social media icons on phone screen

Sociale media instellen checklijst

Wilt u zakelijke accounts voor sociale media opzetten, maar weet u niet waar u moet beginnen? Maak u geen zorgen, we hebben u gedekt.

Hier bieden we u een checklijst voor het instellen van sociale media om u te helpen uw accounts snel en gemakkelijk in te stellen.
Volg deze eenvoudige stappen en u bent snel op weg naar sociale media succes.

Het belang van een checklijst voor het instellen van sociale media

Als bedrijfseigenaar weet u dat sociale media belangrijk zijn. Het is een geweldige manier om in contact te komen met uw klanten en een relatie met hen op te bouwen. Maar met zoveel sociale-medianetwerken die er zijn, kan het moeilijk zijn om alles bij te houden.

Dat is waar een checklijst voor het instellen van sociale media van pas komt, omdat het gemakkelijk is om iets te vergeten als er zoveel details zijn om te overwegen.

Wie kan profiteren van een checklijst voor het instellen van sociale media?

  • Bedrijfseigenaar

Als u sociale media accounts voor uw bedrijf wilt opzetten, maar niet weet waar u moet beginnen, kan een checklijst u helpen elk belangrijk detail te onthouden. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat uw aanwezigheid op sociale media snel operationeel is.

  • Marketeers

Voor iemand die bij zijn bedrijf verantwoordelijk is voor social media marketing, kan een checklijst voor het instellen van sociale media een handig hulpmiddel zijn om alles bij te houden. Als gevolg hiervan kunt u er zeker van zijn dat alle sociale media accounts voor uw bedrijf zijn ingesteld en soepel werken.

  • Sociale media manager

Als u een nieuwe sociale mediacampagne start, bevat een checklijst voor het instellen van sociale media alles wat u moet doen om aan de slag te gaan. Door er een te volgen, kunt u zich concentreren op het uitvoeren van de campagne en het behalen van uw gewenste resultaten.

Bekijk onze checklijst voor het instellen van sociale media

Sociale media instellen checklijst

Voordat u begint met het maken van accounts voor sociale media, is het belangrijk om te bepalen wat uw doelstellingen zijn.

Waarom is het belangrijk om uw doelen te definiëren op sociale media?

Als u niet weet wat u wilt bereiken, zal het moeilijk zijn om een strategie voor sociale media en het type inhoud dat aansluit bij uw doelstellingen. Als zodanig ziet u mogelijk niet de resultaten waar u op hoopt. Door de tijd te nemen om uw doelen te definiëren, kunt u uw inspanningen op sociale media concentreren en uw kansen op succes vergroten.

team goals - illustration

Hoe bepaalt u uw doelen op sociale media?

Wilt u sociale media gebruiken om in contact te komen met klanten, merkbekendheid te vergroten of verkeer naar uw website te leiden? Als u eenmaal weet wat uw doelen zijn, kunt u stukjes inhoud maken die daarop aansluiten. Zo haalt u het maximale uit sociale media voor uw bedrijf.

Welke tools gebruikt u om uw doelen op sociale media te definiëren?

  • tekstverwerker – voor het brainstormen over ideeën en het opschrijven van uw doelen
  • kalender – voor het stellen van deadlines
  • taakmanager – voor het bijhouden van de voortgang

Nu u weet wat uw sociale mediadoelen zijn, is het tijd om de netwerken te kiezen die u zullen helpen deze te bereiken.

Waarom is het belangrijk om de beste sociale mediaplatforms voor uw bedrijf te kiezen?

Niet elk sociaal netwerk is gelijk en sommige zullen beter geschikt zijn voor uw bedrijf dan andere. Door de juiste sociale platforms te kiezen, kunt u ervoor zorgen dat uw inhoud wordt gezien door die mensen die er waarschijnlijk in geïnteresseerd zijn.

woman choosing right option-illustration

Hoe kiest u de beste sociale mediaplatforms voor uw bedrijf?

Doe wat onderzoek op elk sociaal netwerk om te zien welke het populairst zijn bij uw doelgroep. Door erachter te komen welke netwerken ze gebruiken, kunt u inhoud maken die specifiek op elk netwerk is afgestemd.

Welke tools kunt u gebruiken om de beste sociale mediaplatforms voor uw bedrijf te kiezen?

  • analyse van sociale media – voor onderzoek naar sociale netwerken
  • klantenenquêtes – om erachter te komen welke netwerken uw doelgroep gebruikt
  • concurrentenanalyse – om te zien welke netwerken uw concurrenten gebruiken

Zodra u uw sociale media accounts hebt ingesteld, is het belangrijk om taken onder uw teamleden te verdelen.

Waarom is het belangrijk om verantwoordelijkheden te verifiëren?

Sociale media kan veel werk zijn, dus het is belangrijk om iedereen in uw team te laten weten wat hun taken zijn. Een sterke sociale aanwezigheid behouden door iedereen bewust te maken van hun verantwoordelijkheden, zal bijdragen aan het bereiken van uw doelen.

to do list - illustration

Hoe verantwoordelijkheden verifiëren?

Maak een lijst van alle sociale mediataken die moeten worden uitgevoerd, zoals het maken van inhoud, het plannen van berichten, reageren op opmerkingen en het monitoren van analyses. Wijs vervolgens elke taak toe aan een specifiek teamlid om al uw sociale mediataken op tijd af te handelen.

Welke tools gebruiken om verantwoordelijkheden te verifiëren?

  • taakmanager – voor het toewijzen van taken en het volgen van de voortgang
  • software voor projectbeheer – voor samenwerking tussen teamleden
  • communicatietools – om in contact te blijven met teamleden

Uw gebruikersnaam voor sociale media is hoe mensen u zullen identificeren op elk netwerk waarop u een account aanmaakt.

Waarom is het belangrijk om te beslissen over uw manier van aanpak?

Door er een te kiezen die zowel uniek als gemakkelijk te onthouden is, kunnen gebruikers van de verschillende sociale netwerken uw bedrijfsprofiel vinden. Door een consistente gebruikersnaam te hebben voor al uw verschillende sociale media-accounts, kunt u het voor mensen gemakkelijker maken om contact met u op te nemen.

LiveAgent - Facebook homepage

Hoe bepaalt u uw manier van aanpak?

Bedenk een paar verschillende opties voor uw gebruikersnaam voor sociale media en gebruik vervolgens een tool zoals NameCheckr om te zien of deze beschikbaar zijn. Als u er een hebt gevonden die nog niet is gebruikt, probeer deze dan op zoveel mogelijk sociale netwerken te gebruiken om een consistente aanwezigheid te creëren.

Welke tools gebruikt u om uw manier van aanpak te bepalen?

  • NameCheckr – voor het controleren van de beschikbaarheid van gebruikersnamen voor sociale media
  • Domainr – voor het vinden van beschikbare manieren van aanpak voor sociale media

Met deze afbeeldingen zullen mensen u visueel identificeren op sociale media.

Waarom is het belangrijk om een profielfoto en omslagfoto te kiezen?

Uw profielafbeelding is meestal het eerste dat iemand ziet wanneer ze uw socialemediakanaal bezoeken, dus het is belangrijk om uw bedrijf in een positief daglicht te stellen. Uw omslagfoto is een nieuwe kans om te laten zien wie u bent en waar u voor staat, dus kies een afbeelding die de aandacht van mensen trekt en ervoor zorgt dat ze meer over u willen weten.

LiveAgent's Twitter homepage

Hoe kiest u een profielfoto en omslagfoto?

Bepaal wat voor soort bericht u met uw sociale mediaprofielen wilt verzenden om een goede indruk te maken. Als je problemen hebt met het vinden van de juiste profielafbeelding, overweeg dan om een tool als Canva te gebruiken om er een te maken.

Welke tools te gebruiken voor het kiezen van een profielfoto en omslagfoto?

  • Canva – voor het maken van aangepaste afbeeldingen voor sociale media
  • Adobe Photoshop – voor het bewerken van omslag- en profielfoto’s
  • GIMP – voor het bewerken van foto’s

Nu u uw onderzoek hebt gedaan en alle informatie hebt die u nodig hebt, is het tijd om uw sociale profielen in te stellen.

Waarom is het belangrijk om uw sociale media accounts aan te maken?

Dit is een noodzakelijke stap voor het opbouwen van een online aanwezigheid. Hiermee kunt u communiceren met potentiële en huidige klanten, informatie over uw bedrijf delen en in contact komen met andere bedrijven in uw sector.

LiveAgent social media support

Hoe maakt u sociale media accounts aan?

Ga naar de websites van de verschillende sociale netwerken waarop u een account wilt aanmaken en vul de nodige gegevens in.

Welke tools te gebruiken voor het aanmaken van sociale media accounts?

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • etc.

Bepaal de inloggegevens voor elk sociale media account dat u aanmaakt.

Waarom is het belangrijk om wachtwoorden te selecteren en veilig op te slaan?

Als iemand toegang zou krijgen tot uw sociale media account, kan deze mogelijk veel schade aanrichten aan uw bedrijf. Door uw wachtwoorden op een veilige locatie op te slaan, kunt u dit helpen voorkomen.

high security standards - illustration

Hoe wachtwoorden voor sociale media accounts op te slaan?

Er zijn een paar verschillende opties voor het opslaan van wachtwoorden, maar een van de veiligste is om een wachtwoordbeheerder te gebruiken. Op deze manier kunt u sterke wachtwoorden maken voor elk social media account en hoeft u zich geen zorgen te maken dat u ze allemaal moet onthouden.

Welke tools te gebruiken voor het opslaan van wachtwoorden voor sociale media accounts?

  • wachtwoordmanager – voor het opslaan van wachtwoorden op een veilige locatie
  • accountmanager – voor het opslaan van inloggegevens voor sociale media-accounts

Nu u uw sociale media accounts hebt gemaakt, is het tijd om uw pagina’s erop in te vullen.

Waarom is het belangrijk om sociale mediaprofielen in te vullen?

Uw sociale media profiel is een van de eerste dingen die potentiële klanten te zien krijgen wanneer ze uw pagina bezoeken. Als u uw profiel volledig invult met alle benodigde informatie en meer, kunnen ze een beter idee krijgen van wie u bent en waar u voor staat, en het verbetert uw zoekmachineoptimalisatie (SEO).

LiveAgent's linkedin profile

Hoe maakt u uw sociale media profielen compleet?

Zorg ervoor dat u alle benodigde informatie in elk sociale mediaprofiel invult, zoals een bio, uw bedrijfsnaam, website, contactgegevens, enz.

Tip! Dankzij geavanceerde automatisering kan LiveAgent-software voor sociale media-ondersteuning worden gebruikt om de communicatie op uw sociale media accounts te vereenvoudigen. Door al uw verschillende netwerken met elkaar te verbinden, zodat elk bericht in één inbox terechtkomt, stroomlijnt u de manier waarop u vragen van klanten afhandelt.

Welke tools te gebruiken voor het invullen van sociale mediaprofielen?

  • accountmanager – voor toegang tot inloggegevens voor sociale media accounts
  • SEO-tool – voor het optimaliseren van uw sociale mediaprofiel
  • LiveAgent-ondersteuningssoftware voor sociale media – om uw communicatie af te handelen vanuit één algemene inbox

Zorg voor een aangepast webadres dat u kunt gebruiken voor uw sociale mediaprofielen.

Waarom is het belangrijk om uw vanity-URL te claimen?

Als u er een heeft, kunnen mensen u gemakkelijker online vinden, en het is een ander element dat kan helpen uw SEO te verbeteren. Dit kan op zijn beurt leiden tot meer websitebezoekers en potentiële klanten.

LiveAgent's Facebok vanity URL

Hoe claimt u uw vanity-URL?

Ga naar het sociale mediakanaal waarvoor u een vanity-URL wilt claimen en zoek naar de optie om dit te doen, die zich meestal in de instellingen of accountinformatie bevindt (de meeste sociale netwerken staan dit toe). Zodra u het hebt gevonden, volgt u eenvoudig de instructies vanaf daar.

Welke tools kunt u gebruiken om uw vanity-URL te claimen?

  • accountmanager – om bij u in te loggen op de profielen waarvoor u een vanity-URL wilt claimen
  • URL-verkorter – om te maken een korter, gemakkelijker te onthouden webadres voor uw sociale mediaprofielen (dit kan vooral handig zijn als de door u gekozen vanity-URL al in gebruik is)

Als u een fysieke locatie hebt, zorg er dan voor dat u uw adres en openingstijden toevoegt aan uw sociale mediaprofielen.

Waarom is het belangrijk om uw locatie en openingstijden toe te voegen?

Door deze informatie toe te voegen, kunt u uw lokale SEO verbeteren, wat kan leiden tot meer bezoekers naar uw bedrijf. Het is ook handig voor potentiële klanten die willen weten of u open bent en wanneer ze langs kunnen komen.

LiveAgent's Facebook bio

Hoe voegt u uw locatie en openingstijden toe?

De meeste sociale-medianetwerken hebben de mogelijkheid om deze informatie aan uw profiel toe te voegen, meestal in het gedeelte Instellingen of accountinformatie. Vul de velden daar in met de relevante informatie en sla uw wijzigingen op.

Welke tools gebruikt u om uw locatie en openingstijden toe te voegen?

  • SEO-tool – voor het optimaliseren van uw sociale mediaprofiel voor lokale SEO
  • locatieservices – om potentiële klanten te helpen uw bedrijf beter te vinden gemakkelijk (deze zijn meestal ingebouwd in sociale mediaplatforms)

Deze digitale ID’s zijn een geweldige manier om uw inhoud door meer mensen te laten zien, en ze kunnen u ook helpen contact te leggen met anderen die geïnteresseerd zijn in soortgelijke onderwerpen.

Waarom is het bedenken van hashtags belangrijk?

Hashtags kunnen het bereik van uw posts op sociale media verbeteren door ze beter vindbaar te maken voor gebruikers die op zoek zijn naar dat specifieke onderwerp. Ze zijn ook een geweldige manier om in contact te komen met anderen die uw interesses delen.

LiveAgent's Twitter hashtags

Hoe bedenkt u hashtags?

Een manier is om eenvoudig op elk sociale mediaplatform te zoeken naar termen die betrekking hebben op uw onderwerp en te kijken wat er naar boven komt. Een andere is om een hashtag-onderzoekstool zoals Hashtagify te gebruiken.

Welke tools te gebruiken voor het bedenken van hashtags?

  • Hashtag-onderzoekstool – voor het vinden van populaire en relevante hashtags om te gebruiken
  • Zoekbalk voor sociale-mediaplatforms – voor het uitvoeren van zoekopdrachten op elk platform voor sociale media

Nu is het tijd om na te denken over hoe u uw succes gaat meten.

Waarom is het instellen van KPI’s belangrijk?

Key Performance Indicators (KPI’s) helpen u uw voortgang bij te houden en te zien of uw inspanningen op sociale media vruchten afwerpen. Dit kan van alles zijn, van websiteverkeer tot statistieken voor de betrokkenheid van sociale media.

Google Analytics example

Hoe KPI’s instellen?

Enkele zaken waarmee u rekening moet houden bij het instellen van KPI’s voor uw aanwezigheid op sociale media, zijn onder meer websiteverkeer, betrokkenheid op sociale media (vind-ik-leuks, opmerkingen, aandelen), gegenereerde leads en gerealiseerde verkopen. Door deze belangrijke statistieken bij te houden, krijgt u een goed idee of uw aanwezigheid op sociale media u helpt uw zakelijke doelen te bereiken.

Welke tools te gebruiken voor het instellen van KPI’s?

  • Google Analytics – voor het bijhouden van websiteverkeer
  • Inzichten in sociale mediaplatforms – voor het meten van statistieken voor betrokkenheid van sociale media
  • Software voor het volgen van leads – voor het meten van gegenereerde leads
  • Software voor het volgen van verkopen – voor het meten van gemaakte verkopen

Nadat u alle voorgaande stappen hebt voltooid, hoeft u alleen nog maar uw eerste inhoud op uw sociale mediaprofielen te publiceren.

Waarom is het plaatsen van uw eerste update belangrijk?

Dit is uw kans om een goede indruk te maken en de toon te zetten voor toekomstige posts. Denk goed na over wat u gaat zeggen en hoe u het gaat zeggen.

LiveAgent's pinned tweet

Hoe plaats u uw eerste update?

De beste manier om dit te benaderen, hangt af van het socialemediakanaal dat u gebruikt. Als u bijvoorbeeld iets op Facebook plaatst, wilt u misschien een korte update over uw bedrijf schrijven en een link naar uw website toevoegen, terwijl u op Twitter een blogbericht of artikel kunt delen waarvan u denkt dat uw volgers zouden het interessant vinden.

Welke tools moet u gebruiken om uw eerste update te plaatsen?

  • sociale media platform naar keuze – voor het publiceren van uw inhoud
  • inhoudsbeheersysteem – voor het maken en beheren van uw inhoud

Best practices voor het instellen van sociale media voor bedrijven

Nu u het installatieproces voor sociale media kent, volgen hieronder enkele tips die u moet volgen bij het maken van uw sociale mediaprofielen.

Kies de juiste sociale media platforms

Niet alle sociale media platforms zijn gelijk gemaakt. Het heeft geen zin om profielen te maken op social media platforms die uw doelgroep niet gebruikt. Doe uw onderzoek en ontdek waar uw ideale gebruiker op sociale media het meest actief is, en richt uw inspanningen daarop.

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit

Controleer of uw bedrijfslogo en headshots, enz., van hoge kwaliteit zijn en de juiste afbeeldingsgrootte hebben die geschikt zijn voor het sociale mediaplatform dat u gebruikt. U zou bijvoorbeeld geen afbeelding met een lage resolutie op Facebook willen gebruiken, omdat deze er bij vergroting korrelig uitziet.

Wees consistent met uw branding

Uw aanwezigheid op sociale media moet een verlengstuk van uw bedrijf zijn. Dit betekent dat u hetzelfde kleurenschema, logo en algemene look en feel gebruikt voor al uw sociale mediaprofielen, omdat consistentie mensen helpt uw merk gemakkelijker te herkennen.

Schrijf pakkende beschrijvingen

De bio’s van uw sociale mediaprofielen zijn belangrijk omdat ze mensen een idee geven van waar uw bedrijf over gaat en ze worden door zoekmachines gebruikt om uw pagina’s te indexeren. Dit betekent dat u de tijd moet nemen om beschrijvingen te schrijven die zowel informatief als trefwoordrijk zijn.

Houd uw profielen up-to-date

Het is belangrijk om uw sociale mediapagina’s regelmatig bij te werken met de laatste informatie over uw bedrijf. Dit omvat details zoals adreswijzigingen, telefoonnummer, website, etc.

Samenvatting van de checklijst voor het instellen van sociale media

  • Bepaal uw doelen op sociale media
  • Kies de beste sociale mediaplatforms voor uw bedrijf
  • Verantwoordelijkheden verifiëren
  • Beslis over uw manier van aanpak
  • Kies een profielfoto en omslagfoto
  • Maak uw accounts aan
  • Selecteer en bewaar de wachtwoorden
  • Voltooi uw sociale mediaprofielen
  • Claim uw vanity-URL
  • Voeg uw locatie en openingstijden toe (indien van toepassing)
  • Verzin hashtags om te gebruiken
  • KPI’s instellen voor uw aanwezigheid op sociale media
  • Plaats uw eerste update

Frequently asked questions

Hoe lang duurt het om sociale media voor bedrijven op te zetten?

Als u net begint, kan het een paar weken duren voordat alles is ingesteld en er goed uitziet, maar als u eenmaal alles op de rit hebt, kost het niet meer dan een paar uur per week om uw aanwezigheid te behouden op sociale media. Als u een hoge mate van betrokkenheid en bereik nastreeft, moet u natuurlijk meer tijd en moeite steken, maar uiteindelijk is het aan u hoeveel tijd u voor uw bedrijf aan sociale media wilt besteden. p>

Hoe meet ik het succes van sociale media voor mijn bedrijf?

De eerste stap is het bepalen van uw bedrijfsdoelen, waarna u statistieken kunt ontwikkelen om de voortgang bij het bereiken ervan bij te houden. Als u bijvoorbeeld de naamsbekendheid wilt vergroten, kunt u bijhouden hoeveel volgers of likes uw pagina ontvangt. De sleutel is om uw statistieken aan te passen om uw doelen nauwkeurig weer te geven, zodat u het succes kunt meten en onderweg de nodige aanpassingen kunt maken.

Hoe vaak moet ik op sociale media posten?

Je berichtschema moet minstens een paar keer per week zijn als u naamsbekendheid wilt opbouwen, maar u zult vaker willen posten – minstens één keer per dag – als u leads wilt genereren of verkoop. Als u echter alleen uw volgers betrokken wilt houden, zou 3-5 keer per week voldoende moeten zijn.

Welke sociale media platforms moet ik gebruiken voor mijn bedrijf?

Het hangt af van uw sector en doelmarkt, maar enkele van de meest populaire sociale mediaplatforms voor bedrijven zijn Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Elk heeft zijn unieke sterke punten en functies, dus het is belangrijk om uw socialemediastrategie dienovereenkomstig aan te passen.

Waarom is sociale media belangrijk voor bedrijven?

Het biedt een manier om potentiële klanten te bereiken en een band met hen op te bouwen. In het verleden vertrouwden bedrijven op traditionele marketingmethoden om hun doelgroepen te bereiken, maar sociale media hebben dat veranderd. Tegenwoordig brengen mensen meer tijd dan ooit door op sociale mediasites, wat een enorme kans biedt voor bedrijven om in contact te komen met hun ideale gebruikers. Dus als je geen sociale media marketing gebruikt om je bedrijf te promoten, loopt u veel potentiële klanten mis.

Gerelateerde bronnen

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.

×
Plan een persoonlijk gesprek en ontdek hoe LiveAgent uw bedrijf kan helpen.

We zijn op meerdere data beschikbaar

Plan een demo