Wat is een foutmelding?
Een softwarefout is een term die wordt gebruikt om een fout, vergissing of defect in een computerprogramma te beschrijven dat onbedoelde resultaten veroorzaakt. Systemen met foutmeldingen zijn niet alleen gebruiksonvriendelijk, ze kunnen ook resulteren in een lage klantentevredenheid tarieven. Daarom moet elk SaaS-bedrijf ernaar streven om foutvrije producten aan te bieden.
Foutmeldingen kunnen een breed scala aan problemen veroorzaken, van kleine opmaakwijzigingen in de weergegeven tekst tot grote problemen zoals het bevriezen of crashen van het programma, verlies van waardevolle gegevens en zelfs schade aan de hardware.
Er zijn veel soorten foutmeldingen die verschillende korte termijn- en voortdurende problemen kunnen veroorzaken. Onder de meest voorkomende problemen waar ontwikkeling- en testteams bekend mee moeten zijn, zijn:
- Functionele fouten
- Syntaxfouten
- Logische fouten
- Typegegevens komen niet overeen
- Beveiligingsfouten
- Gebruiksvriendelijkheidsfouten.
- Prestatiefouten
- Fouten op eenheidsniveau
- Integratiefoutmeldingen op systeemniveau
Fouten in applicaties kunnen worden veroorzaakt door diverse factoren zoals slechte communicatie, onduidelijke vereisten, afwijkingen van standaarden, softwarecomplexiteit en nog veel meer. Het is een goede gewoonte om regelmatig foutenrapporten te genereren en te analyseren om problemen te documenteren en deze in de toekomst te vermijden.
Velen zeggen dat het oplossen van foutmeldingen twee keer zo moeilijk is als het schrijven van de code zelf. Om test- en ontwikkelingsteams te helpen foutmeldingen te identificeren en te elimineren, zijn er een breed scala aan tools voor het oplossen van foutmeldingen beschikbaar. Tools voor het oplossen van foutmeldingen zijn een soort software die het doelprogramma onder gecontroleerde omstandigheden uitvoert en bewaakt. Dit helpt elke veranderingen of afwijkingen die kunnen wijzen op een storing te identificeren.
Het spreekt voor zich dat het leveren van een programma dat vol zit met foutmeldingen de reputatie van uw bedrijf enorm kan aantasten, klantenrelaties kan verslechteren en zelfs kan leiden tot klantenverloop. Het is belangrijk om ze zoveel mogelijk te vermijden en, als ze zich voordoen, ze tijdig op te lossen binnen overeengekomen SLA’s.
Bekijk deze video over softwarefouten en hoe ze te voorkomen.
Wist u dat de term “bug” ontstaan is uit een echt insect dat gevonden is in een computer? Tegenwoordig verwijst het naar fouten in programmacode die kunnen leiden tot storingen, vaak op kritieke momenten. Verken de belangrijkheid van proactieve bugpreventiestrategieën als beste verdediging tegen deze problemen.
Topics
- Bugs en hun impact
- Preventie van bugs
- Debugging
Video summary
In de computerstechnologie is een bug een fout in programmacode. Ze ontstaan vaak door menselijke fouten, vooral in complexe software. Bugs kunnen ervoor zorgen dat programma's en computers disfunctioneren, soms op zeer kritieke momenten. Sommige bedrijven kiezen voor bug bounty-programma's, waarin onderzoekers en ethische hackers worden betaald om bugs te vinden en in te dienen voordat ze uit de hand lopen. Bugs variëren sterk, maar de meest voorkomende typen zijn rekenkundige, interface-, logica-, syntax- en teamwork-bugs. De impact van bugs op de eindgebruiker kan variëren van laag tot kritiek, afhankelijk van waar ze zich bevinden in de code. Om bugs te voorkomen, is een goed ontwikkelingsproces en goede communicatie van essentieel belang. Andere effectieve methoden zijn vroege en frequente code-tests en peer-code-reviewers met andere ontwikkelaars of een kwaliteitsborgingsteam. Als er een bug wordt gevonden, moet deze worden gedebugged door de bug te isoleren, de oorzaak te bepalen en het programma te repareren. In complexe en dichte code kan crowdsourcing met bug bounty-programma's erg handig zijn.
Frequently asked questions
Wat is een foutmelding?
Een definitie van een foutmelding in softwareontwikkeling is een fout of een defect in het programma. Onverwacht systeemgedrag en problemen treden op als gevolg van de foutmelding. Het is elk gedrag of resultaat dat in strijd is met hoe het programma of systeem is ontworpen. Na het vinden van foutmeldingen in productieomgevingen, worden deze meestal opgelost door updates en softwareherstellingen.
Waarom zou u foutmeldingen moeten vermijden?
Niet elke fout kan worden vermeden. Vaak is het niet afhankelijk van onze acties, maar veel fouten kunnen worden vermeden. Waarom is het belangrijk? Fouten die opduiken op uw systeem of uw website kunnen verliezen veroorzaken. En hoewel een kortetermijnfout uw bedrijf niet in hoge mate bedreigt, kan een grootschalige en langdurige kritieke kwestie u grote financiële verliezen opleveren.
Hoe krijg ik toegang tot een lijst met foutmeldingen in LiveAgent?
Een lijst met nieuwe functies en opgeloste foutmeldingen is te vinden in de changelog op: https://dev.ladesk.com/all/. Het is de moeite waard om te volgen en te controleren of er fouten optreden.
Expert note
<p>Een foutmelding in IT betekent een bug of storing in een programma of hardware systeem, wat kan resulteren in onverwachte gedragingen. Het is belangrijk om foutmeldingen op te volgen om problemen voor gebruikers en klanten te voorkomen.</p>

Het artikel bespreekt LiveAgent, een klantenservice software met VoIP-telefoonsystemen en self-servicesoftware. Het belang van een Service-Level Agreement (SLA) wordt benadrukt om duidelijke klantverwachtingen en leveranciersverantwoordelijkheden te definiëren. LiveAgent biedt SLA-management, inclusief rapporten van vervulde en gemiste SLA's, evenals een gratis proefperiode en verschillende integraties. Sancties kunnen opgelegd worden bij schending van de servicevoorwaarden.
LiveAgent’s Bug Bounty programma
Het artikel gaat over manieren om klanten betrokken te houden en het verlies van inkomen door klantenverloop te voorkomen. Er worden functies besproken zoals live chat, contactformulieren en post-chat enquêtes en er worden voorbeelden gegeven van sjablonen en onderwerpregels voor het opnieuw betrekken van inactieve klanten. Het belang van het analyseren van de resultaten van de campagne wordt benadrukt. LiveAgent is een verkoop- en klantenservicetool waarmee bedrijven zich kunnen aanpassen aan de behoeften van verschillende sectoren en gratis proeven kunnen uitvoeren. Vertegenwoordigers moeten zich houden aan de richtlijnen voor chatetiquette en live chat biedt inzicht in de prestaties van de klantenservice. LiveAgent biedt ook gratis Nederlandse klantenbeheer software met functies voor klantenondersteuning, live chat en integratie met Benemen VoIP. Het bedrijf biedt meerdere datacenters wereldwijd voor stabiliteit en veiligheid van klantenaccounts en klanten kunnen een uitgebreide kennisbank van ondersteuningsdocumentatie creëren. Een vergelijking wordt gemaakt tussen het gratis en betalende abonnement, waarbij het gratis abonnement beperkter is dan het betalende abonnement.
Op zoek naar een alternatief voor Verloop?
LiveAgent biedt verschillende softwareoplossingen voor klantenservice, waaronder VoIP-telefoonsystemen, inkomend callcentersoftware en meer. Het bedrijf biedt ook een aanmeldingsportaal, gegevensmigratie en ondersteuning. LiveAgent is toegewijd aan klanttevredenheid en heeft verschillende onderscheidingen en certificaten ontvangen. Het bedrijf heeft ook een partnerprogramma en biedt webinars en trainingsmiddelen aan. Een gratis proefversie is beschikbaar en het bedrijf biedt integraties en alternatieven voor hun producten. Het opstartproces van een account wordt beschreven en zal per e-mail worden bevestigd.
LiveAgent is klantenservice software met verschillende functies, inclusief geïntegreerde self-service, inkomende en uitgaande telefoondiensten, klachtenbeheersing, klantenportaal en e-mailbeheer. Het biedt verschillende prijzen en een gratis proefperiode van 14 dagen. Automatisering is belangrijk voor efficiëntie en productiviteit, terwijl zachtaardige vaardigheden zoals empathie, effectief luisteren en duidelijke communicatie cruciaal zijn voor klantenservicemedewerkers. Na aanmelding ontvangt u onmiddellijk inloggegevens en een opstartdashboard.