Elke poging om via de telefoon zaken te doen bij een potentiële prospect, wordt beschouwd als ongevraagd bellen. In tegenstelling tot warm bellen zijn de potentiële klanten niet op de hoogte van het bedrijf dat hen belt.
Of u nu net een bedrijf start of al een gevestigde organisatie hebt, de zoektocht naar nieuwe leads is eindeloos. Voor startups betekent het vinden van zoveel mogelijk kwalitatieve connecties relevant en competitief worden.
Het budget is het grootste probleem voor de meeste nieuwe bedrijven. Het gebrek aan voldoende geld verhindert veel nieuwe bedrijven om alle beschikbare vormen van marketing aan te boren, wat resulteert in slechte verkopen omdat de meeste van uw potentiële klanten zijn uitgeput.
Dit is waar koud bellen in het spel komt als een nieuwe bron van nieuwe leads. Laten we, met dat in gedachten, praten over wat koud bellen is, de legaliteit ervan, de beste manieren om koude gesprekken te voeren en meer.
Wat is koud bellen?
Koud bellen is een traditionele vorm van marketing. Het verwijst naar een zakelijke techniek waarbij een verkoper of marketeer een telefoon gebruikt om te bellen in een poging potentiële klanten die geen voorkennis van hun bedrijf hebben, over te halen hun producten of diensten te kopen.
Een nieuwe bedrijfseigenaar kan vertrouwen op koud bellen om een goede kans te ontdekken om een bedrijf te laten groeien. Koud bellen kan worden gebruikt om meer leads te genereren en bedrijfsontwikkeling te stimuleren als aan bepaalde vereisten wordt voldaan.
Wat is de wet op koud bellen?
Koud bellen is legaal zolang u zich aan bepaalde regels en voorschriften houdt. Illegaal ongevraagd bellen komt echter voor in de volgende situaties:
- Wanneer een verkoper de potentiële klant zijn naam, bedrijfsnaam, telefoonnummer of adres niet vertelt;
- Als een verkoper het verzoek van een potentiële klant negeert om te vertrekken en niet terug te keren;
- Als een verkoper ongevraagd bellen gebruikt om diensten of producten aan te bieden die hoger geprijsd zijn dan de gemiddelde prijs die is vastgesteld door de Britse wet zonder schriftelijke overeenkomst, heeft u twee weken (14 dagen) om de overeenkomst te annuleren.
Het niet naleven van deze regels kan leiden tot het plegen van een strafbaar feit.
Hoe voert u koude gesprekken?
Koud bellen vereist een gedetailleerde voorbereiding om het tot een succes te maken. Eerst doet u onderzoek naar potentiële klanten om belangrijke informatie over hen op te sporen. Dit zal helpen om hun aandacht te trekken en waarde te leveren. Wat nog belangrijker is, u kunt een lijst maken van potentiële klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in wat u verkoopt.
Begin met het controleren van hun sociale media, CRM, bedrijfssites en LinkedIn. Maak een schets van wat u wilt zeggen om een koud gesprekscript te ontwikkelen. Zorg ervoor dat u koude gesprekken beginnen met een pakkende openingszin. Begin niet met een verkooppraatje, maar probeer de behoeften van de potentiële klant te begrijpen en het aanbod daarop af te stemmen. Leer ten slotte omgaan met afwijzing en overwin de terughoudendheid bij het bellen.
Wat zegt u in een koud gesprek?
Aangezien uw verkopers maar weinig tijd hebben om een punt te maken met verkoopgesprekken, moeten ze ervoor zorgen dat ze die tijd gebruiken om een zakelijke relatie op te bouwen met potentiële klanten.
Start u koud gesprek met een goede introductie om de potentiële klant mee te krijgen in het verkoopproces. Zeg een paar woorden over het bedrijf en de reden van bellen.
U kunt dit schema volgen om gemakkelijk bezwaren te overwinnen:
Relateer – toon uw begrip en waardering;
Brug – bied uitgebreide informatie over uw aanbod om met de potentiële klant in contact te komen en een relatie op te bouwen;
Sluit de deal – stelt u vraag en doe een aanbod om hun engagement te krijgen.
Hoe lang moet een koude gesprek duren?
Volgens enkele van de meest succesvolle koud bellen-campagnes duurt een koud gesprek gemiddeld 7,5 minuten.
Simpel gezegd, een ideale en gemiddelde koude gesprekstijd zou net genoeg moeten zijn voor uw verkopers om het verkooppraatje te geven en de potentiële klant aan boord te krijgen.
De gemiddelde tijd voor koud bellen ligt rond de 7,5 minuten. Hoe langer het gesprek duurt, hoe meer kans op succes.
Hoe lang duurt het om 100 koude gesprekken te plaatsen?
100 koude oproepen plaatsen kan tussen de 1-5 uur duren, maar dit hangt sterk af van het kiessysteem dat u gebruikt. Als u uw inspanningen voor koud bellen wilt verbeteren, heeft u een goede verkoopstrategie nodig.
Begin met het kiezen van het juiste kiessysteem voor uw behoeften en denk na over het aantal prospects dat u dagelijks moet bereiken om uw doel te bereiken. De tijd die nodig is om 100 koude gesprekken te plaatsen, hangt af van het aantal nummers dat uw systeem tegelijk kan bellen en van het aantal potentiële klanten dat u daadwerkelijk bereikt.
Wat zijn de beste tijden om koud te bellen?
Als het gaat om de beste tijd van de dag om koude te bellen, is er geen pasklaar antwoord. Er zijn echter specifieke trends die aangeven dat de beste tijd om potentiële klanten te bellen tussen 9.00 en 16.00 uur is.
Volgens gegevens verzameld van meer dan 11 miljoen koude gesprekken, is de beste responstijd in de VS 10 uur ‘s ochtends en 2 uur ‘s middags.
Buiten kantooruren, in het weekend, vroeg in de ochtend en op feestdagen worden zeker beschouwd als een slechte tijd om koud te bellen. Pas dus uw belschema aan om zoveel mogelijk klanten te bereiken.
Hoe succesvol is koud bellen in de verkoop?
Hoewel koud bellen kan resulteren in een daadwerkelijke verkoop, hangt het succespercentage ervan sterk af van het type bedrijf dat u runt en de potentiële klanten die u probeert te bereiken.
Er zijn enkele schattingen die aangeven dat koud bellen een slagingspercentage van 2% heeft. Koud bellen kan echter uw conversiepercentages met 20% verbeteren, uw sluitingspercentage met maar liefst 50% verhogen en helpen bij het verbeteren van slechte verkopen.
Hoe automatiseert u koude gesprekken?
De beste manier om ongevraagde oproepen te automatiseren, is door een progressive dialer te gebruiken om de beantwoorde oproepen prioriteit te geven en ze automatisch door te verbinden met gratis verkopers. Deze cold calling-software belt op het juiste moment en kan gesprekken opnemen om uw verkopers personaliseren hun aanpak.
Tips voor koud bellen
Hier zijn enkele toptips voor koud bellen die u zouden moeten helpen betere verkoopvaardigheden te ontwikkelen. Gebruik dit bruikbare verkoopadvies voor het ontwikkelen van een effectiever koud bellen-script:
- Plan uw ongevraagde beltijden verstandig om te ontdekken wat de beste tijd is om u op ideale potentiële klanten te richten.
- Maak een schema met een doelaantal oproepen per dag en week.
- Zorg ervoor dat u zich op het juiste type doelgroep richt.
- Bereid een script voor om professioneel te klinken en lever de pitch.
- Overwin afwijzing en wees volhardend.
Hoe stopt u koude bellers?
Als een potentiële klant genoeg heeft van beledigende verkooptactieken, volgen hier een paar toptips om koude bellers te stoppen:
- Meld onterechte ongevraagde oproepen aan de Telefoon Voorkeursdienst TPS (registratie vereist). De service helpt mensen om het soort telefoontjes dat ze ontvangen te verminderen, zoals oneerlijke verkoop en hinderlijke telefoontjes. Registratie omvat het volgen van een paar stappen.
- Gebruik een apparaat voor het blokkeren van oproepen waarvoor een beller-ID vereist is.
- Gebruik oproepblokkering om te voorkomen dat u ongewenste oproepen ontvangt.
- Screen uw telefoongesprekken regelmatig.
Kunt u koude bellers melden?
Registreer uw telefoonnummer bij de TPS (gratis te gebruiken). De truc met de TPS is dat het bedrijf niet toestaat dat derden naar geregistreerde nummers bellen. Elke poging tot oplichting of fraude moet worden gemeld aan Action Fraud. Iedereen die abusieve verkoopgesprekken wil verminderen of denkt het slachtoffer te zijn van fraude, kan dit melden bij Action Fraud National Fraud and Cyber Crime Reporting Centre.
Create a call center software
LiveAgent, the omnichannel cloud-based call center software is all you’ll ever need to provide reliable and personalized service to your customers.
Frequently Asked Questions
Wat is koud bellen?
Cold calling is een vorm van telemarketing waarbij een verkoper een potentiële klant probeert over te halen een product of dienst te kopen die hij of zij verkoopt. Ongevraagde gesprekken voeren vereist grondig onderzoek voorafgaand aan het gesprek, een script en het gebruik van automatisering om het zo effectief mogelijk te maken.
Wat is de wet op koud bellen?
Ongevraagde bellers moeten hun tegenhanger informeren over hun naam, de naam van dit bedrijf, telefoonnummer en adres, evenals dat het doel van het gesprek is om een product of dienst te verkopen.
Wat zegt u in een koud gesprek?
Start een ongevraagd gesprek door uzelf en het bedrijf waarmee u werkt voor te stellen. Probeer je in te leven in de prospect en bied een oplossing voor echte problemen. Lever uw verkooppraatje om de persoon de reden van uw oproep te laten weten en wees voorbereid op afwijzing.
Hoe lang moet een koud gesprek duren?
Een ongevraagd telefoontje duurt minder dan 10 minuten.
Wat zijn de beste tijden om koud te bellen?
De beste tijden om ongevraagd te bellen zijn 10.00 uur en 14.00 uur.
Hoe succesvol is koud bellen in de verkoop?
Koud bellen kan conversie- en sluitingspercentages en leadgeneratie verhogen. Het slagingspercentage is echter slechts 2% in vergelijking met modernere telemarketingoplossingen.
Hoe automatiseert u koude gesprekken?
De beste manier om ongevraagde oproepen te automatiseren, is door een progressieve kiezer te gebruiken.
Kunt u enkele tips delen voor succesvol koud bellen?
De beste tips voor ongevraagd bellen zijn: Vind de beste tijd om te bellen; Zorg ervoor dat u het juiste soort publiek belt; Bereid een script voor en repeteer het om zo professioneel mogelijk te klinken; Begin uw koude oproep niet met een verkooppraatje en wees voorbereid op afwijzingen.
Hoe stopt u koude bellers?
U kunt ongevraagde bellers op verschillende manieren stoppen: door een apparaat voor het blokkeren van oproepen te gebruiken, door oproepen te blokkeren of door verdachte oproepen aan de TPS te melden.
Kunt u koude bellers melden?
Ja, u kunt ongevraagde bellers rapporteren aan de TPS of Active Fraud.
LiveAgent helpt bedrijven bij het oplossen van klantenvragen en verbeteren van servicekwaliteit met nadruk op soft skills. Het platform biedt diverse communicatiekanalen, partnerprogramma voor VoIP-providers en tips voor effectief wachtrijbeheer. Door vertegenwoordigers de juiste tools en toegang tot kennisbronnen te bieden, kan de afhandelingstijd van gesprekken worden verkort, wat leidt tot verbeterde klanttevredenheid.
LiveAgent biedt een communicatieplatform voor efficiënte verkoop en klantenondersteuning met verschillende kanalen zoals chat, oproepen en videobellen. Het platform richt zich op klantenportalen, e-mailbeheer en biedt virtuele callcenters en een terugbelfunctie. Telefoonkiezers vereenvoudigen uitgaand bellen en telemarketingsoftware helpt efficiënter te werken. Een telefoontag is wanneer twee mensen elkaar niet kunnen bereiken via de telefoon, bewust of onbewust. Het kan worden voorkomen door het plannen van gesprekken en het gebruik van andere communicatiemiddelen.