Gratis proefperiode

Warm bellen

Wat is warm bellen?

Het is een van de twee soorten oproepen — warm en koud bellen. Warm bellen is een uitdrukking die professionele verkopers gebruiken om te verwijzen naar praten met warme leads. De roeping wordt als warm bestempeld omdat de vertegenwoordigers eerder contact hadden met de klanten.

Het doel is om de potentiële klant betrokken te houden bij het product of de dienst om zo de kans op conversie te vergroten. In tegenstelling tot cold calling, waarbij er geen voorafgaand contact is met een klant die u van plan bent te contacteren.

Warm bellen impliceert een eerder contact en dat de relatie een stadium heeft bereikt waarin een vertegenwoordiger directer kan zijn met een potentiële klant. De communicatie die aan de warme oproep voorafgaat, kan een verwijzing zijn, een interactie op een zakelijk evenement of een directe emailcampagne. In tegenstelling tot andere strategieën die inkomende leads genereren, genereert warm bellen uitgaande leads.

Het kan meerdere vormen hebben, omdat het allemaal afhangt van de bedrijfsstrategie en de omstandigheden van de vorige contactpunten met de klanten. Alle initiatieven beginnen in ieder geval met een warme follow-up. De verkopers maken van deze gelegenheid gebruik om afspraken met potentiële klanten in te plannen of zaken telefonisch te bespreken.

Warm bellen houdt in dat verkopers ook toegang hebben tot contactgegevens. Contactgegevens zijn uiterst belangrijk voor warm bellen. Deze gegevens bevatten niet alleen het emailadres en telefoonnummer van een prospect. Ze tonen ook eerdere interacties met de klant en de geschiedenis van aankopen.

Contacten in ticketsysteem - LiveAgent

Onthoud dat het aantal klanten aanzienlijk groter is dan de verkopers. Dit is de reden waarom verkopers alle hulp nodig hebben, variërend van platforms die klantencontactgegevens centraliseren tot alles-in-één helpdesksoftware met uitgaande gesprekken steun.

Hoe werkt warm bellen?

Om een warme oproepstrategie te laten werken, moet u een gezonde basis leggen. Elk succesvol warm bellen-initiatief maakt gebruik van de connecties met een potentiële klant. Om er zelf een te lanceren, moet u een systeem creëren dat u zal helpen een relatie en essentieel vertrouwen op te bouwen met uw prospects.

Het hebben van eerder contact met een potentiële klant is de enige manier om van een gewone roeping een voordelige roeping te maken. Er is al een niveau van vertrouwen en verbinding om te gebruiken om de lead meer geïnteresseerd te krijgen in het kopen van een product of dienst en uiteindelijk meer telefoontjes om te zetten in verkopen.

Er zijn veel manieren om te beginnen met het opbouwen van die bellijst. Een van de meest voorkomende strategieën is om zoveel mogelijk netwerkevenementen bij te wonen. Deze evenementen creëren kansen om in contact te komen met verkoopvooruitzichten. Aangezien er zowel B2C- als B2B-evenementen zijn, kunnen bedrijven ervoor kiezen om de evenementen bij te wonen die relevant zijn voor hun specifieke doelen.

Andere strategieën zijn onder meer het opbouwen van een emailabonneelijst en het starten van een emailcampagne. U kunt indicatoren zoals gedownloade bijlagen gebruiken om te bepalen of prospects klaar zijn om een warm telefoontje te ontvangen. Zodra u een lijst met warme prospects hebt gemaakt, is het tijd om die telefoontjes te plegen.

De call is de laatste stap van een warm bellen-strategie. Een verkoper mag een warme klant maar met één doel bellen: om een afspraak te maken. Onthoud dat u geen prioriteit moet geven aan het verkopen tijdens het telefoongesprek, tenzij u een bedrijf runt waar uw vertegenwoordigers uitsluitend telefonisch verkopen. Het primaire doel is om een afspraak te maken waar de daadwerkelijke verkoop zal plaatsvinden.

Het telefoontje is er om uw verkopers in staat te stellen de connectie die ze hebben met de potentiële klant te beoordelen en dienovereenkomstig te werk te gaan. Aangezien een prospect u al vertrouwt en geïntrigeerd is om meer te weten te komen over uw product en service, wordt het converteren ervan eenvoudiger dan koud bellen.

Wat te zeggen als u een warm telefoontje pleegt

Het is belangrijk op te merken dat uw verkopers niet 100% van de tijd hoeven te improviseren. Een succesvol warm bellen initiatief is gebaseerd op een warm bellen script en praktische warm bellen tips. Het script moet verschillende gespreksscenario’s omvatten, variërend van gesprekken met een gemiddelde koper tot gesprekken met C-level en VP-kopers.

Er zijn honderden, zo niet duizenden warme oproepscripts online op basis van verschillende antwoordtechnieken en benaderingen. Aangezien elk bedrijf en zijn doelklanten uniek zijn, is het het beste om een warm bellen-scriptsjabloon aan te houden. Het zou helpen als je zou gebruiken wat u weet over uw klanten, merkimago, tone of voice en algemene tips voor succesvol warm bellen. Het zal u helpen banden met potentiële kopers te benutten en de conversiepercentages te maximaliseren.

Callcenter sjablonen

Hier is een eenvoudige sjabloon om te volgen wanneer u contact opneemt met een warme potentiële koper:

  • aantrekkelijke opening — Zeg hallo tegen prospects die hun naam gebruiken.
  • maak goede introducties — Vertel potentiële klanten uw naam en welk bedrijf u vertegenwoordigt.
  • toon uw kaarten — Informeer potentiële klanten waarom u belt.
  • praten over product/dienst — Gebruik de informatie die u over prospects heeft om het product/de dienst die u verkoopt relevant voor hen te maken.

U kunt uw warm bellenscript samenstellen op basis van twee best practices: open vragen en actief luisteren conversaties. Open vragen vergemakkelijken het gesprek, terwijl actief luisteren het wederzijds begrip verbetert en de deur opent voor een verkoper om een actieve vraag te stellen.

Onthoud dat het een warm telefoontje is, geen verkoopgesprek. Uw verkopers gaan geen producten of diensten pitchen. Zij gaan in gesprek met prospects met een focus op prospects. Het doel is om een relatie op te bouwen op een reeds gevestigd vertrouwen en om de prospect actie te laten ondernemen. Het is normaal dat veel oproepen off-script gaan. Het zou de vertegenwoordigers niet moeten verontrusten, omdat ze de vrijheid hebben om te improviseren wanneer dat nodig is.

LiveAgent’s call center offers numerous options when it comes to features.

With the right features, call center software can help you improve customer service, satisfaction, and sales. Ready to find out more?

Frequently asked questions

Wat is warm bellen?

Het is een proces om in contact te komen met een potentiële klant, een verkoper of een bedrijf waarmee u al een band hebt opgebouwd. Als u eenmaal een relatie met een verkoopprospect hebt opgebouwd, is warm bellen een strategie die het risico op afwijzing aanzienlijk verlaagt en de conversieratio's kan helpen verhogen.

Hoe werkt warm bellen?

Het is gemakkelijk te begrijpen hoe warm bellen werkt als u eenmaal weet dat de kern van elke warm bellen-strategie verkoopvooruitzichten zijn die eerdere ervaring met het bedrijf hebben. Verkopers nemen contact op met deze potentiële klanten door gebruik te maken van het vertrouwen en hun interesse in de producten of diensten om een verkoop binnen te halen.

Wat zegt u in een warm telefoontje?

Hoewel de verkopers tijdens een warm telefoontje kunnen improviseren, is het beter dat ze het alleen doen als een verkoopprospect off-script gaat. Dit houdt in dat u een warm bellen-script en een lijst met tips voor warm bellen moet hebben voordat u een dergelijk initiatief start. De vuistregel is om een potentiële klant aan te spreken met zijn naam en vervolgens uzelf, het bedrijf waarvoor u werkt en waarom u belt, voor te stellen.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.