Jitter VoIP

Heeft u moeite om gehoord te worden tijdens een VoIP-oproep? De oorzaak kan te wijten zijn aan een veelvoorkomend probleem dat jitter of jitter VoIP wordt genoemd (d.w.z. Voice over Internet-protocol).

Wat is jitter-VoIP?

VoIP-technologie zet de geluiden van uw stem om in gegevens die pakketten worden genoemd. Deze spraakpakketten worden vervolgens via internet verzonden en vervolgens weer omgezet in het oorspronkelijke geluid.

Helaas hebben vertragingen en problemen soms invloed op de oproep. Wanneer pakketverlies optreedt, lijdt uw audiokwaliteit daaronder. In het beste geval betekent een vertraging in de pakketoverdracht korte onderbrekingen. Erger nog, pakketjitter betekent dat hele woorden verloren gaan. Gelukkig is het verlies van een enkel pakket misschien niet merkbaar. Wanneer er echter meer pakketten verloren gaan, kan de hele pakketstroom worden verstoord. Dat betekent dat uw gesprek ernstig kan worden verstoord.

Illustratie van klantenonderzoek

Wat is een netwerkjitter?

Netwerkjitter verwijst naar de hoeveelheid variatie in de latentie van het ontvangen van pakketten. Pakket één arriveert bijvoorbeeld in 5 milliseconden, pakket twee arriveert in 10 milliseconden en pakketnetwerk arriveert in 30 milliseconden. In dit voorbeeld wordt de netwerklatentie in de loop van de tijd geleidelijk erger. Als dit met VoIP-verkeer is gebeurd, kan uw gesprek moeilijk verstaanbaar worden. Dit kan worden veroorzaakt door een hoge netwerkcongestie of onvoldoende VoIP-snelheid als gevolg van een trage internetverbinding.

Alle netwerken hebben tot op zekere hoogte netwerkjitter. Een klein intern netwerk, zoals een privénetwerk van twee computers in dezelfde ruimte, zou over het algemeen bijna geen netwerkjitter hebben. Een wereldwijd bedrijf kan daarentegen netwerkverbindingen hebben op veel verschillende locaties en dus meer jitter.

Jitter versus Geen Jitter vergelijking - voorbeeld

Oorzaken van jitter bij VoIP-gesprekken

Om te begrijpen hoe jitterproblemen resulteren in een slechte gesprekskwaliteit, is het handig om de bronnen van jitter te begrijpen. Sommige oorzaken van slechte gesprekskwaliteit kunnen eenvoudig worden verholpen door uw VoIP-telefoonprovider. Andere oorzaken van slechte spraakkwaliteit, zoals een verkeerd geconfigureerde router, kunnen een grotere uitdaging zijn.

  • downloadsnelheden en uploadsnelheden – Internetsnelheid is vaak een factor wanneer u last heeft van een slechte gesprekskwaliteit bij videogesprekken of VoIP-telefoongesprekken. Het kan helpen om uw draadloze router te upgraden of te betalen voor een hogere verbindingssnelheid.
  • verkeerd geconfigureerd netwerk – Het kan meteen helpen om uw netwerkinstellingen te wijzigen om prioriteit te geven aan telefoongesprekken. Vraag uw afdeling netwerkbeheer (of IT-ondersteuning) om hulp bij een verkeerd geconfigureerd netwerk.
  • defecte hardware – Na verloop van tijd gaat hardware kapot door gebruik. U hebt bijvoorbeeld een defecte Ethernet-kabel die uw laptop met internet verbindt. In dat geval zullen niet-ontcijferbare oproepen en problemen met de geluidskwaliteit optreden.
  • zakelijke VoIP niet gebruiken – Zakelijke VoIP-systemen zijn ontworpen om VoIP-gesprekken van hoge kwaliteit te leveren. Als u een standaard VoIP-systeem voor consumenten gebruikt, kunnen kwaliteitsproblemen, zoals schokkerige audio, moeilijk te vermijden zijn. Daarom moeten uw VoIP-vereisten duidelijk zijn over uw acceptabele jitterniveaus.
  • Instellingen voor VoIP-gesprekskwaliteit – Het is soms nodig om wat tijd te besteden aan het bekijken van de instellingen en functies van uw VoIP-provider op gedetailleerd niveau. De standaardinstellingen zijn mogelijk niet geschikt voor uw internetprovider of netwerkapparatuur. Kijk ook naar geavanceerde functionaliteiten zoals jitterbuffer en audio-echo-onderdrukking.

Effecten van jitter op VoIP-gesprekken

Nu we het technische overzicht hebben behandeld, is het tijd om een essentieel praktisch punt te behandelen. Welke invloed heeft overmatige jitter precies op uw VoIP-gesprekken? Er zijn twee belangrijke manieren waarop jitter uw VoIP-service beïnvloedt.

  • Afgeknipte woorden – Kleine hoeveelheden jitter veroorzaken relatief kleine kwaliteitsproblemen. Een of twee woorden in een zin kunnen bijvoorbeeld onhoorbaar zijn.
  • storingen in de service en uitval – Met een verslechterde netwerkverbinding kan uw gesprek gedurende enkele seconden worden verbroken. Vooral slechte VoIP-jitter kan ervoor zorgen dat het gesprek volledig wordt verbroken.

Hoe voert u een netwerkjittertest uit?

Een zeer laag jitterniveau heeft een minimale impact op uw audiosignaal. Het wordt aanbevolen om uw niveau van jitter te testen voor belangrijke oproepen. Gelukkig zijn er gratis bandbreedtetests die u kunt gebruiken om uw netwerkverbinding te vergelijken met industriestandaarden.

Overweeg een van de volgende apps te proberen om een netwerkjittertest uit te voeren.

  • Zonnewind jittertest – Dit project bevat een gratis proefperiode, zodat u het 30 dagen volledig kunt proberen.
  • PRTG-netwerkmonitor – Deze app voor het testen van netwerkjitter is 30 dagen gratis te gebruiken.

Als u geen gespecialiseerde softwaretool wilt gebruiken, kunt u jitter handmatig schatten. Open een opdrachtvenster (druk in Windows op de Windows-toets en typ CMD in) en voer een ping-opdracht uit naar een website. U kunt uw resultaten vervolgens in een jittercalculator plakken.

Voorbeeld van Jitter-calculator

Wat is een goede jitterscore?

Een goede jitterscore is minder dan 30 ms (d.w.z. 30 milliseconden).

Wat is acceptabele jitter voor VoIP?

Streef naar een jitter van 30 milliseconden of minder om jitterproblemen te voorkomen terwijl u belt via uw VoIP-service. Om de prestaties verder te verbeteren, moet u uw jitter zo veel mogelijk verminderen. Gebruik bijvoorbeeld QoS-technologie (Quality of Service) om prioriteit te geven aan VoIP-gesprekken.

Hoeveel jitter is slecht voor VoIP?

Over het algemeen kan VoIP-service problemen hebben wanneer jitter boven de 30 milliseconden komt. Om uw gesprekskwaliteit te verbeteren, zijn er een aantal punten waar u naar kunt kijken.

  • servicekwaliteit – Sommige VoIP-serviceproviders kunnen u helpen jitter tot een acceptabel niveau terug te dringen met de servicekwaliteitstechnologie.
  • Internetprovider – De algemenen snelheid van uw internetverbinding is een belangrijke factor. Overweeg daarom uw internetprovider om advies te vragen over manieren om de prestaties te verbeteren.
  • instellingen – Neem even de tijd om de instellingen op uw draadloze netwerk op gedetailleerd niveau te verkennen. Als u een eenvoudige draadloze router hebt, is overschakelen naar een Ethernet-kabel een goede optie.

Wat zijn de redenen voor hoge jitter?

Er zijn verschillende redenen voor hoge jitter. Vink deze allemaal aan om het probleem met succes te identificeren.

  • verbindingssnelheid – Begin met het bekijken van de maximale snelheid die wordt aangeboden door uw internetprovider. Een lage verbindingssnelheid is een belangrijke oorzaak van hoge jitter, dus probeer de snelste service te krijgen die u zich kunt veroorloven.
  • upload- en downloadsnelheden – De volgende reden voor hoge jitter is een lage download- en uploadsnelheid.
  • netwerkverkeer – VoIP-snelheid kan afnemen als uw netwerkverkeer overweldigd is. Om deze uitdaging aan te gaan, programmeert u uw router om de VoIP-snelheid te benadrukken.
Download- en uploadsnelheid

Tips voor het oplossen van problemen voor het oplossen van jitter

Er zijn een paar manieren om jitter te verminderen en betere VoIP-gesprekken te krijgen.

  • VoIP-vereisten – Begin met het bekijken van de minimale vereisten voor VoIP-gesprekken.
  • instellingen draadloze router – Controleer de instellingen en functies op uw router. Krijgt bijvoorbeeld betere snelheden met behulp van de 5 GHz-frequentie in plaats van 2,4 GHz.
  • netwerkbeheer – Als bedrijfsgroei een prioriteit is, vraag dan uw netwerkafdeling om u te helpen jitter te verminderen. Mogelijk hebben ze aanvullende tips die u kunt gebruiken om problemen met onvoldoende bandbreedte aan te pakken.

Looking for the best VoIP provider for you?

LiveAgent offers integrations with plenty of VoIP providers, making it easy to choose the best one that fits your needs. Curious about the options?

Frequently asked questions

What is VoIP jitter?

VoIP jitter is a problem that affects the quality of VoIP calls. It is defined as a variation in the delay of received packets during calls. When the delay in receiving packets is high, the call may have audio quality problems.

What is a network jitter?

Network jitter is a situation where there is a significant variation in the latency of receiving packets. It can affect online gaming, video conferencing, and other Internet activities.

What causes jitter on VoIP calls?

The leading causes of jitter include a misconfigured network, faulty hardware, and low Internet speeds. Jitter can also be caused by failing to use quality of service settings properly.

What are the effects of jitter on VoIP?

The main effects of jitter on VoIP calls include dropped calls, missing words, and service disruptions.

What does VoIP jitter sound like?

VoIP jitter is a difficult-to-understand conversation. You may not hear half the words spoken by the other person. Likewise, the person you are speaking to may not be able to hear you properly.

How do you calculate jitter?

The easiest way to calculate jitter is to use a jitter software tool. For example, you can download the Solar winds jitter test app or the PRTG network monitor tool. Both of these tools offer free trials.

What is acceptable jitter for VoIP?

The acceptable jitter for VoIP calls is 30 milliseconds.

Why is my jitter high?

Your jitter may be high for several reasons. First, your Internet connection may be too slow to support VoIP calls. Second, there may be too many demands (e.g., online gaming, VoIP calls, video streaming, etc.) on your connection. Third, your router may not be configured to prioritize VoIP calls (i.e., quality of service settings).

How to fix jitter for VoIP calls?

There are a few easy ways to fix jitter for VoIP calls. Start by switching to an Ethernet cable because it offers higher speeds than wireless. Next, close non-VoIP programs during VoIP calls to maximize your bandwidth. If those steps do not help, try to use quality of service settings to prioritize your VoIP calls.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.