Quality of Service (QoS) is een van de krachtigste manieren om de kwaliteit van VoIP-gesprekken te verbeteren. Ontdek hoe deze technologie werkt en hoe VoIP-gesprekken betrouwbaarder worden.
Wat is QoS-VoIP?
De term QoS VoIP betekent “Quality of Service for Voice over IP”. Quality of Service-technologie is ontwikkeld om veelvoorkomende problemen met VoIP op te lossen. Soms heeft u een beperkte internetbandbreedte als andere mensen in uw bedrijf of thuis internet gebruiken. Wanneer uw VoIP-gesprek concurreert met andere gebruikers, kan uw gesprek vastlopen, last hebben van een jitter-effect en een algemene verslechtering van de spraakkwaliteit. Het gebruik van Quality of Service-technologie kan jitter verminderen en uw bandbreedte optimaliseren.
Is QoS nodig voor VoIP?
Strikt genomen is QoS niet vereist om VoIP-gesprekken te voeren. QoS voor VoIP is een manier om de spraakkwaliteit naar een acceptabel niveau te brengen. Zonder deze technologie kan uw gesprek problemen ondervinden als gevolg van pakketverlies, vooral als andere gebruikers videoconferentie gebruiken. Terwijl u tijdens een VoIP-gesprek spreekt, wordt uw gesprek omgezet in digitale informatie en snel verzonden als een reeks “VoIP-pakketten”. Als sommige van die VoIP-pakketten verloren gaan tijdens de communicatie tussen apparaten, kan uw gesprek eronder lijden.
Als u een goede indruk wilt maken op klanten die uw filialen en hoofdkantoor bellen, is VoIP QoS-technologie een goede keuze.
QoS-vereiste voor VoIP-gesprekken
Om hoogwaardige telefoongesprekken te voeren via een VoIP-netwerk, is het gebruik van QoS-beleid een intelligente keuze. Er zijn een paar vereisten om QoS voor VoIP effectief te gebruiken.
- Serviceproviderondersteuning. Vraag uw VoIP-provider of zij QoS voor telefoongesprekken aanbieden. Als uw serviceprovider geen QoS aanbiedt, moet u mogelijk een andere serviceprovider gebruiken.
- Bandbreedtevereisten. QoS optimaliseert het VoIP-verkeer via uw internetverbinding. Als uw internetverbinding een minimale bandbreedte heeft, helpt QoS mogelijk niet veel. Als richtlijn geeft de Federal Communication Commission (FCC) in de VS een minimale bandbreedteaanbeveling: 25 megabit per seconde en een uploadsnelheid van 3 megabit per seconde. Als er meerdere mensen in uw huishouden of bedrijf zijn, is het misschien het beste om de maximale bandbreedte te kopen die u zich kunt veroorloven.
- Controleer uw internetrouter. Controleer de instellingen op uw router om te zien of deze gereed is voor QoS VoIP. Uw router heeft bijvoorbeeld mogelijk limieten voor bandbreedtebeheer. Deze instellingen moeten mogelijk worden gewijzigd om QoS te ondersteunen.
VoIP-servicekwaliteit instellen
Zodra u klaar bent met het gebruik van een VoIP-testtool om de service te testen, voert u de volgende stappen uit om uw QoS-configuratie voor uw VoIP te starten telefoon. Houd er rekening mee dat het oplossen van problemen zoals netwerkstoring en slechte spraakkwaliteit wat experimenteren kan vergen. Als u geavanceerde hulp nodig heeft, kunt u overwegen contact op te nemen met de netwerktechnici van uw VoIP-serviceprovider.
- Controleer bandbreedtebeperkingen. Uw router of internetprovider heeft mogelijk bandbreedtebeperkingen of bandbreedtebeperkingen. Netwerktechnici gebruiken deze limieten om ervoor te zorgen dat alle gebruikers het internet effectief kunnen gebruiken, of ze nu mobiele apparaten of computers gebruiken.
- Bespreek technieken om bandbreedte te besparen. Vraag andere gebruikers in uw bedrijf of thuis om hun gebruik van streamingdiensten en gaming te modereren tijdens zakelijk uur. Alleen al deze wijziging zal de kwaliteit van uw spraakoproepen in veel gevallen tot een acceptabel niveau verhogen.
- Gebruik een prioriteitswachtrij. Om een acceptabel kwaliteitsniveau voor spraakoproepen te bereiken of te overtreffen, vinkt u de instelling “prioriteitswachtrij” aan en schakelt u deze in. Deze mogelijkheid betekent dat spraakoproepen voorrang krijgen, zodat u uw bandbreedtebeperkingen optimaal kunt benutten.
Vertraagt QoS het internet?
Sommige mensen maken zich zorgen over het gebruik van servicekwaliteitstechnologie vanwege het effect op andere mensen. Laten we, om deze zorg te begrijpen, een voorbeeld bekijken.
De FCC definieert de effectieve minimale bandbreedtestandaard als 25 megabits voor downloaden en 3 megabits voor uploaden als de adequate minimale bandbreedte.

Uw situatie kan anders zijn. Neem bijvoorbeeld filialen waar u mogelijk meerdere mobiele apparaten hebt, videoconferenties en spraakoproepen die allemaal tegelijk plaatsvinden. In dit geval is de kans groter dat bandbreedtebeperkingen optreden. In een zakelijke omgeving is een slechte spraakkwaliteit bij gesprekken met klanten echter onaanvaardbaar. Daarom is het de moeite waard om QoS-instellingen (Quality of Service) te gebruiken, zodat spraakverkeer speciale bandbreedte heeft.
Kondig de wijziging aan voordat u QoS inschakelt. Vooraf informeren helpt om klachten te voorkomen als andere netwerkapparaten eronder lijden. De meeste zakelijke gebruikers begrijpen dat spraakverkeer voorrang moet krijgen op andere soorten verkeer. Het bekijken van video’s op YouTube moet mogelijk worden vertraagd om de VoIP-gesprekskwaliteit te behouden.
Wat is verkeersklasse in QoS?
Aangezien Quality of Service-technologie richting vereist, moet u beslissen welke services voorrang krijgen. Verkeersklassen organiseren uw internetgebruik in vergelijkbare groepen. U kunt bijvoorbeeld één verkeersklasse hebben voor spraakoproepen en videoconferenties. Email kan zijn verkeersklasse hebben en surfen op het web kan zijn verkeersklasse hebben.
- Stel uw verkeersprioriteiten in. Neem de tijd om uw verkeersprioriteiten te bespreken met andere mensen in uw huis of bedrijf. Maak bijvoorbeeld een lijst van al uw netwerkapparaten: laptops, mobiele apparaten en een lijst van alle VoIP-telefoons. Vraag in een groter bedrijf om inzicht van uw netwerkingenieurs. Nadat u de lijst hebt samengesteld, kunt u deze prioriteren.
- De prioriteit van spraakverkeer benaderen. Om de impact van netwerkcongestie op spraakoproepen te minimaliseren, moeten uw QoS-profielen bandbreedtegaranties voor spraakverkeer bevatten. Als er geen gegarandeerde bandbreedte beschikbaar is, classificeert u VoIP-verkeer als uw eerste prioriteit.
Tip: Houd er rekening mee dat er overdag periodes van opstoppingen zijn. De Amerikaanse draadloze netwerkoperator Verizon heeft ontdekt dat doordeweekse avonden van 19.00 tot 23.00 uur typische ‘internetpiekuren’ zijn. Gedurende deze tijd werken VoIP-verkeer en videoconferenties mogelijk niet zo goed. Zonder VoIP QoS kunnen problemen zoals netwerkjitter uw VoIP-pakketten vertragen en uw spraakoproepen verstoren.
Cover all means of communication with one solution
Stand up from your competitors with strong customer service culture. Resolve all your calls, chats and emails from one place.
Frequently asked questions
What is QoS VoIP?
QoS VoIP is a technology to ensure your VoIP calls run smoothly. QoS for VoIP calls means that your voice calls have effectively dedicated bandwidth.
Is QoS necessary for VoIP?
It depends on your particular bandwidth situation. If your company uses video conferencing and other bandwidth-intensive activities, your VoIP calls might not have the minimum bandwidth to operate correctly. If VoIP calls are essential to you, use a QoS policy. Without a QoS policy to control traffic, voice quality may suffer.
What is a QoS requirement for VoIP calls?
Network engineers created QoS for VoIP to minimize poor voice quality. The requirements for QoS requirement include a VoIP service, a sophisticated Internet service provider, and a desire to maximize voice quality. In a larger organization, establishing a service level agreement may be needed to set traffic priorities formally.
How to set up VoIP quality of service?
The exact steps to set up a VoIP policy depend on your VoIP provider and network situation (e.g., wide area network, whether you use an Ethernet interface or Wi-Fi). In a small company, you could use traffic shaping rules to ensure VoIP call quality. In a more complex setting, you might need to set up several bandwidth classes so that each type of service has appropriate bandwidth guarantees. Once you have the settings in place, make a few test voice calls to verify that calls get the priority treatment they need. Talk to your application vendor for tips on how to make the most of their technology.
Does QoS slow down the Internet?
In some situations, Quality of Service can slow down Internet access. Specifically, users may notice problems during periods of congestion. It can take some testing to determine the acceptable level to maintain VoIP quality. Don’t assume that the standard QoS profiles and bandwidth classes are automatically valid for your situation. Over time, you will find the right VoIP for voice traffic settings for your needs.
What is traffic class in QoS?
Traffic classes, also known as bandwidth classes, are a way to set priorities for your network. For example, your policy map may assign the number one “class of service” to voice calls. In contrast, mobile devices might be assigned a lower class of service. During periods of network congestion, mobile devices may have less dedicated bandwidth because you have decided to prioritize voice calls.