Listening to podcast on phone

Een podcast starten checklijst

Podcasts zijn een geweldige manier om uw interesses en ideeën met de wereld te delen, en ze zijn eenvoudig in te stellen met slechts een paar eenvoudige stappen. Iedereen kan een podcast maken en er zijn verschillende manieren om aan de slag te gaan.

Podcasts worden vaak geassocieerd met persoonlijk gebruik wanneer mensen luisteren naar opnames van shows of lezingen op hun smartphones of andere apparaten. Podcasts kunnen echter ook geweldige marketingtools zijn voor bedrijven. Veel bedrijven maken al gebruik van podcasts om een breder publiek te bereiken en in contact te komen met potentiële klanten.

Het belang van een checklijst voor het starten van een podcast

Bij het starten van een podcast zijn er een paar belangrijke dingen die u moet doen. Een checklijst voor het starten van een podcast helpt u om alles te voltooien wat nodig is om op de juiste manier aan de slag te gaan.

Door deze lijst stap voor stap te volgen, bent u goed op weg om een succesvolle podcast te lanceren die uw luisteraars zal boeien en vermaken. Dit is belangrijk omdat een succesvolle podcast u kan helpen autoriteit en geloofwaardigheid in uw branche op te bouwen en een nieuw publiek te bereiken.

Wie heeft er baat bij een checklijst voor het starten van een podcast?

  • Bedrijven

Voor zakelijke doeleinden kunnen podcasts worden gebruikt als marketingtool om producten of diensten te promoten of om relaties met klanten op te bouwen. Als zodanig kan het starten van een podcast-checklijst erg handig zijn voor bedrijven die furore willen maken in de podcastingwereld.

  • Makers

Podcasts zijn ook een geweldige manier voor makers van inhoud om een publiek op te bouwen en ideeën met de wereld te delen. Als u een maker van inhoud bent, kan het starten van een podcastchecklijst u helpen uw show van de grond te krijgen en uw kansen op succes te vergroten.

  • Bloggers

Iedereen die zijn blog beheert, kan ook profiteren van het gebruik van een podcast om de gedachten die ze op het scherm delen aan te vullen met audioclips. Door een podcast te starten en blogposts als afleveringen op te nemen, kunnen bloggers content op een nieuwe manier promoten.

Bekijk onze checklijst voor het starten van een podcast

Een podcast starten checklijst

Het allereerste wat u moet doen als u een beginnende podcaster bent, is uw doelen bepalen en wat u hoopt te bereiken.

Waarom is het belangrijk om uw doelen vast te stellen?

Uw doelstellingen zullen de drijvende kracht zijn achter elke beslissing die u neemt voor uw podcast. Ze helpen u bij het bepalen van uw doelgroep, de onderwerpen die u wilt behandelen, het formaat van uw show en de lengte van elke aflevering.

woman sitting down in office at her desk working on laptop and taking notes

Hoe stelt u uw doelen vast?

Uw doel kan van alles zijn: van het opbouwen van merkbekendheid tot het vergroten van een betrokken publiek of het maken van verkopen. Als u eenmaal weet wat uw doelen zijn, zal het veel gemakkelijker zijn om beslissingen te nemen over uw podcast.

Als u niet zeker weet wat uw doelstellingen moeten zijn, neem dan even de tijd om te brainstormen en een paar ideeën op te schrijven. Als u eenmaal een lijst met mogelijke doelen heeft, kunt u deze beperken tot een of twee doelen die voor u het belangrijkst zijn.

Welke tools gebruikt u om uw doelen vast te stellen?

  • SLIMME doelen-werkblad – voor het stellen van doelen die specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn
  • Word verwerker – om aantekeningen te maken en ideeën te brainstormen
  • Spreadsheet – om uw voortgang en mijlpalen bij te houden

Identificeer een specifiek onderwerp of interessegebied waarop u zich in uw podcast zult concentreren.

Waarom is het belangrijk om uw niche te vinden?

Het kiezen van een niche geeft uw podcast een duidelijk doel en richting. Het maakt het ook waarschijnlijker dat u een sterk en loyaal publiek kunt opbouwen.

Marketing agents - illustration

Hoe vindt u uw niche?

Uw niche hoeft niet al te specifiek te zijn, maar moet voldoende gefocust zijn zodat u gemakkelijk kunt praten over de onderwerpen die ermee verband houden. Denk bij het kiezen van een niche na over waar u gepassioneerd over bent, waar uw expertise in hebt en waar uw doelgroep graag over zou willen horen.

Welke tools gebruikt u om uw niche te vinden?

  • Hobby’s en interesses – om te brainstormen over uw expertisegebieden
  • Google Trends – om te zien naar welke onderwerpen wordt gezocht
  • Social-mediaplatforms – om een idee te krijgen van waar mensen het online over hebben

Zoek uit wie u wilt als uw ideale luisteraar voor uw podcast, wat uw doelgroep is, en wie uw toekomstige doelgroep zou kunnen zijn.

Waarom is het belangrijk om uw potentiële luisteraars te identificeren?

Door uw doelgroep te bepalen, kunt u beslissen welke onderwerpen je behandelt, het formaat van uw show en hoe u uw podcast op de markt brengt. Het is ook de moeite waard om te overwegen wie uw ideale luisteraar is bij het bepalen van de doelen die u wilt bereiken, dus dit moet hand in hand gaan met de eerste stap.

Customer research illustration

Hoe kunt u uw potentiële luisteraars identificeren?

Onderzoek naar uw doelgroep betekent het gebruik van sociale mediaplatforms, Google Analytics en enquêtes. Als u niet zeker weet waar u moet beginnen, denk dan eerst na over wie u wilt bereiken met uw podcast en waar ze misschien interesse in hebben.

Welke tools kunt u gebruiken om uw potentiële luisteraars te identificeren?

  • Google Analytics – om bij te houden waar uw huidige website- of blogverkeer vandaan komt
  • Sociale mediaplatforms – om een idee te krijgen van wie het over uw niche heeft
  • Enquêtes – om gegevens rechtstreeks van uw doelgroep te verzamelen

Bepaal waar u uw podcast gaat hosten. Kies uit de verschillende beschikbare hostingplatforms.

Waarom is het belangrijk om naar een podcast-hostingprovider te zoeken?

Een podcast-hostingplatform is waar uw audiobestanden worden opgeslagen en gedistribueerd. Het is daarom cruciaal om een betrouwbare host te kiezen die u de functies en ondersteuning kan bieden die u nodig hebt.

Choose the right domain name graphic

Hoe een podcast-hostingprovider zoeken?

Er zijn veel verschillende podcast-hostingplatforms om uit te kiezen, dus doe uw onderzoek om er een te vinden die bij u past. Houd bij het vergelijken van hosts rekening met factoren zoals prijs, functies, gebruiksgemak en klantenondersteuning.

Welke tools moet u gebruiken om een podcast-hostingprovider te zoeken?

  • Vergelijkingswebsites – om de verschillende podcast-hostingplatforms te vergelijken
  • Klantrecensies – om een idee te krijgen van wat andere mensen zeggen over specifieke hosts
  • Podcast-directories – om populaire en gevestigde podcast-hosts te vinden

Zoek uit wat u nodig hebt om uw podcastafleveringen op te nemen en waar u die apparatuur kunt vinden, zodat u die kunt kopen.

Waarom is het belangrijk om uw podcastapparatuur aan te schaffen?

Om audio-opnames van hoge kwaliteit te maken, moet u investeren in basisapparatuur voor podcasts. Dit hoeft niet duur te zijn, maar het is de moeite waard om na te denken over wat u nodig hebt om te beginnen.

credit card payment - illustration

Hoe koopt u uw podcastapparatuur?

Overweeg welk type microfoon u nodig hebt en of u in dit stadium of pas later wanneer u een ervaren podcaster wordt, al dan niet in aanvullende software wilt investeren. Het is ook een goed idee om na te denken over waar u uw podcast-opnames gaat opslaan en hoe u ze gaat bewerken.

Welke tools te gebruiken voor de aanschaf van uw podcastapparatuur?

  • Microfoonrecensies – om verschillende soorten microfoons te vergelijken voor geluidskwaliteit
  • Podcasting-software – voor het opnemen van uw afleveringen en het montageproces
  • Podcast Host Academy – voor begeleiding bij het kiezen van de juiste podcastingapparatuur

Controleer voordat u begint met opnemen of alles is ingesteld en correct werkt.

Waarom is het belangrijk om uw podcast-hostingservice te testen?

Met deze stap kunt u technische problemen verderop in de rij voorkomen. Het geeft je ook de kans om vertrouwd te raken met het podcastplatform en ervoor te zorgen dat alles vanaf het begin soepel verloopt.

Career copywriter

Hoe test u uw podcast-hostingservice?

Maak een testaflevering en upload deze naar de door u gekozen host, luister vervolgens naar de opname om de audiokwaliteit te controleren en eventuele problemen te identificeren. U kunt ook een vriend of familielid vragen naar de aflevering te luisteren en u hun feedback te geven.

Welke tools moet u gebruiken om uw podcast-hostingservice te testen?

  • Software voor het opnemen van podcasts – voor het maken van een testaflevering
  • Handleiding voor podcast-hosting – voor het oplossen van eventuele problemen
  • Podcasting-directories – om te controleren of uw afleveringen correct worden gedistribueerd

Bereid u voor op uw eerste opname door een ruw script samen te stellen en een lijst te maken van wat u zou kunnen vragen aan iedereen die u bij de show vergezelt.

Waarom is het belangrijk om een afleveringsoverzicht te schrijven?

Als u dit doet, kunt u op het goede spoor blijven tijdens het opnemen en ervoor zorgen dat uw afleveringen goed gestructureerd zijn en soepel verlopen. Het vooraf voorbereiden van vragen is een goede manier om te plannen als u gasten uitnodigt voor uw show.

Automated customer service

Hoe schrijft u een afleveringsoverzicht?

Begin met brainstormen over enkele podcast-onderwerpideeën die u in uw eerste aflevering wilt behandelen. Als u eenmaal een paar ideeën hebt, werk ze dan uit in een meer gedetailleerde structuur. Vergeet niet om wat ruimte te laten voor spontaniteit en discussie.

Welke tools te gebruiken voor het schrijven van een afleveringsoverzicht?

  • App voor het maken van notities – voor het opstellen van uw afleveringsoverzicht
  • Onderzoekstools – om u te helpen bij de voorbereiding op interviews of discussies
  • Google Documenten – voor samenwerking als je werkt met een co-podcasthost of gast
  • Enquêtesoftware – voor hulp met vragen schrijven

Als u van plan bent om gasten in uw show te ondervragen, neem dan contact op met potentiële geïnterviewden en regel een geschikt moment voor een praatje.

Waarom is het belangrijk om sollicitatiegesprekken in te plannen?

Als u een aantal gasten ondervraagt, krijgt u genoeg materiaal voor uw aflevering. Door een tijd en datum te plannen die voor alle partijen geschikt zijn, zult u geen problemen tegenkomen wanneer u probeert in contact te komen met uw geïnterviewden.

Head of marketing

Hoe sollicitatiegesprekken plannen?

Bedenk wie u wilt interviewen en waarom. Als u een paar mensen in gedachten hebt, neem dan contact met hen op via email of sociale media en stel een tijd voor een praatje voor. Wees altijd respectvol voor hun tijd en probeer zo flexibel mogelijk te zijn.

Welke tools te gebruiken voor het plannen van sollicitatiegesprekken?

  • Agenda-/planningssoftware – om data en tijden af te stemmen
  • Communicatietools – om contact op te nemen met potentiële gasten
  • Sjabloon voor sollicitatievragen – om u voor te bereiden op uw chat

Nu de voorbereiding voorbij is, is het tijd om je allereerste podcast te maken.

Waarom is het belangrijk om uw eerste aflevering op te nemen?

Dit is het moment waarop u hebt gewacht – het moment om je passie met de wereld te delen. Door uw eerste aflevering op te nemen, kunt u alle zenuwen overwinnen en krijgt u een idee van hoe het is om een podcast-host te zijn.

woman recording - illustration

Hoe neemt u uw eerste aflevering op?

Zet u opnameapparatuur in een stille ruimte en controleer of u alles hebt wat u nodig hebt. Schakel meldingen uit, voer een soundcheck uit (audio-opname), controleer de koptelefoon- en microfooningang, open opnamesoftware, druk op opnemen en sla audiobestanden op (audiobestanden).

Als u een podcast-interview houdt, moet u de gast dezelfde pre-opnamestappen laten volgen als hierboven en vervolgens uw videoconferentiesoftware openen om ze te bellen.

Welke tools gebruikt u voor het opnemen van uw eerste aflevering?

  • Microfoon – voor het opnemen van uw stem
  • Hoofdtelefoon – om te luisteren naar eventuele geluidsproblemen en om achtergrondgeluid te elimineren
  • Opnamesoftware – voor het vastleggen van uw audio
  • Software voor videogesprekken – als u gasten op afstand interviewt

Nadat u uw aflevering hebt opgenomen, is het tijd om hem op te poetsen.

Waarom is het belangrijk om een podcast te bewerken?

Nabewerking helpt u om eventuele fouten te wissen, ongemakkelijke pauzes te verwijderen en ervoor te zorgen dat je aflevering soepel verloopt. Het is ook een goede gelegenheid om inleidende podcastmuziek of geluidseffecten toe te voegen.

Developer illustration

Hoe een podcast bewerken?

Neem uw opnamen en open uw bewerkingssoftware, importeer het audiobestand, verwijder ongewenste secties, voeg inleidende podcastmuziek/geluidseffecten toe (optioneel) en exporteer het nieuwe bestand vervolgens naar een formaat naar keuze (bijv. mp3-bestanden).

Welke tools te gebruiken voor het bewerken van een podcast?

  • Audiobewerkingssoftware – voor het knippen en splitsen van uw opnamen
  • Geluidseffecten – om wat extra productiewaarde toe te voegen (optioneel)
  • Intromuziek – om de sfeer voor uw aflevering te helpen bepalen (optioneel)
  • Checklist na de productie – om ervoor te zorgen dat u mis niets

De laatste stap is om te controleren of uw eerste aflevering vindbaar is door deze in de verschillende podcast-directories te vermelden.

Waarom is het belangrijk om uw podcast in te sturen?

Door uw show in populaire directory’s te plaatsen, kunt u een heel nieuw publiek van potentiële luisteraars bereiken, omdat mensen je podcast kunnen vinden wanneer ze zoeken naar gerelateerde trefwoorden.

feeling proud - illustration

Hoe dient u uw podcast in?

Het hele proces varieert afhankelijk van de specifieke podcast-directory, maar over het algemeen moet u de titel van de show, een podcastbeschrijving, de URL van de RSS-podcastfeed, de albumhoes en de categorie opgeven.

Welke tools gebruikt u voor het indienen van uw podcast?

  • Directories – vermeld uw programma op een populair podcastplatform zoals iTunes / Apple Podcasts, Spotify, Google en Stitcher
  • RSS-feed-URL strong> – van uw podcasthost
  • Cover art – bijvoorbeeld een 1400x1400px JPEG- of PNG-bestand in RGB-kleurruimte met de juiste bestandsgrootte (minder dan 500 kb)

De laatste stap is om reclame te maken voor uw podcast, zodat mensen hem kunnen vinden en ernaar kunnen luisteren.

Waarom is het belangrijk om een podcast te promoten?

Als u wilt dat mensen naar uw show luisteren en een succesvolle podcastlancering hebben, moet u ze laten weten dat deze bestaat. Het promoten van uw podcast is de beste manier om bekendheid te genereren en mensen te interesseren voor wat u te bieden hebt.

Social media research illustration

Hoe een podcast promoten?

Enkele populaire methoden zijn sociale media, door elke aflevering op uw accounts te delen en een speciale pagina voor uw show te maken, contact op te nemen met influencers of gastartikelen in te dienen; bloggen, door een synoptische of show-note stijl post met hoogtepunten te schrijven; het versturen van een persbericht, om de media op de hoogte te stellen van uw nieuwe show; en reclame, zowel online (Facebook Ads, Google AdWords) als offline (sponsoring, beurzen).

Tip! Maak gebruik van LiveAgent software voor sociale media-ondersteuning en profiteer van geavanceerde automatisering om de communicatie op uw sociale-media-accounts te vereenvoudigen. U kunt al uw kanalen verbinden en de manier waarop je vragen beantwoordt stroomlijnen. Elk privébericht komt in één inbox terecht. Handig, niet?

Welke tools gebruikt u om uw podcast te promoten?

  • Marketingmiddelen – om het mensen gemakkelijk te maken uw show te delen
  • Sociale media – platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram
  • Affiliate marketing – als u producten of diensten wilt verkopen
  • Blogposts – om elke nieuwe aflevering te delen
  • LiveAgent-software voor sociale media-ondersteuning – om alle berichten gemakkelijk te beheren

Hoe het succes van een podcast te meten

Het hebben van een doel, zoals in de eerste stap van het starten van een podcast-checklijst, is handig om te bepalen hoe u het succes van uw show wilt meten. Vervolgens kunt u statistieken bijhouden in de volgende categorieën, indien van toepassing op uw doelen, en belangrijke punten uit de gegevens vinden.

Abonnementen

Dit is de meest eenvoudige statistiek om bij te houden, omdat het een eenvoudig getal is dat in de loop van de tijd omhoog (of omlaag) gaat. U kunt het aantal abonnees zien in de meeste podcast-directories, maar ook via uw hostingplatform.

Downloads

U kunt het aantal downloads ook bekijken in de meeste podcast-directories of via uw hostingplatform. Dit nummer geeft u een idee van hoeveel mensen naar uw afleveringen luisteren.

Het aantal nieuwe links dat naar uw website of blog verwijst, is een andere goede maatstaf om bij te houden. U kunt een tool als Ahrefs gebruiken om te zien hoeveel nieuwe verwijzende domeinen naar uw site linken.

Vermeldingen / Sociaal delen

Om bij te houden hoe vaak mensen over uw podcast praten, kunt u een Google Alert instellen voor uw shownaam. Op deze manier ontvangt u een melding wanneer iemand uw podcast online vermeldt.

Website verkeer

Als u een website of blog voor de show hebt, kunt u het aantal bezoekers volgen dat naar uw site komt vanuit uw podcastafleveringen. Deze statistiek geeft u een idee van hoe effectief uw marketingstrategieën zijn om verkeer terug naar uw site te leiden.

Wisselkoersen

Als u een specifiek doel voor uwpodcast hebt (zoals het genereren van leads of verkopen), dan wilt u het conversiepercentage bijhouden van uw luisteraars. Deze statistiek vertelt u hoeveel mensen de gewenste actie ondernemen nadat ze naar uw afleveringen hebben geluisterd.

Beoordelingen en recensies

Ten slotte is een andere goede maatstaf voor succes het aantal en de gemiddelde score van beoordelingen en recensies die u in podcast-mappen krijgt. Deze feedback kan u helpen te begrijpen wat mensen wel en niet leuk vinden aan uw show, zodat u de nodige verbeteringen kunt aanbrengen.

Samenvatting van de checklijst voor het starten van een podcast

  • Bepaal uw doelen
  • Vind uw niche
  • Identificeer uw potentiële luisteraars
  • Zoek een podcast-hostingprovider
  • Koop uw podcast-apparatuur
  • Test uw podcast-hostingservice
  • Schrijf een afleveringsoverzicht (en vragen voor gasten indien van toepassing)
  • Gesprekken plannen (indien van toepassing)
  • Neem uw aflevering op
  • Bewerk de podcast
  • Dien uw podcast in
  • Promoot uwpodcast

Frequently asked questions

Wat zijn de 5 belangrijkste dingen die u moet weten voordat u een podcast begint?

Bepaal eerst welke van de vele verschillende soorten podcasts u wilt maken en welk formaat het beste werkt voor dat soort inhoud. Ten tweede, zorg ervoor dat u een opvallende naam voor uw show hebt. Zoek vervolgens een hostingplatform waarvan u weet dat mensen zich kunnen abonneren op uw afleveringen en deze kunnen downloaden. Investeer vervolgens in hoogwaardige audioapparatuur en bewerkingstools om er zeker van te zijn dat je podcast professioneel klinkt. Identificeer ten slotte een gat in de markt dat je podcast kan vullen, zodat het zich onderscheidt van de rest en u weet dat het een kans heeft om succesvol te zijn.

Heb ik een publiek nodig om een podcast te starten?

Als u al vanaf het begin een publiek hebt, krijgt u een bestaande groep luisteraars die geïnteresseerd zijn in wat u te zeggen hebt, wat een grote boost kan zijn als u een beginnende podcaster bent. Dat gezegd hebbende, u kunt een podcast beginnen zonder publiek. Misschien moet u in het begin gewoon wat harder werken om mensen ertoe te brengen zich af te stemmen. Als u geen bestaande luisteraars hebt om uit te putten, probeer dan contact op te nemen met vrienden, familie en andere potentiële luisteraars via sociale media of online forums om hen op de hoogte te stellen van uw show.

Hoe vaak moet ik nieuwe podcastafleveringen uitbrengen?

Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, aangezien het optimale releaseschema voor een podcast varieert afhankelijk van het podcastonderwerp, het publiek dat u hoopt te bereiken en andere factoren. Een goede vuistregel is echter om minstens één keer per week nieuwe afleveringen uit te brengen, zo niet vaker. Hierdoor blijven uw luisteraars betrokken en komen ze terug voor meer inhoud

Wat is het beste formaat voor een podcast?

Dit is afhankelijk van het type inhoud dat u wilt produceren. Uiteindelijk is het belangrijk om te experimenteren en te ontdekken wat het beste werkt voor jou en je publiek. Enkele van de meest populaire formaten zijn interviews, soloshows, rondetafelgesprekken en mede-gehoste podcasts.

Waar moet mijn eerste podcastaflevering over gaan?

Het hangt af van uw doelgroep, maar het komt erop neer dat u een onderwerp moet kiezen dat relevant en interessant is voor uw luisteraars. Dan moet uw podcastinhoud van hoge kwaliteit produceren die hen helpt te leren en te groeien.

Gerelateerde bronnen

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.

×
Plan een persoonlijk gesprek en ontdek hoe LiveAgent uw bedrijf kan helpen.

We zijn op meerdere data beschikbaar

Plan een demo