Gratis proefperiode

Language switcher

–Hidden comment

Use attributes in format region_from and region_to= to change the languages showing in language switcher.
Available regions are:
europe_from europe_to
asia_from asia_to
mideast_from mideast_to
america_from america_to

Example:
europe_from=0 europe_to=22 will put all languages (ordered in language switcher settings) from 1 to 21 to Europe region:
asia_from=22 asia_to=25 will put all languages from 23 to 24 (so only 2) into Asia region.

Klantensegmentatie

Wat is klantensegmentatie?

Klantensegmentatie (ook bekend als marktsegmentatie) is een marketingpraktijk waarbij een klantenbestand wordt opgedeeld in subgroepen. Het kan zijn volgens geografische, demografische, psychografische, gedrags- en andere kenmerken. De sleutel tot effectieve segmentatie is om klanten in groepen te verdelen op basis van de voorspelling van hun waarde voor het bedrijf. Richt u daarna op elke groep met verschillende strategieën om maximale waarde te halen uit zowel high- als low-profitklanten.

In brede zin probeert klantensegmentatie de volgende fundamentele vragen te beantwoorden:

  • Wat zijn de belangrijkste groepen klanten die ons bedrijf bedient?
  • Wie zijn onze meest en minst winstgevende klanten?
  • Welke aspecten van onze producten/diensten spreken onze klanten het meest aan?
  • Wat zijn de behoeften van onze klanten?
  • Hoe kunnen onze producten/diensten de pijnpunten van onze klanten verlichten?
  • Hoe kunnen we ons aanbod verbeteren om de klantentevredenheid te verhogen?
  • Wat zijn de beste communicatiekanalen om onze klanten te betrekken?
  • Wat is de effectiviteit van de verschillende verkoopkanalen die we gebruiken?

Stappen in marktsegmentatie:

  • verzamelen en analyseren van klantengegevens
  • bepalen van de juiste criteria voor klantensegmentatie
  • het selecteren van de meest aantrekkelijke segmenten
  • het ontwikkelen van unieke marketingstrategieën voor elk segment

Soorten klantensegmenten:

B2C-klantensegmentatie:

  • Demografische segmentatie verdeelt de markt in segmenten. Het is gebaseerd op variabelen zoals leeftijd, generatie, geslacht, ras, etniciteit, burgerlijke staat, gezinsgrootte, opleiding, beroep en inkomen.
  • Geografische segmentatie verdeelt de doelmarkt op basis van locatie. Zoals; land, staat, stad, regio, evenals verschillende geografische factoren (klimaat, culturele voorkeuren, bevolking, enz.)
  • Psychografische segmentatie maakt het mogelijk klanten te categoriseren op basis van hun gedeelde persoonlijkheidskenmerken, waarden, overtuigingen, attitudes, interesses, levensstijlen en sociale klassen.
  • Gedragssegmentatie houdt in dat klanten worden gegroepeerd op de manier waarop ze met een merk omgaan. Bijvoorbeeld hun koopgedrag, gelegenheid of timing, gebruik van producten/diensten, gezochte voordelen, fase van het koperstraject, gebruikersstatus of loyaliteitsniveau.

B2B-klantensegmentatien:

  • Priori- of firmografische segmentatie maakt gebruik van een eenvoudige classificatiemethode op basis van openbaar beschikbare kenmerken. Bijvoorbeeld bedrijfstak en bedrijfsgrootte (hetzij door het aantal werknemers of door de jaaromzet).
  • Op behoeften gebaseerde segmentatie groepeert klanten op basis van gevalideerde behoeften die ze aangeven voor specifieke producten of diensten die worden aangeboden.
  • Op waarde gebaseerde segmentatie onderscheidt klanten op basis van de economische waarde die ze voor een bedrijf bieden. Zowel qua gerealiseerde als potentiële verkopen.

Waarom klanten segmenteren?

“Verkopen aan mensen die echt iets van u willen horen is effectiever dan vreemden onderbreken die dat niet willen.”

Seth Godin – Amerikaanse auteur en voormalig dot com Business executive

Bij het gebruik van een one-size-fits-all benadering van marketing, kan zelfs de slimste strategie niet de gewenste resultaten opleveren. Hoe effectief uw marketinginspanningen voor sommigen ook zijn, ze kunnen bij anderen mislukken. Hier komt klantensegmentatie goed van pas. Als het goed wordt gedaan, kan het tal van voordelen opleveren voor bedrijven:

Betere marketingcampagnes

Klantensegmentatie stelt bedrijven in staat om meer gerichte marketingboodschappen op te stellen, aangepast aan elk specifiek segment. Volgens een Mailchimp-enquête , hebben campagnes die zijn gesegmenteerd op klanteninteresse gemiddeld een 74% hogere klikfrequentie. Dit is in vergelijking met niet-gesegmenteerde campagnes.

Verbeterd aanbod

Zorg dat u een duidelijk beeld heeft van wie uw klanten zijn en wat ze willen bereiken met het gebruik van uw producten/diensten. Hiermee kunt u uw aanbod verfijnen en optimaliseren. Op die manier kunnen voldoen aan de behoeften en verwachtingen van klanten, wat verder zou resulteren in een verbeterde klantentevredenheid.

Mogelijkheid om uit te breiden

Segmenteer potentiële en bestaande klanten in specifieke subgroepen. Als gevolg hiervan kunnen bedrijven een beter begrip krijgen van zaken waarin klanten mogelijk geïnteresseerd zijn. Dit bevordert op zijn beurt de uitbreiding van nieuwe producten en diensten die relevant zijn voor hun doelgroepen.

Meer behouden klanten

Klantensegmentatie kan bedrijven helpen meer gerichte strategieën voor klantenbehoud te ontwikkelen door de best betalende klanten van een bedrijf te identificeren. Daarom, gepersonaliseerde aanbiedingen voor hen maken, of degenen die al een tijdje niets hebben gekocht opnieuw aanspreken.

Prijsoptimalisatie

Identificeer de sociale en financiële status van klanten. Het maakt het voor bedrijven gemakkelijker om de juiste prijs voor hun producten/diensten te bepalen die hun klanten redelijk vinden.

Verhoogde omzet

Besteed minder tijd, middelen en marketinginspanningen aan minder winstgevende klantensegmenten en meer aan de meest succesvolle klantensegmenten van een bedrijf. Als gevolg hiervan verhoogt het de omzet, winstgevendheid en verlaagt het de verkoopkosten.

Hoe klanten te segmenteren?

Klantensegmentatie analyseert specifieke gegevens over klanten om patronen te identificeren en klanten in segmenten te groeperen. Sommige van die gegevens kunnen echter worden verkregen uit inkoopinformatie (geografie, bedrijf, functietitel, gekochte producten, enz.). Of aan de andere kant door klanten te vragen een klantenevaluatieformulier in te vullen. Voor meer geavanceerde analyse van klantensegmentatie van gegevens zijn er een aantal tools die kunnen worden gebruikt. Bijvoorbeeld Google Analytics, Kissmetrics, Segment, Piwik, Yandex, enz. Veel tools voor contentmarketing hebben ook geïntegreerde segmentatie- en targetingfuncties.

Experts suggereren dat klantensegmenten moeten zijn:

  • Gemakkelijk en duidelijk herkenbaar
  • Te bepalen
  • Groot en waardevol genoeg om winstgevend te zijn
  • Toegankelijk via promotie-, communicatie- en distributiekanalen

Zodra de segmenten zijn gedefinieerd, is het belangrijk om de grootte en de waarde van elk segment te schatten. Vergelijk de segmentgrootte met de gemiddelde omzet die door elk segment wordt gegenereerd. Hiermee kunt u bepalen welke klantengroepen winstgevender zijn voor uw bedrijf. Laten we aannemen dat ongeveer 80% van de bedrijfsomzet afkomstig is van 20% van de klanten. Het is van cruciaal belang om die hoogwaardige segmenten te identificeren. Daarom in staat zijn om prioriteit te geven aan uw marketinginspanningen en uw producten/diensten aan te passen om beter aan hun behoeften te voldoen.

Wilt u meer weten? Lees dan ons uitgebreide artikel over Klantenservicetheorie .

Ontdek het zelf

Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles wat u leert in onze academie in LiveAgent.

Try out LiveAgent for FREE

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

FREE TRIAL
Terug naar academie Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.