Wat is een telefoonkiezer?
Een telefoonkiezer is een softwaresysteem dat het proces van uitgaand bellen vereenvoudigt. In de callcenterbranche kunnen telefoonkiezers grofweg in twee categorieën worden ingedeeld: handmatige telefoonkiezers en geautomatiseerde telefoonkiezers (bijv. een predictive dialer ) Handmatige dialers – het meest basale type callcenter-kiezers – vereisen dat agenten de telefoonnummers van klanten of prospects handmatig bellen. Deze worden meestal gebruikt voor klantenondersteuning of eenvoudige uitgaande belcampagnes.
Geautomatiseerde oproepkiezers worden veel gebruikt in callcenters door verkoopteams voor uitgaande internationale en landelijke telemarketing, marktonderzoek en opvolging van klantenservice. Softwaresystemen voor automatisch kiezen stellen vertegenwoordigers in staat grote aantallen uitgaande telefoongesprekken te voeren zonder elk nummer handmatig te hoeven kiezen. In tegenstelling tot handmatige telefoonkiezers, bellen ze automatisch potentiële klanten uit een vooraf geladen lijst met telefoonnummers en verbinden ze de oproep pas door met een vertegenwoordiger wanneer een live persoon opneemt.
Door spraakdetectietechnologieën te gebruiken, kunnen automatische kiezers voicemails, antwoordapparaten, afgebroken oproepen, bezettonen en onbeantwoorde oproepen detecteren. Het systeem kan ook worden geconfigureerd om de persoon aan de andere kant van de lijn te verbinden met een IVR (Interactive Voice Response) en vooraf opgenomen berichten af te spelen. Verschillende soorten automatische kiezers – preview-kiezers, progressieve kiezers, krachtige kiezers en voorspellende kiessystemen – kunnen uitgaande oproepcampagnes verder stroomlijnen door verschillende functies en mogelijkheden.
Automatische spraakkiezer-systemen helpen vertegenwoordigers met de algemene productiviteit van het callcenter. Ze helpen downtime te verminderen, de efficiëntie te maximaliseren en callcentermedewerkers in staat te stellen verbinding te maken met meer leads en klanten. Studies hebben aangetoond dat automatische kiessystemen de productiviteit van vertegenwoordigers met wel 300% kunnen verhogen door de inactieve tijd van agenten te verminderen en de gesprekstijd van vertegenwoordigers per uur proportioneel te verhogen.
Try LiveAgent Today
LiveAgent is the most reviewed and #1 rated call center software for SMB.
Frequently Asked Questions
Wat zijn de telefoonkiezers?
Telefoonkiezers zijn softwaresystemen die het proces van uitgaand bellen in callcentra vereenvoudigen. Terwijl handmatige telefoonkiezers vereisen dat vertegenwoordigers uitgaande oproepen handmatig plaatsen, stellen automatische kiessystemen agenten in staat om gemakkelijk en effectief automatisch uitgaande oproepen te plaatsen. Ze kunnen de productiviteit en prestaties van agenten drastisch verhogen door de inactieve tijd van vertegenwoordigers te verminderen en de gesprekstijd te vergroten.
Hoe werken telefoonkiezers?
Met handmatige telefoonkiezers initiëren vertegenwoordigers uitgaande gesprekken door handmatig de nummers uit de lijst met contacten te kiezen. In het geval van automatische kiezers vertelt het systeem de computer welke nummers uit de contactenlijst moeten worden gekozen en hoe te reageren wanneer iemand aan de andere kant opneemt of wanneer er een bezettoon, een voicemail of een antwoordapparaat is. Afhankelijk van het gebruikte kiezertype, kan het systeem worden geconfigureerd om de oproep door te verbinden met een live vertegenwoordiger wanneer een echte persoon opneemt, vooraf opgenomen audioberichten af te spelen wanneer er geen beschikbare agenten zijn of de oproep te beëindigen als niemand opneemt met 25 seconden of een bezettoon wordt gedetecteerd.
Maakt telefoonkiezer deel uit van LiveAgent?
Hoewel de contactcenteroplossing van LiveAgent zowel inkomende als uitgaande belmogelijkheden omvat, wordt de uitgaande callcenterfunctionaliteit momenteel vertegenwoordigd door click-to-call-kiezen. Met de click-to-call-kiezer kunnen callcentermedewerkers met een paar klikken uitgaand bellen naar klanten of prospects terwijl ze op hun websites browsen, rechtstreeks vanuit het LiveAgent-dashboardpaneel.
Expert note
Een telefoonkiezer is een software die het uitgaande bellen in callcenters vereenvoudigt door automatisch uitgaande oproepen te plaatsen en de prestaties van agenten te verbeteren.

LiveAgent | Callcentersoftware in uw helpdesk
Implementing a call center in your helpdesk software can benefit both your business and customers. It provides personalized assistance and improves efficiency and customer satisfaction. Interactive Voice Response (IVR) technology offers additional advantages, such as call prioritization, routing, and improved first-contact resolution.
Klantenservice terugbelfunctie
Flexibele klantenondersteuning via verschillende kanalen, zoals live chat en telefoon, leidt tot hogere verkoop, omzet en klantentevredenheid. Klantenservicesoftware biedt een efficiënte workflow.