Oproep tot actie

Definitie van een oproep tot actie (CTA)

Een oproep tot actie (OTA) is een marketingterm die verwijst naar een specifiek deel van een marketingbericht dat gebruikers probeert te overtuigen om de gewenste actie uit te voeren. OTA’s worden gebruikt bij elke stap van de verkooptrechter. Een oproep tot actie kan simpelweg engagement aanmoedigen (bijv. nog een blogpost lezen, inschrijven voor een nieuwsbrief, downloaden van een ebook) of een onmiddellijke aankoop motiveren. Het is een essentieel onderdeel van elke inkomende digitale marketingstrategie. OTA’s worden door marketeers zowel op websites als in emailmarketingcampagnes gebruikt om de betrokkenheid van gebruikers te verbeteren, prospects door het aankoopproces te leiden en conversies te stimuleren.

Een oproep tot actie kan worden weergegeven als een klikbare knop (een oproep tot actie-knop), een banner, een hyperlinktekst of een pop-upformulier op een website. Het wordt meestal geschreven in de vorm van actiezinnen met dwingende werkwoorden, zoals ‘meld u aan, ‘bel nu’, ‘meer informatie’, ‘koop nu’, enz. Het idee is om gebruikers te motiveren om de volgende stap te zetten door waardoor het voor de hand liggend en overtuigend is, wat de kans vergroot dat ze door uw conversietrechter zullen gaan. Een krachtige OTA kan gebruikers ook een sterke reden geven om onmiddellijk te kopen. ‘Koop vandaag om 50% korting te krijgen’ of ‘Bestel voor middernacht om een gratis geschenk te krijgen’ zijn enkele voorbeelden van OTA die een gevoel van urgentie creëren.

Wat is een goede oproep tot actie?

Zichtbaarheid

Een oproep tot actie moet gemakkelijk merkbaar zijn om direct de aandacht van een potentiële klant te trekken en een hogere klikfrequentie te hebben. De lettergrootte moet groot genoeg zijn om op te vallen tussen de rest van de kopie op de pagina.

Overtuigend ontwerp

Een goede oproep tot actie is een combinatie van overtuigende taal en een pakkend ontwerp. Van felle kleuren zoals groen, rood, geel en oranje is bekend dat ze beter presteren dan andere voor OTA-knoppen. De kleur moet ook contrasteren met het hoofdkleurthema van de pagina.

OTA-knoppen van LiveAgent

Bruikbare tekst

Gezaghebbende taal en actiewerkwoorden zoals ‘klik’, ‘winkel’, ‘start’ werken doorgaans goed voor de oproep tot actie-kopie. Het is ook gebruikelijk om de tekst te schrijven vanuit het perspectief van een bezoeker (‘Start mijn gratis proefperiode’ in plaats van ‘Start uw gratis proefperiode’).

Gevoel van urgentie

Een effectieve strategie is ervoor te zorgen dat uw OTA een gevoel van urgentie uitstraalt en FOMO creëert (‘Shop nu zolang de voorraad strekt’, ‘Meld u vóór vrijdag aan om 15% KORTING te krijgen’). Het helpt bezoekers om direct actie te ondernemen.

Op voordeel gericht

Sommige van de beste OTA’s zijn gericht op voordelen en benadrukken duidelijk de voordelen die gebruikers zullen krijgen door een specifieke actie te ondernemen (‘Krijg een reactie in minder dan 60 seconden’).

Voorbeelden van een oproep tot actie

Oproepen tot actie kunnen bijna overal op een website worden geplaatst. Hier zijn enkele van de meest voorkomende oproep tot actie-voorbeelden op basis van waar ze zich op de webpagina bevinden.

Aanhoudende kop-/voettekst OTA

Dit type OTA blijft statisch aan de boven- of onderkant van het scherm, ongeacht het scrollen. Het zorgt ervoor dat de OTA zichtbaar en direct beschikbaar blijft, ongeacht waar bezoekers zich op de pagina bevinden, maar het interfereert niet met de daadwerkelijke inhoud.

Koptekst van LiveAgent

Aanmeldingsformulieren in de zijbalk

Formulieren voor het vastleggen van zijbalken en zijbalkadvertenties behoren tot de meest effectieve OTA’s. Deze bevinden zich in een goed zichtbaar gedeelte van een webpagina en worden vaak gebruikt voor het samenstellen van emaillijsten (‘Nu inschrijven’).

LiveAgent's zijbalk aanmeldingsformulieren OTA

OTA einde inhoud

Deze oproep tot actie verschijnt aan het einde van een stukje inhoud, meestal een artikel/ blogbericht. Het helpt bloglezers te betrekken die dit punt op een pagina bereiken en dus waarschijnlijk meer kans hebben om te converteren.

LiveAgent's einde inhoud OTA

Pop-up-OTA met exit-intentie

Deze OTA’s worden geactiveerd wanneer iemand op het punt staat van uw pagina te klikken (meestal wanneer de muis naar de X-knop gaat) en zijn een geweldige manier om leads te vangen voordat ze stuiteren. Een onderzoek bewijst dat pop-ups met exit-intent 35% van de mensen vangen die op het punt staan te vertrekken .

Hoe weet u of uw oproep tot actie goed werkt?

Door consequent het succes van uw oproep tot actie te meten, inclusief A/B-testen van verschillende versies, kunt u de respons verbeteren en conversiepercentages. Het wordt aanbevolen om de effectiviteit van uw OTA te meten door deze twee statistieken bij te houden en te analyseren:

  • klikfrequentie (CTR): OTA wordt gemeten door het totale aantal unieke bezoekers te delen door het aantal bezoekers dat op een OTA-knop klikt. Volgens het Vye-onderzoek is de gemiddelde OTA voor een oproep tot actie-element is 4,23 procent in alle sectoren. Het aantal kan echter aanzienlijk verschillen per sector.
  • indieningspercentage: het indieningspercentage is het percentage bezoekers dat op de OTA-knop heeft geklikt en vervolgens hun informatie heeft ingediend/een formulier heeft ingevuld of een andere gewenste actie heeft ondernomen die u wilt.
rapportage-illustratie

Uiteindelijk is het uiteindelijke doel van elke call-to-action om bezoekers naar een definitieve beslissing te leiden (meestal de aankoop van uw product of dienst). Dit is de reden waarom als uw OTA goed werkt, u meer leadgeneratie en conversie zou moeten zien.

Engage with website visitors and potential customers

Improve your customer service game with LiveAgent's help desk software packed with features!

Frequently asked questions

Wat is een oproep tot actie (OTA)?

Een oproep tot actie (OTA) is een statement dat in marketing wordt gebruikt om gebruikers te motiveren een bepaalde gewenste actie uit te voeren. Dat kan variëren van het simpelweg aanspreken van potentiële klanten (zoals gebruikers aanmoedigen om zich te abonneren op uw nieuwsbrief) tot hen ertoe aanzetten om onmiddellijk te kopen. OTA's worden meestal weergegeven als knoppen of hyperlinkteksten en kunnen in elk stadium van een conversietrechter worden gevonden.

Wat is een goede oproep tot actie?

Een goede oproep tot actie valt gemakkelijk op en trekt direct de aandacht van bezoekers. Het heeft een aantrekkelijk ontwerp en bevat bruikbare tekst die gebruikers aanmoedigt om onmiddellijk actie te ondernemen. Enkele van de meest effectieve OTA's brengen een gevoel van urgentie over en benadrukken de voordelen die gebruikers zullen krijgen door op de OTA-knop te klikken.

Wat zijn voorbeelden van een oproep tot actie?

De meest voorkomende en meest efficiënte OTAlaat direct de voordelen zien. Het is zichtbaar, meeslepend, goed ontworpen met bruikbare teksten en een gevoel van urgentie. Statisch gelokaliseerd als persistente kop-/voettekst-OTA's, opt-in-formulieren in de zijbalk, OTA's aan het einde van de inhoud en pop-ups met exit-intent.

Hoe weet u of uw oproep tot actie goed werkt?

Meet het. Het belangrijkste is uw klikfrequentie (gedeelte van de bezoekers dat op uw OTA-knop klikt) en u kunt ook het indieningspercentage bijhouden (percentage bezoekers dat op uw OTA heeft geklikt en vervolgens een formulier heeft ingediend of een andere gewenste actie heeft ondernomen ). Uiteindelijk, als uw OTA goed werkt, zou u verbeterde conversies moeten zien.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.