Wat is het oplospercentage bij het eerste contact?
Oplospercentage bij het eerste contact (FCR) is een belangrijke factor als het gaat om het verbeteren van de efficiëntie van de klantenservice en de klantentevredenheid. Het maakt deel uit van de belangrijkste prestatiefactoren (KPI‘s). FCR-statistiek meet het aantal klantenvragen dat bij de eerste interactie wordt opgelost. Als problemen van de klant bij het eerste contact kunnen worden opgelost, is er geen noodzaak meer voor het klantenserviceteam of de klant om op te volgen.
Hoe berekent u een oplospercentage bij eerste contact?
De eenvoudigste manier om het oplossingspercentage bij het eerste contact te berekenen, is door het totale aantal opgeloste gevallen op het eerste bereik te delen door het totale aantal ontvangen gevallen gedurende de gegeven periode (kan dagelijks, wekelijks, maandelijks, enz. worden berekend).
De metrische gegevens van het FCR-contactcentrum gebruiken de volgende formule:
FCR = (zaken opgelost bij eerste contact / totaal aantal zaken) x 100%
Hoewel het gebruik van deze berekeningsmethode uw FCR-prestaties niet perfect meet. Er zijn veel componenten die betrokken zijn bij het volgen van uw FCR. Voor verdere metingen kunt u verschillende methoden voor het verzamelen van gegevens gebruiken om te bepalen of de verzoeken van de klant bij de eerste interactie echt zijn opgelost.
Onder de interne meetmethoden kunt u herhaalde klantencontacten volgen met betrekking tot problemen die eerder als opgelost zijn verklaard. U moet echter nauwkeurig de tijdsduur definiëren die u wilt bijhouden.
Een betere manier om uw FCR te meten, is door feedback van klanten te verzamelen. U kunt de enquêtemethode na de oproep, een vervolgmail of verschillende andere feedbackformulieren gebruiken.
Wat is een goed oplospercentage voor het eerste contact?
De industrienormen voor een bevredigende FCR liggen rond de 65-75%. Over het algemeen worden FCR-percentages in de buurt van 90% als hoog beschouwd, terwijl 40% als laag wordt beschouwd.
Houd er rekening mee dat een FCR van minder dan 65% niet noodzakelijkerwijs betekent dat de prestaties van uw klantencentrum niet op peil zijn.
Het hangt sterk af van het type bedrijf dat u exploiteert en de complexiteit van uw product of dienst.
Ecommercebedrijven hebben bijvoorbeeld doorgaans een kortere gemiddelde afhandelingstijd dan bedrijven die complexe technische producten aanbieden. Ook uw interne processen zijn een belangrijk element dat van invloed is op FCR. Wat is uw proces voor het oplossen van tickets? Biedt u ondersteuning buiten kantooruren? Beschikt u over betrouwbare ticketsoftware zodat er geen zaken onbeheerd worden achtergelaten?
Er is geen one-size-fits-all manier om te bepalen of uw FCR goed of slecht is. Onthoud dat de belangrijkste factor de klantenervaring is. Natuurlijk willen klanten het liefst dat hun problemen bij het eerste contact worden opgelost, maar dat is niet altijd mogelijk. Als vuistregel geldt: hoe beter uw klantenondersteuningservaring, hoe loyaler uw klanten zullen zijn.
Voordelen van eerste contactoplossing
FCR heeft een directe invloed op hoe goed uw bedrijf presteert in de markt. Enkele voordelen van het in de gaten houden van uw FCR zijn:
- verbeterde klantentevredenheid – uw klanten geven de voorkeur aan een snelle oplossing voor hun vragen
- verbeterde medewerkerstevredenheid – als u uw FCR grondig begrijpt, kunt u de trainingsbehoeften van uw contactcentermedewerkers herkennen
- betere klantenbinding – hoe beter uw klanten uw bedrijf ervaren, hoe loyaler ze in de toekomst zullen zijn
- verlaagde operationele kosten – verbeterde FCR vertaalt zich in een verlaging van de kosten voor klantenondersteuning
Uitdagingen bij het oplossen van het eerste contact
Bij het verbeteren van de FCR worstelen bedrijven vaak met veel uitdagingen. De eerste is dat het verzamelen van gegevens om de FCR nauwkeurig te meten niet altijd eenvoudig is. Hoe definieer je precies een ‘opgeloste’ klantenvraag? Dit hangt allemaal af van uw definities en zakelijke praktijken.
Een ander veelvoorkomend probleem is dat het verbinden van contacten moeilijk kan zijn. Als uw klant altijd contact met u opneemt vanaf één telefoonnummer, kunt u ze gemakkelijk identificeren. Maar wat als ze je een paar emailvragen sturen, gevolgd door een chatsessie en een telefoongesprek? De eenvoudigste manier om uw klanteninteracties bij te houden, is door betrouwbare CRM-software te gebruiken. Hiermee kunt u alle klantengegevens opslaan en later analyseren.
Bovendien kan het gebrek aan autoriteit van de vertegenwoordiger een groot probleem worden als het niet wordt aangevinkt. Uw agenten moeten vragen van klanten kunnen beantwoorden zonder escalatie. De bevoegdheid hebben om een korting of een coupon aan uw klanten te verstrekken, vergroot niet alleen het vertrouwen van vertegenwoordigers in hun werk, maar verbetert ook het FCR-percentage van uw contactcenter.
Wat beïnvloedt de resolutie bij het eerste contact?
Er zijn veel factoren die van invloed zijn op uw FCR-score, variërend van uw vertegenwoordigerstraining tot de live chatsoftware die u gebruikt om problemen van klanten op te lossen.
Laten we eens kijken naar de belangrijkste:
- complexiteit – Zoals we al hebben aangegeven, is de complexiteit van uw producten en services van grote invloed op de tijd die aan klantenondersteuning moet worden besteed.
- tools en toegang tot informatie – Het hebben van betrouwbare contactcentersoftware en een toegankelijke interne kennisbank verbetert de capaciteit van uw vertegenwoordigers aanzienlijk efficiëntie.
- selfservice-optie – Veel technisch onderlegde klanten geven er de voorkeur aan hun problemen op te lossen zonder contact op te nemen met de ondersteuning.
- kanaalkeuze – Een live chatgesprek kan leiden tot een snellere oplossing dan bijvoorbeeld een ticket dat via een contactformulier is aangemaakt. LiveAgent-helpdesksoftware biedt echter een algemene inbox waarmee u vanaf één enkele plaats toegang hebt tot alle klantenberichten.
- routeringssysteem – In een callcenteromgeving routeringssystemen zoals ACDs en IVR‘s bepalen welke oproepen naar elke agent of afdeling worden doorgestuurd.
- bedrijfsbeleid en -procedures – Als het bedrijfsbeleid het vermogen van de agent om vragen van klanten bij het eerste contact op te lossen belemmert, kan dit een negatief effect hebben op het FCR-percentage.
- kennis en training van agenten – Alle ondersteuningsvertegenwoordigers moeten worden geïnformeerd over nieuwe campagnes, functies en eventuele fouten. Op deze manier zijn ze klaar om alle problemen op te lossen. Zorg bovendien voor adequate training van vertegenwoordigers om hun vermogen om aan de verwachtingen van de klant te voldoen, te verbeteren.
- type interactie – Basisvragen zoals vragen over facturering, terugbetalingen, enz. worden eerder bij het eerste contact opgelost dan bijvoorbeeld complexe technische problemen.
Verbetering van de resolutie bij het eerste contact
Nu u weet wat FCR beïnvloedt, gaan we eens kijken hoe u deze statistiek voor uw bedrijf kunt verbeteren.
- stel duidelijk uw FCR-doelen
- choose a robust and reliable helpdesk software solution – Employ a solution that integrates CRM, live chat support, and others according to your business goals (for example, LiveAgent).
- maak een toegankelijke kennisbank – Zorg ervoor dat uw vertegenwoordigers alle informatie hebben die ze nodig hebben om de best mogelijke ondersteuning te bieden.
- automatisering – Verbeter de efficiëntie van uw contactcenter door alledaagse taken te automatiseren.
- Maak uw klanten sterker – Stel uw klanten in staat hun eigen problemen op te lossen zonder contact met u op te nemen.
- volg de trajecten van uw klanten – Ontwikkel klantenprofielen en volg hun trajecten door de verkooptrechter.
- uw personeel motiveren – Wanneer agenten uw klanten graag willen helpen, verbetert dit verschillende KPI’s.
- bewaak de prestaties van uw vertegenwoordigers – Voer regelmatig audits uit om de prestaties van uw medewerkers te beoordelen.
- feedback van klanten verzamelen – Dit geeft inzicht in waarom uw klanten terugkomen voor meer hulp.
Improve your customer service
LiveAgent gives you the power to answer all customer inquiries from one place making your customer service faster and more efficient. Curious about all the features?
Frequently Asked Questions
Wat betekent het eerste contactresolutiepercentage in een callcenter?
FCR is een van de statistieken waarmee u de prestaties van uw callcenter kunt beoordelen. Het meet het aantal ondersteuningsgesprekken dat wordt opgelost tijdens het eerste klantencontact zonder follow-ups of escalaties.
Hoe wordt het eerste contactresolutiepercentage berekend in de klantenservice?
Om uw FCR te berekenen, deelt u het totale aantal opgeloste klantenverzoeken bij het eerste contact door het totale aantal verzoeken dat u in een bepaalde periode hebt ontvangen. De basisformule is als volgt: FCR = (zaken opgelost bij eerste contact / totaal aantal zaken) x 100% Vergeet niet dat er meer komt kijken bij het bijhouden van uw FCR. Hoewel een algemeen begrip van hoe het te berekenen redelijk belangrijk is, moet u er rekening mee houden dat er meerdere interne en externe methoden zijn die worden gebruikt om FCR-percentages te volgen. De meest betrouwbare manier om meer te weten te komen over uw FCR en dus over klantentevredenheid, is door de klanten elke kans om feedback te vragen.
Wat is een goede oplossing voor het eerste contact?
De industriestandaarden voor een goede oplossing bij het eerste contact zijn 65-75%. Over het algemeen geldt: hoe hoger uw FCR-percentages, hoe beter. Tarieven in de buurt van 90% worden als hoog beschouwd, terwijl 40% als laag wordt beschouwd. Houd er echter rekening mee dat FCR-percentages sterk verschillen tussen ondersteuningsteams en bedrijven. Factoren zoals de complexiteit van het product, het aantal klanten en het budget dat aan de klantenondersteuning is toegewezen, zijn cruciaal en u moet er rekening mee houden.
Kennismakingsgesprek checklijst
Een gespreksduur tijdens het verkoopproces is belangrijk voor een efficiënt gebruik van tijd en om focus te houden op de behoeften van de klant. Het instellen van de gespreksduur kan ook helpen bij het plannen van het verkooppraatje. Een belscript is een gids voor het gesprek en helpt om beter voorbereid te zijn op ontdekkingsgesprekken. Het is belangrijk om het script te volgen om de behoeften van de prospect te leren kennen. Tools zoals agendaplanning, software voor het opnemen van gesprekken en spraak kunnen worden gebruikt voor het instellen en volgen van de gespreksduur en call-scripts.
LiveAgent biedt software voor klantenondersteuning en effectieve communicatie. Begrijp je doelgroep voor effectieve marketingstrategieën. Verzamel klanteninzichten om gepersonaliseerde service te bieden en trends te voorspellen. Verbeter klantenservice door empathie te tonen en effectieve communicatie te gebruiken. Verlaag conversiekosten door advertentietekst te optimaliseren, zoekwoorden te targeten en A/B-tests te gebruiken voor relevante bestemmingspagina's en advertenties. LiveAgent biedt diverse communicatiekanalen en een partnerprogramma voor VoIP-providers. Tips voor effectief wachtrijbeheer zijn onder andere FIFO-methode, prioritering van verzoeken en segmentatie van tickets op categorie.
Eerste contact callcentersjablonen
Tijdens een eerste contactgesprek met een klant moeten vertegenwoordigers bepaalde elementen bevatten, zoals begroetingen, de voor- en achternaam van de vertegenwoordiger, de naam van het bedrijf en de afdeling of het team waar de agent deel van uitmaakt. Het is belangrijk dat de klant zich gehoord en gezien voelt en dat er vriendelijke woorden en empathische uitspraken worden gebruikt. Als er gebruik wordt gemaakt van een Interactive Voice Response, is het een goed idee om klanten te informeren over de wachttijd voordat ze verbonden worden met een vertegenwoordiger. Het is ook raadzaam om de klant te laten weten wanneer er contact met hem wordt opgenomen over de volgende stappen. Het is niet eenvoudig om te beoordelen hoe lang een eerste contactgesprek moet duren, maar telefoongesprekken in een callcenter mogen niet te lang duren. Onthoud dat elke interactie waarde moet opleveren en het idee moet versterken dat uw bedrijf het beste met de klant voor heeft.
Oplossing bij eerste contact begrijpen (+ 6 beste praktijken)
Verbeter de klantenservice met de FIFO-methode, prioritering van verzoeken en segmentatie van tickets op categorie. LiveAgent biedt diverse communicatiekanalen en een partnerprogramma voor VoIP-providers. Verzamel klanteninzichten voor effectieve marketingstrategieën en verbeter de klantenservice door empathie en effectieve communicatie te tonen. Start een gratis proefperiode met LiveAgent voor uitzonderlijke klantenondersteuning.