Echo-onderdrukking

Wat is echo-onderdrukking?

Echo-onderdrukking wordt gebruikt in telecom en telefonietoepassingen om de kwaliteit van spraakcommunicatie te verbeteren. Het voorkomt dat echo’s worden gemaakt of vastgelegd. Het kan ook de echo in de nabewerking verwijderen. Echo-annuleringen werken door eerst de inkomende spraakstroom te analyseren en tegelijkertijd de terugkerende spraakstroom te controleren voordat deze wordt verzonden. Als de echo wordt gedetecteerd, trekt de echo-onderdrukkingsengine deze af van het verzonden of ontvangen audiosignaal.

Echo wordt meestal gecreëerd wanneer een microfoon de stem van de spreker oppikt en naar hen terugzendt (dit wordt akoestische echo genoemd), of wanneer elektrische signalen een impedantie-mismatch tegenkomen in het telefoonnetwerk (dit staat bekend als lijnecho). ). Echo-onderdrukkers kunnen dus in twee typen worden ingedeeld: akoestische echo-onderdrukkers (AEC) en lijnecho-onderdrukkers (LEC).

Echo-onderdrukking

Een adaptief filter is een essentieel onderdeel van akoestische echo-onderdrukkingssystemen. Het basisprincipe van het adaptieve echo-onderdrukkingsalgoritme is om het echopad te simuleren, een replica van de echo te genereren en deze vervolgens af te trekken van het ontvangen spraaksignaal.

Wanneer is akoestische echo-onderdrukking vereist?

Akoestische echo treedt meestal op wanneer het luidsprekervolume erg hoog is, wanneer de microfoon en de luidspreker zeer dicht bij elkaar staan, of wanneer een zeer gevoelige microfoon wordt gebruikt. Hoewel een echo met een vertraging van minder dan 40 ms waarschijnlijk niet wordt waargenomen door een menselijk oor, begint alles boven de 40 ms merkbaar te worden en kan het irritant klinken voor de luisteraar.

In the call center environment, acoustic echo can stand in the way of efficient customer communication. Not only is it annoying to both sides of the interaction (call center agents and customers), it can result in misunderstandings and important information being missed. That can ultimately decrease the overall customer experience as well as call center performance. This is why acoustic echo cancellation and removing noise from calls are essential to ensuring efficient interactions in call centers.

Hoe IVR werkt

Echo cancellation is also required in Interactive Voice Response (IVR) systems that employ automatic speech recognition (ASR). It helps prevent an echo from the prompt being played to the caller. It also improves the accuracy of speech analytics.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn videogesprekken en microfoon echoën?

Whether it’s customer support calls or conference calls with co-workers, dealing with acoustic echo and background noise can be a challenge. Here are some of the basic steps you can take to prevent echoing during voice and video calls.

Draag een koptelefoon

Een van de snelste en gemakkelijkste manieren om echo’s te elimineren, is door simpelweg een koptelefoon te gebruiken. Aangezien er geen geluid uit de luidsprekers komt (omdat de luidsprekers in uw oren zitten), zal de microfoon het waarschijnlijk niet oppikken, wat echo’s voorkomt. Dat kan zowel voor één-op-één videogesprekken als voor groepsconferenties.

Callcenterscripting

Pas uw volumeniveau aan

Als het volume van uw luidspreker te hoog is, kan uw microfoon de stemmen van andere gespreksdeelnemers opvangen, waardoor een echo ontstaat waarvan u zich misschien niet eens bewust bent. Door het volume lager te zetten en de gevoeligheidsinstellingen van uw microfoon goed aan te passen, zorgt u ervoor dat uw microfoon alleen uw eigen spraak oppikt.

Half-duplex communicatie inschakelen

Een andere snelle manier om echo’s te elimineren, is door gebruik te maken van half-duplexcommunicatie, waarbij het geluid van slechts één luidspreker tegelijk wordt verzonden. Dat betekent dat alle deelnemers aan een gesprek zichzelf dempen als ze niet aan het woord zijn. Het nadeel van deze aanpak is dat het gesprek niet als een natuurlijk, ononderbroken gesprek kan aanvoelen.

Set up your call center

Discover more benefits of LiveAgent's robust call center software.

Frequently asked questions

Wat is echo-onderdrukking?

Echo-onderdrukkingstechnologie wordt gebruikt in telefonie om echo en andere ongewenste witte ruis te verwijderen. Het helpt bij spraakverbetering en audiohelderheid aan beide uiteinden van de lijn. Het werkt door de inkomende en uitgaande audiostream te bewaken en de echo van het verzonden of ontvangen signaal af te trekken zodra het is gedetecteerd. Echo-onderdrukkers worden gewoonlijk ingedeeld in akoestische en lijn-echo-onderdrukkers.

Wanneer is akoestische echo-onderdrukking vereist?

Wanneer een akoestische echo hoorbaar wordt voor het menselijk oor (meestal met een vertraging van ongeveer 40 ms), kan dit de spraakkwaliteit aanzienlijk verminderen en een onaangename ervaring creëren. Dat kan van cruciaal belang zijn in de callcenteromgeving (vooral in drukke callcentra), waar een akoestische echo-onderdrukker nodig kan zijn om soepele en ononderbroken callcenterinteracties te garanderen.

Hoe voorkom ik dat mijn videogesprekken en microfoon echoën?

Het gebruik van een hoofdtelefoon, het verlagen van het volume van uw microfoon en het correct aanpassen van de gevoeligheidsinstellingen zijn enkele van de snelste manieren om echo's te voorkomen in zowel een-op-een als groepsconferenties. U kunt ook half-duplexcommunicatie inschakelen door alle deelnemers aan het gesprek hun microfoon te laten dempen wanneer ze niet spreken.

Hoe schakel ik echo-onderdrukking uit?

Hoewel echo-onderdrukking meestal goed werkt bij het elimineren van echo's en omgevingsgeluid, kan het ervoor zorgen dat de audio gedempt klinkt in de opname wanneer u een full-duplexgesprek voert (gelijktijdig praten met een andere spreker). In dergelijke gevallen wilt u misschien echo-onderdrukking uitschakelen - dit kan meestal worden uitgeschakeld in de audio-instellingen van het apparaat dat u gebruikt.

Wat veroorzaakt een echo?

Een echo vindt plaats wanneer een geluidsgolf weerkaatst op een oppervlak (muren en/of objecten) en wordt herhaald naar de oorspronkelijke luidspreker. In het kader van telefonie- en telecommunicatie-apps kan echo ontstaan wanneer een luidsprekervolume erg hoog staat, wanneer gevoelige microfoons worden gebruikt of wanneer de spreker en de microfoon zeer dicht bij elkaar staan.

Moet ik akoestische echo-onderdrukking inschakelen?

Akoestische echo-onderdrukking wordt gebruikt om akoestische feedback tussen een spreker en een microfoon in telecommunicatie- en teleconferentiesystemen te verwijderen. Het moet worden ingeschakeld in situaties waarin echo's kunnen optreden. Dit is bedoeld om de audiokwaliteit te verbeteren en een heldere, ononderbroken natuurlijke communicatie te garanderen.

Zijn er microfoons die achtergrondgeluid dempen?

Ruisonderdrukkende microfoons zijn ontworpen om uw stem op te vangen en het achtergrondgeluid te elimineren. Ze worden vaak gebruikt in drukke callcentra waar vertegenwoordigers dicht bij elkaar zitten. Het ruisonderdrukkende effect wordt op verschillende manieren bereikt. Bijvoorbeeld door twee of meer ingebouwde microfoons te gebruiken die het geluid uit verschillende richtingen opvangen en het omgevingsgeluid aftrekken van het ingangssignaal.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.