Jitter VoIP

Heeft u moeite om gehoord te worden tijdens een VoIP-oproep? De oorzaak kan te wijten zijn aan een veelvoorkomend probleem dat jitter of jitter VoIP wordt genoemd (d.w.z. Voice over Internet-protocol).

Wat is jitter-VoIP?

VoIP-technologie zet de geluiden van uw stem om in gegevens die pakketten worden genoemd. Deze spraakpakketten worden vervolgens via internet verzonden en vervolgens weer omgezet in het oorspronkelijke geluid.

Helaas hebben vertragingen en problemen soms invloed op de oproep. Wanneer pakketverlies optreedt, lijdt uw geluidskwaliteit. In het beste geval betekent een vertraging in de pakketoverdracht korte onderbrekingen. Erger nog, pakketverlies betekent dat hele woorden verloren gaan. Gelukkig is het verlies van een enkel pakket mogelijk niet merkbaar. Als er echter meer pakketten verloren gaan, kan de hele pakketstroom worden verstoord. Dat betekent dat uw gesprek ernstig kan worden verstoord.

Illustratie van klantenonderzoek

Wat is een netwerkjitter?

Netwerkjitter verwijst naar de hoeveelheid variatie in de latentie van het ontvangen van pakketten. Pakket één arriveert bijvoorbeeld in 5 milliseconden, pakket twee arriveert in 10 milliseconden en pakketnetwerk arriveert in 30 milliseconden. In dit voorbeeld wordt de netwerklatentie in de loop van de tijd geleidelijk erger. Als dit met VoIP-verkeer is gebeurd, kan uw gesprek moeilijk verstaanbaar worden. Dit kan worden veroorzaakt door een hoge netwerkcongestie of onvoldoende VoIP-snelheid als gevolg van een trage internetverbinding.

Alle netwerken hebben tot op zekere hoogte netwerkjitter. Een klein intern netwerk, zoals een privénetwerk van twee computers in dezelfde ruimte, zou over het algemeen bijna geen netwerkjitter hebben. Een wereldwijd bedrijf kan daarentegen netwerkverbindingen hebben op veel verschillende locaties en dus meer jitter.

Jitter versus Geen Jitter vergelijking - voorbeeld

Oorzaken van jitter bij VoIP-gesprekken

Om te begrijpen hoe jitterproblemen resulteren in een slechte gesprekskwaliteit, is het handig om de bronnen van jitter te begrijpen. Sommige oorzaken van slechte gesprekskwaliteit kunnen eenvoudig worden verholpen door uw VoIP-telefoonprovider. Andere oorzaken van slechte spraakkwaliteit, zoals een verkeerd geconfigureerde router, kunnen een grotere uitdaging zijn.

  • downloadsnelheden en uploadsnelheden – Internetsnelheid is vaak een factor wanneer u last heeft van slechte gesprekskwaliteit bij videogesprekken of VoIP-telefoongesprekken. Het kan helpen om uw draadloze router te upgraden of te betalen voor een hogere verbindingssnelheid.
  • verkeerd geconfigureerd netwerk – Als u uw netwerkinstellingen wijzigt om prioriteit te geven aan telefoongesprekken, kan dit meteen helpen. Vraag uw netwerkbeheerafdeling (of IT-ondersteuning) om hulp bij een verkeerd geconfigureerd netwerk.
  • defecte hardware – Na verloop van tijd gaat hardware kapot door gebruik. U heeft bijvoorbeeld een defecte Ethernet-kabel die uw laptop met internet verbindt. In dat geval zullen onleesbare oproepen en problemen met de geluidskwaliteit optreden.
  • geen gebruik van zakelijke VoIP – Zakelijke VoIP-systemen zijn ontworpen om VoIP-gesprekken van hoge kwaliteit te leveren. Als u een standaard VoIP-systeem voor consumenten gebruikt, zijn kwaliteitsproblemen zoals schokkerige audio misschien moeilijk te vermijden. Daarom moeten uw VoIP-vereisten duidelijk zijn over uw acceptabele jitterniveaus.
  • Instellingen voor VoIP-oproepkwaliteit – Het is soms nodig om de instellingen en functies van uw VoIP-provider op een gedetailleerd niveau te bekijken. De standaardinstellingen zijn mogelijk niet geschikt voor uw internetprovider of netwerkapparatuur.

Effecten van jitter op VoIP-gesprekken

Nu we het technische overzicht hebben behandeld, is het tijd om een essentieel praktisch punt te behandelen. Welke invloed heeft overmatige jitter precies op uw VoIP-gesprekken? Er zijn twee belangrijke manieren waarop jitter uw VoIP-service beïnvloedt.

  • geknipte woorden – Kleine hoeveelheden jitter veroorzaken relatief kleine kwaliteitsproblemen. Een of twee woorden in een zin kunnen bijvoorbeeld onhoorbaar zijn.
  • storingen in de service en uitval – Met een verslechterde netwerkverbinding kan de verbinding met uw gesprek enkele seconden worden verbroken. Vooral slechte VoIP-jitter kan ervoor zorgen dat het gesprek volledig wordt verbroken.
Effecten van jitter op VoIP-gesprekken - App - Uploads - 2021 - 09 - Research 10 5 8percent.svg

Hoe voert u een netwerkjittertest uit?

Een zeer laag jitterniveau heeft een minimale impact op uw audiosignaal. Het wordt aanbevolen om uw niveau van jitter te testen voor belangrijke oproepen. Gelukkig zijn er gratis bandbreedtetests die u kunt gebruiken om uw netwerkverbinding te vergelijken met industriestandaarden.

Overweeg een van de volgende apps te proberen om een netwerkjittertest uit te voeren.

  • Solarwindsjittertest – Dit project bevat een gratis proefversie, zodat u het 30 dagen volledig kunt proberen.
  • PRTG-netwerkmonitor – Deze app voor het testen van netwerkjitter is 30 dagen gratis beschikbaar.

Als u geen gespecialiseerde softwaretool wilt gebruiken, kunt u jitter handmatig schatten. Open een opdrachtvenster (druk in Windows op de Windows-toets en typ CMD in) en voer een ping-opdracht uit naar een website. U kunt uw resultaten vervolgens in een jittercalculator plakken.

Voorbeeld van Jitter-calculator

Wat is een goede jitterscore?

Een goede jitterscore is minder dan 30 ms (d.w.z. 30 milliseconden).

Wat is acceptabele jitter voor VoIP?

Streef naar een jitter van 30 milliseconden of minder om jitterproblemen te voorkomen terwijl u belt op uw VoIP dienst. Om de prestaties verder te verbeteren, moet u uw jitter zo veel mogelijk verminderen. Gebruik bijvoorbeeld QoS-technologie (Quality of Service) om prioriteit te geven aan VoIP-gesprekken.

Hoeveel jitter is slecht voor VoIP?

Over het algemeen kan VoIP-service problemen hebben wanneer jitter boven de 30 milliseconden komt. Om uw gesprekskwaliteit te verbeteren, zijn er een aantal punten waar u naar kunt kijken.

  • Quality of Service – Sommige VoIP-serviceproviders kunnen u helpen om jitter te verminderen tot een acceptabel niveau met de Quality of Service-technologie.
  • Internetprovider – De algehele snelheid van uw internetverbinding is een belangrijke factor. Overweeg daarom om uw internetprovider om advies te vragen over manieren om de prestaties te verbeteren.
  • instellingen – Neem even de tijd om de instellingen van uw draadloze netwerk op gedetailleerd niveau te verkennen. Als u een eenvoudige draadloze router hebt, is overstappen op een Ethernet-kabel een goede optie.

Wat zijn de redenen voor hoge jitter?

Er zijn verschillende redenen voor hoge jitter. Vink deze allemaal aan om het probleem met succes te identificeren.

  • verbindingssnelheid – Begin met het bekijken van de maximale snelheid die wordt aangeboden door uw internetprovider. Een lage verbindingssnelheid is een van de belangrijkste oorzaken van hoge jitter, dus doe uw best om de snelste service te krijgen die u zich kunt veroorloven.
  • uploadsnelheden en downloadsnelheden – De volgende reden voor hoge jitter is lage downloadsnelheid en uploadsnelheid.
  • netwerkverkeer – VoIP-snelheid kan afnemen als uw netwerkverkeer overbelast is. Om deze uitdaging aan te gaan, programmeert u uw router om de VoIP-snelheid te benadrukken.
Download- en uploadsnelheid

Tips voor het oplossen van problemen voor het oplossen van jitter

Er zijn een paar manieren om jitter te verminderen en betere VoIP-gesprekken te krijgen.

  • VoIP-vereisten – Begin met het bekijken van de minimumvereisten die nodig zijn voor VoIP-gesprekken.
  • instellingen voor draadloze router – Controleer de instellingen en functies op uw router. Krijgt bijvoorbeeld betere snelheden met de 5 GHz-frequentie in plaats van 2,4 GHz.
  • netwerkbeheer – Als bedrijfsgroei een prioriteit is, vraag dan uw netwerkafdeling om u te helpen jitter te verminderen. Ze hebben mogelijk aanvullende tips die u kunt gebruiken om problemen met onvoldoende bandbreedte aan te pakken.

Looking for the best VoIP provider for you?

LiveAgent offers integrations with plenty of VoIP providers, making it easy to choose the best one that fits your needs. Curious about the options?

Frequently asked questions

Wat is VoIP-jitter?

VoIP-jitter is een probleem dat de kwaliteit van VoIP-gesprekken aantast. Het wordt gedefinieerd als een variatie in de vertraging van ontvangen pakketten tijdens gesprekken. Wanneer de vertraging bij het ontvangen van pakketten hoog is, kan de oproep problemen met de audiokwaliteit hebben.

Wat is een netwerkjitter?

Netwerkjitter is een situatie waarin er een aanzienlijke variatie is in de latentie van het ontvangen van pakketten. Het kan van invloed zijn op online gamen, videoconferenties en andere internetactiviteiten.

Wat veroorzaakt jitter bij VoIP-gesprekken?

De belangrijkste oorzaken van jitter zijn een verkeerd geconfigureerd netwerk, defecte hardware en lage internetsnelheden. Jitter kan ook worden veroorzaakt door het niet correct gebruiken van de servicekwaliteitsinstellingen.

Wat zijn de effecten van jitter op VoIP?

De belangrijkste effecten van jitter op VoIP-gesprekken zijn onder meer verbroken gesprekken, ontbrekende woorden en serviceonderbrekingen.

Hoe klinkt VoIP-jitter?

VoIP-jitter is een moeilijk te begrijpen gesprek. U hoort mogelijk niet de helft van de woorden die door de andere persoon worden gesproken. Evenzo kan de persoon met wie u spreekt u mogelijk niet goed horen.

Hoe berekent u jitter?

De eenvoudigste manier om jitter te berekenen, is door een jitter-softwaretool te gebruiken. U kunt bijvoorbeeld de Solar winds jitter-test-app of de PRTG-netwerkmonitortool downloaden. Beide tools bieden gratis proefversies.

Wat is acceptabele jitter voor VoIP?

De acceptabele jitter voor VoIP-gesprekken is 30 milliseconden.

Waarom is mijn jitter hoog?

Uw jitter kan om verschillende redenen hoog zijn. Ten eerste is uw internetverbinding mogelijk te traag om VoIP-gesprekken te ondersteunen. Ten tweede kunnen er te veel eisen (bijvoorbeeld online gamen, VoIP-gesprekken, videostreaming, etc.) aan uw verbinding worden gesteld. Ten derde is het mogelijk dat uw router niet is geconfigureerd om prioriteit te geven aan VoIP-oproepen (d.w.z. instellingen voor de kwaliteit van de dienstverlening).

Hoe jitter voor VoIP-gesprekken op te lossen?

Er zijn een paar eenvoudige manieren om jitter voor VoIP-gesprekken op te lossen. Begin met over te schakelen naar een Ethernet-kabel, omdat deze hogere snelheden biedt dan draadloos. Sluit vervolgens niet-VoIP-programma's tijdens VoIP-gesprekken om uw bandbreedte te maximaliseren. Als deze stappen niet helpen, probeer dan de servicekwaliteitsinstellingen te gebruiken om prioriteit te geven aan uw VoIP-gesprekken.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.