Of u nu een bedrijfseigenaar, verkoop- of marketingpersoon bent, of werkt in de klantenservice, er is nooit teveel dat u kunt leren. U weet waarschijnlijk al hoe belangrijk het voor u is om uw klantenbestand echt te kennen, maar u weet misschien niet zeker welke tools u kunnen helpen.
Wat zijn klanteninzichten?
Wanneer een bedrijf klantengedrag bestudeert en interpreteert om een beter begrip te krijgen van de behoeften van zijn publiek, spreken we over klanteninzichten. Ze worden door organisaties gebruikt om weloverwogen beslissingen te nemen op basis van klantengedrag.
Door inzichten te verzamelen en de intentie van de klant te begrijpen, kunt u veel problemen oplossen die op het eerste gezicht onoplosbaar lijken en gepersonaliseerde klantenervaringen creëren.
Hoe u klanteninzichten verzamelt
Er zijn veel manieren om beoordelingen van uw klanten te verzamelen. Vergeet niet dat het allemaal afhangt van uw publiek, hun behoeften en voorkeuren. Niet alle klanten zullen dezelfde methodes gebruiken, terwijl velen zich misschien bezighouden met een enquête, anderen geven misschien de voorkeur aan een service evaluatieformulier. Enkele goede manieren om inzichten van klanten te verkrijgen zijn:
- Online beoordelingen
- Websitegegevens
- Customer surveys
- Tools voor het volgen van bezoekers
- Getuigenissen (klantenverhalen)
- Koopgeschiedenis van klanten
- Sociale media
- Analysetools
- Case studies
Vergeet niet dat het verzamelen van klanteninzichten niet het einde van de weg is. U moet een toegewijd analistenteam hebben met de juiste analytische hulpmiddelen die hen zullen bestuderen en ermee werken, evenals een database – b.v. Customer Relationship Management (CRM)-tool, waar u ze kunt opslaan. Onderschat de beveiliging nooit en houd klantengegevens te allen tijde veilig.
Voordelen van klanteninzichten
U zult merken dat het werken met bruikbare inzichten uw bedrijf enorm veel succes kan opleveren. Laten we eens kijken naar manieren waarop ze u kunnen helpen uw zakelijke doelen te bereiken.
- Identificeer redenen achter klantenverloop – ze stellen u in staat om vanuit het oogpunt van de klant te zien met welke problemen zij worden geconfronteerd.
- Maximaliseer de levensduur van klanten – als u het gedrag van uw beoogde klanten begrijpt, kunt u hun customer journeys, maximaliseer de waarde en genereer meer inkomsten.
- Helpt bij klantensegmentatie – u kunt nauwkeurige klantenprofielen maken, deze groeperen en gepersonaliseerde ervaringen bieden.
- Verbeter de klantenervaring – in een klantgericht bedrijf zijn consumenteninzichten de sleutel tot klantentevredenheid.
- Bouwt klantenloyaliteit op – wanneer u geweldige klantenservice en ervaringen levert, zullen uw klanten willen blijven en lid worden van uw loyale klantenbestand. Het hebben van een loyale klantenkring is essentieel voor de groei van uw bedrijf.
- Help bij het ontwikkelen van effectieve marketingstrategieën – wanneer u het klantgedrag van uw doelgroep begrijpt, kunt u zeer gerichte effectieve marketing ontwikkelen strategieën.
- Help een betere klantenservice te bieden – uw klantenserviceteam kan gepersonaliseerde service aan elke klant wanneer ze over waardevolle gegevens beschikken.
- Klantentrends voorspellen – het identificeren van kooppatronen van klanten en het voorspellen van toekomstige trends is veel eenvoudiger wanneer u ze kunt baseren op betrouwbare gegevens.
Find out what your customers prefer
Gather customer insights and find out the best approach for communication with your customers. Start your free LiveAgent trial and improve your customer communication today.
Frequently Asked Questions
Wat betekent de term klanteninzichten?
Het betekent een grondig begrip van uw doelklanten, hun gedrag, voorkeuren, behoeften en verwachtingen. U kunt dit verkrijgen door klantgegevens te analyseren om een beter begrip van uw klanten te krijgen en uitstekende ervaringen te creëren gedurende het hele klantentraject. Met deze inzichten kunt u diepe empathie voor de klant krijgen en een uitstekende klantenservice-ervaring bieden.
Hoe klanteninzichten verzamelen?
Allereerst moet u feedback van klanten over producten, services en campagnes verzamelen en analyseren. Het is ook uiterst belangrijk om niet alleen de meningen te onderzoeken, maar ook het klantensentiment en de stemming waarin ze zich bevinden. Maar het verzamelen van inzichten hoeft niet beperkt te blijven tot uw klanten. U kunt ook uw potentiële klanten onderzoeken die u aanvullende informatie kunnen geven over waarom ze uw product nog niet hebben gekozen.
Zijn klanteninzichten belangrijk?
Ze vormen de basis van elk klantgericht bedrijf. Consumenteninzichten hebben een aanzienlijke invloed op de prestaties, het klantenbehoud en de effectiviteit van uw bedrijf. Zorg ervoor dat u gegevens van hoge kwaliteit verzamelt, zodat u ze kunt bestuderen en in uw voordeel kunt gebruiken.
Checklijst voor Klantenservicenormen
U hoeft niet verder te zoeken - hier is de checklijst voor klantenservicenormen die u zal helpen alle benodigdheden voor 2022 te dekken.
Klantenwaarde is essentieel voor het overtuigen van consumenten van de voordelen van een product of dienst. Het is belangrijk voor het succes van een bedrijf en kan helpen om onderscheidend vermogen te creëren in een concurrerende markt. Het begrijpen van de behoeften van klanten en het communiceren van een unieke waardepropositie zijn cruciaal voor het creëren van klantenwaarde.