Key takeaways
Pros
- Goede rapportagefuncties
- Breed scala aan integraties
- Eenvoudig te implementeren
- Chatbot voor artikelaanbevelingen
Cons
- Hoge, concurrerende prijzen
- Het kost tijd om alle functies goed te leren
- Bot, onaantrekkelijk gebruikersontwerp
Aan de slag met de Zendesk-chatbotfunctie
Om aan de slag te gaan met de chatbots van Zendesk, ging ik naar hun website en klikte op de knop “Gratis proefversie“. Dit is het moment waarop ik het registratieproces kon starten. In totaal kostte alles me ongeveer 20 minuten. Het was langer in vergelijking met het registreren bij andere oplossingen, waarvan sommige slechts een paar minuten duurden. Toch vond ik het meevallen. Het is vermeldenswaard dat ik ongeveer 18 minuten moest wachten om mijn bevestigingsmail te ontvangen. Dit heeft het aanmeldingsproces zo lang gemaakt. Wanneer u uw account aanmaakt om te profiteren van een proefperiode, wordt u gevraagd om de volgende gegevens te verstrekken:
- werkemail
- voornaam
- achternaam
- telefoonnummer
- bedrijfsnaam
- aantal werknemers
- gewenste usecase
- taal
- wachtwoord
Over het algemeen heb ik tijdens het aanmeldingsproces geen problemen ondervonden, behalve de momenten waarop ik dacht dat mijn bevestigingsmail niet zou aankomen. Ik zou zeggen dat het proces absoluut gemakkelijk is voor nieuwkomers, dus u zou het niet te moeilijk moeten vinden.
Direct na registratie kreeg ik een aantal manieren om de ervaring van mijn proefperiode te verbeteren. Door 4 eenvoudige vragen van Zendesk te beantwoorden, kon ik een aantal positieve veranderingen in mijn proefversie aanbrengen waardoor ik er meer plezier aan zou beleven.
De vragen waren:
- Heeft u ooit een oplossing voor klantenondersteuning opgezet?
- Wanneer bent u van plan te starten?
- Hoeveel vertegenwoordigers gaan Zendesk gebruiken?
- Hoe nemen klanten contact met u op?
Ik vond het nuttig dat Zendesk deze vragen stelt, zodat ik zo goed mogelijk van de proefversie kan profiteren.
Functies en implementatie van Zendesk-chatbots
Eindelijk, nadat ik het registratieproces had doorlopen, kon ik diep in de functies van Zendesk duiken en alles wat met de implementatie te maken had.
Allereerst moet ik toegeven dat ik niet de grootste fan ben van het visuele ontwerp van Zendesk. Het is vrij bot en onaantrekkelijk. Het kost tijd om te leren waar alle functies zijn, ondanks de kleine, korte tutorials in de vorm van pop-ups en video’s. Het feit dat alles bijna dezelfde kleur heeft, zorgt ervoor dat de verschillende opties met elkaar vermengen, waardoor een gevoel van overweldiging en verlorenheid ontstaat.
Wat betreft de beschikbare functies, ik was positief verrast door een paar. Ten eerste kunt u een antwoordbot opzetten met artikelaanbevelingen voor uw klanten, wat ik geweldig vind. Ten tweede is het mogelijk om Zendesk te integreren met een mooie reeks tools die veel mensen dagelijks gebruiken, zoals Slack of Shopify.
Als het gaat om het implementeren van de chatbot, heb ik hier niets gevonden waarover ik kon klagen. Door de instructies van Zendesk te volgen, kon ik vrij gemakkelijk en zonder grotere inspanningen door het hele proces navigeren.
Prestaties en bruikbaarheid
Zendesk-chatbots gebruiken kunstmatige intelligentie en machine learning om vragen van klanten automatisch af te handelen. Ze kunnen een breed scala aan vragen beantwoorden, waardoor menselijke agenten zich kunnen concentreren op complexere taken. Naarmate de chatbot wordt getraind met meer voorbeelden van vragen en antwoorden, kunnen de prestaties naar mijn mening in de loop van de tijd worden verbeterd.
Over het algemeen kan ik als gebruiker van de Zendesk-chatbot melden dat ik eerder positieve dan negatieve ervaringen heb gehad met de tool als het gaat om de prestaties en het nut ervan. Ik vond het nuttig en effectief voor het afhandelen van vragen van klanten, en het was ook gebruiksvriendelijk.
Hoewel de chatbot af en toe moeite heeft met het begrijpen van meer complexe of unieke vragen, presteert hij over het algemeen goed. Over het algemeen kan ik de chatbot zien als een waardevolle toevoeging aan klantenserviceteams. Ik denk ook dat het bedrijven kan helpen hun efficiëntie te verbeteren en hun klanten een betere service te bieden, als ze het budget hebben om deze tool te gebruiken.
Prijzen voor Zendesk-bots
Allereerst biedt Zendesk geen gratis abonnementen, wat een beetje jammer is. Aan de andere kant bent u misschien blij te horen dat er een gratis proefperiode van 14 dagen beschikbaar is voor alle soorten abonnementen, behalve de duurste. Meer details over de specifieke abonnementen vindt u hieronder.
Suite Team (€49/vertegenwoordiger/ maand)
Suite Team is het goedkoopste abonnement aangeboden door Zendesk. Binnenin vindt u functies zoals email, spraak- en sms-ondersteuning, berichten op internet, mobiele en sociale platforms, evenals een enkel helpcentrum. U kunt ook maximaal 50 door AI aangedreven geautomatiseerde antwoorden instellen.
Suite Growth (€79/vertegenwoordiger/ maand)
Vervolgens is er het Suite Growth-plan voor €30 meer, voor €79 per vertegenwoordiger per maand. Met deze prijsverhoging komen extra functies. Er zijn bijvoorbeeld tot 100 door AI aangedreven geautomatiseerde antwoorden en meerdere helpcentra om selfservice-artikelen voor uw klanten te maken.
Suite Professional (€99/vertegenwoordiger/ maand)
In de toekomst biedt Zendesk ook een Suite Professional-abonnement aan voor €99 per gebruiker per maand. Er is een groter verschil in het aantal functies tussen dit en het Suite Growth-plan, in vergelijking met Suite Growth- en Suite Team-plannen.
Suite Enterprise (€150/vertegenwoordiger/ maand)
Suite Enterprise is een abonnement speciaal voor ondernemingen. Enkele van de functies die hierin beschikbaar zijn, zijn robuuste API’s, live dashboards voor vertegenwoordigersactiviteiten, live delen van gegevens, aanpasbare branding en meer.
Het wordt nog krachtiger (€215/vertegenwoordiger/ maand)
Last but not least, voor meer dan €200 per gebruiker per maand kunt u genieten van nog meer functies dan bij elk ander abonnement. Als de vorige abonnementen u niet aanspreken, is dit misschien wel het geval.
Besluit
Over het algemeen was het gebruik van Zendesk-chatbotsoftware een positieve ervaring voor mij. De chatbot heeft een groot aantal vragen kunnen afhandelen, waardoor ik me kon concentreren op complexere taken. De machine learning-mogelijkheden van de chatbot hebben er ook voor gezorgd dat de prestaties in de loop van de tijd zijn verbeterd, wat tot een betere ervaring heeft geleid. Wat ik er echter niet leuk aan vind, zijn de hoge prijzen, die veel, vooral kleine bedrijven, kunnen afschrikken. Daarom is het belangrijk om te overwegen om te kijken naar een ander Zendesk-alternatief dat op de markt beschikbaar is en mogelijk kosteneffectiever is, vooral voor kleinere bedrijven met een kleiner budget. Al met al was de chatbot interessant om uit te proberen en te beoordelen. Misschien vind je het leuk als je geen heel klein budget hebt en bereid bent wat tijd te besteden aan het leren van alle functies.