Gratis proefperiode

Language switcher

–Hidden comment

Use attributes in format region_from and region_to= to change the languages showing in language switcher.
Available regions are:
europe_from europe_to
asia_from asia_to
mideast_from mideast_to
america_from america_to

Example:
europe_from=0 europe_to=22 will put all languages (ordered in language switcher settings) from 1 to 21 to Europe region:
asia_from=22 asia_to=25 will put all languages from 23 to 24 (so only 2) into Asia region.

Hoe beleefd iets weigeren

Diep van binnen zit het in de menselijke natuur om aardig gevonden te worden en bevestiging te zoeken bij anderen. Maar helaas, hoe hard we ook proberen, soms moeten we het oneens zijn of weigeren iets te doen en nee zeggen tegen de persoon aan de andere kant. Dit kan ongelooflijk moeilijk zijn voor die mensen die bang zijn voor terugslag en door iedereen geliefd willen worden. Dus hier zijn een paar manieren om beleefd iets te weigeren, of het nu voor werk is, zoals klantenservice of een andere alledaagse situatie.

Deze werken in emails, echte gesprekken, via de telefoon, in een chat-app of elke andere situatie waarin u iemands verzoek moet afwijzen.

Excuseer u eerst

Dit lijkt misschien een vreemd advies, vooral als u objectief gezien niets verkeerd hebt gedaan. Sorry zeggen voordat u nee zegt, heeft echter bepaalde voordelen. Eerst laat u de ander weten dat er slecht nieuws aankomt. Ten tweede toont u empathie, wat zelfs de zwaarste klappen kan verzachten. Zo weigert u op een beleefde manier.

Draai niet rond de pot

Als u een uitgebreid antwoord op iemands vraag geeft om zijn pleidooi af te wijzen, kunnen er twee dingen gebeuren.

Ten eerste denken ze misschien dat u liegt vanwege hoe gedetailleerd u antwoord is.

Ten tweede zullen ze een manier vinden om u over te halen ja te zeggen door een maas in uw antwoord te vinden.

Dus, in plaats van tien minuten de tijd te nemen om uit te leggen waarom u nee zegt, doe het snel en pijnloos. Het zal eerlijker zijn en er is een kleinere kans op een ruzie later.

Dus in plaats van: “Het spijt me, maar ik kan u morgen niet naar het station rijden omdat mijn dochter zwemlessen heeft en als ze die mist, zijn haar kansen om naar het staatskampioenschap te gaan in gevaar.< /em>”

Zeg gewoon…

Gebruik het werkelijke woord

Iets verbloemen kan soms meer kwaad dan goed doen. In plaats van manieren te vinden om de klap te verzachten, ga uw gang en zeg waar het op staat tegen de persoon waarmee u praat.

Op deze manier zal de persoon die luistert er niet aan twijfelen dat uw antwoord negatief is. Dit is de gemakkelijkste oplossing van allemaal, maar tegelijkertijd de meest risicovolle omdat u misschien bot of te direct overkomt.

Zeg twee keer NEE, als het moet

Soms blijven mensen aandringen nadat ze u voor de eerste keer horen weigeren. Ze zouden kunnen denken dat het mogelijk is om van gedachten te veranderen of dat u na voldoende overtuiging toegeeft. Gewoon (en beleefd) uw negatieve antwoord opnieuw bevestigen.

Stuur ze door naar iemand anders

Een situatie waarin mensen geen probleem hebben om nee te horen, is wanneer u ze naar iemand anders stuurt die hun misschien meer kan helpen. Op die manier zullen ze het niet als een weigering beschouwen, in plaats van te helpen bij het krijgen van wat ze echt nodig hebben. Zorg er natuurlijk eerst voor dat de persoon naar wie u ze stuurt, de daadwerkelijke taak kan uitvoeren.

Spiegel hun verzoek

Over empathie gesproken, een van de beste tactieken om met een negatief antwoord weg te komen, is door dezelfde positie in te nemen als zij. Als het een moeilijke situatie (of persoon) is waarmee u te maken hebt, kan dit helpen om uw reactie niet zo negatief te laten lijken. Net als in het vorige scenario begint u beleefd voordat u weigert.

Bied een alternatief aan

Natuurlijk, nee als antwoord krijgen, zal niet zo geweldig zijn voor de persoon aan de andere kant. Als u ze echter een alternatief geeft dat even goed lijkt, zullen ze de weigering waarschijnlijk een stuk beter accepteren.

Dit is niet altijd een mogelijkheid, omdat er soms geen alternatieve optie is. Houd er ook rekening mee dat het geven van een alternatief voor meer onnodige discussies kan zorgen.

Kom er later op terug

Vaak is het niet mogelijk om direct aan iemands verzoek te voldoen. U weet misschien niet of het mogelijk is, u hebt toestemming van iemand anders nodig of het kan iets heel anders zijn. Vertel de persoon in deze situaties dat u het gaat controleren en op een later tijdstip terugkomt. Zorg er natuurlijk voor dat u er daadwerkelijk op terugkomt.

Voorbeeld uit de praktijk:

Hoe een uitnodiging weigeren?

Laten we een specifiek voorbeeld bekijken. Hoe een huwelijksuitnodiging weigeren? Als u een bruiloft niet kunt bijwonen of misschien niet naar een bruiloft wilt komen, kan het vaak een worsteling zijn om uit te zoeken hoe u de huwelijksuitnodiging beleefd kunt weigeren.

Voorbeelden van huwelijksuitnodigingen weigeren:

Besluit

Nee zeggen of beleefd weigeren is een van de moeilijkste dingen om te doen, ongeacht de situatie, persoon of taal. Deze tips helpen u om makkelijker NEE te zeggen en vervelende situaties met de persoon aan de andere kant te voorkomen. Als u meer wilt weten, bekijk dan ons artikel Klantencommunicatie voor meer informatie.

Ontdek het zelf

Kennis is macht, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles in onze academie in LiveAgent.

LiveAgent 2021 | Better Customer Service Starts Today

Try out LiveAgent for FREE

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

FREE TRIAL
Terug naar academie Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.