Iedereen die werkzaam is in de klantenservice of met klanten in het algemeen, weet hoe belangrijk de relaties met hen zijn. Als u merkt dat u geen loyale klantenkring hebt, bent u wellicht op zoek naar manieren om relaties met uw klanten op te bouwen.
Als dit het geval is, moet u beginnen vertrouwd te raken met een klantgerichte aanpak voor uw bedrijf.
Wat betekent klantgericht?
Klantgerichtheid wordt door velen beschouwd als een ideaal businessmodel. Wanneer je deze benadering overneemt, plaatst je hele organisatie, figuurlijk gesproken, de klant op de troon. De klantgerichte cultuur benadrukt dat de klant de beste ervaring heeft gedurende de gehele levensduur die u kunt bieden. Elke beslissing die je neemt, elke campagne die je start en elke inspanning die u levert, moet de klant centraal stellen.
Er zijn vele manieren om klantgerichtheid te bereiken. Denk na over wat je kunt veranderen in uw bedrijf om de klant op de voorgrond te houden. Misschien zou het nuttig zijn om grondig onderzoek te doen naar uw doelgroep door middel van klantonderzoeken en om klantenfeedback te vragen. Of misschien zou u moeten werken aan je merk en de visie van het bedrijf. Wat de situatie ook is, zorg ervoor dat het hele team op dezelfde lijn zit en streeft naar de beste ervaring en het overtreffen van de verwachtingen van de klant.

Voordelen van klantgerichte processen
Het herdefiniëren van uw bedrijfsmodel kan klinken als veel werk. U zou uzelf kunnen afvragen, waarom de moeite nemen?
Hier zijn enkele van de voordelen die u zult oogsten door de klantenbeleving voorop te stellen.
- Hogere winst – Wanneer u uitzonderlijke klantervaringen creëert, zijn klanten bereid meer geld uit te geven. 86% van de klanten is bereid meer te betalen voor een geweldige klantenservice.
- Verhoogde klantentevredenheid – Zorgen voor een positieve ervaring en het bieden van persoonlijke aandacht aan elke klant leidt tot tevreden klanten.
- Lagere marketingkosten – Als u geweldige klantenservice biedt, zullen uw klanten u eerder aanbevelen in hun sociale kringen. Gratis mond-tot-mondreclame helpt uw totale marketingkosten te verlagen.
- Afgenomen klantenverloop – Natuurlijk behoudt u niet alle klanten die u tegenkomt. Als u echter hun klantenervaringen voorop stelt, is de kans groter dat ze bij uw bedrijf blijven.
- Kans voor uw bedrijf om te groeien – Het hebben van een loyale klantenbasis is een van de meest cruciale elementen wanneer u probeert uw bedrijf te laten groeien en uw zakelijke doelen te bereiken. De klantgerichte benadering helpt niet alleen het klantenbehoud, maar ook de klantenloyaliteit te vergroten.
Put focus on your customers with the right tools!
LiveAgent has a wide feature set that can help you handle every aspect of customer communication with no effort. Start your free trial today and experience the benefits.
Bekijk een video over klantgerichtheid
Klantgerichtheid is een bedrijfsstrategie gericht op het begrijpen en anticiperen op de behoeften van de klant om producten en diensten te creëren die het beste aan die behoeften voldoen. LiveAgent helpdesksoftware helpt bedrijven om meer klantgericht te zijn door geautomatiseerde klantenservicefunctionaliteit te bieden die is afgestemd op de voorkeuren van de klant. Dit omvat opties zoals live chat, ticketsysteem en kennisbank, die allemaal helpen om klantenservicemedewerkers snel en nauwkeurig klantenvragen te laten beantwoorden. Daarnaast biedt LiveAgent nuttige analytische en rapportagetools, zodat bedrijven hun klanten beter kunnen begrijpen en geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over de beste manier om hen te ondersteunen.
Topics
- Klantgerichtheid
- Consumenteneconomie
- Kansen benutten
Video summary
Als ik denk aan klantgerichtheid, gebruik ik graag een analogie van koffie en een koffiezaak. Klantgerichtheid verschilt echter wel wat, omdat het zich afspeelt buiten de fysieke winkel. Klantgericht denken richt zich echt op alle processen en procedures, en op de dagelijkse beslissingen van medewerkers die impact hebben op de klant. Het is een filter dat alle medewerkers achter de schermen moeten hebben, zodat de processen en procedures specifiek gericht zijn op de klant. Onze economie wordt geleid door consumenten. Alles gebeurt sneller dan ooit tevoren. Sociale media zorgen voor een overvloed aan directe feedback. Daarom is klantgerichtheid zo belangrijk, omdat je zelf kunt bepalen wat de consument en de klant zullen ervaren. Het begint met opzettelijkheid. Klantgerichtheid moet iets zijn waar mensen elke dag mee bezig zijn, waar ze zich zorgen over maken en waarvan ze zich bewust zijn dat al hun beslissingen gericht moeten zijn op de klantervaring. Er zijn drie dingen die elke medewerker moet doen in het kader van klantgericht denken. Ten eerste moet je de kansen zien. Wat gebeurt er in jouw functie, jouw rol of in de hele organisatie? Ten tweede moet je verantwoordelijkheid nemen en eigenaarschap tonen. Je moet inzien dat het jouw verantwoordelijkheid is om die kansen te benutten. Ten derde moet je actie ondernemen. Of je het nu zelf doet of een groep leidt die het doet, je moet specifieke acties ondernemen om die kansen te benutten, omdat jij daar verantwoordelijk voor bent en omdat de klantbeleving opzettelijk moet zijn.
Frequently Asked Questions
Wat betekent klantgerichte benadering?
Klantgerichte benadering is een bedrijfsstrategie waarbij de klant centraal staat, in het belang van het merk. De klant staat centraal in de aanpak van het bedrijf. Dit is om een positieve ervaring en langdurige relaties op te bouwen.
Wat zijn de basisprincipes van een klantgerichte benadering?
De basis van een klantgerichte aanpak moet in de eerste plaats het bieden van uitgebreide klantenservice zijn. Hierdoor kan de klant op elk moment van de aankoop de nodige ondersteuning krijgen. Daarnaast dienen alle processen die de klant doorloopt goed afgesteld te worden zodat het makkelijk en probleemloos verloopt.
Moet elk bedrijf klantgericht zijn?
Elk bedrijf zou zeker klantgericht moeten zijn. Ongeacht de sector, als de klant tevreden is, zal het bedrijf hogere winsten kunnen genereren, evenals duurzame klantenrelaties die loyaliteit zullen opbouwen in de omgang met de klant.
Expert note
Een klantgerichte aanpak is cruciaal voor een succesvol bedrijf. Zet de klant centraal en bied uitgebreide klantenservice voor tevreden en loyale klanten.

Hoe soft skills te gebruiken in het bedrijfsleven
Dit artikel deelt tips voor optimale klantenservice, zoals het vermijden van jargon en het stellen van open vragen.
Uitzonderlijke klantenondersteuning
Bedrijven moeten zich concentreren op factoren zoals inlevingsvermogen, actief luisteren, tijdige reactie en probleemoplossende vaardigheden om uitzonderlijke klantenondersteuning te bieden.
Verbeter de klantenservice en relaties door empathie te tonen en effectieve communicatie te gebruiken. LiveAgent biedt diverse communicatiekanalen en een partnerprogramma voor VoIP-providers. Vertegenwoordigers kunnen klantensupport en relaties verbeteren met een klantgerichte benadering. Klantenservicecenters verzamelen gegevens en verbeteren de klantenservice met automatische oproepdistributie en gegevensanalyse. Tips voor effectief wachtrijbeheer zijn onder andere FIFO-methode, prioritering van verzoeken en segmentatie van tickets op categorie. Ook het opzetten van een gelaagde ondersteuningsstructuur en het stellen van SLA's helpen bij het beheren van de wachtrij voor klantenondersteuning.