blokkeren. Dit kan leiden tot censuur en andere problemen.
Try LiveAgent for free to experience its capabilities without financial commitment.
Our blacklisting feature allows you to create a list of words that will be blocked when analyzing customer input.
Besluit
Zwarte lijsten zijn een uitstekende manier om toegang te blokkeren of de verspreiding van ongewenste, schadelijke en kwaadaardige inhoud zoals spammails of gevaarlijke websites te stoppen. Hoge spamklachten en slechte emaillijsten zijn de redenen waarom IP-adressen op zwarte lijsten staan.
Hun creatie en onderhoud variëren van handmatige menselijke beoordeling tot automatische scanning. Ze moeten echter regelmatig worden bijgewerkt om fouten te voorkomen.
Over het algemeen kunnen zwarte lijsten zeer nuttige tools zijn voor individuen en bedrijven omdat ze gebruikers beschermen tegen schadelijke inhoud, waardoor de online ruimte veiliger wordt. Aan de andere kant kunnen ze problemen veroorzaken als ze per ongeluk gebruikers en sites blokkeren, wat hun toegang kan beperken, hun reputatie kan beschadigen en hun emailmarketinginspanningen kan verminderen.
Frequently Asked Questions
Wat is een zwarte lijst?
Een zwarte lijst is een lijst van personen, emailadressen, websites, etc. die niet acceptabel zijn voor de persoon of organisatie die de zwarte lijst creëert. Een item dat op de zwarte lijst staat wordt gezien als een ongewenst persoon/organisatie.
Hoe toegang krijgen tot de zwarte lijst in LiveAgent?
Elke vertegenwoordiger die in het paneel werkt, heeft toegang tot de LiveAgent-zwarte lijst. Om een IP aan een zwarte lijst toe te voegen, klikt u op de knop "Ban toevoegen" in de sectie Geblokkeerde IP's. Hierdoor hebben ze toegang tot de emaillijst en domeinenlijst.
Wat is email spoofing?
Email spoofing gebeurt wanneer een ontvangen email lijkt te komen van iemand anders dan de werkelijke afzender. Het wordt vaak gedaan voor frauduleuze doeleinden. Het bedriegt ontvangers om te geloven dat het bericht legitiem is. Om email spoofing te voorkomen, controleer zorgvuldig de afzender, links, bijlagen en andere details. U kunt ook emailfiltering en beveiligingssoftware gebruiken om te helpen bij het identificeren en blokkeren of blokkeren van deze nep emails.
Weten emailzenders dat ze op een zwarte lijst staan?
In de meeste gevallen zijn afzenders van emails op de hoogte dat hun emailadressen op emailzwarte lijsten staan. Ze kunnen dit controleren door leveringsfouten te controleren, emailtesttools te gebruiken of zwarte lijststatusbewakingsservices. Er zijn echter uitzonderingen van zwarte lijsten die niet gemakkelijk toegankelijk zijn, dus de afzender kan zich er niet van bewust zijn dat ze daar op de zwarte lijst staan.
Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat ze niet ten onrechte aan een zwarte lijst worden toegevoegd?
Om te voorkomen dat ze op de zwarte lijst komen, zouden bedrijven hun status op de zwarte lijst moeten controleren en de juiste praktijken moeten volgen voor het verzenden van marketing emails, hun reputatie als afzender monitoren, authenticatieprotocollen gebruiken en reageren op klachten over de zwarte lijst en spam om te voorkomen dat ze opnieuw gebeuren.
Expert note
Een zwarte lijst is een lijst met verboden emailadressen en domeinen die niet worden geaccepteerd. Het wordt gebruikt om phishing en schadelijke e-mails te blokkeren en het kan worden bijgewerkt door een medewerker.

Ticketingsoftware diepgaande analyse
Leer over de nieuwste EU-wetgeving voor AI en hoe mond-op-mondreclame werkt. Ook krijg je tips voor het gebruik van LiveAgent voor succesverhalen.
LiveAgent’s Bug Bounty programma
Verbeter klantensupport met LiveAgent en bouw betekenisvolle relaties op. Het programma voor het onthullen van kwetsbaarheden beloont veiligheidsonderzoekers.
Op zoek naar een Hesk-alternatief?
Profiteer van aanpasbare branding en collecteer feedback van klanten via een selfserviceportaal met notities en forums. Verbeter uw bedrijf en los problemen op.
Jitterproblemen kunnen de gesprekskwaliteit van VoIP beïnvloeden. Het is belangrijk om een jitter van 30 ms of minder te hebben voor goede VoIP-prestaties. Er zijn verschillende oorzaken voor hoge jitter, waaronder lage verbindingssnelheid en netwerkverkeer. Om jitter te verminderen, kunt u QoS-technologie gebruiken en uw router-instellingen controleren. Het is ook essentieel om een goede VoIP-provider te kiezen die aan uw behoeften voldoet.