Zijn directe berichten op Facebook of Instagram belangrijk? De meeste bedrijven die beginnen op sociale media denken dat vragen die via directe berichten op sociale netwerken worden ontvangen, minder belangrijk zijn dan emails.
Maar eigenlijk is het het tegenovergestelde! Gebruikers besteden tegenwoordig meer tijd aan sociale media dan aan het controleren van hun inbox. Daarom moet uw bedrijf uitstekende klantenservice bieden via sociale media en andere communicatiekanalen en elk bericht beantwoorden dat het van klanten ontvangt.
Een direct bericht is een privébericht dat door een gebruiker van sociale media wordt verzonden naar een andere gebruiker of naar een zakelijk account. Het feit dat andere gebruikers geen inhoud kunnen zien die niet naar hen is verzonden, maakt dit soort communicatie uniek.
Wat het openingspercentage betreft, heeft een direct bericht van Facebook of Instagram een zeer hoge waarde, meer dan 60% of zelfs 80% vergeleken met een gemiddelde openingspercentage van email die rond de 15-25% ligt (bron). Dit komt simpelweg omdat mensen deze sociale netwerken op grote schaal gebruiken. Hoe actiever uw merk is op een bepaald netwerk, hoe relevanter de inbox zal zijn.
Thank you for contacting us!
My name is [rep’s name], and I’d be happy to assist you today.
Could you specify your request so that I can try to help you, or pass your message on to a colleague who will contact you ASAP?
Best,
[rep’s name]
P.S. If you like the content we post on our profile, how about you share our posts from time to time? It will help us reach more followers and grow our social media presence <3
Thank you for notifying us about the problem with your order.
We are sorry that you received a [faulty/damaged] product, and we promise that this issue will be resolved as soon as possible!
Please provide us with the following information so that we can start the return process:
Order number, which you can find in your confirmation email or on the package.
Details about the faulty product.
Description of the problem.
As soon as you provide us with more details, we will inform you about the next steps.
Best,
The [company] customer service team
We’re glad that you are interested in our [product/service].
As you may have noticed, this product is currently out of stock. However, it will be available again on the [date].
As we will be restocking a limited number of items, we recommend that you sign up for a reminder list. Once you add your email, our system will notify you when the desired [product/service] is in stock again.
Good luck and happy shopping!
Best,
[name of a representative] from the [company] team
Thank you for reaching out.
I’ve just checked the status of your order no. [order no.]. It has just been [packaged/shipped/delivered to a pick-up point], so you will receive it in [number of days] days.
You can track your order by following this link [link].
If you have any other questions, feel free to message me.
Best,
[name of a representative] from the [company] team
Thank you for messaging and notifying us about that situation. I’m sorry you had to wait for so long without being contacted by our team.
If you submitted your inquiry via email, contact form, or live chat, you should have received a confirmation email with a dedicated ticket number assigned to your inquiry.
Could you please check that message and let me know the number of your ticket?
I will check the status of your inquiry right after you give me these details and will get back to you with more information and the next steps.
Sorry for the inconvenience!
Regards,
The [company] customer service team
Blijf uzelf. U maakt contact met andere mensen, dus wees transparant, eerlijk en empathisch. Breng uw waarden of de waarden van uw merk over op uw klanten.
Zorg ervoor dat zowel publieke als private communicatie op sociale media dezelfde toon hebben. Als de toon ontspannen en gemakkelijk te verteren is in uw openbare berichten, doe dan hetzelfde in directe berichten. Wees niet te formeel. U wilt toch niet dat een afzender twijfelt of hij het juiste bedrijf een bericht heeft gestuurd?
Sociale media is een ‘always-on’ kanaal. Wen eraan om zo snel mogelijk op berichten en opmerkingen te reageren, ongeacht de context van het bericht.
Zorg ervoor dat degenen die de inbox van uw zakelijke account beheren, weten hoe ze correct moeten schrijven. Als ze twijfels hebben, raad ze dan aan om een goede spellingcontrole te gebruiken of om hulp te vragen aan uw redacteuren.
Het hangt er echt van af, en er is geen algemene regel. Geen enkel digitaal bericht mag te lang zijn, maar uw antwoorden op berichten van klanten mogen ook niet te abrupt zijn. Het is geen verkoopmail waarin je in 2-3 zinnen de aandacht van de ontvanger moet trekken. Uw potentiële of bestaande klant stuurt u een bericht, dus maak gebruik van deze kans en probeer ze te betoveren.
Begroet de afzender en probeer zo volledig mogelijk te zijn met uw bericht. Communicatie op sociale media is minder formeel dan communicatie via email en gebeurt vaak in realtime, dus u kunt uzelf toestaan om een praatje te maken voordat u op de details ingaat.
Communicatie via sociale media is nogal informeel, en als iemand uw bedrijf een direct bericht stuurt, kent u zijn naam al. Daarom raden we aan om afzenders bij hun voornaam aan te spreken om de afstand te verkorten. Als een profielfoto aangeeft dat je met een oudere persoon te maken hebt, kun je besluiten om “Meneer/Mevrouw” aan het begin van je bericht te zetten, maar dit is vrij ongebruikelijk in communicatie via sociale media.
Vergeet niet om emoji’s te gebruiken, de tweede taal van sociale media.
Dit is afhankelijk van de lokale privacywetgeving en de gebruiksvoorwaarden van een bepaald platform. U kunt een tool gebruiken om berichten in een zakelijke sociale-media-inbox te ordenen, maar behandel directe sociale-mediaberichten niet als een ander kanaal voor koude emailing. Het is een hoogst ongebruikelijke praktijk die ertoe kan leiden dat een sociale mediaplatform uw account verbiedt.
Put them to the test with our free 14-day trial, no credit card required. Start replying to Facebook messages, Tweets, and Instagram comments today!
Ontvang als eerste exclusieve aanbiedingen en het laatste nieuws over onze producten en diensten rechtstreeks in je mailbox.
Wij waarderen uw recente aanmelding voor LiveAgent.
Er wordt een bericht naar uw emailadres gestuurd met inloggegevens onmiddellijk nadat uw account is geïnstalleerd.
Als u wacht totdat de installatie voltooid is, kunt u vanaf hier rechtstreeks toegang krijgen tot uw account.
Nadat het proces voltooid is, sturen we de inloggegevens naar uw mailbox.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.