Gratis proefperiode

Klantencommunicatie

Wat is een definitie van klantencommunicatie?

Customer communication or customer service communication is a way of exchanging information between a brand/business and a client. There are various customer communication platforms. Such as email, phone, or live chat communication with customers. Your sales teams need to have the right customer communication skills to resolve customer complaints quickly and effectively.  Each customer interaction counts, so do not underestimate a good customer communication strategy. 

Hoe zou u online met klanten moeten communiceren?

Your chat lines are open, and notifications are flooding in. You need to respond to them the same way a waitress does when interacting with customers – timely and personal. The problem is that your customer support agents can have difficulty doing the same.

Moderne klantenservicecommunicatie is heel anders dan vroeger. Tegenwoordig zijn klanten net zo veeleisend als technisch onderlegd en deskundig. Het is dus van cruciaal belang om een ​​hoogwaardige klantenservice te bieden.

There are probably thousands of reasons why excellent customer service is worth your every effort. It is far cheaper than any marketing or advertising. It helps to keep your customers happy, who in return can become your brand advocates.

Als u uw loyale klanten blij maakt, brengen ze in wezen andere mensen met zich mee die waarschijnlijk ook bij u zullen kopen. Met dergelijke voordelen is het van cruciaal belang om te zorgen voor effectieve communicatie met de klantenservice.

Live chatstress – Fouten in de klantenservice die uw bedrijf schaden

Live chat customer service communication can be challenging to get right. You might have installed a Live Chat for your customer service team, thinking it will solve all your problems. You thought it is a no-brainer investment where your staff will deliver quick, smooth customer support communication.

But this hasn’t been true for most customer support managers. Even established, most trusted online companies didn’t avoid the most common customer support issues/mistakes. Businesses barely meet consumers’ live chat demands.

Klanten willen directe ondersteuning, dus kiezen ze ervoor om live chat te installeren. Maar klanten zijn zelden tevreden met de meeste ervaringen en eindigen in frustratie. Volgens onderzoek heeft 38% van de consumenten een slechte klantenservice-ervaring als het gaat om live chat.

Toegegeven, ze houden van snelheid en daarom geven bedrijven de voorkeur aan snellere verbindingstijden en snellere reacties. Er is echter iets dat ze niet beseffen. Consumenten houden van snelle transacties, maar ze vinden het belangrijker dat hun problemen worden opgelost, ook al duurt het langer.

Prioriteit geven aan klantentevredenheid in plaats van snelheid biedt aanzienlijke zakelijke voordelen. Uw klanten blijven loyaal, promoten uw merk en genereren meer verkeer. Als u van deze voordelen wilt profiteren, volgen hier enkele tips over hoe u online met klanten kunt chatten.

Live chatsoftware van LiveAgent

Live chat tips voor professionele klantencommunicatie

Even though plenty of customers are disappointed with live chat, that doesn’t mean it is not the most compelling form of customer service. Around 70% of consumers are satisfied using live chat. In that regard, you can increase customer satisfaction with the following strategies for effective consumer relations.

Gebruik uw naam

When introducing yourself, use your name. It adds a more human touch with the electronic interaction of a Live chat. When you use your name, it also helps your customer know that they are talking to a real person, not a bot.

Gebruik een type-indicator

De type-indicator is een uitstekende aanvulling op uw live chatfuncties. Wanneer u hiervan gebruik maakt, kunt u uw klanten laten weten dat u in realtime op hen reageert. Zo hoeven ze zich niet af te vragen of u nog wel of niet actief bent in de chat.

Geen HOOFDLETTERS en geen ellipsen

Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van ellipsen en HOOFDLETTERS. De drie kleine puntjes lijken niet belangrijk, maar ze kunnen u indirect of neerbuigend maken. Zoals u weet, zorgt het gebruik van HOOFDLETTERS ervoor dat het lijkt alsof u SCHREEUWT, en dat wilt geen enkele klant.

Emoji’s en standaardantwoorden gebruiken

Time to embrace the culture of emojis, which customers understand better. They do not only add clarity to the conversation but also show how friendly you are. At the same time, using automated responses for most commonly asked questions helps increase accuracy and speed.

Let op uw grammatica

U kunt sociaal zijn bij het beantwoorden van vragen van klanten zonder de grammatica te verwaarlozen. Zorg ervoor dat de live chats zo persoonlijk mogelijk zijn. U kunt er echter grammatica niet voor opofferen, anders komt u niet professioneel over in de omgang met de klant.

Automatische vertaling van live chat gebruiken

U kunt de taalbarrières verwijderen bij het oplossen van problemen met de klantenservice met behulp van automatische vertaling. Hierdoor kunnen uw vertegenwoordigers duidelijk en snel met de klanten spreken.

Stuur een dynamische chatuitnodiging

Part of excellent customer service is never ignoring a customer who enters your store. It also applies when a customer visits your website. Say hi and ask if there is anything you can help them with. You can interact with customers using dynamic chat invites.

Live webanalyse gebruiken

Live web analytics is beneficial in customer service. It allows you to see what your visitors are doing on your website. This information will enable you to reach out to customers promptly, providing them with the live chat service they need.

Stuur chats naar relevante vertegenwoordigers

Uw klanten willen meteen geholpen worden, daarom schakelen ze over op live chat. Het is tenslotte live. U kunt hun problemen sneller oplossen door chats naar de relevante vertegenwoordigers te sturen. Doe dat met behulp van automatische op vaardigheden gebaseerde routering om berichten door te sturen naar de agent die het beste op het probleem kan reageren.

Zet de live chatknoppen vooraan

Don’t hide the live chat button by placing it at the very bottom of the page or within the contact page. Place it upfront and make it immediately available. The whole point here is to make yourself available. Therefore, you must place the Live Chat button in the most obvious place to interact with customers.

Chatvenster aanpassen

Customizing the window of your live chat feature can provide you with excellent gains. For one, it can help create a fantastic visual – first impression. In that regard, include an avatar of your customer agent and your company’s logo on the chat window to boost your brand’s image.

Zorg voor een oplossing bij het eerste contact

klantencommunicatie-LiveAgent

Moedig uw klantenservicemedewerkers aan om elk probleem zo snel mogelijk op te lossen, mogelijk in het eerste contact. U kunt dit doen door een snel gemiddeld responspercentage te leveren, wat gebeurt wanneer u het maximale haalt uit geautomatiseerde berichten en multitasking tussen klanten.

Het is cruciaal en voordelig voor een bedrijf om snelle communicatie met de klantenservice te hebben. Het oplossen van problemen van klanten is echter essentieel, maar zorg er vooral voor dat ze weggaan als tevreden klanten.

Wilt u meer leren?

Bekijk onze uitgebreide Klantencommunicatie artikelen;

Kent u LiveAgent niet?

LiveAgent is a customer communications management software that enables your customer service reps to deal with all inquiries from one place.  This customer service tool connects multiple communication channels and gathers them in one universal inbox. For instance,  all email, social media, live chat, or knowledge base customer communications are transformed into tickets in one interface. 

Wat zijn de voordelen van software voor klantencommunicatiebeheer?

  • klantenbehoud
  • positieve klantenfeedback/klantenervaring
  • klantenbinding

Knowledge is essential, but only when put into practice. Test everything in our academy right inside the LiveAgent.

YouTube video player

Try out LiveAgent for FREE

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

Terug naar academie Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.