Diep van binnen zit het in de menselijke natuur om aardig gevonden te worden en bevestiging te zoeken bij anderen. Maar helaas, hoe hard we ook proberen, soms moeten we het oneens zijn of weigeren iets te doen en nee zeggen tegen de persoon aan de andere kant. Dit kan ongelooflijk moeilijk zijn voor die mensen die bang zijn voor terugslag en door iedereen geliefd willen worden. Dus hier zijn een paar manieren om beleefd iets te weigeren, of het nu voor werk is, zoals klantenservice of een andere alledaagse situatie.
Deze werken in emails, gesprekken in het echte leven, via de telefoon, in een chat-app of in elke andere situatie waarin u iemands verzoek moet afwijzen of een brief voor het afwijzen van een bod moet schrijven. .
Excuseer u eerst
Dit lijkt misschien een vreemd advies, vooral als u objectief gezien niets verkeerd hebt gedaan. Sorry zeggen voordat u nee zegt, heeft echter bepaalde voordelen. Eerst laat u de ander weten dat er slecht nieuws aankomt. Ten tweede toont u empathie, wat zelfs de zwaarste klappen kan verzachten. Zo weigert u op een beleefde manier.
I’m sorry, but we had to refuse your request to move to another department.
Draai niet rond de pot
Als u een uitgebreid antwoord op iemands vraag geeft om zijn pleidooi af te wijzen, kunnen er twee dingen gebeuren.
Ten eerste denken ze misschien dat u liegt vanwege hoe gedetailleerd u antwoord is.
Ten tweede zullen ze een manier vinden om u over te halen ja te zeggen door een maas in uw antwoord te vinden.
Dus, in plaats van een hele brief voor afwijzing van een sollicitatie te schrijven, maak het snel en pijnloos. Het zal eerlijker zijn en de kans is kleiner dat er later ruzie ontstaat.
Dus in plaats van: “Het spijt me, maar ik kan u morgen niet naar het station rijden omdat mijn dochter zwemlessen heeft en als ze die mist, zijn haar kansen om naar het staatskampioenschap te gaan in gevaar.< /em>”
Zeg gewoon…
I’m sorry but I can’t help you, I have something planned out for tomorrow.
Gebruik het werkelijke woord
Iets verbloemen kan soms meer kwaad dan goed doen. In plaats van manieren te vinden om de klap te verzachten, ga uw gang en zeg waar het op staat tegen de persoon waarmee u praat.
No, I’m afraid I can’t do that for you.
OR
That’s not possible at the moment.
OR
I would rather not get into that kind of situation.
Op deze manier zal de persoon die luistert er niet aan twijfelen dat uw antwoord negatief is. Dit is de gemakkelijkste oplossing van allemaal, maar tegelijkertijd de meest risicovolle omdat u misschien bot of te direct overkomt.
Zeg twee keer NEE, als het moet
Soms blijven mensen aandringen nadat ze u voor de eerste keer horen weigeren. Ze zouden kunnen denken dat het mogelijk is om van gedachten te veranderen of dat u na voldoende overtuiging toegeeft. Gewoon (en beleefd) uw negatieve antwoord opnieuw bevestigen.
As I said, I’m afraid I can’t help you at the moment.
OR
As I previously mentioned, we don’t give discounts to seniors.
Stuur ze door naar iemand anders
Een situatie waarin mensen geen probleem hebben om nee te horen, is wanneer u ze naar iemand anders stuurt die hun misschien meer kan helpen. Op die manier zullen ze het niet als een weigering beschouwen, in plaats van te helpen bij het krijgen van wat ze echt nodig hebben. Zorg er natuurlijk eerst voor dat de persoon naar wie u ze stuurt, de daadwerkelijke taak kan uitvoeren.
I can’t help you at the moment since I’m not an expert on tax, but Susan from accounting can give you a hand.
OR
While I can’t solve this problem immediately, I can connect you with someone from customer service to help you out.
Spiegel hun verzoek
Over empathie gesproken, een van de beste tactieken om met een negatief antwoord weg te komen, is door dezelfde positie in te nemen als zij. Als het een moeilijke situatie (of persoon) is waarmee u te maken hebt, kan dit helpen om uw reactie niet zo negatief te laten lijken. Net als in het vorige scenario begint u beleefd voordat u weigert.
You’re right, we did take too long when processing your request. However, I cannot help you at this time.
OR
It’s true that we haven’t done enough for your case. However, I don’t think we can really help you out with your request.
Bied een alternatief aan
Natuurlijk, nee als antwoord krijgen, zal niet zo geweldig zijn voor de persoon aan de andere kant. Als u ze echter een alternatief geeft dat even goed lijkt, zullen ze de weigering waarschijnlijk een stuk beter accepteren.
I’m afraid I can’t give you a discount on a premium plan, but I can give you another month of free trial.
Dit is niet altijd een mogelijkheid, omdat er soms geen alternatieve optie is. Houd er ook rekening mee dat het geven van een alternatief voor meer onnodige discussies kan zorgen.
Kom er later op terug
Vaak is het niet mogelijk om direct aan iemands verzoek te voldoen. U weet misschien niet of het mogelijk is, u hebt toestemming van iemand anders nodig of het kan iets heel anders zijn. Vertel de persoon in deze situaties dat u het gaat controleren en op een later tijdstip terugkomt. Zorg er natuurlijk voor dat u er daadwerkelijk op terugkomt.
I can’t tell you where your shipment is at the moment, but I will check up on that and let you know sometime tomorrow if that works for you.
OR
While I can’t help you out at the moment, you can check back tomorrow and see if we have any more of those shoes in stock.
Voorbeeld uit de praktijk:
Hoe een uitnodiging weigeren?
Laten we een specifiek voorbeeld bekijken. Hoe een huwelijksuitnodiging weigeren? Als u een bruiloft niet kunt bijwonen of misschien niet naar een bruiloft wilt komen, kan het vaak een worsteling zijn om uit te zoeken hoe u de huwelijksuitnodiging beleefd kunt weigeren.
Voorbeelden van huwelijksuitnodigingen weigeren:
Thank you so much for the invitation. Unfortunately, I am unable to attend. Congratulations to both of you. Have a lovely day!
OR
I am sorry, but I cannot make it in person. Would love to celebrate with both of you when we get the chance. Anyways, congrats to both of you!
Besluit
Nee zeggen of beleefd weigeren is één van de moeilijkste dingen om te doen, ongeacht de situatie, persoon of taal. Met deze tips kunt u gemakkelijker NEE zeggen en onaangename situaties met de persoon aan de andere kant van de lijn vermijden. Als u meer wilt weten, bekijk dan ons artikel Klantcommunicatie voor meer informatie.
Ontdek het zelf
Kennis is macht, maar alleen als u het in de praktijk brengt. Test alles in onze academie rechtstreeks in de LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Ontdek hoe consumentenpsychologie uw bedrijf kan laten groeien! Leer hoe consumenten beslissen, hoe marketing beïnvloedt, en pas inzichten toe om verkoop en klantbehoud te verbeteren. Begrijp consumentengedrag en verhoog uw succes met bewezen strategieën zoals het benutten van kleine details, waardeproposities, en schaarste. Bezoek nu voor meer inzichten!
Cadeaus voor klantenwaardering
Tegenwoordig hangt de financiële stabiliteit van bijna elk bedrijf sterk af van de klantentevredenheid. Lees meer over cadeaus voor waardering van klanten.
Ontdek de voordelen van klantenservicerapporten en verbeter klantinteracties en prestaties. Leer hoe gedetailleerde rapportage kan helpen bij het optimaliseren van werklast, het verkrijgen van klantinzichten en het aanpassen van workflows. Bezoek nu en ontdek hoe uw bedrijf kan profiteren van beter geïnformeerde beslissingen!
Inleiding tot klantenwaardering
Klantenwaardering kan worden gedefinieerd als een maatstaf voor de inspanningen van een bedrijf voor zijn klanten. Lees meer over hoe u uw klanten kunt waarderen.