Een verkoopgesprek voeren kan zenuwslopend zijn, vooral als het de eerste keer is dat u dit doet. Maak u geen zorgen – we zijn hier om te helpen. Deze checklijst geeft u een handig takenlijstje zodat u niets hoeft te missen. Laten we beginnen.
Bij een succesvol gesprek draait alles om voorbereiding. Daarom is het handig om een checklijst voor verkoopgesprekken te gebruiken om ervoor te zorgen dat u vóór uw vergadering alles hebt behandeld wat u nodig heeft.
Een checklijst voor verkoopgesprekken heeft veel voordelen: het helpt u georganiseerd te blijven en zorgt ervoor dat u alle belangrijke punten in uw proces behandelt of indien nodig aanpassingen maakt. Bovendien vergroot het uw vertrouwen in verkoopgesprekken.
Als verkoop nieuw voor u is, helpt een checklijst voor verkoopgesprekken u eraan te herinneren wat u moet zeggen en doen tijdens en na uw vergadering of telefoongesprek. Hoe ervaren u ook bent, het kan altijd van pas komen en u helpen georganiseerd te blijven.
Wanneer u een verkoopteam beheert, kunt u een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om uw teamleden bereiden zich voor op hun vergaderingen. U kunt het ook gebruiken om de voortgang van uw team bij te houden en gebieden te identificeren waar verbetering nodig is. Checklists kunnen ook helpen bij het identificeren van knelpunten in het verkoopproces.
Degenen die in de verkoopafdeling werken, kunnen een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om de efficiëntie van hun teamvergaderingen te verbeteren. Een goed opgestelde checklist kan er ook voor zorgen dat uw team minder tijd nodig heeft om zich voor te bereiden op vergaderingen, zodat ze zich kunnen concentreren op de verkoop.
Bedrijfseigenaren kunnen een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om meer deals te sluiten. Een uitgebreide checklijst voor verkoopgesprekken herinnert hen aan alle belangrijke punten die ze tijdens vergaderingen moeten bespreken. Hierdoor kunnen ze zich concentreren op het veld.
Het komt erop neer dat een checklijst voor verkoopgesprekken een waardevol hulpmiddel is voor iedereen die ernaar streeft succesvol te zijn in de verkoop.
Het hebben van klantenservicesoftware geïntegreerd met een CRM is een geweldig startpunt voor verkopers. Op deze manier kunnen ze alle klantinteracties en de bijbehorende gegevens op één enkele plaats zien.
Om up-to-date informatie over een prospect te krijgen voordat u belt. Verkopers kunnen de klantengegevens in hun CRM gebruiken om informatie te krijgen, waaronder eerdere interacties, contactgeschiedenis en accountgegevens. Door deze informatie van tevoren te hebben, kunnen verkopers hun pitches personaliseren en zinvollere gesprekken voeren met prospects.
Met de geïntegreerde CRM van LiveAgent kunt u een geschiedenis bekijken van de interacties van uw klant met het bedrijf. U kunt alle eerdere berichten en details over elke interactie bekijken, inclusief de context, het kanaal en eerdere gesprekken.
U kunt ook persoonlijke privénotities over elke klant schrijven om er zeker van te zijn dat u geen enkel detail mist.
Als u LiveAgent nog niet hebt, geen probleem. U kunt nog steeds onze gratis proefperiode van 14 dagen gebruiken om een idee te krijgen van hoe de software werkt en om te zien of deze geschikt is voor uw bedrijf.
Vorige interacties geven u veel inzicht in hoe u een klant in de toekomst kunt benaderen.
Onderzoek voorafgaand aan de oproep helpt u te voorkomen dat u dezelfde fouten herhaalt, geeft u een idee van welke onderwerpen u moet vermijden en laat u zien welke gebieden het meest relevant zijn voor uw klanten. Met deze inzichten kunt u uw verkooppraatjes afstemmen op de behoeften van uw klanten, en vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen.
Als u voor het eerst met een klant samenwerkt, vraag dan uw verkopers of collega’s naar eerdere interacties die ze met hen hebben gehad. Overweeg bij het managen van een verkoopteam een CRM te gebruiken die historische klantengegevens bevat, zodat u hun gedrag in het verleden beter kunt begrijpen.
U ontvangt zinvolle inzichten van LiveAgent in een universele inbox die tickets van meerdere kanalen onder één dak combineert.
Als u meer weet over uw lead, krijgt u een beter inzicht in hun behoeften en motivaties.
Het helpt u uw pitch aan te passen en laat zien dat u geïnteresseerd bent in het leren kennen van uw leads. Het ontdekken van die achtergrond geeft u veel aanwijzingen over welke onderwerpen u moet bespreken. Het hebben van voldoende informatie kan ook personalisatie ondersteunen, wat essentieel is als u vertrouwen wilt opbouwen met uw lead.
Vraag het ze rechtstreeks. U kunt hun bedrijf ook online onderzoeken om meer te weten te komen over hun producten en diensten. Als u een CRM gebruikt, bekijk dan de contactgegevens van uw lead om te zien waar ze vandaan komen en wat voor soort werk ze doen.
LinkedIn is een krachtige netwerktool waarmee u meer te weten kunt komen over uw leads.
Het helpt u de werkgeschiedenis van uw leads te zien, hun huidige rol te begrijpen en een idee te krijgen van hun interesses. Je kunt LinkedIn ook gebruiken om gemeenschappelijke connecties te vinden.
Er zijn een paar opties om de LinkedIn-activiteit van uw lead te controleren. U kunt rechtstreeks naar hun LinkedIn-pagina gaan of een tool zoals Sales Navigator gebruiken om hun profiel te vinden en aanvullende informatie over hen te bekijken. Als u een CRM gebruikt, kunt u de LinkedIn-profielen van uw leads daar ook rechtstreeks bekijken.
Het is cruciaal om te beginnen met de voorbereiding vanaf het moment dat u uw klant informeert over de agenda en hem uitnodigt voor de vergadering.
Het zorgt ervoor dat jullie allebei op dezelfde lijn zitten, laat zien dat je de tijd van klanten respecteert en geeft ze de kans om al hun vragen te stellen. Het laat ook zien dat u georganiseerd en voorbereid bent en vertrouwen opbouwt met uw lead.
U kunt uw klant het beste een uitnodiging of email sturen voordat deze plaatsvindt om hem op de hoogte te stellen van de agenda. Of u kunt dit doen tijdens uw introductie op het gesprek. Als u een automatiseringstool gebruikt, kunt u sjablonen maken voor uw email en uitnodigingen voor vergaderingen die automatisch de agenda bevatten.
Neem voordat u het gesprek start een paar minuten de tijd om na te denken over wat u precies wilt bereiken.
Het helpt u gefocust te blijven en zorgt ervoor dat beide partijen duidelijk zijn over wat je probeert te bereiken. Het stelt u ook in staat om achteraf te meten of de oproep al dan niet succesvol was.
Beslis wat u wilt bereiken voordat u het gesprek start. Wat zou voor u de beste uitkomst zijn? U kunt dit doel tijdens uw introductie tijdens het gesprek vermelden.
Met zoveel verkopers die er zijn, is het essentieel om een duidelijke en beknopte manier te hebben om uit te leggen wat u onderscheidt.
Het helpt u zich te onderscheiden van de concurrentie, maakt het uw lead gemakkelijk om te begrijpen wat u uniek maakt, en kan u dus helpen meer deals te sluiten.
Bedenk wat u speciaal maakt en wat u uw leads kunt bieden dat niemand anders kan. Zorg ervoor dat uw UVP transparant is en zich onderscheidt van de concurrentie. U kunt ook een UVP-sjabloon maken om voor elk verkoopgesprek te gebruiken.
Na uw introductie kunt u doorgaan naar de kern van de discussie: uw zakelijke onderwerp.
Je moet er rekening mee houden dat de tijd van de klant kostbaar is, dus zorg ervoor dat u snel ter zake komt. Het is ook van cruciaal belang om gefocust te blijven op de agenda, zodat u alle noodzakelijke onderwerpen binnen de aangegeven tijd kunt behandelen.
Stel uzelf en het bedrijf voor en geef vervolgens een kort overzicht van waar het gesprek over gaat. U kunt ook eventuele eerdere interacties met de klant vermelden. Als u klaar bent, kunt u doorgaan naar het volgende punt op de agenda.
Met open vragen kunnen verkoopprofessionals binnen enkele seconden meer te weten komen over hun prospects.
Hiermee kunt u meer informatie over uw leads verzamelen en een goede verstandhouding opbouwen. Ze laten ook zien dat u geïnteresseerd bent om meer over de klant te weten te komen en kunnen je helpen eventuele bezwaren die ze hebben aan het licht te brengen.
U moet vragen met ja of nee antwoorden vermijden. Richt u in plaats daarvan op vragen die beginnen met wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Dit geeft uw leads een kans om te manoeuvreren met hun reacties – en geeft u dus meer gegevens. In plaats van een eenvoudig antwoord van één woord, kunt u inzichten verkrijgen die u nergens anders zou vinden.
U kunt ook vervolgvragen gebruiken om de antwoorden verder te onderzoeken.
Om te bepalen of de lead mogelijk geïnteresseerd is in uw aanbod, leest u meer over hun doelen en uitdagingen.
Het geeft u niet alleen ideeën voor mogelijke oplossingen, maar helpt u ook te beoordelen of uw product bij hen past of niet. Het laat ook zien dat u geïnteresseerd bent om uw klanten te helpen hun doelen te bereiken.
Stel tijdens het gesprek vragen die u inzicht geven in hun zakelijke behoeften. U moet ook eventuele pijnpunten ontdekken die ze kunnen ervaren. Als ze een ander product of een andere dienst gebruiken, kijk dan hoe deze zich verhouden tot en met die van u.
Als u de eisen van uw klant begrijpt, kunt u uw product beter positioneren als een oplossing.
Dit is eindelijk het moment om uw oplossing te presenteren!
Het is vaak de enige kans voor u om alle functies van uw product te demonstreren. Het geeft u ook de kans om uit te leggen hoe uw product de klant kan helpen en om al hun vragen te beantwoorden.
Begin met het introduceren van uw product of dienst en leg vervolgens uit hoe het het probleem van de potentiële klant oplost. Geef een demonstratie of case study om te laten zien hoe het werkt. Zorg ervoor dat u een prijslijst of voorstel klaar heeft liggen, zodat u het budget en de volgende stappen kunt bespreken.
Zelfs als u alles goed hebt gedaan, is er altijd een kans dat de klant bezwaren heeft. Het is van vitaal belang om voorbereid te zijn, zodat u ze kunt overwinnen en de deal kunt sluiten.
Door twijfels weg te nemen, laat u zien dat u naar de klant luistert en geïnteresseerd bent in het wegnemen van hun zorgen. U kunt ook in detail uitleggen hoe uw aanbod hun pijnpunten verlicht.
Erken het bezwaar en geef vervolgens een reactie waarin wordt uitgelegd hoe uw product of dienst dit kan verhelpen. Als u geen antwoord hebt, wees dan eerlijk en vertel de prospect dat u erop terugkomt. In deze stap kunt u ook een korting of proefversie aanbieden om hun bezwaar te overwinnen.
Voordat u de deal kunt sluiten, moet u bepalen wie de beslissers zijn. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat u met de juiste mensen spreekt en dat zij uw aanbod begrijpen.
Zonder deze stap zou u veel tijd kunnen verspillen – dus u moet de besluitvormers identificeren om ervoor te zorgen dat de juiste mensen over alle informatie beschikken die nodig is om te converteren.
Stel tijdens uw telefoongesprek vragen over wie er bij het besluitvormingsproces is betrokken. Vraag hun gegevens op zodat u contact met hen kunt opnemen. Als ze niet in gesprek zijn, kunt u vragen om naar hen doorgestuurd te worden.
Door te vragen naar het budget van de potentiële klant, weet u zeker dat u uw energie niet verspilt aan leads die uw producten of diensten niet kunnen betalen.
Het laat zien dat u geïnteresseerd bent om met de klant samen te werken en bereid bent uw oplossing aan te passen aan hun behoeften. Als u het budget kent, kunt u erachter komen of er enige flexibiliteit of bereidheid is voor een gemeenschappelijke oplossing.
Vraag gewoon hoeveel de klant bereid is te besteden aan een bepaalde oplossing. U moet ook nagaan of ze enige flexibiliteit hebben in hun budget en of ze openstaan voor het bespreken van prijsopties.
Om de deal te sluiten, moet u een tijdsbestek instellen voor hoe lang de aanbieding geldig is.
Als u een tijdschema instelt, laat u zien dat u bereid bent om binnen hun schema te werken. Het geeft uw leads ook een gevoel van urgentie, zodat ze de behoefte voelen om een beslissing te nemen.
Vermeld in uw voorstel of prijslijst een datum tot wanneer de aanbieding geldig is. U kunt ook een deadline opgeven voor wanneer ze moeten beslissen of ze wel of niet verder willen.
Zorg ervoor dat uw product of dienst kan voldoen aan de specifieke behoeften van de klant voordat u de deal sluit.
Het laat uw klanten zien dat u graag met hen wilt werken. Het helpt je ook te ontdekken of ze eisen of beperkingen hebben, zodat uw product of dienst aan hun behoeften zal voldoen.
Stel tijdens het gesprek vragen over wat ze zoeken in een oplossing. Houd rekening met wat ze nodig hebben en of uw product volledig aan deze eisen kan voldoen.
Als u de deal sluit, is het handig om een individuele benadering aan te bieden. Hiermee laat u zien dat u bereid bent om op lange termijn met de klant samen te werken.
Het toont uw toewijding aan een bepaalde samenwerking. Het ondersteunt het aanpassen van uw oplossing aan hun behoeften en laat hen weten dat u geïnteresseerd bent in het vinden van een manier om in de toekomst als partners te werken.
Neem in uw voorstel of prijslijst een sectie op over hoe u gaat werken en hoe u wederzijds voordeel kunt halen uit de samenwerking. U kunt ook aangeven hoe u tijdens het hele proces beschikbaar bent om vragen te beantwoorden en wat u kunt aanpassen.
De juiste manier om uw aanbieding voor te bereiden, zal in grote mate uw succes bepalen.
Een goed voorbereide, op maat gemaakte offerte sluit de deal vaak sneller af. Door aanbiedingen voor klanten te personaliseren, laat u zien dat u hun uitdagingen begrijpt en aan hun behoeften wilt voldoen.
Uw offerte op maat mag niet te ingewikkeld of overweldigend zijn voor de klant. Daarom is het vaak handig om dingen eenvoudig te houden en u te concentreren op het benadrukken van een paar belangrijke voordelen die het meest opvallen. Voeg ook uw UVP toe.
Stuur de klant een bedankbericht nadat u het gesprek hebt beëindigd of de deal hebt gesloten.
Hiermee toont u uw waardering voor zowel hun bedrijf als hun tijd. Zelfs als u de deal nu niet afrondt, zal zo’n bericht een positieve indruk achterlaten en kan het u later helpen om de deal te sluiten.
U kunt een email sturen, een brief schrijven of ze zelfs nog een keer bellen. Zorg ervoor dat u uw dank uitspreekt en laat weten hoeveel u de interactie op prijs stelde.
Als u de deal niet kunt sluiten bij uw eerste gesprek, plan dan een vervolggesprek.
Door contact te houden met een klant kunt u een relatie opbouwen en tegelijkertijd op de hoogte blijven van hun behoeften. Vervolggesprekken tonen uw toewijding om met hen samen te werken en de deal zo snel mogelijk te sluiten.
Houd een kalender met uw beschikbaarheid en controleer de frequentie en cadans van potentiële oproepen. Vermeld ook dat u van plan bent de klant opnieuw te bellen, en u kunt zelfs de exacte datum en tijd ervoor plannen.
Vraag altijd om feedback nadat u de deal hebt gesloten of het gesprek hebt beëindigd.
Vragen om feedback stelt u in staat uw verkoopproces te verbeteren. U kunt snel ontdekken waar u moet verbeteren en welke gebieden goed worden behandeld.
U kunt een email sturen, een brief schrijven of de klant zelfs nog een keer bellen. Soms kan zelfs het verzenden van een korte enquête of een ja/nee-vragenlijst goed werken.
Een koud gesprek is een verkoopgesprek met een potentiële klant die nog niet eerder contact heeft gehad met de verkoper. Ongevraagde telefoontjes worden meestal gedaan door bedrijven die producten of diensten verkopen waar de potentiële klant nog niet bekend mee is. Het doel van een koud gesprek is om een relatie op te bouwen met de prospect en interesse te wekken voor wat de verkoper te bieden heeft.
Er worden warme telefoontjes gepleegd naar potentiële klanten waarvan is vastgesteld dat ze geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten. Ze hebben mogelijk eerder interesse getoond, inhoud van uw website gedownload of een evenement bijgewoond dat u hebt gesponsord. Het belangrijkste doel van een warm telefoontje is om de prospect door de salesfunnel te loodsen door ze aan de telefoon te krijgen en een gesprek met ze aan te gaan.
Een traditioneel verkoopgesprek is een ontmoeting tussen een verkoper en een potentiële klant. Traditionele verkoopgesprekken vinden meestal plaats nadat is vastgesteld dat de potentiële klant geïnteresseerd is in uw product of dienst, en het doel is om de deal te sluiten en een verkoop te doen.
Planning voor het gesprek:
Tijdens het gesprek:
Afsluiten:
To structure a sales call, you need to know what your goals for it are. Usually, there are two types of goals: discovery and persuasion. Discovery goals involve finding out more about the customer and their needs, while persuasion goals involve trying to get them to buy something from you. Once you know your goal, you need to come up with a structure for the call to help you achieve it. This usually involves asking questions and then listening attentively to the answers. Be sure not to bombard the prospect with too many questions at once, as this can be overwhelming and may turn them off doing business with you. Take your time and let the conversation flow naturally.
The four types of sales calls are introduction calls, product demonstration calls, price objection calls, and closing calls. The introduction call is your opportunity to introduce yourself and your company to a potential customer. The product demonstration call is your sales opportunity to show the customer how your product can benefit them. The price objection call is your opportunity to address any concerns the customer may have about the cost of your product. And the closing call is your opportunity to make a sale by getting a commitment from the customer.
Go through it before every call to make sure that you're covering all of the necessary topics and keeping track of your progress. It can be helpful to review your notes from previous calls so that you can see what worked well and what didn't.
There's no magic formula for preparing for sales calls, but there are a few things you can do to set yourself up for success. First, research your potential customer. This will help you tailor your sales pitch to their specific situation. Secondly, you should practice your pitch until you're confident and comfortable with it. You don't want to sound like you're reading from a script, so memorize key points and bullet points rather than word-for-word. You also need to be prepared to answer any questions that the customer may ask.
The goal of any sales call should be to establish a rapport with the potential customer, identify their needs, and then determine whether or not your product or service can meet them.
Introduce yourself and explain what you do. Make sure that you give the prospect enough information to understand what you are selling, but not so much that they feel overwhelmed. Be friendly and personable. Have some kind of opening offer or discount available to entice prospects who may be on the fence about buying.
Wij waarderen uw recente aanmelding voor LiveAgent.
Er wordt een bericht naar uw emailadres gestuurd met inloggegevens onmiddellijk nadat uw account is geïnstalleerd.
Als u wacht totdat de installatie voltooid is, kunt u vanaf hier rechtstreeks toegang krijgen tot uw account.
Nadat het proces voltooid is, sturen we de inloggegevens naar uw mailbox.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
We zijn op meerdere data beschikbaar