Beheer van sociale media kan voor elk bedrijf een ontmoedigende taak zijn. Met het aantal sociale netwerken dat er is, is het moeilijk om te weten op welke u zich moet concentreren en hoe.
Dit is een gebruiksvriendelijke checklijst voor het beheren van al uw sociale mediaprofielen.
Eerst en vooral is het hebben van een checklijst voor het beheer van sociale media belangrijk omdat deze ervoor zorgt dat al uw bases worden gedekt. Door een checklijst voor sociale media te maken en te volgen, voorkomt u dat u kritieke taken vergeet als het gaat om het beheren van uw accounts.
Bovendien stroomlijnt het uw werk doordat u zich kunt concentreren op specifieke taken die aandacht nodig hebben. Door dit te doen, kunt u voorkomen dat u tijd verspilt aan activiteiten die u niet helpen uw doelen te bereiken.
Een checklijst voor het beheer van sociale media is van toepassing op een breed scala aan mensen, waaronder:
Een checklijst voor het beheer van sociale media kan voor iedereen nuttig zijn, omdat het hen kan helpen bij het veel effectiever beheren en beheren van zakelijke sociale media-accounts. Daarnaast kan de checklijst worden gebruikt om de voortgang bij te houden en resultaten te meten.
Wilt u dat uw sociale media schittert? Hier leest u hoe u het kunt laten gebeuren.
Als beheerder van sociale media moet u de dag beginnen met het controleren van al uw profielen. Het is uw verantwoordelijkheid om elke dag deze “rondes” te lopen om op de hoogte te blijven van wat er gaande is en wat uw aandacht kan vereisen.
Het bijhouden van uw sociale media-accounts is een vrij voor de hand liggende noodzaak. Door dit te doen, bent u altijd op de hoogte van wat er gaande is.
Het eerste dat u moet doen, is een routine starten. Het controleren van sociale mediaprofielen zal een onderdeel van uw gewoonte zijn, dus maak aan het begin van uw dag tijd vrij om ze eerst te controleren.
Tip: start dit proces indien mogelijk vroeg in de ochtend, zodat het klaar is tegen de tijd dat de dag begint en de werkdruk begint.
Elk account moet afzonderlijk worden gecontroleerd, inclusief reacties, DM’s, gedeelde berichten en meldingen. Bereid een bepaald patroon voor zodat u nooit iets belangrijks mist.
Als iemand de tijd neemt om een opmerking op uw sociale mediapagina te schrijven, zorg er dan voor dat u de tijd neemt om te reageren. Laat zien dat u om u geeft.
Een van de belangrijkste doelen van social media marketing is het opbouwen van een merkgemeenschap. Positieve opmerkingen helpen je reputatie op te bouwen en betrokken te blijven bij uw publiek.
De afbeelding die u online maakt, heeft een directe invloed op uw algemene prestaties. Dat niemand reageert op opmerkingen van klanten is onaanvaardbaar en kan de reputatie van uw bedrijf schaden.
Bedank klanten voor positieve recensies. Zelfs neutrale opmerkingen bieden de mogelijkheid om contact met uw klanten op te nemen en uw bedrijf te promoten.
Behandel negatieve opmerkingen en probeer het probleem op te lossen. Zelfs als u het niet eens bent met de mening, moet u altijd een professionele houding aanhouden en uw emoties niet de overhand laten nemen.
Een van de belangrijkste aspecten van het beheer van sociale media is het plannen van uw berichten. Dit zorgt ervoor dat uw accounts actief blijven en dat u geen kansen mist om uw doelgroep te bereiken.
Het is een van de beste manieren om consistent aanwezig te blijven op sociale media. Bovendien kan het stagnatie op uw rekeningen voorkomen.
De eerste stap is om uw doelgroep te begrijpen, de volgende stap is om inhoud te maken die aan hun behoeften en interesses voldoet. Dit betekent het schrijven van boeiende berichten, in een toon en stijl die mensen graag lezen. Voeg ook foto’s/video’s/infographics toe die hun aandacht zullen trekken.
Als u vastzit aan ideeën, kun je brainstormen over onderwerpen door te kijken naar trends op sociale media of door tools zoals BuzzSumo te gebruiken. De laatste stap is om inhoud in uw agenda te plannen om later te publiceren.
Controleer uw vermeldingen om te zien welke emoties uw merk oproept en kijk of er branden te blussen zijn.
Het is een van de beste manieren om feedback over uw merk te krijgen en erachter te komen wat mensen over u zeggen. Het helpt u ook om een crisis te voorkomen en snel te reageren op ongunstige gebeurtenissen. Het resultaat is dat u sterkere relaties kunt opbouwen met zowel huidige als potentiële klanten.
Het proces automatiseren is het beste, omdat het anders extreem tijdrovend kan zijn (als uw merk veel publiciteit heeft, is het niet eens mogelijk om ze allemaal te controleren). Maak gebruik van een monitoringtool en maak zoekopdrachten die regelmatig worden gecontroleerd.
Als u de kans hebt om realtime meldingen in te stellen, doe dat dan, u kunt snel reageren op elke melding en voorkomen dat de situatie escaleert. U controleert dus alleen meldingen die uw aandacht nodig hebben.
Een andere belangrijke taak van het management is het lezen en beantwoorden van al uw berichten. Dit betekent zo snel mogelijk reageren op vragen, klachten en andere berichten.
Sociale media is een effectief sociaal kanaal voor klantenservice. Voor een positieve klantenservice-ervaring wordt echter een snelle reactie verwacht.
Op de lange termijn kunnen snelle antwoorden niet alleen helpen bij het opbouwen van relaties, maar ook tot meer verkopen. Hoe responsiever en klantgerichter u bent, hoe groter de kans dat klanten in de toekomst weer bij u kopen.
Als er te veel berichten zijn om te verwerken, overweeg dan om tools te gebruiken die het proces voor u automatiseren. U kunt bijvoorbeeld de algemene inbox van LiveAgent gebruiken, zodat al uw berichten van verschillende sociale mediaplatforms in één gemeenschappelijke inbox terechtkomen.
Op deze manier heeft u meer controle over uw accounts en kunt u uw reacties efficiënter beheren. Bovendien geeft het u een voorsprong op uw concurrenten, omdat u sneller op berichten kunt reageren dan zij.
Houd in de gaten wat uw concurrenten doen en probeer van hen te leren. Kijk naar wat voor soort inhoud ze publiceren, hoe vaak ze posten en wat voor soort reacties hun berichten krijgen.
Zien wat voor hen werkt, is een geweldige manier om ideeën op te doen voor uw eigen socialmediastrategie. Bovendien kan het u helpen de zwakke punten van uw concurrenten te identificeren en kansen te vinden om ze in te halen.
Gebruik hashtags om in te spelen op de huidige trends en meer bekendheid te krijgen voor uw merk. Vind trending hashtags die relevant zijn voor uw niche en gebruik ze in uw berichten.
Trending hashtags kunnen u helpen een groter publiek te bereiken en online beter zichtbaar te zijn. Ze kunnen ook de betrokkenheid vergroten en u helpen uw account te laten groeien.
Er zijn een paar verschillende manieren om trending hashtags te vinden. Een daarvan is om de zoekbalk op Instagram of andere sociale mediaplatforms te gebruiken. Typ een trefwoord of zin in en u ziet alle hashtags die momenteel worden gebruikt door mensen op b.v. Instagram.
Een andere manier om trending hashtags te vinden, is door naar websites zoals Hashtagify te gaan, waar u een trefwoord of zin kunt invoeren en u alle gerelateerde hashtags in de loop van de tijd kunt laten zien. U kunt ook Twitter-trends bekijken voor meer algemene informatie over wat er op dit moment populair is.
Je kunt zien hoe ze in de loop van de tijd presteren en uw contentstrategie dienovereenkomstig aanpassen.
Wanneer u de prestaties van uw zoekwoorden en woordgroepen bijhoudt, kunt u ontdekken welke voor u werken en welke meer aandacht nodig hebben. Bovendien kan het u helpen uw contentstrategie te verfijnen en betere resultaten te behalen met uw marketinginspanningen.
Er zijn een aantal gratis of goedkope online tools die zoekwoorden en woordgroepen bijhouden. Ze bieden gegevens over het zoekvolume voor elk zoekwoord of elke woordgroep en gegevens zoals het aantal concurrerende pagina’s en de gemiddelde kosten per klik.
Als u meer gedetailleerde gegevens wilt of als u zoekwoorden en woordgroepen in meerdere talen wilt bijhouden, kunt u een betaalde service overwegen. Deze bieden doorgaans uitgebreidere gegevens, waaronder informatie over de rangschikking van zoekmachines en verkeer.
Elke week moet u een grondige analyse uitvoeren van uw belangrijkste statistieken en statistieken. U kunt dan aspecten zien die werken op je sociale media accounts en wat er moet worden aangepast.
Het geeft u een goed beeld van uw prestaties en helpt u eventuele negatieve trends te detecteren voordat ze uit de hand lopen. U zult geen afwijkingen van de norm kunnen opmerken als u de statistieken niet regelmatig analyseert.
Er zijn veel verschillende tools en platforms die gedetailleerde inzichten in uw prestaties bieden. Ze waren echter niet allemaal even goed.
De beste manier om uw statistieken te analyseren, is door een platform te gebruiken dat zowel historische als realtime gegevens biedt. U kunt dus zien hoe uw accounts in de loop van de tijd hebben gepresteerd en de voortgang van uw campagnes in realtime volgen.
Eén keer per week moet u ook uw team ontmoeten om uw voortgang op sociale media te bespreken. Dit helpt iedereen om op de hoogte te blijven en eventuele problemen of verbeterpunten te identificeren.
Vergaderingen vergemakkelijken de co-creatie van de gehele strategie. Het is een tijd om ideeën en twijfels uit te wisselen en updates te geven over de voortgang.
Uw inspanningen kunnen worden vergroot door influencer marketing te gebruiken. Het gebruik van tactieken als mond-tot-mondreclame en sociaal bewijs zorgt ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om uw producten te kopen en/of uw diensten te gebruiken.
U kunt toegang krijgen tot hun volgers en zo uw inhoud promoten bij een breder publiek en uw merk zichtbaarder en herkenbaarder maken. Mensen die influencers volgen, hebben de neiging om ze te vertrouwen, dus dergelijke connecties kunnen een grote impact hebben op uw verkoop.
Zoek ze eerst op sociale media en volg hun accounts. Om de beste resultaten voor je influencer-marketing te behalen, moet u er zeker van zijn dat ze bij uw merk passen en dat u samen een heel goed duo vormt.
Als u eenmaal contact met ze hebt gehad, vraag dan om samen te werken, praat over verwachtingen, stel alle voorwaarden vast en onderhoud goed contact. Bespreek de campagne en geef ze creatieve vrijheid. Leg niet te veel richtlijnen op, omdat ze hun publiek kennen en weten hoe ze hen het beste kunnen bereiken.
U moet je publiek altijd de kans bieden om deel te nemen, of het nu via posts, Instagram Stories of een ander kanaal is.
Door de betrokkenheid van sociale media te verbeteren, versterkt u de relatie van uw merk met uw klanten en bouwt u een community op. Dit leidt op zijn beurt tot een toename van merkloyaliteit, mond-tot-mondreclame en verkoop.
Is het het einde van de week? Ga zitten en maak een lijst van de taken die u hebt kunnen volbrengen.
Het helpt u gefocust te blijven op uw campagnes en houdt u verantwoordelijk. Uw voortgang zien kan u ook motiveren.
Wekelijkse doelen moeten specifiek, meetbaar en haalbaar zijn. Ze moeten ook aansluiten bij uw algemene strategie. Zelfs de kleinste stapjes kunnen u een idee geven van wat u de afgelopen week hebt kunnen bereiken en waar u de komende week aan moet werken.
U moet uw campagne elke maand plannen om een volledig overzicht te krijgen van wat u probeert te bereiken.
Hiermee kunt u doelen stellen en hun succes meten. Zonder een strategie voor sociale media weet u misschien niet wat u moet meten of hoe u uw voortgang kunt bijhouden.
Een campagneplan moet een doel, doelgroep, budget, tijdlijn en strategie bevatten. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien veel werk, maar door het proces op te splitsen in behapbare stappen wordt het eenvoudiger. Er zijn een paar belangrijke fasen:
Zodra u deze stappen heeft voltooid, kunt u beginnen met het implementeren van uw campagneplan. Vergeet niet dat het belangrijk is om uw aankomende campagnes regelmatig te bekijken en te herzien, aangezien uw doelen en doelgroep kunnen veranderen.
Een inhoudskalender kan uw bedrijf helpen beslissen welke inhoud moet worden gedeeld en gepromoot op sociale mediakanalen. U kunt er een gebruiken om niet alleen uw berichten bij te houden, maar ook blogberichten, emailcampagnes en zelfs traditionele advertenties.
Het helpt u om al uw ideeën voor inhoud te ordenen en vooruit te plannen. Een inhoudsplan helpt u er ook voor te zorgen dat alle inhoud van uw sociale media-accounts is afgestemd op uw algemene marketingstrategie.
De sleutel hier is om de juiste tool te hebben – zoek er een die u helpt het hele proces te stroomlijnen, niet te vertragen.
In de beste oplossingen heb je toegang tot bulkplanning en slepen-en-neerzetten om datums en bestellingen van berichten gemakkelijk te wijzigen.
Zodra u de tool heeft gekozen, voert u inhoudsonderzoek uit om met ideeën te komen. Betrek uw team erbij en houd samen een brainstormsessie – het is de beste manier om ideeën uit te wisselen en interessante concepten te ontwikkelen.
Met betaalde advertenties kunt u zich richten op doelgroepen die uw berichten mogelijk nog niet eerder hebben gezien, waardoor de naamsbekendheid wordt vergroot. Daarnaast zijn betaalde socials een prima manier om b.v. extra verkeer naar uw website genereren. Advertentiestrategieën moeten echter regelmatig worden bijgewerkt om effectief te zijn.
Het is bijna onmogelijk om een advertentie te maken die direct effect heeft, omdat het vallen en opstaan kost om te bepalen wat wel en niet werkt. U zult verschillende instellingen moeten proberen voordat u de perfecte voor uw advertenties vindt. Daarom kost het tijd om veel benaderingen te gebruiken en deze regelmatig te wijzigen, maar dit is noodzakelijk voor succes.
Uw bijgewerkte advertentiestrategie voor sociale media moet een plan bevatten om de juiste doelgroep te targeten, de juiste kanalen te kiezen en de resultaten van uw campagnes te meten.
Als onderdeel van uw maandelijkse taken moet u ook een grondige sociale media-audit uitvoeren om uw voortgang bij te houden en verbeterpunten te identificeren.
Hiermee kunt u de sterke en zwakke punten van uw socialemediastrategie identificeren. Regelmaat maakt het voor u gemakkelijker om breuken te detecteren voordat ze groter worden.
U kunt een audit gebruiken om te zien hoe goed u het doet, wat er moet worden veranderd en welke prioriteiten moeten worden gesteld. U kunt ook zien hoe goed u bent voorbereid op het gebruik van sociale media.
Vergelijk uw huidige statistieken met eerdere prestaties om te meten hoe goed u het doet. Presteren uw berichten of campagnes beter dan de rest en, zo ja, wat is er anders aan?
Het kan zijn dat uw accounts niet zijn afgestemd op uw algemene marketingstrategie. Bovendien kan het zijn dat u zich niet op de juiste doelgroep richt of dat uw inhoud hen niet aanspreekt.
Wat zijn enkele van de belangrijkste statistieken die u moet controleren?
Nadat u een audit hebt voltooid, is het tijd om uw toekomstige doelen vast te stellen.
Om te weten welke richting u moet uitgaan als het gaat om het ontwikkelen van uw online aanwezigheid en het creëren van een succesvolle sociale mediastrategie.
Het proces moet het stellen van SMART-doelen (specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdgebonden) en het bepalen van de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) voor het meten van hun succes omvatten.
Controleer regelmatig de voortgang van uw doelen om te weten wat er verbeterd of veranderd moet worden, en motiveer uw team door kleine stappen te nemen.
Het vergroten van uw online aanwezigheid en bedrijf vereist constante verbetering, dus wees elke dag beter.
Het is belangrijk om verbeteringen aan te brengen in uw beheer van sociale media, omdat het u helpt nieuwe hoogten te bereiken en succes te behalen. U kunt uw strategie, hoe u verschillende platforms gebruikt en de inhoud die u produceert, verbeteren. Door deze wijzigingen aan te brengen, kunt u beter contact maken met uw doelgroep en een blijvende indruk maken.
Let op trends en kijk wat mensen doen op sociale media.
Het hangt ervan af waar de wijzigingen moeten worden aangebracht. De volgende hulpmiddelen kunnen echter nuttig zijn:
We hebben een heleboel geweldige tools op een rij gezet die je echt kunnen helpen, en u moet ze zeker eens proberen.
Veel bedrijven maken één grote fout: ze investeren niet in goede tools omdat ze denken dat ze op deze manier wat geld besparen. Niets is minder waar, aangezien uw medewerkers veel productiever kunnen zijn als ze tools hebben die hun werk gemakkelijker kunnen maken.
Laten we eens kijken naar de LiveAgent – zonder zijn helpdesk moet u één voor één reageren op elk Facebook-bericht, DM en email, enz. Dit neemt veel tijd in beslag die u anders aan b.v. content creatie. Met de juiste tool kunt u al deze tickets onder één inbox beheren, waardoor de productiviteit wordt verhoogd en de responstijden worden verbeterd.
Een andere manier om de responstijd te versnellen is door een chatbot te installeren. Facebook Messenger en WhatsApp zijn de twee populairste platforms voor chatbots, met meer dan een miljard actieve maandelijkse gebruikers.
Het mooie van chatbots is dat ze je kunnen helpen bij het automatiseren van sommige van uw klantenservicetaken, zoals het verstrekken van informatie over uw producten of diensten en het beantwoorden van veelgestelde vragen. Dit versnelt niet alleen de reactietijd, maar maakt ook een deel van de tijd van uw klantenservicemedewerkers vrij om zich te concentreren op complexere taken.
Een tool voor het plannen van berichten kan een grote hulp zijn bij het beheren van uw sociale media-accounts. Hiermee kunt u uw berichten vooraf plannen voor alle of sommige geselecteerde platforms, wat erg handig is als u regelmatig inhoud wilt publiceren maar niet de tijd hebt om dit handmatig te doen.
Twee van de meest populaire tools zijn Kontentino en Hootsuite. Ze bieden allebei gratis demo’s aan, dus u kunt ze vrijblijvend uitproberen.
Slimme automatisering is een geweldige manier om tijd te besparen, gedoe te voorkomen en uw prestaties te verbeteren. Met LiveAgent-automatiseringsregels kunt u bijvoorbeeld automatisch tickets naar andere afdelingen overdragen, tags toevoegen, markeren als spam of ze oplossen.
Op deze manier hoeft u uw tijd niet te besteden aan taken die gemakkelijk kunnen worden geautomatiseerd, zoals het herhaaldelijk beantwoorden van dezelfde vragen.
Als het gaat om het beheren van sociale media, is het gemakkelijk om in de val te lopen van te veel publiceren. Het is erg belangrijk om te veel posten te voorkomen, omdat dit een negatief effect kan hebben op uw merk.
Wat houdt over-posting in? Welnu, het hangt af van het sociale mediaplatform dat u gebruikt en uw doelgroep.
Bijvoorbeeld, meer dan drie keer per dag posten op Twitter kan worden beschouwd als over-posten, terwijl zes keer per dag posten op Instagram Stories prima zou kunnen zijn. De beste manier om erachter te komen hoe vaak je moet posten, is door onderzoek te doen en te kijken wat voor jou werkt.
Een van de doelen van sociale media is om reacties van uw volgers op te roepen en gebruik te maken van community management. Maak boeiende inhoud en voeg call-to-action-knoppen toe om uw volgers aan te moedigen op uw berichten te reageren.
Als het gaat om sociale media, is het erg belangrijk om een community rond je merk te creëren. Een goed voorbeeld zijn thematische groepen, die ongelooflijk betrokken gemeenschappen creëren.
Dagelijkse basis
Wekelijks
Maandelijks
Het hangt af van hoeveel inhoud u moet beheren en kan variëren afhankelijk van de grootte van uw bedrijf en het aantal accounts dat u heeft. Het duurt meestal een paar uur per dag om sociale media-accounts te beheren, dus als u meer wilt uitgeven, overweeg dan om een manager voor sociale media in te huren of iemand die verantwoordelijk is voor die specifieke taak.
Dit varieert afhankelijk van uw doelgroep, maar we raden u aan een mix van sociale-mediaplatforms te gebruiken om de meeste mensen te bereiken. U kunt een grondige doelgroepanalyse uitvoeren om te zien welke platforms in uw geval het beste werken. U kunt ook tools zoals Google Analytics gebruiken om doelgroepinzichten te krijgen, en de boodschap en het kanaal daarop aanpassen.
U kunt een inhoudskalender gebruiken om uw inhoud van tevoren te plannen, zodat u zeker weet dat al uw accounts zijn afgestemd op uw algemene marketingstrategie. Wat nog belangrijker is, het stelt u in staat om & drop en plan in bulk, waardoor uw werk veel gemakkelijker wordt.
Het is onmogelijk om een specifiek getal te plakken op de uren die een klein bedrijf zou moeten besteden aan sociale media. Veel verschillende factoren spelen een rol, waaronder het aantal mensen dat bij het management betrokken is. Het is mogelijk om deze tijd te verkorten door gebruik te maken van sociale-mediatools, zoals LiveAgent en de bijbehorende helpdesksoftware waarmee u al uw sociale-mediaactiviteiten op één plek kunt beheren.
Hier volgen enkele tips: Zorg ervoor dat al uw berichten relevant en interessant zijn voor uw doelgroep. Voeg waardevolle en unieke inhoud toe die niet te vinden is op andere sociale media-accounts. Post regelmatig, maar niet te vaak (je wilt je volgers niet overweldigen). Gebruik afbeeldingen en video’s om uw tekst op te splitsen en uw berichten aantrekkelijker te maken. Kies voor een mix van promotionele en niet-promotionele content. Zorg ervoor dat al uw links goed werken. Controleer op spel- en grammaticafouten voordat u uw berichten publiceert. Houd opmerkingen en feedback van uw volgers bij en reageer erop. Houd uw analyses bij om te zien hoe goed uw socialemediacampagnes presteren.
Wij waarderen uw recente aanmelding voor LiveAgent.
Er wordt een bericht naar uw emailadres gestuurd met inloggegevens onmiddellijk nadat uw account is geïnstalleerd.
Als u wacht totdat de installatie voltooid is, kunt u vanaf hier rechtstreeks toegang krijgen tot uw account.
Nadat het proces voltooid is, sturen we de inloggegevens naar uw mailbox.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
We zijn op meerdere data beschikbaar