People discussing reviews on PC

Software en SaaS beoordelingswebsites checklijst

Of u nu een startend bedrijf bent, een gevestigd softwarebedrijf of een SaaS-bedrijf bezit, uw online aanwezigheid op softwarebeoordelingswebsites is belangrijk. Een van de kenmerken van SaaS is de overvloed aan functies die om begrepen te worden, uw huidige en potentiële klanten informatie over uw producten bieden, een kans om feedback te delen en softwareadvies te krijgen, kan de bepalende factor zijn om een nieuwe klant te krijgen en een bestaande te behouden.

Deze checklist is een stapsgewijze handleiding voor startups en bedrijven met software-as-a-service voor het starten en beheren van productaanwezigheid op beoordelingswebsites (ook wel beoordelingsportalen, platforms of gewoon het generieke woord ‘sites’ genoemd). Doorloop deze checklijst en zorg voor een goed beheerde aanwezigheid op belangrijke websites voor softwarebeoordeling.

Waarom is het belangrijk om op SaaS- en softwarebeoordelingswebsites te zijn?

Potentiële klanten vertrouwen op de mening van bestaande gebruikers voor hun ervaring. Er gaat niets boven eerlijke gebruikersrecensies, aangezien de meeste consumenten (80%) online beoordelingen lezen voordat ze een product of dienst kopen. Gebruik beoordelingswebsites in uw voordeel, laat ze inzicht in uw product verzamelen en ordenen en toegankelijk maken.

Authentieke uitingen van de gebruikerservaring zijn social proof. Als zodanig gaan echte recensies over software en SaaS een heel eind.

Wie kan profiteren van een checklijst voor software- en SaaS-beoordelingssites?

  • Klanten – Als uw bedrijf online recensies heeft, kunnen uw klanten uw product beter beoordelen en weloverwogen beslissingen nemen. Ze zoeken actief softwareadvies op beoordelingssites voordat ze aankoopbeslissingen nemen. Ook beoordelen klanten uw service op basis van uw reacties op positieve en negatieve recensies.
  • Uw bedrijf – Websites met softwarerecensies informeren over uw product, stellen het bloot en promoten het zelfs. Meestal heb je de mogelijkheid om te upgraden naar betaalde promoties (u kunt kiezen voor pop-up getuigenissen, of verschillende marketingmiddelen gebruiken die de beoordelingssites aanbieden).
  • Verkoopteam – Als onderdeel van hun geüpgradede versies bieden sommige beoordelingswebsites contactformulieren die door het verkoopteam kunnen worden gebruikt als een bron van leads.
Software en SaaS beoordelingswebsites checklijst

Er zijn tal van sites voor softwarerecensies om op te zoeken. Sommige richten zich op mobiele apps, terwijl andere een breder scala aan producten bestrijken. De eerste stap is om er een of meer te kiezen en u aan te melden.

Hoe vind ik een website voor softwarereviews?

Voer in uw zoekmachine in welk type software u heeft en voeg beoordelingen toe, b.v. ‘helpdesksoftware + reviews’ of ‘chat + beoordeling’.

Degene die op de eerste pagina verschijnen (bijvoorbeeld Capterra, GetApp, etc.) zijn een goede keuze om mee te beginnen. Onthoud dat de selectie verandert met uw zoekopdracht.

Google search bar

Hoe meld ik me aan op een beoordelingswebsite?

Volg de instructies op de door u geselecteerde website en neem gaandeweg een aantal beslissingen. Kies eerst of u zich registreert via LinkedIn, Google of uw email.

Capterra login options

Zorg ervoor dat u zich aanmeldt als leverancier

Kies in de volgende stap het type account dat u wilt.

Hoe kies ik het type account op een softwarebeoordelingswebsite?

Beoordelingswebsites bieden meestal gratis en betaalde accounts aan, en sommige bieden PPC- of jaarabonnementen. Brainstorm in dit stadium over uw budgetopties en neem op basis daarvan de beslissing.

TIP: aan het begin van uw beoordelingsreis op de website, wilt u misschien een gratis account kiezen. Als uw profiel eenmaal is ingesteld en u de reviewwebsite beter leert kennen, kunt u ook voor een betalende optie gaan. Hoe dan ook, het is goed om te weten dat uw mogelijkheden hebt om uw product te promoten.

Lijst met de meest populaire sites voor softwarerecensies:

  • Capterra (Capterra, Getapp, SoftwareAdvice) – Gratis/Betaald
  • G2 – Gratis/Betaald
  • SourceForge – Gratis/Betaald
  • Trustpilot

De meeste beoordelingswebsites bieden veel categorieën waar uw software in past. Bij sommige kunt u een willekeurig aantal categorieën kiezen. Maar sommige zijn strenger, waardoor u alleen de hoofdcategorie en een paar extra categorieën kunt selecteren.

Hoe kies ik een softwarecategorie op een beoordelingswebsite?

U kunt in de verleiding komen om zoveel mogelijk categorieën te kiezen. Dit is echter misschien niet de beste strategie, omdat het uw klanten in verwarring kan brengen over het beoogde gebruik van uw product.

Kies de categorie die uw product het beste omschrijft.

Software categories on Capterra

In het profiel van de beoordelingswebsite zien uw bestaande en potentiële klanten alle informatie over uw product. Zie het als een profiel op sociale media dat de mogelijkheid biedt om de functionaliteiten van uw service te beschrijven.

Hoe vul ik een websiteprofiel voor softwarereviews in?

Het invulproces spreekt voor zich. Het gaat om het invoeren van informatie in vakken, maar het is de moeite waard om de energie te investeren om het goed te doen.

Wees creatief en gebruik uw copywritingvaardigheden en uw uitgebreide kennis van uw product en de functies ervan. Houd rekening met het perspectief van de klant en benadruk de beste kenmerken van uw service.

Vergeet niet dat u het profiel later kunt bewerken en uitbreiden of wijzigen. Regelmatige updates maken deel uit van het onderhoud en zijn zeer wenselijk.

LiveAgents review portal profile

Wat moet u opnemen in uw websiteprofiel voor softwarebeoordeling?

  • Visuals – Voeg screenshots toe van de gebruikersinterface van uw product en uitlegvideo’s. Deze zijn erg belangrijk omdat veel potentiële klanten willen weten hoe uw product eruitziet voordat ze besluiten het uit te proberen.
  • Feiten – Wees transparant en waarheidsgetrouw over uw product en de mogelijkheden ervan. Houd er rekening mee dat uw klanten na enige tijd uw product gaan beoordelen en dat u niet wilt dat ze negatieve beoordelingen achterlaten vanwege onnauwkeurige of misleidende productinformatie in uw profiel.

Sommige geavanceerde beoordelingswebsites bieden de mogelijkheid om meerdere talen toe te voegen. Als uw startup of bedrijf internationaal actief is, kunnen profielvertalingen een positieve invloed hebben op uw conversieratio.

Hoe voeg ik vertalingen toe aan software of SaaS-recensieportalen?

Zorg ervoor dat uw vertalingen correct zijn uitgevoerd en geverifieerd door taalexperts en bij voorkeur iemand met lokale kennis, aangezien taalkundige nuances bijzonder kunnen zijn. Een slordige vertaling kan onprofessioneel overkomen of resulteren in ongewenste grappige misverstanden.

Taalselecties variëren per beoordelingswebsite, zoals u hier kunt zien.

Languages selector

Veel websites voor softwarereviews bieden verschillende CTA-knoppen die uw potentiële klanten rechtstreeks naar uw pagina’s sturen. Het snijdt de middelste stap weg en de route is duidelijk vanaf de beoordeling naar uw website. Daarom is het zinvol om strategische aandacht te besteden aan call-to-action-knoppen.

Hoe koppel ik CTA aan het beoordelingsportaal?

Voorbeelden van dergelijke CTA’s zijn aanmeldingsknoppen voor proefversies, knoppen voor gratis accounts, productdemo’s of omleidingen naar prijspagina’s.

Zorg ervoor dat ze correct zijn geplaatst en gelinkt, zodat uw klanten gemakkelijk vinden wat ze zoeken.

LiveAgent profile on review portal

Zoals de meeste marketeers wilt u zoveel mogelijk weten over uw verkeersbronnen. Hoe meer u weet over de bronnen, hoe beter uw marketingbeslissingen.

Hoe kan ik tracking instellen op beoordelingsportalen?

De meeste geavanceerde beoordelingswebsites bieden u een optie om uw UTM-tags toe te voegen, zodat u de prestaties van de beoordelingswebsite kunt volgen. Dit is vooral belangrijk als u een PPC-campagne voert.

Bekijk uw profiel voor deze opties, voeg uw UTM’s toe en test ze uit.

URLs Settings

Als u eenmaal tevreden bent met uw profiel, is het tijd om al die, hopelijk, positieve recensies te verzamelen.

Hoe beoordelingen verzamelen op beoordelingsportalen?

Er zijn veel manieren om dit te doen. Het beste is om je huidige klanten een email te sturen en ze beleefd te vragen een beoordeling achter te laten op een beoordelingswebsite van hun keuze. Echte gebruikers hebben al met uw product gewerkt, dus ze weten wat ze leuk vinden en wat niet, zodat ze gemakkelijk een echte recensie kunnen schrijven. Eerlijke beoordelingen zijn slechts het sociale bewijs waar potentiële klanten naar op zoek zijn.

Sommige softwarebeoordelingswebsites bieden een service waarbij ze online beoordelingen voor u verzamelen. Uw klanten krijgen een kleine vergoeding voor hun tijd bij het schrijven van een beoordeling in de vorm van diverse vouchers of andere incentives. Wees voorzichtig met het delen van gegevens van uw klanten, zoals emailadressen, met andere partijen. Sommigen zijn er misschien niet blij mee. Probeer ze organisch te krijgen.

LiveAgent review on Capterra

Het is essentieel om uw profiel actief en up-to-date te houden, maar verwacht geen snelle instroom van beoordelingen. Houd er rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat uw beoordelingen en online beoordelingen zijn opgebouwd, dus wees geduldig.

Get updates on LiveAgent's pricing and features on Capterra

Hoe onderhoudt u uw profiel op websites voor softwarebeoordelingen?

Werk het regelmatig bij. Voeg informatie toe over nieuwe functies en/of wijzigingen in uw software of saas.

Wijs een persoon of een groep van uw marketingteam aan als verantwoordelijke voor het beoordelingswebsiteprofiel. Of, als u een startend bedrijf bent en u hebt er nog niet de middelen voor, maak dan een schema voor regelmatige profielupdates.

Sommige geavanceerde beoordelingswebsites bieden u de mogelijkheid om uw accountmanager toe te wijzen die u zal helpen uw profiel te onderhouden en u van nuttige informatie zal voorzien. Houd contact met hen, zodat u geen belangrijke updates of wijzigingen mist.

Er zijn drie hoofdingrediënten om effectief gebruik te maken van het potentieel van uw aanwezigheid op de beoordelingswebsite. Een daarvan is het profiel zelf, ten tweede de waarde van de online beoordelingen zelf, en de derde zijn uw antwoorden erop.

Hoe te reageren op beoordelingen op software- of SaaS-beoordelingswebsites?

U ontvangt emails op het adres dat u hebt gebruikt om u aan te melden telkens wanneer er een nieuwe recensie van uw product wordt gepubliceerd. Probeer dus zo snel mogelijk te reageren. Als u een ticketsysteem hebt geïnstalleerd, weet u zeker dat u niet per ongeluk een review over het hoofd ziet, bovendien kunt u vraag de juiste persoon om te reageren.

Geef weloverwogen en gepersonaliseerde antwoorden op reviews. Onthoud het cruciale belang en de voordelen die echte beoordelingen voor u in petto hebben.

Waarom reageren op alle beoordelingen op software- of SaaS-beoordelingswebsites?

Reageer ook op positieve recensies. Onthoud dat de klant zijn kostbare tijd heeft genomen om zijn ervaring te delen. Erken het. Bovendien voelt het krijgen van positieve recensies goed en motiveert het u en uw team.

Een negatieve beoordeling is niet noodzakelijk een slechte zaak. Het geeft waardevolle feedback over wat u aan uw product kunt verbeteren en geeft u de kans om uw oprechte zorg en professionaliteit te tonen. Zeker bij een negatieve review is uw reactie belangrijker dan de daadwerkelijke beoordeling. Het laat zien dat u bereid en in staat bent om het probleem onmiddellijk aan te pakken. Het geeft uw potentiële klanten een signaal dat u hun feedback serieus neemt.

Bekijk de onderstaande voorbeelden.

Vendor response to review on review portal
LiveAgent response to review on review portal

Bekijk best practices voor websites

  • Stel een goed profiel op – Pas het indien nodig aan en werk het regelmatig bij.
  • Call-to-actions installeren – Zorg dat u gemakkelijk bereikbaar bent.
  • Houd verkeer bij – Ken uw bronnen.
  • Beoordelingen uitnodigen – Vraag uw bestaande gebruikers om hun feedback.
  • Reageer op positieve en negatieve recensies – Wees persoonlijk, pas aan en wees er snel bij.

Frequently asked questions

Hoe weet ik welke platformen geschikt zijn voor mijn startend bedrijf?

Gebruik Google om te zoeken naar beoordelingswebsites met soortgelijke producten als die van u. Degenen die als eerste verschijnen, zijn zeker het proberen waard.

Heb ik een groot budget nodig om PPC-campagnes uit te voeren?

Dit is afhankelijk van de concurrentie in uw categorie. Doe je onderzoek en neem contact op met uw accountmanager om zoveel mogelijk informatie te krijgen voordat u begint.

Hoe kan ik het verkeer en de prestaties van verschillende mappen volgen?

Beste beoordelingswebsites bieden u de mogelijkheid om uw eigen trackingcodes of UTM’s toe te voegen aan CTA’s of andere links op uw profiel.

Hoe kan ik meer beoordelingen krijgen?

Vraag uw klanten om u te beoordelen op uw bedrijfsprofiel of gebruik te maken van de service die wordt aangeboden door het beoordelingsportaal.

Gerelateerde bronnen

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.

×
Plan een persoonlijk gesprek en ontdek hoe LiveAgent uw bedrijf kan helpen.

We zijn op meerdere data beschikbaar

Plan een demo