Gratis proefperiode

MOS VoIP

Wat is de MOS in VoIP?

Mean opinion (MOS) is een maatstaf of statistiek die wordt gebruikt om de VoIP-oproepkwaliteit of audiokwaliteit te meten. In plaats van uw VoIP-gesprekskwaliteit in vage termen te beschrijven, zoals goed of slecht, geeft VoIP MOS VoIP u een objectieve maatstaf voor de spraakkwaliteit.

Over het algemeen ligt de MOS tussen 1 en 5, waarbij 5 de beste VoIP-gesprekskwaliteit betekent en 1 een lage servicekwaliteit. Deze scores zijn eenvoudiger te vergelijken dan subjectieve tests en opmerkingen als “Ik heb veel schokkerige spraakoproepen.”

Het meten van de spraakkwaliteit met MOS is ook handig bij het vergelijken van twee verschillende VoIP-oproepaanbieders. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een zakelijke VoIP-oproepservice consequent betere MOS-nummers heeft dan een gratis service. In dat geval is het logisch om te kiezen voor de dienst met de betere gesprekskwaliteit (d.w.z. hoger MOS-nummer).

Expert's note

Als je gesprekskwaliteit tijdens een VoIP-gesprek eronder lijdt, voer dan een MOS-controle uit.

Dit nummer helpt u om een beter geïnformeerd gesprek te voeren met uw technische ondersteuningsafdeling.

Laten we nu eens dieper ingaan op de gemiddelde opiniescore (MOS) en hoe deze kwaliteitsmaatstaf wordt berekend.

Meting van MOS

In de praktijk gebruiken de meeste mensen software om een MOS te berekenen. U hoeft Excel dus niet te openen of een rekenmachine te gebruiken om de metriek handmatig te berekenen. Dat gezegd hebbende, is het handig om te weten hoe een MOS wordt berekend om het beter te begrijpen.

De eerste stap bij het berekenen van een MOS is het verzamelen van de volgende gegevenspunten. Merk op dat u software voor het monitoren van netwerkprestaties kunt gebruiken om deze numerieke meetgegevens sneller te verzamelen.

  • voortplantingsvertraging – Meet de tijd die een individueel digitaal signaal nodig heeft om over het hele netwerk te reizen. Complexere netwerken met routers, switches en andere vertragingen hebben doorgaans een hogere propagatievertraging. Anders gezegd, deze statistiek meet de eenrichtingsvertraging voor gegevens om van uw computer naar de persoon die u belt te reizen.
  • packetization delay – Deze tijdmetriek geeft de tijd weer die nodig is om informatie, zoals het geluid van uw gesprek, om te zetten in digitale informatie (d.w.z. spraakpakketten) en deze uiteindelijk aan de andere kant te decoderen. Merk op dat het gebruik van een niet-gecomprimeerde codec een lagere pakketvertraging kan hebben.
  • jitterbuffer – De digitale gegevens die uw oproep vertegenwoordigen, komen niet altijd aan zoals verwacht. Als gevolg hiervan zijn vertragingen nodig om verschillen in aankomsttijd van pakketten te compenseren. Wanneer het percentage pakketverlies stijgt, moeten de spraakpakketten opnieuw worden verzonden. Dit veroorzaakt meer verwerkingsvertragingen en een buffervertraging. Uiteindelijk vertalen jitterbuffer-problemen zich in VoIP-problemen (Voice over Internet Protocol).
Statistieken vector

Naarmate u meer leert over het monitoren van netwerkprestaties, zijn er nog een paar termen die u misschien wilt weten om VoIP-problemen te diagnosticeren.

  • RTP-pakket – Realtime protocol (RTP) verplaatst de spraakinformatie of spraakpakketten over het netwerk. Verschillende factoren, zoals pakketverlies, jitter en latentie, zijn van invloed op het soepel verlopen van RTP-pakkettransmissies. Het begrijpen van de RTP-pakketprestaties is essentieel voor een goed begrip van VoIP-statistieken.
  • pakketaantallen – Deze statistiek is handig omdat het pakketverlies in context plaatst. Als uw VoIP-gesprek bijvoorbeeld 50 pakketten per seconde heeft en u verliest 5 pakketten per seconde, verliest u een aanzienlijk deel van de call-to-packet-drop. De betrokken pakketaantallen variëren afhankelijk van de gebruikte VoIP-codec.
  • simulatie van pakketverlies – Voordat u een VoIP-gesprek start, kunt u simulatie van pakketverlies gebruiken om de spraakkwaliteit van het gesprek te schatten. Voor bedrijfskritieke toepassingen, zoals belangrijke zakelijke gesprekken, is het verstandig om pakketverliessimulatie te gebruiken om problemen te diagnosticeren.

Wat zijn de voordelen van een goede MOS voor VoIP?

Uw VoIP-verbinding moet een goede MOS behouden om optimaal gebruik te kunnen maken van IP-telefonie.
Over het algemeen is een acceptabele score 4,3 tot 5. De kwaliteit van spraakoproepen kan echter als “ok” worden beschouwd als uw gemiddelde score daalt tot 3.6. Als u individuele scores onder de 3,6 ziet dalen, kan uw gesprek beginnen te klinken als een robotstem.

Houd er rekening mee dat het handig is om uw MOS meerdere keren per dag te meten om uw gemiddelde score te bepalen. Door verschillende maatregelen te nemen, kan het voorkomen dat uw internetverbinding minder bandbreedte verbruikt.

Het gebruik van MOS om de kwaliteit van uw voice over IP te beschrijven is veel beter dan vage beschrijvingen zoals “robotstem” of “uitstekende kwaliteit”. Wanneer u meerdere gemiddelde opiniescores beschikbaar heeft, kunt u manieren om kwaliteitsproblemen tijdens uw gesprekken te voorkomen, beter bespreken met netwerktechnici.

Verbind uw VoIP-provider met helpdesksoftware - LiveAgent

Hoe uw MOS-resultaten verhogen?

Niemand zit te wachten op slechte VoIP-kwaliteit. Geef de hoop niet op voordat u terugschakelt naar traditionele spraakoproepen. Er zijn een paar eenvoudige manieren om betere audiosignalen te krijgen.

Vraag hulp aan uw internetprovider

Begin met uw ISP te vragen naar manieren om netwerkcongestie te voorkomen. Ze kunnen u vertellen over manieren om de gesprekskwaliteit in uw hele netwerk te verbeteren. Om de problemen waarmee u wordt geconfronteerd te illustreren, kunt u aanbieden om een pingtool uit te voeren terwijl u in gesprek bent met technische ondersteuning. In een uitgebreider bedrijfsnetwerk kan IT gebruikmaken van monitoringtools voor netwerkapparaten om de oorzaak van VoIP-gezondheidsproblemen te diagnosticeren. In sommige situaties kan een netwerkbeoordeling helpen om de oorzaak van netwerkvertragingen op te sporen.

Mogelijk krijgt u te horen dat het hele netwerk netwerkfouten ondervindt vanwege noodonderhoud. In die situatie hebt u misschien pech. Overweeg om uw gesprekken naar een ander tijdstip te verplaatsen, zodat u een slechte kwaliteit van uw gesprekken kunt voorkomen. Vraag anders uw internetprovider om tips over het beter beheren van het netwerkverkeer op uw locatie om prioriteit te geven aan telefoongesprekken.

Expert's note

Zorg ervoor dat u de netwerklatentie bespreekt met uw internetprovider als zij dit niet ter sprake brengen.

Uw internetprovider heeft mogelijk meer tips op basis van hun ervaring met netwerkbewaking.

Vraag uw VoIP-serviceprovider om advies

Een high-performance VoIP-netwerk is ontworpen om schokkerige oproepen te voorkomen, maar ze gebeuren soms nog steeds. Ervan uitgaande dat u werkt met een professionele VoIP-provider die een snelle codec gebruikt voor VoIP-gesprekken, kunt u enkele tests uitvoeren. Ze kunnen ervaringskwaliteit (ook bekend als QoE voor VoIP) testen. Deze maatregel houdt rekening met het beeld van u als de menselijke gebruiker die spraakoproepen doet. Bovendien kunnen ze een gemiddelde opiniescore (MOS) uitvoeren om uw digitale signaalsituatie beter te begrijpen.

Vraag na het verzamelen van deze informatie uw VoIP-serviceprovider wat u kunt doen om verdere achteruitgang van de spraakkwaliteit te voorkomen. Ze kunnen voorstellen om een firmware-update op uw modem of router uit te voeren. Bovendien kan het overschakelen naar een andere microfoon helpen om achtergrondgeluiden tijdens telefoongesprekken te verminderen. Over het algemeen heeft een abonnement van een residentiële VoIP-provider mogelijk minder capaciteit om de kwaliteit van uw spraaksignaal te verbeteren.

Om samen te vatten, zijn er een paar manieren waarop u uw VoIP MOS kunt verbeteren en betere gesprekken kunt voeren.

  • bandbreedtebehoud – Schakel andere apparaten en applicaties uit voordat u belt, zodat er geen belemmering is voor VoIP-verkeer.
  • codec-snelheid – Vraag uw VoIP-serviceprovider of u een codec-snelheid kunt wijzigen. De standaardwaarden in codec-instellingen zijn niet in elke situatie ideaal.
  • high-fidelity audio – Overweeg het gebruik van een ruisonderdrukkende headset tijdens gesprekken, omdat dit u kan helpen achtergrondgeluiden te dempen.
VoIP-illustratie

Naarmate u vooruitgang boekt bij het verbeteren van uw spraakkwaliteit, zijn er nog een paar termen die u kunt tegenkomen.

  • beoordelingsfactor – Dit verwijst naar een technische formule die het E-model wordt genoemd. Het E-model wordt geschreven als R = Ro – Is – Id – Ie + A + W. Elke variabele in het model is een afzonderlijke beoordelingsfactor die uiteindelijk de kwaliteit van de oproep beschrijft.
  • voordeelfactor – Een variabele in het E-model staat voor gemak voor de eindgebruiker. Het model gaat ervan uit dat mensen voor het gemak een lagere spraakkwaliteit kunnen tolereren (d.w.z. de bereidheid van veel mensen om kwaliteitsproblemen bij een mobiel telefoongesprek te tolereren).
  • basisfactor – Het is de “Ro” in het E-model. Het verwijst naar de achtergrondgeluidseffecten die de kwaliteit van de factor kunnen beïnvloeden.

Ready to start using VoIP services?

LiveAgent created the call center features to provide superior customer communication via phone.

Frequently asked questions

Wat is de MOS-waarde in VoIP?

Mean opinion score (MOS) is een maatstaf of statistiek die wordt gebruikt om de VoIP-gesprekskwaliteit te meten. De MOS ligt tussen 1 en 5, waarbij 5 de beste VoIP-gesprekskwaliteit betekent en 1 een lage servicekwaliteit.

Waaruit bestaat MOS?

MOS is gebaseerd op verschillende factoren, waaronder propagatievertraging, packetisatievertraging en jitterbuffer. Een goed geconfigureerde VoIP-server heeft minder kans op problemen, maar ze kunnen elke VoIP-service treffen.

Hoe meet u MOS?

Hoewel het mogelijk is om MOS handmatig te meten, doen maar weinig mensen het op die manier. Als u de prestaties van VoIP-bureautelefoons in een groot bedrijf probeert te verbeteren, gebruikt u in plaats daarvan netwerkhulpmiddelen. Gespecialiseerde netwerktools kunnen het ook gemakkelijk maken om latentie op het netwerk te meten.

Wat is een goede MOS voor VoIP?

Een goede MOS voor VoIP ligt tussen 4,3 en 5. Probeer indien mogelijk uw MOS dichter bij 5 te krijgen.

Wat is een goede internetsnelheid voor VoIP?

De meeste experts suggereren een internetsnelheid van 5 megabits download en upload voor moderne VoIP. Deze snelheid maakt het ook mogelijk om te surfen op het web en een email te verzenden terwijl u belt via VoIP. Wanneer u een internetverbinding deelt met veel andere mensen (bijvoorbeeld 100 - 999 gebruikers in een groot gebouw), koop dan de snelste internetservice die u zich kunt veroorloven.

Wat zijn de voordelen van MOS?

MOS is een handig diagnostisch hulpmiddel om de prestaties van VoIP-gesprekken te verbeteren. In plaats van een VoIP-gesprek simpelweg als goed of slecht te beschrijven, kunt u een objectieve score van maximaal 5 krijgen. Wanneer het samen met andere netwerkstatistieken zoals latentie wordt gebruikt, kan MOS het oplossen van VoIP-kwaliteitsproblemen versnellen.

Wat beïnvloedt uw test VoIP MOS?

Verschillende belangrijke factoren zijn van invloed op uw MOS: uw VoIP-serviceprovider, internetserviceprovider en netwerk. Om uw test-MOS te verhogen en te genieten van betere VoIP-gesprekken, moet u werken aan het optimaliseren van elke MOS-factor.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.