Sales woman calling

Verkoopgesprek checklijst

Een verkoopgesprek voeren kan zenuwslopend zijn, vooral als het de eerste keer is dat u dit doet. Maak u geen zorgen – we zijn hier om te helpen. Deze checklijst geeft u een handig takenlijstje zodat u niets hoeft te missen. Laten we beginnen.

Het belang van een checklijst voor verkoopgesprekken

Bij een succesvol gesprek draait alles om voorbereiding. Daarom is het handig om een checklijst voor verkoopgesprekken te gebruiken om ervoor te zorgen dat u vóór uw vergadering alles hebt behandeld wat u nodig heeft.

Een checklijst voor verkoopgesprekken heeft veel voordelen: het helpt u georganiseerd te blijven en zorgt ervoor dat u alle belangrijke punten in uw proces behandelt of indien nodig aanpassingen maakt. Bovendien vergroot het uw vertrouwen in verkoopgesprekken.

Wie kan profiteren van een checklijst voor verkoopgesprekken?

  • Verkoopsprofessionals

Als verkoop nieuw voor u is, helpt een checklijst voor verkoopgesprekken u eraan te herinneren wat u moet zeggen en doen tijdens en na uw vergadering of telefoongesprek. Hoe ervaren u ook bent, het kan altijd van pas komen en u helpen georganiseerd te blijven.

  • Verkoopsleiders

Wanneer u een verkoopteam beheert, kunt u een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om uw teamleden bereiden zich voor op hun vergaderingen. U kunt het ook gebruiken om de voortgang van uw team bij te houden en gebieden te identificeren waar verbetering nodig is. Checklists kunnen ook helpen bij het identificeren van knelpunten in het verkoopproces.

  • Professionals voor verkoopoperaties

Degenen die in de verkoopafdeling werken, kunnen een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om de efficiëntie van hun teamvergaderingen te verbeteren. Een goed opgestelde checklist kan er ook voor zorgen dat uw team minder tijd nodig heeft om zich voor te bereiden op vergaderingen, zodat ze zich kunnen concentreren op de verkoop.

  • Ondernemingen

Bedrijfseigenaren kunnen een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om meer deals te sluiten. Een uitgebreide checklijst voor verkoopgesprekken herinnert hen aan alle belangrijke punten die ze tijdens vergaderingen moeten bespreken. Hierdoor kunnen ze zich concentreren op het veld.

Het komt erop neer dat een checklijst voor verkoopgesprekken een waardevol hulpmiddel is voor iedereen die ernaar streeft succesvol te zijn in de verkoop.

Verken de checklijst voor verkoopgesprekken

Planning voor het gesprek

Verkoopgesprek checklijst

Het hebben van klantenservicesoftware geïntegreerd met een CRM is een geweldig startpunt voor verkopers. Op deze manier kunnen ze alle klanteninteracties en de bijbehorende gegevens op één plek zien.

Waarom is het belangrijk om het contact met LiveAgent op te zoeken?

Om up-to-date informatie over een prospect te krijgen voordat u belt. Verkopers kunnen de klantengegevens in hun CRM gebruiken om de informatie te krijgen, waaronder eerdere interacties, contactgeschiedenis en accountgegevens. Als verkopers deze informatie van tevoren hebben, kunnen ze hun pitches personaliseren en zinvollere gesprekken voeren met potentiële klanten.

Hoe het contact met LiveAgent opzoeken?

Met de geïntegreerde CRM van LiveAgent kunt u een geschiedenis bekijken van de interacties van uw klant met het bedrijf. U kunt alle eerdere berichten en details over elke interactie bekijken, inclusief de context, het kanaal en eerdere gesprekken.

U kunt ook persoonlijke privénotities over elke klant schrijven om er zeker van te zijn dat u geen enkel detail mist.

Als u nog geen LiveAgent heeft, geen probleem. U kunt nog steeds onze gratis proefperiode van 14 dagen gebruiken om een ​​idee te krijgen van hoe de software werkt en om te zien of deze geschikt is voor uw bedrijf.

Contact fields feature in Customer service software - LiveAgent

Welke tools gebruiken om contacten op te zoeken?

  • geïntegreerde LiveAgent CRM
  • plug-ins van derden

Vorige interacties geven u veel inzicht in hoe u een klant in de toekomst kunt benaderen.

Waarom is het belangrijk om meer te weten te komen over eerdere interacties?

Onderzoek voorafgaand aan de oproep helpt u te voorkomen dat u dezelfde fouten herhaalt, geeft u een idee van welke onderwerpen u moet vermijden en laat u zien welke gebieden het meest relevant zijn voor uw klanten. Met deze inzichten kunt u uw verkooppraatjes afstemmen op de behoeften van uw klanten, en vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen.

Hoe leert u over eerdere interacties?

Als u voor het eerst met een klant samenwerkt, vraag dan uw verkopers of collega’s naar eerdere interacties die ze met hen hebben gehad. Overweeg bij het beheren van een verkoopteam een ​​CRM te gebruiken die historische klantengegevens bevat, zodat u hun gedrag in het verleden beter kunt begrijpen.

U ontvangt zinvolle inzichten van LiveAgent in een algemene inbox die tickets van meerdere kanalen onder één dak combineert.

LiveAgent omnichannel ticketing

Welke tools kunt u gebruiken om meer te weten te komen over eerdere interacties?

Als u meer weet over uw lead, kunt u hun behoeften en motivaties beter begrijpen.

Waarom is het belangrijk om de achtergrond van uw lead te kennen?

Het helpt u bij het advertentie-verkooppraatje en laat zien dat u geïnteresseerd bent in het leren kennen van uw leads. Als u die achtergrond ontdekt, krijgt u veel aanwijzingen over welke onderwerpen u moet bespreken. Het hebben van voldoende informatie kan ook personalisatie ondersteunen, wat essentieel is als u vertrouwen wilt opbouwen bij uw lead.

Hoe komt u achter de achtergrond van uw lead?

Vraag het ze rechtstreeks. U kunt hun bedrijf ook online onderzoeken om meer te weten te komen over hun producten en diensten. Als u een CRM gebruikt, bekijk dan de contactgegevens van uw lead om te zien waar ze vandaan komen en wat voor soort werk ze doen.

Contacts in Ticketing system - LiveAgent

Welke tools kunt u gebruiken om de achtergrond van uw lead te leren kennen?

  • sociale media-platforms
  • Google zoeken
  • oproeplogboeken
  • gespreksgeschiedenis

LinkedIn is een krachtige netwerktool waarmee u meer te weten kunt komen over uw leads.

Waarom is het belangrijk om het LinkedIn-profiel van de lead te bezoeken?

Het helpt u de werkgeschiedenis van uw leads te zien, hun huidige rol te begrijpen en een idee te krijgen van hun interesses. U kunt LinkedIn ook gebruiken om gemeenschappelijke connecties te vinden.

Hoe bezoekt u het LinkedIn-profiel van de lead?

Er zijn een paar opties om de LinkedIn-activiteit van uw lead te controleren. U kunt rechtstreeks naar hun LinkedIn-pagina gaan of een tool zoals Sales Navigator gebruiken om hun profiel te vinden en aanvullende informatie over hen te bekijken. Als u een CRM gebruikt, kunt u de LinkedIn-profielen van uw leads daar ook rechtstreeks bekijken.

LiveAgent's linkedin profile

Welke tools kunt u gebruiken om het LinkedIn-profiel van de lead te bezoeken?

  • LinkedIn-feed
  • Sales Navigator
  • CRM
  • scraping-tools

Het is cruciaal om te beginnen met de voorbereiding vanaf het moment dat u uw klant informeert over de agenda en hem uitnodigt voor de vergadering.

Waarom is het belangrijk om de klant te informeren over de agenda?

Het zorgt ervoor dat jullie allebei op dezelfde lijn zitten, laat zien dat u de tijd van klanten respecteert en geeft ze de kans om al hun vragen te stellen. Het laat ook zien dat u georganiseerd en voorbereid bent en vertrouwen opbouwt met uw lead.

Zoom meeting reminder email template example

Hoe kunt u de klant informeren over de agenda?

U kunt uw klant het beste een uitnodiging voor een vergadering sturen of een email sturen voordat deze plaatsvindt om hen op de hoogte te stellen van de agenda. Of u kunt dit doen tijdens uw introductie op het gesprek. Als u een automatiseringstool gebruikt, kunt u sjablonen maken voor uw e-mail en uitnodigingen voor vergaderingen die automatisch de agenda bevatten.

Welke tools kunt u gebruiken om de klant te informeren over de agenda?

  • e-mail
  • uitnodiging voor vergadering
  • CRM-sjabloon
  • Verkoopafspraakoplossing

Neem voordat u het gesprek start een paar minuten de tijd om na te denken over wat u precies wilt bereiken.

Waarom is het belangrijk om het doel van het gesprek te definiëren?

Het helpt u gefocust te blijven en zorgt ervoor dat beide partijen duidelijk zijn over wat u probeert te bereiken. Het stelt je ook in staat om achteraf te meten of het gesprek al dan niet succesvol was.

Hoe kunt u het doel van het gesprek definiëren?

Beslis wat u wilt bereiken voordat u het gesprek start. Wat zou voor u de beste uitkomst zijn? U kunt dit doel tijdens uw introductie tijdens het gesprek vermelden.

Welke tools kunt u gebruiken om het doel van het gesprek te definiëren?

  • uitnodiging voor vergadering
  • CRM-sjabloon
  • werkblad voor het stellen van doelen

Met zoveel verkopers die er zijn, is het essentieel om een ​​duidelijke en beknopte manier te hebben om uit te leggen wat u onderscheidt.

Waarom is het belangrijk om uw UVP voor te bereiden?

Het helpt u zich te onderscheiden van de concurrentie, maakt het uw lead gemakkelijk om te begrijpen wat u uniek maakt, en kan u dus helpen meer deals te sluiten.

Hoe kunt u uw UVP voorbereiden?

Bedenk wat u speciaal maakt en wat u uw leads kunt bieden dat niemand anders kan. Zorg ervoor dat uw UVP transparant is en zich onderscheidt van de concurrentie. U kunt ook een UVP-sjabloon maken om voor elk verkoopgesprek te gebruiken.

Unique value proposition

Welke hulpmiddelen kunt u gebruiken om uw UVP voor te bereiden?

  • UVP-werkblad
  • liftpraatje
  • concurrentieanalyse
  • sjabloon verkooppresentatie
  • voorbeeld verkooppraatje

Tijdens het gesprek

Na uw introductie kunt u doorgaan naar de kern van de discussie: uw zakelijke onderwerp.

Waarom is het belangrijk om over te stappen op het zakelijke onderwerp?

U moet er rekening mee houden dat de tijd van de klant kostbaar is, dus zorg ervoor dat u snel ter zake komt. Het is ook van cruciaal belang om gefocust te blijven op de agenda, zodat u alle noodzakelijke onderwerpen binnen de aangegeven tijd kunt behandelen.

Hoe gaat u soepel naar het zakelijke onderwerp?

Stel uzelf en het bedrijf voor en geef vervolgens een kort overzicht van waar het gesprek over gaat. U kunt ook eventuele eerdere interacties met de klant vermelden. Als u klaar bent, kunt u doorgaan naar het volgende punt op de agenda.

LiveAgent onboarding email

Welke hulpmiddelen kunt u gebruiken om soepel over te gaan naar het zakelijke onderwerp?

  • uitnodiging voor vergadering
  • CRM-sjabloon
  • agenda-werkblad
  • introductie-emailsjabloon

Met open vragen kunnen verkoopprofessionals binnen enkele seconden meer te weten komen over hun prospects.

Waarom is het belangrijk om open vragen te stellen?

Hiermee kunt u meer informatie over uw leads verzamelen en een goede verstandhouding opbouwen. Ze laten ook zien dat u geïnteresseerd bent om meer over de klant te weten te komen en kunnen u helpen eventuele bezwaren die ze hebben aan het licht te brengen.

Hoe stelt u open vragen?

U moet vragen met ja of nee antwoorden vermijden. Richt je in plaats daarvan op vragen die beginnen met wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Dit geeft uw leads een kans om te manoeuvreren met hun reacties – en geeft u dus meer gegevens. In plaats van een eenvoudig antwoord van één woord, kunt u inzichten verkrijgen die u nergens anders zou vinden.

U kunt ook vervolgvragen gebruiken om de antwoorden verder te onderzoeken.

Welke tools kunt u gebruiken om open vragen te stellen?

  • werkblad met open vragen
  • vragenlijst
  • gids voor interviews
  • blad voor behandeling van bezwaar

Om te bepalen of de lead mogelijk geïnteresseerd is in uw aanbod, leest u meer over hun doelen en uitdagingen.

Waarom is het belangrijk om meer te weten te komen over de doelen en uitdagingen van de prospect?

Naast het geven van ideeën voor mogelijke oplossingen, helpt het u te beoordelen of uw product daar goed bij past of niet. Het laat ook zien dat u geïnteresseerd bent om uw klanten te helpen hun doelen te bereiken.

Arrow pointing to the middle of the target

Hoe komt u meer te weten over de doelen en uitdagingen van de prospect?

Stel tijdens het gesprek vragen die u helpen hun zakelijke behoeften te begrijpen. U moet ook eventuele pijnpunten ontdekken die ze mogelijk ervaren. Als ze een ander product of een andere dienst gebruiken, zoek dan uit hoe ze zich verhouden tot en contrasteren met die van u.

Als u de eisen van uw klant begrijpt, kunt u uw product beter positioneren als een oplossing.

Welke tools kunt u gebruiken om meer te weten te komen over de doelen en uitdagingen van de prospect?

  • werkblad voor het stellen van doelen
  • enquête voor behoefteonderzoek
  • sjabloon voor concurrentieanalyse

Dit is eindelijk het moment om uw oplossing te presenteren!

Waarom is het belangrijk om uw oplossing te presenteren?

Het is vaak de enige kans voor u om alle functies van uw product te demonstreren. Het geeft u ook de kans om uit te leggen hoe uw product de klant kan helpen en om al hun vragen te beantwoorden.

Mobile help desk software

Hoe presenteert u uw oplossing?

Begin met het introduceren van uw product of dienst en leg vervolgens uit hoe het het probleem van de potentiële klant oplost. Geef een demonstratie of case study om te laten zien hoe het werkt. Zorg ervoor dat u een prijslijst of voorstel klaar heeft liggen, zodat u het budget en de volgende stappen kunt bespreken.

Welke tools kunt u gebruiken om uw oplossing te presenteren?

  • demoscript
  • casestudysjabloon
  • prijslijst
  • voorstelsjabloon

Zelfs als u alles goed hebt gedaan, is er altijd een kans dat de klant bezwaren heeft. Het is van vitaal belang om voorbereid te zijn, zodat u ze kunt overwinnen en de deal kunt sluiten.

Waarom is het belangrijk om bezwaren te beantwoorden?

Door twijfels weg te nemen, laat u zien dat u naar de klant luistert en geïnteresseerd bent in het wegnemen van hun zorgen. U kunt ook in detail uitleggen hoe uw aanbod hun pijnpunten verlicht.

Hoe beantwoordt u bezwaren?

Erken het bezwaar en geef vervolgens een reactie waarin wordt uitgelegd hoe uw product of dienst dit kan aanpakken. Als u geen antwoord hebt, wees dan eerlijk en vertel de prospect dat u erop terugkomt. In deze stap kunt u ook een korting of proefperiode aanbieden om hun bezwaar te overwinnen.

woman having a question-illustration

Welke tools kunt u gebruiken om bezwaren te beantwoorden?

  • blad voor behandeling van bezwaar
  • sjabloon voor kortingsaanbieding
  • sjabloon voor proefaanbieding

Voordat u de deal kunt sluiten, moet u bepalen wie de beslissers zijn. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat u met de juiste mensen spreekt en dat zij uw aanbod begrijpen.

Waarom is het belangrijk om de besluitvormers te identificeren?

Zonder deze stap zou u veel tijd kunnen verspillen – dus u moet de besluitvormers identificeren om ervoor te zorgen dat de juiste mensen over alle informatie beschikken die nodig is om te converteren.

Hoe identificeert u de besluitvormers?

Stel tijdens uw telefoongesprek vragen over wie betrokken is bij het besluitvormingsproces. Vraag hun gegevens op, zodat u contact met hen kunt opnemen. Als ze niet in gesprek zijn, kunt u vragen om naar hen doorgestuurd te worden.

First followup

Welke tools kunt u gebruiken om de besluitvormers te identificeren?

Door te vragen naar het budget van de potentiële klant, weet u zeker dat u uw energie niet verspilt aan leads die uw producten of diensten niet kunnen betalen.

Waarom is het belangrijk om naar het budget te vragen?

Het laat zien dat u geïnteresseerd bent om met de klant samen te werken en bereid bent uw oplossing aan te passen aan hun behoeften. Als u het budget kent, kunt u erachter komen of er enige flexibiliteit of bereidheid is voor een gemeenschappelijke oplossing.

Hoe vraagt ​​u naar het budget?

Vraag gewoon hoeveel de klant bereid is te besteden aan een bepaalde oplossing. U moet ook nagaan of ze enige flexibiliteit hebben in hun budget en of ze openstaan ​​voor het bespreken van prijsopties.

Welke tools kunt u gebruiken om naar het budget te vragen?

  • begrotingsblad
  • prijsoverzicht

Om de deal te sluiten, moet u een tijdsbestek instellen voor hoe lang de aanbieding geldig is.

Waarom is het belangrijk om een ​​tijdsbestek in te stellen?

Als u een tijdsbestek instelt, laat u zien dat u bereid bent om binnen hun schema te werken. Het geeft je leads ook een gevoel van urgentie, zodat ze de behoefte voelen om een ​​beslissing te nemen.

LiveAgent's pride month discount offer

Hoe stelt u een tijdsbestek in?

Vermeld in uw voorstel of prijslijst een datum tot wanneer de aanbieding geldig is. Je kunt ook een deadline opgeven voor wanneer ze moeten beslissen of ze wel of niet verder willen.

Welke tools kunt u gebruiken om een ​​tijdsbestek in te stellen?

  • software aanbieden
  • CRM
  • sjabloon voor voorstellen
  • sjabloon voor prijslijsten

Zorg ervoor dat uw product of dienst kan voldoen aan de specifieke behoeften van de klant voordat u de deal sluit.

Waarom is het belangrijk om hun specifieke behoeften vast te stellen?

Het laat uw klanten zien dat u graag met hen wilt samenwerken. Het helpt u ook te ontdekken of ze eisen of beperkingen hebben, zodat uw product of dienst aan hun behoeften zal voldoen.

Hoe bepaalt u hun specifieke behoeften?

Stel tijdens het gesprek vragen over wat ze zoeken in een oplossing. Houd rekening met wat ze nodig hebben en of uw product volledig aan deze eisen kan voldoen.

Welke tools kunt u gebruiken om specifieke behoeften te bepalen?

  • evaluatiesjabloon nodig
  • vragenlijstsjabloon
  • online formulieren

Als u de deal sluit, is het handig om een ​​individuele benadering aan te bieden. Hiermee laat u zien dat u bereid bent om op lange termijn met de klant samen te werken.

Waarom is het belangrijk om een ​​individuele benadering te bieden?

Het toont uw toewijding aan een bepaalde samenwerking. Het ondersteunt het aanpassen van uw oplossing aan hun behoeften en laat hen weten dat u geïnteresseerd bent in het vinden van een manier om in de toekomst als partners te werken.

advanced personalization

Hoe biedt u een individuele aanpak?

Neem in uw voorstel of prijslijst een sectie op over hoe u te werk gaat en hoe u wederzijds voordeel kunt halen uit de samenwerking. U kunt ook aangeven hoe u tijdens het hele proces beschikbaar bent om vragen te beantwoorden en wat u kunt aanpassen.

Welke tools kunt u gebruiken om een ​​individuele aanpak te bieden?

Sluitend

De juiste manier om uw aanbieding voor te bereiden, zal in grote mate uw succes bepalen.

Waarom is het belangrijk om een ​​offerte op maat op te stellen?

Met een goed voorbereide offerte op maat is de deal vaak sneller gesloten. Door aanbiedingen voor klanten te personaliseren, laat u zien dat u hun uitdagingen begrijpt en aan hun behoeften wilt voldoen.

Hoe stelt u een offerte op maat op?

Uw offerte op maat mag niet te ingewikkeld of overweldigend zijn voor de klant. Daarom is het vaak handig om dingen eenvoudig te houden en u te concentreren op het benadrukken van een paar belangrijke voordelen die het meest opvallen. Voeg ook uw UVP toe.

Welke tools kunt u gebruiken om een ​​offerte op maat op te stellen?

  • sjabloon voor voorstel
  • sjabloon voor prijsformulier
  • sjabloon voor klantenserviceovereenkomst

Stuur de klant een bedankbericht nadat u het gesprek hebt beëindigd of de deal hebt gesloten.

Waarom is het belangrijk om een ​​bedankbericht te sturen?

Hiermee toont u uw waardering voor zowel hun bedrijf als hun tijd. Zelfs als u de deal nu niet afrondt, laat zo’n bericht een positieve indruk achter en kan het u later helpen om de deal te sluiten.

Hoe stuurt u een bedankbericht?

U kunt een email sturen, een brief schrijven of ze zelfs nog een keer bellen. Zorg ervoor dat u uw dank uitspreekt en laat weten hoeveel u de interactie op prijs stelde.

customer-thank-you-note-LiveAgent

Welke tools kunt u gebruiken om een ​​bedankbericht te sturen?

Als u de deal niet kunt sluiten bij uw eerste gesprek, plan dan een vervolggesprek.

Waarom is het belangrijk om een ​​schema op te stellen voor vervolggesprekken?

Door contact te houden met een klant kunt u een relatie opbouwen en tegelijkertijd op de hoogte blijven van hun behoeften. Vervolggesprekken tonen aan dat u zich inzet om met hen samen te werken en de deal zo snel mogelijk te sluiten.

Hoe stelt u een schema op voor vervolggesprekken?

Houd een kalender met uw beschikbaarheid en controleer de frequentie en cadans van potentiële oproepen. Vermeld ook dat u van plan bent de klant opnieuw te bellen, en u kunt zelfs de exacte datum en tijd ervoor plannen.

Welke tools kunt u gebruiken om een ​​schema voor vervolggesprekken op te stellen?

  • sjabloon voor herinneringen
  • kalendersjabloon
  • meldingsmanagers

Vraag altijd om feedback nadat u de deal hebt gesloten of het gesprek hebt beëindigd.

Waarom is het belangrijk om feedback te vragen?

Vragen om feedback stelt u in staat uw verkoopproces te verbeteren. U kunt snel ontdekken waar u moet verbeteren en welke gebieden goed worden behandeld.

Hoe vraagt u om feedback?

U kunt een email sturen, een brief schrijven of de klant zelfs nog een keer bellen. Soms kan zelfs het versturen van een korte enquête of een ja/nee-vragenlijst goed werken.

Survey in chat window

Welke tools kunt u gebruiken om feedback te vragen?

Soorten verkoopgesprekken

Koude gesprekken

Een koud gesprek is een verkoopgesprek met een potentiële klant die nog niet eerder contact heeft gehad met de verkoper. Ongevraagde telefoontjes worden meestal gedaan door bedrijven die producten of diensten verkopen waar de potentiële klant nog niet bekend mee is. Het doel van een koud gesprek is om een relatie op te bouwen met de prospect en interesse te wekken voor wat de verkoper te bieden heeft.

Warme gesprekken

Er worden warme telefoontjes gepleegd naar potentiële klanten waarvan is vastgesteld dat ze geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten. Ze hebben mogelijk eerder interesse getoond, inhoud van uw website gedownload of een evenement bijgewoond dat u hebt gesponsord. Het belangrijkste doel van een warm telefoontje is om de prospect door de salesfunnel te loodsen door ze aan de telefoon te krijgen en een gesprek met ze aan te gaan.

Traditionele verkoopgesprekken

Een traditioneel verkoopgesprek is een ontmoeting tussen een verkoper en een potentiële klant. Traditionele verkoopgesprekken vinden meestal plaats nadat is vastgesteld dat de potentiële klant geïnteresseerd is in uw product of dienst, en het doel is om de deal te sluiten en een verkoop te doen.

Overzicht van checklijst voor verkoopgesprekken

Planning voor het gesprek:

  • Zoek het contact op met LiveAgent
  • Leer meer over hun eerdere interacties met uw klanten
  • Leer de achtergrond van uw lead kennen
  • Ga naar het LinkedIn-profiel van uw lead
  • Informeer de klant over de agenda en nodig hem uit voor de vergadering
  • Bepaal het doel van het gesprek
  • Bereid uw UVP voor (unieke waardepropositie)

Tijdens het gesprek:

  • Ga soepel naar het zakelijke onderwerp
  • Stel open vragen
  • Meer informatie over de doelen en uitdagingen van de prospect
  • Presenteer uw oplossing
  • Beantwoord bezwaren
  • Identificeer de beslissers
  • Vraag naar de begroting
  • Stel een tijdsbestek in
  • Bepaal specifieke behoeften
  • Bied een individuele aanpak aan

Afsluiten:

  • Maak een offerte op maat
  • Stuur een bedankje
  • Stel een schema op voor vervolggesprekken
  • Vraag om feedback

Frequently asked questions

Hoe structureert u een verkoopgesprek?

Als u een verkoopgesprek wilt structureren, moet u weten wat uw doelen ervoor zijn. Meestal zijn er twee soorten doelen: ontdekken en overtuigen. Ontdekkingsdoelen houden in dat u meer te weten komt over de klant en zijn behoeften, terwijl overtuigingsdoelen inhouden dat u probeert hem iets van u te laten kopen. Zodra u uw doel kent, moet u een structuur bedenken voor de oproep om u te helpen dit te bereiken. Meestal gaat het om het stellen van vragen en vervolgens aandachtig luisteren naar de antwoorden. Zorg ervoor dat u de prospect niet met te veel vragen tegelijk bestookt, aangezien dit overweldigend kan zijn en ervoor kan zorgen dat ze geen zaken meer met u willen doen. Neem de tijd en laat het gesprek op een natuurlijke manier verlopen.

Wat zijn de vier soorten verkoopgesprekken?

De vier soorten verkoopgesprekken zijn introductiegesprekken, productdemonstratiegesprekken, prijsbezwaargesprekken en sluitingsgesprekken. Het introductiegesprek is uw kans om uzelf en uw bedrijf voor te stellen aan een potentiële klant. Het productdemonstratiegesprek is uw verkoopkans om de klant te laten zien hoe uw product hen kan helpen. Het prijsbezwaargesprek is uw kans om eventuele zorgen van de klant over de kosten van uw product weg te nemen. En het afsluitende gesprek is uw kans om een verkoop te doen door een toezegging van de klant te krijgen.

Hoe gebruikt u de checklijst voor verkoopgesprekken?

Neem het voor elk gesprek door om er zeker van te zijn dat u alle noodzakelijke onderwerpen behandelt en uw voortgang bijhoudt. Het kan handig zijn om uw aantekeningen van eerdere gesprekken te bekijken, zodat u kunt zien wat goed werkte en wat niet.

Hoe bepaalt u het doel van uw verkoopgesprek?

Het doel van een verkoopgesprek moet zijn om een verstandhouding met de potentiële klant op te bouwen, hun behoeften te identificeren en vervolgens te bepalen of uw product of dienst hieraan kan voldoen.

Hoe bereidt u zich voor op verkoopgesprekken met nieuwe klanten?

Er is geen magische formule om je voor te bereiden op verkoopgesprekken, maar er zijn een paar dingen die je kunt doen om uzelf voor te bereiden op succes. Onderzoek eerst uw potentiële klant. Zo kunt u uw verkooppraatje afstemmen op hun specifieke situatie. Ten tweede moet u uw pitch oefenen totdat je er zeker van bent en je er prettig bij voelt. U wilt niet klinken alsof u uit een script leest, dus onthoud belangrijke punten en opsommingstekens in plaats van woord voor woord. U moet ook voorbereid zijn om eventuele vragen van de klant te beantwoorden.

Hoe opent u een verkoopgesprek?

Stel uzelf voor en leg uit wat u doet. Zorg ervoor dat u de prospect voldoende informatie geeft om te begrijpen wat u verkoopt, maar niet zo veel dat ze zich overweldigd voelen. Wees vriendelijk en voorkomend. Zorg voor een soort openingsaanbieding of korting om potentiële klanten te verleiden die misschien op het punt staan te kopen.

Gerelateerde bronnen

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.

×
Plan een persoonlijk gesprek en ontdek hoe LiveAgent uw bedrijf kan helpen.

We zijn op meerdere data beschikbaar

Plan een demo