Wat is klantenservicebeheer?
CRM is een op klantgericht managementsysteem. Het wordt beschouwd als een zakelijke benadering die wordt gekenmerkt door de actieve creatie en onderhoud van langetermijnrelaties met klanten. Deze relaties zijn voordelig voor zowel de klant als het bedrijf en het handhaven ervan elimineert onethisch gedrag jegens klanten.
Klantenservicebeheer wordt soms beschouwd als een databanktechnologie die wordt ondersteund door het proces van het verzamelen, verwerken en gebruiken van informatie over de klanten van het bedrijf.
Voordelen van klantenservicebeheer
CRM kan uw werk niet alleen gemakkelijker maken, maar uw klanten ook het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden. Laten we eens kijken naar enkele van de belangrijkste voordelen die klantenservicebeheer kan bieden voor elk klantgericht bedrijf.
- Betere klantenkennis ā Met CRM kunt u waardevolle klantengegevens verzamelen, opslaan en in het algemeen ermee werken. Alles, van basisinformatie tot hun favoriete communicatiemiddelen en andere details, kan worden opgeslagen en geopend wanneer dat nodig is.
- Gepersonaliseerde service ā Hoe meer gegevens u heeft om mee te werken, hoe beter en meer gepersonaliseerde service u kunt bieden.
- Verhoogde klantentevredenheid ā Uw klanten waarderen het als u uw aanpak afstemt op hun behoeften. Hoe beter de diensten die u aanbiedt, hoe hoger de klantentevredenheid.
- Beter klantenbehoud ā Als u niet alleen geweldige producten en diensten aanbiedt, maar uw klanten ook ondersteunt en koestert, is de kans groter dat ze terugkomen om zaken met u te doen.
- Verhoogde productiviteit ā Het is gemakkelijker voor uw vertegenwoordigers om snelle en effectieve ondersteuning te bieden wanneer ze alle klantengegevens binnen handbereik hebben. Het elimineert niet alleen de tijd die ze besteden aan het zoeken naar informatie, maar maakt de hele ervaring ook gestroomlijnder.
- Verbeterde beveiliging ā Naast het opslaan van basisgegevens van klanten, kan CRM ook gegevens verzamelen over waar ze toestemming voor hebben gegeven. Op deze manier beschermt het niet alleen de klanten, maar helpt het u ook om ervoor te zorgen dat u voldoet aan alle toepasselijke beveiligingsbeleidsregels en wetten.
Would you like to improve your customer service management?
LiveAgent can integrate with the best CRM software so you can build better customer relationships from one convenient place. Get started with our free trial today!
Frequently Asked Questions
Wat betekent klantenservicebeheer?
Klantenservicebeheer is het proces waarbij elk aspect met betrekking tot klantenservice wordt beheerd. Het is een bron van waardevolle klantengegevens, hun contactgegevens, tevredenheid met aankopen, klantenservice en meer.
Is het mogelijk om klantenservicebeheer te automatiseren?
Natuurlijk. Er zijn veel automatiseringsopties beschikbaar. Van eenvoudige standaardantwoorden via IVR tot geavanceerde AI en machine learning, er zijn veel manieren waarop u het beheer van de klantenservice kunt automatiseren om aan uw behoeften te voldoen.
Hoe de kwaliteit van het klantenservicebeheer verbeteren?
Het belangrijkste punt is om te luisteren naar de vertegenwoordigers die in de frontlinie staan wanneer ze met klanten omgaan en naar de klanten zelf. Verder is het zeker de moeite waard om automatiseringsoplossingen voor klantenservicebeheer te introduceren.
Expert note
Klantenservicebeheer is een zakelijke benadering waarbij langdurige klantenrelaties worden gecreƫerd en onderhouden voor voordelen voor zowel klant als bedrijf. Automatisering kan de kwaliteit verbeteren.

Uitzonderlijke klantenondersteuning
Bedrijven moeten zich concentreren op factoren zoals inlevingsvermogen, actief luisteren, tijdige reactie en probleemoplossende vaardigheden om uitzonderlijke klantenondersteuning te bieden.
Verbeter de klantenservice en relaties door empathie te tonen en effectieve communicatie te gebruiken. LiveAgent biedt diverse communicatiekanalen en een partnerprogramma voor VoIP-providers. Vertegenwoordigers kunnen klantensupport en relaties verbeteren met een klantgerichte benadering. Klantenservicecenters verzamelen gegevens en verbeteren de klantenservice met automatische oproepdistributie en gegevensanalyse. Tips voor effectief wachtrijbeheer zijn onder andere FIFO-methode, prioritering van verzoeken en segmentatie van tickets op categorie. Ook het opzetten van een gelaagde ondersteuningsstructuur en het stellen van SLA's helpen bij het beheren van de wachtrij voor klantenondersteuning.