VoIP-telefoon

Wat is een VoIP-telefoon?   

Een VoIP-telefoon is een digitaal apparaat dat IP-technologie (Internet Protocol) gebruikt voor het verzenden en ontvangen van telefoongesprekken. Een VoIP-telefoon zet de stem van een beller om in digitale informatie, die vervolgens wordt doorgestuurd naar de ontvanger aan de andere kant van de lijn.

Een VoIP-telefoon kan elke andere telefoon bellen, of u nu een traditionele telefoon (d.w.z. een analoge telefoon), een virtuele telefoon of een mobiele telefoon wilt bellen. In tegenstelling tot een analoge telefoon, heeft een VoIP-telefoon een breedbandverbinding nodig om correct te werken. Gelukkig kan een VoIP-telefoon wifi, een mobiele verbinding en andere soorten internetverbindingen gebruiken.

Hoe werkt een VoIP-telefoon?

Hebt u zich ooit afgevraagd wat er achter de schermen gebeurt als u een VoIP-provider gebruikt om VoIP-gesprekken te voeren? Er zijn verschillende manieren om VoIP-gesprekken te voeren.

1) U gebruikt een VoIP-telefoon om een telefoonnummer in het toetsenblok in te voeren en vervolgens te bellen. Als eindbeller zijn er geen speciale hardwarevereisten voor VoIP-gesprekken. Zo belt u via je laptop, gebruikt u een app op uw smartphone of koop je een dedicated VoIP-toestel.

2) De VoIP-serviceprovider ontvangt het oproepverzoek en verbindt u met het wereldwijde telefoonnetwerk via internettechnologie. Een VoIP-serviceprovider kan u verbinden met bijna elke andere telefoondienst (bijvoorbeeld een analoge telefoon, een zakelijke telefoon of een VoIP-telefoon).

3) Wanneer uw VoIP-gesprekken zijn verbonden, worden de geluidsgolven die u maakt omgezet in digitale signalen, snel verzonden via internet en weer omgezet in geluid. Het proces is vergelijkbaar voor de persoon aan de andere kant van het gesprek.

Houd er rekening mee dat u een betrouwbare internetverbinding nodig heeft om uw VoIP-telefoonservice correct te laten werken. Als u in een gebied woont zonder een betrouwbare internetverbinding, wilt u misschien een mobiele telefoon of een gewone telefoon als back-up hebben.

A software for streamlined VoIP calling

LiveAgent's virtual call center solution includes VoIP phone support as part of our call center services.

Welke soorten VoIP-telefoons zijn er?

Er zijn meerdere soorten VoIP-telefoons die u kunt gebruiken, afhankelijk van uw budget en voorkeuren. Mogelijk kunt u meerdere typen VoIP-telefoons gebruiken (bijvoorbeeld een zakelijke telefoon voor op kantoor en een mobiel apparaat wanneer u op reis bent).

Dit zijn de meest voorkomende VoIP-telefoontypes.

  • Hardphones

Een harde telefoon, ook wel een fysieke telefoon genoemd, is een fysiek apparaat dat u op uw bureau kunt plaatsen om VoIP-telefoongesprekken te voeren. Het heeft waarschijnlijk een fysiek toetsenblok en extra functies om u te helpen inkomende oproepen te beheren via uw breedbandinternetverbinding.

  • Softphones

Softphones zijn een uitstekende keuze voor een bedrijfseigenaar die rommel wil minimaliseren en flexibiliteit wil maximaliseren. In plaats van een fysiek apparaat met een toetsenblok is een softphone een app die u op uw laptop of mobiele apparaat kunt uitvoeren. Aangezien er geen speciale hardware hoeft te worden aangeschaft, kunnen de beste softphones extra kostenbesparingen opleveren.

  • VoIP-software

Dit type VoIP-telefoon is een app die u op een mobiel apparaat of computer uitvoert. U kunt bijvoorbeeld de Skype-app downloaden naar uw computer of smartphone om te bellen. U kunt besluiten een headset te kopen die u kunt aansluiten op de USB-poort van uw computer voor extra comfort.

  • Mobiel apparaat

Er kunnen verschillende soorten mobiele apparaten worden gebruikt om VoIP-gesprekken te voeren. Op bijna alle moderne Android- en Apple-mobiele telefoonmodellen kunnen bijvoorbeeld VoIP-software worden uitgevoerd. U kunt dus bellen vanaf een tablet of smartphone.

  • Zakelijke telefoon

Een zakelijke VoIP-telefoon is meestal vastgemaakt aan een specifieke locatie, zoals het kantoor van een manager (ook wel een bureautelefoon genoemd). Het biedt mogelijk geavanceerde functies zoals telefonische vergaderingen, voicemail en een virtuele receptioniste die niet gebruikelijk zijn bij een gewone telefoon. Als u kiest voor een alles-in-één zakelijk telefoonsysteem, krijgt u toegang tot geavanceerde mogelijkheden zoals HD-audio, internationale belabonnementen en betrouwbare videoconferenties.

  • Gewone telefoon

Wanneer de meeste mensen op zoek zijn naar een gewone telefoon, bedoelen ze een traditionele vaste lijn die voornamelijk wordt gebruikt voor het voeren van analoge telefoongesprekken. Elk telefoongesprek wordt vervolgens verzonden met behulp van niet-digitale technologie (d.w.z. analoge signalen). Hoewel een gewone telefoon niet beschikt over de extra mogelijkheden die vaak worden aangetroffen in moderne telefoons, is het een goede keuze als je geen betrouwbare netwerkverbinding hebt. U weet echter misschien niet dat u een VoIP-adapter kunt gebruiken om uw analoge telefoon aan te sluiten op een VoIP-serviceprovider. Een verkoper of fabrikant kan in een dergelijk geval de mogelijkheden van uw gewone telefoon verifiëren.

Maximize the efficiency of your business

LiveAgent offers over 50 integrations with leading VoIP service providers.

Wat zijn de kenmerken van een VoIP-telefoon?

De specifieke functies die door elke VoIP-serviceprovider worden aangeboden, variëren aanzienlijk. Voor de eenvoud kunt u onderscheid maken tussen basisfuncties (d.w.z. standaardfuncties die bijna elke VoIP-telefoon gemeen hebben) en geavanceerde functies die u meer communicatiekeuzes geven.

  • Basis kenmerken. De meest basale VoIP-technologie geeft u de mogelijkheid om oproepen te plaatsen en inkomende oproepen te ontvangen. Over het algemeen kunt u bellen met traditionele vaste telefoons, mobiele telefoons en andere VoIP-telefoons. Door het toetsenblok te gebruiken, kunt u een telefoonnummer invoeren en snel bellen.
  • Geavanceerde functies. Ook bekend als extra functies, kan een zakelijke VoIP-service HD-spraakkwaliteit bevatten. Andere populaire geavanceerde functies zijn onder meer een videoconferentieoplossing, beveiligingsfuncties (bijv. 256-bits geavanceerde coderingsstandaard) en de mogelijkheid om een beveiligingsfuncties te ondersteunen een callcenter.

Als u extra functies wilt, neem dan een paar minuten de tijd om contact op te nemen met de verkoop van de VoIP-provider. In veel gevallen kunt u tegen een extra vergoeding toegang kopen tot een breed scala aan functies. Er kunnen met name extra kosten van toepassing zijn als u geavanceerde functies wilt (d.w.z. een Unified Communications-systeem voor een groot bedrijf).

Fully stacked customer service software

Discover all the features that make LiveAgent a powerful multi-channel help desk solution.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van een VoIP-telefoonsysteem?

Ervan uitgaande dat u een betrouwbare internetverbinding heeft, hebben VoIP-telefoons voordelen die u moet begrijpen voordat u afscheid neemt van traditionele vaste telefoons.

  • Bespaar ruimte

Bedrijfseigenaren weten dat veel werknemers op afstand willen kunnen werken. Het elimineren van uw conventionele telefoons en het overschakelen naar een cloud-gebaseerd telefoonsysteem is een uitstekende manier om ruimte te besparen. In plaats van fysieke telefoons op elk bureau te hebben, kunnen werknemers VoIP-telefoongesprekken voeren met hun laptops of mobiele apparaten.

  • Kostenbesparingen

Voor veel mensen is de mogelijkheid om geld te besparen door over te stappen op VoIP aantrekkelijk. Met name bedrijfseigenaren die voor meerdere telefoonlijnen en langeafstandsdiensten betalen, kunnen een aanzienlijk kostenbesparingsvoordeel zien.

  • Kwaliteit van service

Als ondernemer hebt u snelle ondersteuning nodig. Helaas dwingen de bedrijven die vaste telefoons leveren klanten vaak om lang op service te wachten. Klanten ervaren minder snel een tegenvallende service wanneer bedrijven VoIP-services gebruiken. Zeker wanneer in combinatie met andere communicatiekanalen.

  • Zakelijke communicatie

Bedrijfseigenaren met werknemers op meerdere locaties (bijvoorbeeld een callcenter, een buitendienstteam, enz.) hebben een flexibele telefoonservice nodig. Een geavanceerd callcentersysteem dat in de cloud wordt gehost, omvat doorgaans IVR (Interactieve Voice Response), automatisch terugbellen, videobellen, onbeperkte gespreksopname en VoIP-integratie.

A single interface for managing customer queries

Sign up for a free 14-day trial and start improving your customer service today.

Frequently asked questions

Wat is VoIP-telefoon?

Een VoIP-telefoon gebruikt IP-netwerken en digitale signalen om telefoongesprekken naar iedereen te verzenden en te ontvangen, of ze nu een traditionele telefoon, mobiele telefoon of virtuele telefoon hebben.

Hoe werkt een VoIP-telefoon?

Een VoIP-telefoongesprek omvat verschillende elementen die door de VoIP-serviceprovider worden afgehandeld. U voert een telefoonnummer in het toetsenblok in. VoIP-telefoonsystemen verbinden u automatisch met de persoon die u belt. Uw gesprek wordt dan heen en weer verzonden met behulp van digitale signalen.

Welke soorten VoIP-telefoons zijn er?

Er zijn verschillende soorten VoIP-telefoons. Met softphones kunt u VoIP-telefoongesprekken voeren via uw laptop of mobiele apparaat. Hardphones zijn een soort fysiek apparaat dat u op uw bureau kunt zetten. Elke VoIP-provider biedt verschillende soorten VoIP-telefoons.

Wat zijn de kenmerken van een VoIP-telefoon?

De functies van een VoIP-telefoon variëren afhankelijk van het model en de VoIP-service. Over het algemeen kunt u verwachten inkomende oproepen te ontvangen en te bellen. In sommige gevallen hebt u misschien landelijke telefoongesprekken, videoconferenties en andere functies.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van een VoIP-telefoonsysteem?

Er zijn verschillende voordelen van VoIP-telefoons om in gedachten te houden. Meestal kunt u kosten besparen in vergelijking met traditionele telefoons. Bovendien kunt u ruimte besparen door uw bureautelefoons te verwijderen als u dat wilt. Ten slotte zijn VoIP-telefoons snel en flexibel - u kunt indien nodig eenvoudig meer telefoonlijnen toevoegen.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.