Wat is freemium?
Het woord freemium is een combinatie van de woorden “free” en “premium”. Het Freemium-bedrijfsmodel biedt gratis basisservices en voor eventuele extra functies of services worden kosten in rekening gebracht.
Wanneer u besluit de freemium-aanpak te gebruiken, verlicht u de last van educatie van uw verkoop- en marketingteam. De klant is verantwoordelijk om zijn eigen onderzoek te doen en een gratis of premium optie te kiezen.
Het freemium-acquisitiemodel heeft tot doel de acquisitiekosten van klanten te verlagen. Door een gratis versie van uw product of dienst aan te bieden, wordt het meer beschikbaar voor een groot aantal klanten.
Hoe freemium te krijgen?
Het is vrij eenvoudig om dit businessmodel te implementeren. Nadat u succes heeft behaald met uw product of dienst, moet u beperkingen opleggen aan de gratis gebruikers. Hierdoor kunnen ze beslissen of ze willen investeren in premiumfuncties.
Er zijn drie soorten beperkingen die u kunt gebruiken, maar bedrijven implementeren meestal een combinatie ervan.
beperkte ondersteuning – verschillende toegang tot klantenondersteuning via niveaus
beperkte functies – biedt aanvullende of uitgebreide functies voor betaalde upgrades
gebruiksquota – beperking van het aantal gebruikers, opslagquota, enz.
Voorbeelden van freemium
U kunt freemium-producten vrij vaak in het echt zien. Veel software- en internetgebaseerde bedrijven die brede markten hebben en blijvende waarde bieden aan hun klanten, maken intensief gebruik van het freemium-bedrijfsmodel.
Laten we er een paar bekijken:
Zapier
Deze web-app waarmee gebruikers verschillende digitale tools kunnen verbinden via reeksen geautomatiseerde triggers – “Zaps”. In de gratis laag kunnen gebruikers vijf Zaps maken, waardoor ze kunnen proeven hoe krachtig deze applicatie kan zijn.
Beperkte premiumfuncties zijn onder meer:
aantal Zaps
synchronisatie-interval – tijd waarop de Zap controleert op nieuwe gegevens
het aantal gebruikers – voor grote organisaties moedigt Zapier upgrades aan omdat ze samenwerkingstools en gedeelde mappen bieden
Zapier is een geweldig voorbeeld van een freemium-bedrijf dat een zeer gerichte aanpak gebruikt om zijn inkomsten te verhogen en gratis gebruikers aan te moedigen om te upgraden naar de premium-versie.
Spotify
Een van de bekendste en meest succesvolle freemium-apps is Spotify. Hiermee kunnen gebruikers muziek streamen vanaf hun computers of telefoons. Het maakt gebruik van een vereenvoudigd freemium-acquisitiemodel door simpelweg een aangenamere ervaring te bieden als gebruikers overschakelen naar de premium-versie.
De premiumversie bevat:
verbeterde geluidskwaliteit
offline afspeellijsten
streaming zonder onderbreking – gebruikers hebben niet om de paar nummers te maken met advertenties
Spotify connect – hiermee kunnen gebruikers de app verbinden met hun smart-tv’s, luidsprekers, enz.
Mailchimp
Met deze e-mailmarketing-software kunnen gebruikers de emailadressen van hun abonnees verzamelen, geautomatiseerde nieuwsbrieven verzenden en vele andere. U kunt je gratis aanmelden, maar voor een succesvolle emailmarketingcampagne besluiten de meeste marketeers voor de premiumversie te kiezen.
Onder de betaalde functies vindt u:
- Geavanceerde segmentatie – hiermee kunt u gebruikers targeten op basis van flexibele en onbeperkte voorwaarden
- aangepaste branding
- customer journey builder – het verzenden van geautomatiseerde gerichte berichten op basis van hoe uw klanten omgaan met uw bedrijf
- gedragsdoeling
- 24/7 email- en chatondersteuning
Voordelen van freemium
Deze aanpak werkt het beste als klantenacquisitiemodel, ook al kan het worden gebruikt om de inkomsten van uw bedrijf te verhogen. Uw bedrijf kan een breed publiek van gebruikers aantrekken. U kunt een relatie met uw klanten opbouwen zonder dat ze voor uw diensten hoeven te betalen als ze dat niet willen.
Bovendien kunnen gebruikers uw producten ontdekken door ervaring uit de eerste hand en vervolgens het bewustzijn verspreiden naar hun sociale kringen. Hierdoor kunt u uw conversieratio verhogen zonder extra kosten.
Terwijl betalende klanten inkomsten genereren, kunt u gebruikersinformatie en gegevens verzamelen via de gratis versie. Deze gegevens zijn waardevol voor analyse die kan worden toegepast om gerichte advertenties weer te geven.
Het freemium-model is ideaal voor kleinere bedrijven of startups. Het zorgt voor een enorme hoeveelheid naamsbekendheid zonder al te veel van uw budget uit te geven aan marketing en verkoop.
Hoe freemium-gebruikers te krijgen
Er zijn veel manieren om freemium-gebruikers te werven en deze zijn sterk afhankelijk van de aanpak en behoeften van uw bedrijf. Dat gezegd hebbende, zijn er een paar tips die u kunt gebruiken om uw eerste gebruikers te laten converteren naar betalende klanten.
Creëer een gevoel van urgentie. Laat uw gebruiker weten dat het gratis niveau beperkt is en dat als ze van uw services willen genieten, ze zo snel mogelijk moeten upgraden. De periode die u gratis verstrekt, is gebaseerd op de persona van uw bedrijf, maar de meest gebruikte zijn 7 dagen, 14 dagen (LiveAgent, Dropbox) of 30 -Dagen (Netflix, HubSpot).
U kunt ook een emaildruppelcampagne gebruiken. Stuur tijdens de gratis periode vervolgmails naar uw klanten om ze betrokken te houden bij uw product. Deze kunnen eenvoudig zijn: “Bedankt!” berichten of zelfs tutorials over hoe u kunt upgraden naar de premium-versie.
Een andere manier om gebruikers te converteren is door ze een korting of een promotie aan te bieden. U hoeft het niet alleen aan zware gebruikers aan te bieden. U kunt eenvoudig emails sturen naar veel gebruikers met een tijdgevoelige korting of een geschenk als ze zich aanmelden voor het betalend abonnement.
Wat is het genereren van inkomsten met freemium?
Simpel gezegd, het is de manier waarop uw bedrijf geld kan verdienen met behulp van het freemium-model.
Het idee van deze vorm van marketing is om zoveel mogelijk gebruikers te werven door een gratis versie van uw product aan te bieden. Het belangrijkste is om ze betrokken en verleid te houden, zodat ze kiezen voor de premium betaalde versie. Deze aanpak biedt een geweldige kans om geld te verdienen en een duurzame inkomstenstroom te hebben.
Welk percentage freemium betaalt?
Over het algemeen moet u streven naar een bescheiden freemium-conversiepercentage van 2 tot 5 procent van de gebruikers. Er zijn bedrijven zoals Spotify die een veel hogere conversie hebben percentage van 46%.
Deze statistieken zijn natuurlijk sterk afhankelijk van verschillende factoren, zoals uw klantenbestand, app-aankopen en het soort gebruikers dat uw app aantrekt.
Om de zaken in perspectief te plaatsen: 54% van de app-ontwikkelaars gebruikt het freemium-model en 33% van de bedrijven verdient er het meeste geld mee.
Optimalisatie van freemium conversieratio
Het kan een lastige taak zijn om erachter te komen wat gebruikers motiveert om betalende klanten te worden. U moet diep ingaan op wat uw klanten ertoe aanzet om te upgraden en waarom ze de prijs van uw diensten blijven betalen.
Hier zijn een paar tips die u kunt gebruiken om uw freemium-conversieratio te verhogen:
1. Maak een geweldig product
Vraag uzelf af, welke pijnpunten lost het product op? Waarom zouden klanten ervoor betalen? En wat motiveert hen om het te blijven gebruiken?
Laten we met behulp van LiveAgent helpdesk-software als voorbeeld deze vragen beantwoorden.
LiveAgent biedt gemakkelijke toegang tot de klantenservice. Het helpt bij het stroomlijnen van klanteninteracties via verschillende kanalen (email, sociale media, enz.).
Klanten betalen voor premiumfuncties omdat ze helpen meer inkomsten te genereren. Met krachtige tools zoals automatisering, geavanceerde rapportage, ticketingsoftware en nog veel meer, speelt het een belangrijke rol in het klantensucces van veel bedrijven.
Gebruikers komen er steeds weer op terug omdat ze toegang krijgen tot de klantenservice die veel waar voor hun geld biedt.
2. Geef klanten een reden om te upgraden
Creëer redelijke beperkingen op uw gratis diensten. U kunt gegevens van uw concurrenten analyseren om erachter te komen wat u gratis moet houden en wat u achter een betaalmuur moet plaatsen. De truc is om klanten de directe waarde te laten zien die u biedt wanneer ze upgraden.
3. Maak upgraden zo eenvoudig mogelijk
Verwijder obstakels die gebruikers ervan kunnen weerhouden om te upgraden naar de betaalde versie. Maak onboarding zo eenvoudig mogelijk en bied extra klantenondersteuning tijdens het transitieproces.
4. Promoot de premium-versie
Houd de gebruikers betrokken. Benadruk vaak de voordelen van upgraden naar de betaalde versie. U kunt dit doen door middel van gerichte meldingen of follow-up emails.
5. Vraag om feedback
Laat uw klanten zien dat u hun mening waardeert en moedig hen aan om u feedback te sturen.
Kunnen freemiums leiden tot inkomensverlies?
Theoretisch ja, dat kunnen ze. Dit kan gebeuren als hun conversieratio naar de betaalde versie te laag is. Dit betekent dat de meerderheid van de gebruikers zich houdt aan de basisfuncties in plaats van te upgraden naar de betaalde geavanceerde functies.
U kunt manieren vinden om uw freemium-conversieratio te verbeteren in de bovenstaande paragraaf.
Verschillen tussen gratis en freemium
Gratis service heeft geen betaalmuur die de functies verdeelt in de gratis beperkte versie en de betaalde premiumversie.
Aan de andere kant doet freemium precies dat. Het geeft toegang tot premium content tegen een abonnementsprijs die klanten moeten betalen.
Is een gratis proefversie een vorm van freemium?
Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, is een gratis proefversie geen vorm van freemium. Het fundamentele verschil is dat een gratis proefperiode een bepaalde periode duurt (30 dagen gratis proefversies), terwijl in het freemium-model een gratis abonnement voor altijd duurt. Bovendien maakt een gratis proefperiode het daadwerkelijke gebruik van alle (of in ieder geval de meeste) functies van het systeem mogelijk. Aan de andere kant zijn er verschillende gebruiksbeperkingen in het gratis abonnement in freemium-systemen.
Stand out from your competitors with a strong customer service culture
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Wat zijn freemium-diensten?
Met een freemium-model zet je leads om in betalende klanten zonder extra acquisitiekosten. In dit verdienmodel zijn de meest elementaire functies van de service gratis, terwijl voor alle extra premiumfuncties klanten een gedifferentieerd abonnementsgeld moeten betalen.
Hoe komt u aan freemium?
U moet uw aanpak afstemmen op uw bedrijf en op uw doelgroep. Om het antwoord te vereenvoudigen, moet u een succesvol product maken en vervolgens een betaalmuur plaatsen op enkele van de meer geavanceerde functies. Dit zal gebruikers verleiden om te converteren naar betalende klanten.
Wat is het voorbeeld van freemium?
Veel bedrijven gebruiken het freemium-bedrijfsmodel. Sommigen van hen zijn Spotify, Trello, LinkedIn, WordPress, Mailchimp en Zapier.
Expert note
Freemium is een verdienmodel waarbij de basisfuncties van een dienst gratis zijn en voor extra functies betaald moet worden. Dit heeft als doel om de acquisitiekosten van klanten te verlagen.

Ticketingsoftware diepgaande analyse
Leer over de nieuwste EU-wetgeving voor AI en hoe mond-op-mondreclame werkt. Ook krijg je tips voor het gebruik van LiveAgent voor succesverhalen.
Klantenservice terugbelfunctie
Flexibele klantenondersteuning via verschillende kanalen, zoals live chat en telefoon, leidt tot hogere verkoop, omzet en klantentevredenheid. Klantenservicesoftware biedt een efficiënte workflow.
Hoe klantenbeloningen gebruiken?
Klantenbeloningen en loyaliteitsprogramma's kunnen de binding en verkoop verhogen. Goed opgeleide klantenserviceteams zijn cruciaal voor het behoud van reputatie, loyaliteit en inkomsten. Bedrijven moeten zich proactief aanpassen aan de verwachtingen van consumenten met nieuwe technologieën en een klantgerichte benadering. LiveAgent biedt sjablonen voor e-mailcampagnes gericht op herhalingsaankopen, klantenservice, verkoop follow-ups en verwijzingen. Het opstarten van uw LiveAgent-account wordt alvorens geïnstalleerd.
Verbeter de klantenservice en relaties door empathie te tonen en effectieve communicatie te gebruiken. LiveAgent biedt diverse communicatiekanalen en een partnerprogramma voor VoIP-providers. Vertegenwoordigers kunnen klantensupport en relaties verbeteren met een klantgerichte benadering. Klantenservicecenters verzamelen gegevens en verbeteren de klantenservice met automatische oproepdistributie en gegevensanalyse. Tips voor effectief wachtrijbeheer zijn onder andere FIFO-methode, prioritering van verzoeken en segmentatie van tickets op categorie. Ook het opzetten van een gelaagde ondersteuningsstructuur en het stellen van SLA's helpen bij het beheren van de wachtrij voor klantenondersteuning.