Gratis proefperiode
checking instagram social media on phone

Sociale mediabeheer checklijst

Beheer van sociale media kan voor elk bedrijf een ontmoedigende taak zijn. Met het aantal sociale netwerken dat er is, is het moeilijk om te weten op welke u zich moet concentreren en hoe.

Dit is een gebruiksvriendelijke checklijst voor het beheren van al uw sociale mediaprofielen.

Het belang van een checklijst voor het beheer van sociale media

Eerst en vooral is het hebben van een checklijst voor het beheer van sociale media belangrijk omdat deze ervoor zorgt dat al uw bases worden gedekt. Door een checklijst voor sociale media te maken en te volgen, voorkomt u dat u kritieke taken vergeet als het gaat om het beheren van uw accounts.

Bovendien stroomlijnt het uw werk doordat u zich kunt concentreren op specifieke taken die aandacht nodig hebben. Door dit te doen, kunt u voorkomen dat u tijd verspilt aan activiteiten die u niet helpen uw doelen te bereiken.

Wie kan baat hebben bij een checklijst voor het beheer van sociale media?

Een checklijst voor het beheer van sociale media is van toepassing op een breed scala aan mensen, waaronder:

  • sociale media managers
  • marketingteams
  • ondernemers
  • experts uit de industrie
  • sociale mediateams

Een checklijst voor het beheer van sociale media kan voor iedereen nuttig zijn, omdat het hen kan helpen bij het veel effectiever beheren en beheren van zakelijke sociale media-accounts. Daarnaast kan de checklijst worden gebruikt om de voortgang bij te houden en resultaten te meten.

Wilt u dat uw sociale media schittert? Hier leest u hoe u het kunt laten gebeuren.

Verken de checklijst voor het beheer van sociale media voor dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken

Sociale mediabeheer checklijst

Als beheerder van sociale media moet u de dag beginnen met het controleren van al uw profielen. Het is uw verantwoordelijkheid om elke dag deze “rondes” te lopen om op de hoogte te blijven van wat er gaande is en wat uw aandacht kan vereisen.

Waarom is het belangrijk om al uw social mediaprofielen te controleren?

Het bijhouden van uw sociale media-accounts is een vrij voor de hand liggende noodzaak. Door dit te doen, bent u altijd op de hoogte van wat er gaande is.

Hoe gaat u om met het controleren van al uw sociale mediaprofielen?

Het eerste dat u moet doen, is een routine starten. Het controleren van sociale-mediaprofielen zal een gewoonte worden, dus maak aan het begin van de dag tijd vrij om ze eerst te controleren.

Tip: start dit proces indien mogelijk vroeg in de ochtend, zodat het klaar is tegen de tijd dat de dag begint en de werkdruk begint.

Elk account moet afzonderlijk worden gecontroleerd, inclusief reacties, DM’s, gedeelde berichten en meldingen. Bereid een bepaald patroon voor zodat u nooit iets belangrijks mist.

Futurama Fry Facebook

Welke tools moet u gebruiken om al uw sociale mediaprofielen te controleren?

  • tools voor het beheer van sociale media zoals Kontentino, Hootsuite of Sprout Social

Als iemand de tijd neemt om een ​​opmerking op uw sociale mediapagina te schrijven, zorg er dan voor dat u de tijd neemt om te reageren. Laat zien dat het u kan schelen.

Waarom is het belangrijk om op alle reacties te reageren?

Een van de belangrijkste doelen van sociale media marketing is het opbouwen van een merkgemeenschap. Positieve opmerkingen helpen je reputatie op te bouwen en betrokken te blijven bij uw publiek.

De afbeelding die u online maakt, heeft een directe invloed op uw algmene prestaties. Dat niemand reageert op opmerkingen van klanten is onaanvaardbaar en kan de reputatie van uw bedrijf schaden.

Wat is de beste manier om op alle reacties te reageren?

Bedank klanten voor positieve recensies. Zelfs neutrale opmerkingen bieden de mogelijkheid om contact met uw klanten op te nemen en uw bedrijf te promoten.

Behandel negatieve opmerkingen en probeer het probleem op te lossen. Zelfs als u het niet eens bent met de mening, moet u altijd een professionele houding aanhouden en uw emoties niet de overhand laten nemen.

Connect Facebook with help desk software - LiveAgent

Welke tools om te gebruiken voor het beantwoorden van alle reacties?

  • Sociale media-ondersteuningssoftware van LiveAgent – ​​het is een omnichannel-helpdesk die alle interacties van uw volgers van meerdere accounts verzamelt en deze in één inbox organiseert.

Een van de belangrijkste aspecten van het beheer van sociale media is het plannen van uw berichten. Dit zorgt ervoor dat uw accounts actief blijven en dat u geen kansen mist om uw doelgroep te bereiken.

Waarom is het belangrijk om dagelijks berichten in te plannen?

Het is een van de beste manieren om consistent aanwezig te blijven op sociale media. Bovendien kan het stagnatie op uw rekeningen voorkomen.

Hoe sociale media posts plannen?

De eerste stap is om uw doelgroep te begrijpen, de volgende stap is om inhoud te maken die aan hun behoeften en interesses voldoet. Dit betekent het schrijven van boeiende berichten, in een toon en stijl die mensen graag lezen. Voeg ook foto’s/video’s/infographics toe die hun aandacht zullen trekken.

Als u vastzit aan ideeën, kunt u brainstormen over onderwerpen door te kijken naar trends op sociale media of door tools zoals BuzzSumo te gebruiken. De laatste stap is om inhoud in uw agenda te plannen om later te publiceren.

Schedule posts illustration
bron: postplanner.com

Welke tools te gebruiken voor het plannen van berichten?

  • planningstools zoals Kontentino die namens u geplande berichten publiceren (bulkplanning)
  • agenda voor sociale media om alle concepten en berichten op één plek te hebben en ze gemakkelijk te kunnen beheren
  • sjablonen voor sociale media waarmee u snel berichten voor verschillende platforms kunt maken
  • BuzzSumo om ideeën voor inhoud te vinden

Controleer uw vermeldingen om te zien welke emoties uw merk oproept en kijk of er branden te blussen zijn.

Waarom is monitoring van vermeldingen belangrijk?

Het is een van de beste manieren om feedback over uw merk te krijgen en erachter te komen wat mensen over u zeggen. Het helpt u ook om een ​​crisis te voorkomen en snel te reageren op ongunstige gebeurtenissen. Het resultaat is dat u sterkere relaties kunt opbouwen met zowel huidige als potentiële klanten.

Hoe vermeldingen controleren?

Het proces automatiseren is het beste, omdat het anders extreem tijdrovend kan zijn (als uw merk veel publiciteit heeft, is het niet eens mogelijk om ze allemaal te controleren). Maak gebruik van een monitoringtool en maak zoekopdrachten die regelmatig worden gecontroleerd.

Als u de kans hebt om realtime meldingen in te stellen, doe dat dan, u kunt snel reageren op elke melding en voorkomen dat de situatie escaleert. U controleert dus alleen meldingen die uw aandacht nodig hebben.

Twitter monitoring mentions1
U kunt vermeldingen analyseren met LiveAgent

Welke tools om te gebruiken voor het monitoren van vermeldingen?

  • tools voor beheer van sociale media
  • zoekmachines voor sociale media zoals Google Alerts
  • tools voor monitoring van sociale media zoals Mediatoolkit, waarmee u al uw vermeldingen op één plek kunt volgen en reageer snel

Een andere belangrijke taak van het management is het lezen en beantwoorden van al uw berichten. Dit betekent zo snel mogelijk reageren op vragen, klachten en andere berichten.

Waarom is het belangrijk om op berichten te reageren?

Sociale media is een effectief sociaal kanaal voor klantenservice. Voor een positieve klantenservice-ervaring wordt echter een snelle reactie verwacht.

Op de lange termijn kunnen snelle antwoorden niet alleen helpen bij het opbouwen van relaties, maar ook tot meer verkopen. Hoe responsiever en klantgerichter u bent, hoe groter de kans dat klanten in de toekomst weer bij u kopen.

Hoe om te gaan met reageren op berichten?

Als er te veel berichten zijn om te verwerken, overweeg dan om tools te gebruiken die het proces voor u automatiseren. U kunt bijvoorbeeld de universele inbox van LiveAgent gebruiken, zodat al uw berichten van verschillende sociale-mediaplatforms in één gemeenschappelijke inbox terechtkomen.
Op deze manier heeft u meer controle over uw accounts en kunt u uw reacties efficiënter beheren. Bovendien geeft het u een voorsprong op uw concurrenten, omdat u sneller op berichten kunt reageren dan zij.

LiveAgent support ticketing system

Welke tools om te gebruiken voor het reageren op berichten?

  • LiveAgent – ​​met zijn algemene inbox kunt u verschillende sociale mediakanalen verbinden en al uw berichten, emails en chats, enz. op één plek beheren.

Houd in de gaten wat uw concurrenten doen en probeer van hen te leren. Kijk naar wat voor soort inhoud ze publiceren, hoe vaak ze posten en wat voor soort reacties hun berichten krijgen.

Waarom is het belangrijk om naar uw concurrenten te kijken?

Zien wat voor hen werkt, is een geweldige manier om ideeën op te doen voor uw eigen sociale mediastrategie. Bovendien kan het u helpen de zwakke punten van uw concurrenten te identificeren en kansen te vinden om ze in te halen.

Hoe kunt u uw concurrenten in de gaten houden?

  • Volg uw concurrenten op alle grote sociale netwerken – dit omvat Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en Instagram.
  • Houd de sociale media-activiteit van uw concurrent in de gaten – gebruik een tool zoals Hootsuite of Sprout Social om zoekwoorden en hashtags bij te houden, zodat u inzicht krijgt in waar uw concurrenten het online over hebben.
  • Analyseer hun inhoud – onderzoek de soorten inhoud die ze publiceren (blogposts, berichten, IG-verhalen, rollen, video’s, enz.)
  • Maak een spreadsheet met de sociale-mediaprofielen van uw concurrenten, zodat u gegevens kunt verzamelen en deze regelmatig kunt bijwerken.
scrollen door sociale media - gif

Welke tools moet u gebruiken om uw concurrenten in de gaten te houden?

  • tools voor het monitoren van sociale media zoals Mediatoolkit of Mention stellen u in staat om alle vermeldingen van uw concurrenten op alle kanalen bij te houden
  • spreadsheets zoals Google Spreadsheets of Microsoft Excel

Gebruik hashtags om in te spelen op de huidige trends en meer bekendheid te krijgen voor uw merk. Vind trending hashtags die relevant zijn voor uw niche en gebruik ze in uw berichten.

Trending hashtags kunnen u helpen een groter publiek te bereiken en online beter zichtbaar te zijn. Ze kunnen ook de betrokkenheid vergroten en u helpen uw account te laten groeien.

Er zijn een paar verschillende manieren om trending hashtags te vinden. Een daarvan is om de zoekbalk op Instagram of andere sociale mediaplatforms te gebruiken. Typ een trefwoord of zin in en u ziet alle hashtags die momenteel worden gebruikt door mensen op b.v. Instagram.

Een andere manier om trending hashtags te vinden, is door naar websites zoals Hashtagify te gaan, waar u een trefwoord of zin kunt invoeren en je alle gerelateerde hashtags in de loop van de tijd kunt laten zien. U kunt ook Twitter-trends bekijken voor meer algemene informatie over wat nu populair is.

Hashtag made of words
bron: pistonbroke.com
  • Hashtagify – hiermee kun je trending hashtags vinden voor elk onderwerp
  • Twitter, Instagram en andere sociale mediaplatforms

U kunt zien hoe ze in de loop van de tijd presteren en uw contentstrategie dienovereenkomstig aanpassen.

Waarom is het belangrijk om zoekwoorden en woordgroepen bij te houden?

Wanneer u de prestaties van uw zoekwoorden en woordgroepen bijhoudt, kunt u ontdekken welke voor u werken en welke meer aandacht nodig hebben. Bovendien kan het u helpen uw contentstrategie te verfijnen en betere resultaten te behalen met uw marketinginspanningen.

Hoe trefwoorden en woordgroepen bijhouden?

Er zijn een aantal gratis of goedkope online tools die zoekwoorden en woordgroepen bijhouden. Ze bieden gegevens over het zoekvolume voor elk zoekwoord of elke woordgroep en gegevens zoals het aantal concurrerende pagina’s en de gemiddelde kosten per klik.

Als u meer gedetailleerde gegevens wilt of als u zoekwoorden en woordgroepen in meerdere talen wilt bijhouden, kunt u een betaalde service overwegen. Deze bieden doorgaans uitgebreidere gegevens, waaronder informatie over de rangschikking van zoekmachines en verkeer.

Keywords graphic

Welke tools gebruiken voor het bijhouden van trefwoorden en woordgroepen?

  • SEMrush stelt u in staat om de prestaties van uw zoekwoorden en woordgroepen in de loop van de tijd te volgen, evenals hun concurrentieniveau en wekelijkse zoekvolume te zien

Elke week moet u een grondige analyse uitvoeren van uw belangrijkste statistieken en statistieken. U kunt dan aspecten zien die werken op je sociale media-accounts en wat er moet worden aangepast.

Waarom is het belangrijk om wekelijks naar uw statistieken te kijken?

Het geeft u een goed beeld van uw prestaties en helpt u eventuele negatieve trends te detecteren voordat ze uit de hand lopen. U zult geen afwijkingen van de norm kunnen opmerken als u de statistieken niet regelmatig analyseert.

Hoe kijkt u naar uw statistieken?

Er zijn veel verschillende tools en platforms die gedetailleerde inzichten in uw prestaties bieden. Ze waren echter niet allemaal even goed.

De beste manier om uw statistieken te analyseren, is door een platform te gebruiken dat zowel historische als realtime gegevens biedt. U kunt dus zien hoe uw accounts in de loop van de tijd hebben gepresteerd en de voortgang van uw campagnes in realtime volgen.

Sociale mediabeheer checklijst

Welke tools om uw statistieken te bekijken?

  • Google Analytics
  • Hootsuite-inzichten

Eén keer per week moet u ook uw team ontmoeten om uw voortgang op sociale media te bespreken. Dit zal iedereen helpen om op de hoogte te blijven en mogelijke problemen of verbeterpunten te identificeren.

Waarom is het belangrijk om wekelijkse vergaderingen te houden?

Vergaderingen vergemakkelijken de co-creatie van de gehele strategie. Het is een tijd om ideeën en twijfels uit te wisselen en updates te geven over de voortgang.

Wat moet er worden besproken wanneer dergelijke vergaderingen plaatsvinden?

  • de algemene voortgang van uw campagnes
  • prestaties van elke afzonderlijke campagne
  • vooruitgang op specifieke doelen
  • problemen en uitdagingen waarmee u de afgelopen week bent geconfronteerd
  • plannen voor de komende week
Slack dashboard illustration

Welke tools om te gebruiken voor het houden van vergaderingen?

  • Google Hangouts of andere videoconferentiesoftware om vergaderingen op afstand te hosten
  • Slappe communicatie om met elkaar te communiceren
  • Asana om dagelijkse taken bij te houden

Uw inspanningen kunnen worden vergroot door influencer marketing te gebruiken. Het gebruik van tactieken als mond-tot-mondreclame en social proof zorgt ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om uw producten te kopen en/of uw diensten te gebruiken.

Waarom zou u contact maken met influencers uit de industrie?

U kunt toegang krijgen tot hun volgers en zo uw inhoud promoten bij een breder publiek en uw merk zichtbaarder en herkenbaarder maken. Mensen die influencers volgen, hebben de neiging om ze te vertrouwen, dus dergelijke connecties kunnen een grote impact hebben op uw verkoop.

Hoe komt u in contact met influencers uit de sector?

Zoek ze eerst op sociale media en volg hun accounts. Om de beste resultaten voor uw influencer-marketing te behalen, moet u er zeker van zijn dat ze bij uw merk passen en dat u samen een heel goed duo vormt.

Als u eenmaal contact met ze hebt gehad, vraag dan om samen te werken, praat over verwachtingen, stel alle voorwaarden vast en onderhoud goed contact. Bespreek de campagne en geef ze creatieve vrijheid. Leg niet te veel richtlijnen op, omdat ze hun publiek kennen en weten hoe ze hen het beste kunnen bereiken.

I have to use that to my advantage GIF

Welke tools om te gebruiken om in contact te komen met influencers?

  • Heepsy en NinjaOutreach zijn tools die kunstmatige intelligentie gebruiken om uw merk te matchen met de beste influencers (u moet de resultaten echter altijd zelf verifiëren)
  • contact met hen opnemen via sociale media

U moet uw publiek altijd de kans bieden om deel te nemen, of het nu via posts, Instagram Stories of een ander kanaal is.

Waarom is interactie met klanten belangrijk?

Door de betrokkenheid van sociale media te verbeteren, versterkt u de relatie van uw merk met uw klanten en bouwt u een community op. Dit leidt op zijn beurt tot een toename van merkloyaliteit, mond-tot-mondreclame en verkopen.

Hoe kan uw merk aantrekkelijker zijn?

  • Controleer uw accounts regelmatig en reageer tijdig op opmerkingen.
  • post interessante, boeiende inhoud die de aandacht van uw volgers trekt, hen leert en ze aan het lachen maakt
  • deelnemen aan discussies en beantwoorden van vragen van volgers
  • volgen en communiceren met andere bedrijven in uw branche
a very polite hello to you madam

Welke tools te gebruiken om de klanten te betrekken?

  • betrokkenheidscontent zoals video’s of rollen
  • Q&A-sessies of enquêtes op Instagramverhalen
  • livestreaming

Is het het einde van de week? Ga zitten en maak een lijst van de taken die u hebt kunnen volbrengen.

Waarom is het belangrijk om wekelijkse doelen in te checken?

Het helpt u gefocust te blijven op uw campagnes en houdt u verantwoordelijk. UW voortgang zien kan u ook motiveren.

Hoe gaat u om met het inchecken voor wekelijkse doelen?

Wekelijkse doelen moeten specifiek, meetbaar en haalbaar zijn. Ze moeten ook aansluiten bij uw algemene strategie. Zelfs de kleinste stapjes kunnen je een idee geven van wat je de afgelopen week hebt kunnen bereiken en waar u de komende week aan moet werken.

Track goals on notepad

Welke tools gebruiken om in te checken op wekelijkse doelen?

  • De Asana-software is een geweldig hulpmiddel voor het bijhouden van doelen – het geeft je de mogelijkheid om taken te maken en hun voortgang bij te houden, plus je kunt deadlines toewijzen en het succes van die taken meten

U moet uw campagne elke maand plannen om een ​​volledig overzicht te krijgen van wat u probeert te bereiken.

Waarom is het plannen van een social mediacampagne belangrijk?

Hiermee kunt u doelen stellen en hun succes meten. Zonder een strategie voor sociale media weet u misschien niet wat u moet meten of hoe u uw voortgang kunt bijhouden.

Wat moet worden opgenomen in een campagneplan voor sociale media?

Een campagneplan moet een doel, doelgroep, budget, tijdlijn en strategie bevatten. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien veel werk, maar door het proces op te splitsen in behapbare stappen wordt het eenvoudiger. Er zijn een paar belangrijke fasen:

  • definieer uw doelen voor de campagne
  • bepaal uw doelgroep
  • maak inhoud die voor hen relevant is
  • bepaal een budget en tijdlijn
  • ontwikkel een strategie om uw doelen te bereiken

Zodra u deze stappen heeft voltooid, kunt u beginnen met het implementeren van uw campagneplan. Vergeet niet dat het belangrijk is om uw aankomende campagnes regelmatig te bekijken en te herzien, aangezien uw doelen en doelgroep kunnen veranderen.

LiveAgent Facebook Christmas promo

Welke tools te gebruiken voor het plannen van social-mediacampagnes?

  • tools voor beheer van sociale media
  • spreadsheets
  • sjablonen voor campagnes voor sociale media

Een inhoudskalender kan uw bedrijf helpen beslissen welke inhoud te delen en te promoten op socialemediakanalen. U kunt er een gebruiken om niet alleen uw berichten bij te houden, maar ook blogberichten, emailcampagnes en zelfs traditionele advertenties.

Waarom is het maken van een contentkalender belangrijk?

Het helpt u om al uw ideeën voor inhoud te ordenen en vooruit te plannen. Een inhoudsplan helpt u er ook voor te zorgen dat alle inhoud van uw sociale media-accounts is afgestemd op uw algemene marketingstrategie.

Hoe maakt u een contentkalender?

De sleutel hier is om de juiste tool te hebben – zoek er een die u helpt het hele proces te stroomlijnen, niet te vertragen.

In de beste oplossingen heb je toegang tot bulkplanning en slepen-en-neerzetten om datums en bestellingen gemakkelijk te wijzigen.

Zodra u de tool heeft gekozen, voert u inhoudsonderzoek uit om met ideeën te komen. Betrek uw team erbij en houd samen een brainstormsessie – het is de beste manier om ideeën uit te wisselen en interessante concepten te ontwikkelen.

Content calendar illustration
bron: planitpdq.com

Welke tools om te gebruiken voor het maken van een contentkalender?

  • Kontentino – het is gemakkelijk te gebruiken en kan de workflow echt versnellen

Met betaalde advertenties kunt u zich richten op doelgroepen die uw berichten mogelijk nog niet eerder hebben gezien, waardoor de naamsbekendheid wordt vergroot. Daarnaast zijn betaalde socials een prima manier om b.v. extra verkeer naar uw website genereren. Advertentiestrategieën moeten echter regelmatig worden bijgewerkt om effectief te zijn.

Waarom is het belangrijk om uw advertentiestrategie voor sociale media bij te werken?

Het is bijna onmogelijk om een ​​advertentie te maken die direct effect heeft, omdat er met vallen en opstaan ​​moet worden vastgesteld wat wel en niet werkt. U zult verschillende instellingen moeten proberen voordat u de perfecte voor uw advertenties vindt. Daarom kost het tijd om veel benaderingen te gebruiken en deze regelmatig te wijzigen, maar dit is noodzakelijk voor succes.

Hoe kunt u uw advertentiestrategie voor sociale media bijwerken?

Uw bijgewerkte advertentiestrategie voor sociale media moet een plan bevatten om de juiste doelgroep te targeten, de juiste kanalen te kiezen en de resultaten van uw campagnes te meten.

  • gebruik verschillende soorten advertenties (video’s, carrousels, enz.)
  • target een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld op locatie gebaseerde targeting, op interesses gebaseerde targeting.)
  • kies de juiste kanalen (bijv. Facebook vs. LinkedIn)
  • meet de resultaten van uw campagnes (met statistieken zoals vertoningen, klikken en conversies)
Simpsons gif

Welke tools moet u gebruiken om uw advertentiestrategie bij te werken?

  • Facebook Ads Manager – maak en volg advertenties, target specifieke doelgroepen en meet de resultaten van uw campagnes
  • Google Ads

Als onderdeel van uw maandelijkse taken moet u ook een grondige sociale media-audit uitvoeren om uw voortgang bij te houden en verbeterpunten te identificeren.

Waarom is het uitvoeren van een maandelijkse audit belangrijk?

Hiermee kunt u de sterke en zwakke punten van uw socialemediastrategie identificeren. Regelmaat maakt het voor u gemakkelijker om breuken te detecteren voordat ze groter worden.

U kunt een audit gebruiken om te zien hoe goed u het doet, wat er moet worden veranderd en welke prioriteiten u moet stellen. U kunt ook zien hoe goed u bent voorbereid op het gebruik van sociale media.

Hoe een sociale media-audit afhandelen?

Vergelijk uw huidige statistieken met eerdere prestaties om te meten hoe goed u het doet. Presteren uw berichten of campagnes beter dan de rest en, zo ja, wat is er anders aan?

Het kan zijn dat uw accounts niet zijn afgestemd op uw algemene marketingstrategie. Bovendien kan het zijn dat u zich niet op de juiste doelgroep richt of dat uw inhoud hen niet aanspreekt.

Wat zijn enkele van de belangrijkste statistieken die u moet controleren?

  • betrokkenheidspercentage
  • indrukken en bereik
  • share of voice
  • betrokkenheid van volgers
  • verwijzingen
  • conversiepercentage
  • responspercentage
Social media audit illustration
bron: sproutsocial.com

Welke tools gebruiken voor het uitvoeren van een social media-audit?

  • Kontentino is een geweldig hulpmiddel voor het controleren van uw sociale media-accounts – het stelt u in staat om de prestaties van uw accounts te volgen en gebieden te identificeren die verbetering behoeven
  • een controlesjabloon voor sociale media maakt het gemakkelijker voor u elke maand een controle uitvoert
  • spreadsheets zoals Google Spreadsheets of Excel

Nadat u een audit hebt voltooid, is het tijd om uw toekomstige doelen vast te stellen.

Waarom is het belangrijk om doelen te stellen?

Om te weten welke richting u moet uitgaan als het gaat om het ontwikkelen van uw online aanwezigheid en het creëren van een succesvolle sociale mediastrategie.

Wat moet worden opgenomen in het proces van het stellen van doelen?

Het proces moet het stellen van SMART-doelen (specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdgebonden) en het bepalen van de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) voor het meten van hun succes omvatten.

Controleer regelmatig de voortgang van uw doelen om te weten wat er verbeterd of veranderd moet worden, en motiveer uw team door kleine stappen te nemen.

SMART goals

Welke tools gebruiken voor het monitoren van sociale media doelen?

  • Asana is een geweldig hulpmiddel voor het toewijzen van taken en het bewaken van doelen

Het vergroten van uw online aanwezigheid en bedrijf vereist constante verbetering, dus wees elke dag beter.

Waarom is het belangrijk om verbeteringen aan te brengen?

Het is belangrijk om verbeteringen aan te brengen in uw beheer van sociale media, omdat het u helpt nieuwe hoogten te bereiken en succes te behalen. U kunt uw strategie, hoe u verschillende platforms gebruikt en de inhoud die u produceert, verbeteren. Door deze wijzigingen aan te brengen, kunt u beter contact maken met uw doelgroep en een blijvende indruk maken.

Hoe gaat u om met het verbeteren van uw sociale media?

Let op trends en kijk wat mensen doen op sociale media.

LiveAgent Dashboard Overview animation

Welke tools te gebruiken om verbeteringen aan te brengen?

Het hangt ervan af waar de wijzigingen moeten worden aangebracht. De volgende hulpmiddelen kunnen echter nuttig zijn:

  • LiveAgent-helpdesksoftware voor het beheren van berichten, het beantwoorden van opmerkingen en het monitoren van meerdere accounts
  • Kontentino of andere beheertool voor sociale media voor een inhoudskalender
  • Canva voor het maken inhoud
  • Google Ads en Facebook Ads Manager voor het beheren van alle advertenties

Tips voor sociale media om uw accounts effectiever te beheren

  • Gebruik tools die uw workflow stroomlijnen

We hebben een heleboel geweldige tools op een rij gezet die je echt kunnen helpen, en u moet ze zeker eens proberen.
Veel bedrijven maken één grote fout: ze investeren niet in goede tools omdat ze denken dat ze op deze manier wat geld besparen. Niets is minder waar, aangezien uw medewerkers veel productiever kunnen zijn als ze tools hebben die hun werk gemakkelijker kunnen maken.

Laten we eens kijken naar de LiveAgent – zonder zijn helpdesk moet u één voor één reageren op elk Facebook-bericht, DM en email, enz. Dit neemt veel tijd in beslag die u anders aan b.v. content creatie. Met de juiste tool kunt u al deze tickets onder één inbox beheren, waardoor de productiviteit wordt verhoogd en de responstijden worden verbeterd.

  • Installeer een chatbot

Een andere manier om de responstijd te versnellen is door een chatbot te installeren. Facebook Messenger en WhatsApp zijn de twee populairste platforms voor chatbots, met meer dan een miljard actieve maandelijkse gebruikers.
Het mooie van chatbots is dat ze je kunnen helpen bij het automatiseren van sommige van uw klantenservicetaken, zoals het verstrekken van informatie over uw producten of diensten en het beantwoorden van veelgestelde vragen. Dit versnelt niet alleen de reactietijd, maar maakt ook een deel van de tijd van uw klantenservicemedewerkers vrij om zich te concentreren op complexere taken.

  • Hulpprogramma’s gebruiken voor het plannen van berichten

Een tool voor het plannen van berichten kan een grote hulp zijn bij het beheren van uw sociale media-accounts. Hiermee kunt u uw berichten vooraf plannen voor alle of sommige geselecteerde platforms, wat erg handig is als u regelmatig inhoud wilt publiceren maar niet de tijd hebt om dit handmatig te doen.

Twee van de meest populaire tools zijn Kontentino en Hootsuite. Ze bieden allebei gratis demo’s aan, dus u kunt ze vrijblijvend uitproberen.

  • Gebruik slimme automatisering

Slimme automatisering is een geweldige manier om tijd te besparen, gedoe te voorkomen en uw prestaties te verbeteren. Met LiveAgent-automatiseringsregels kunt u bijvoorbeeld automatisch tickets naar andere afdelingen overdragen, tags toevoegen, markeren als spam of ze oplossen.

Op deze manier hoeft u uw tijd niet te besteden aan taken die gemakkelijk kunnen worden geautomatiseerd, zoals het herhaaldelijk beantwoorden van dezelfde vragen.

  • Vermijd te veel posten

Als het gaat om het beheren van sociale media, is het gemakkelijk om in de val te lopen van te veel publiceren. Het is erg belangrijk om te veel posten te voorkomen, omdat dit een negatief effect kan hebben op uw merk.

Wat houdt over-posting in? Welnu, het hangt af van het sociale mediaplatform dat u gebruikt en uw doelgroep.

Bijvoorbeeld, meer dan drie keer per dag posten op Twitter kan worden beschouwd als over-posten, terwijl zes keer per dag posten op Instagram Stories prima zou kunnen zijn. De beste manier om erachter te komen hoe vaak je moet posten, is door onderzoek te doen en te kijken wat voor jou werkt.

  • Reacties oproepen

Een van de doelen van sociale media is om reacties van uw volgers op te roepen en gebruik te maken van community management. Maak boeiende inhoud en voeg call-to-action-knoppen toe om uw volgers aan te moedigen op uw berichten te reageren.

Als het gaat om sociale media, is het erg belangrijk om een community rond je merk te creëren. Een goed voorbeeld zijn thematische groepen, die ongelooflijk betrokken gemeenschappen creëren.

Samenvatting van de checklijst voor beheer van sociale media

Dagelijkse basis

  • Controleer al uw sociale mediaprofielen
  • Reageer op eventuele opmerkingen
  • Berichten plannen
  • Controleer uw vermeldingen
  • Reageer op al uw berichten
  • Let op uw concurrenten
  • Ontdek trending hashtags

Wekelijks

  • Trefwoorden en woordgroepen bijhouden
  • Kijk naar uw statistieken
  • Organiseer een meeting met uw team
  • Kom in contact met beïnvloeders uit de sector
  • Ga in gesprek met klanten
  • Check in op wekelijkse doelen

Maandelijks

  • Plan uw sociale mediacampagne
  • Maak een contentkalender
  • Update uw advertentiestrategie voor sociale media
  • Een sociale media-audit uitvoeren
  • Bepaal uw toekomstige doelen
  • Breng de nodige verbeteringen aan

Tips voor sociale media om uw accounts effectiever te beheren

  • Gebruik tools die uw workflow stroomlijnen
  • Installeer een chatbot
  • Hulpmiddelen gebruiken voor het plannen van berichten
  • Gebruik slimme automatisering
  • Vermijd over-posten
  • reacties oproepen

Social media management checklist FAQs:

How much time does it take to manage social media?

It depends on how much content you have to manage and can vary depending on the size of your business and the number of accounts you have. It usually takes a few hours per day to manage social media accounts, so if you need to spend more then consider hiring a social media manager or somebody responsible for that particular task.

How do I schedule my day as a social media manager?

You can use a content calendar to plan your content in advance, helping to ensure that all of your accounts are aligned with your overall marketing strategy. More importantly, it allows you to drag & drop and schedule in bulk, making your job much easier.

How much time should a small business spend on social media in 2022?

It's impossible to put a specific number on the hours that a small business should spend on social media. Many different factors come into play, including the number of people involved in management. It is possible to reduce this time by using social media tools, like LiveAgent and its help desk software that enables you to manage all of your social media activities in one place.

Which social media platform is best for my audience?

This varies depending on your target audience, but we recommend using a mix of social media platforms to reach the most people. You can perform a thorough audience analysis to see which platforms will work best in your case. You can also use tools like Google Analytics to get audience insights, plus adjust the message and channel to them.

How can you improve your social media content?

Here are a few tips to follow: Make sure all of your posts are relevant and interesting to your target audience. Include valuable and unique content that is not found on other social media accounts. Post regularly, but not too often (you don’t want to overwhelm your followers). Use images and videos to break up your text and make your posts more engaging. Opt for a mix of promotional and non-promotional content. Make sure all of your links are working properly. Check for spelling and grammar mistakes before publishing your posts. Monitor comments and feedback from your followers, and respond to them. Keep track of your analytics to see how well your social media campaigns are performing.

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.

×
Plan een persoonlijk gesprek en ontdek hoe LiveAgent uw bedrijf kan helpen.

We zijn op meerdere data beschikbaar

Plan een demo