Klantenrelatie

Wat is een klantenrelatie?

Customer relationship - the way in which a business and its customers feel and behave towards each other over a period of time, and the effect of this on the business.

Cambridge dictionary

Een klantenrelatie is een bijzonder type relatie. Het begint wanneer een klant met uw bedrijf in zee gaat. Elk bedrijf is verantwoordelijk voor het opbouwen van klantentevredenheid en loyaliteit. Elke klanteninteractie met het bedrijf heeft een impact op klanten. De relatie omvat verkoopondersteuning, technische ondersteuning en marketingcommunicatie. Klantenrelaties kunnen worden gemeten aan de hand van klantentevredenheid.

Voordelen van een goede klantenrelatie:

  • Concurrentievoordeel
  • Klantenbehoud
  • Klantenbinding
  • Verhoogde omzet
  • Nieuwe klanten
  • Merk bewustzijn
  • Klantentevredenheid

Wat zijn de principes van een goede klantenrelatie?

  • Actief luisteren
  • Empathie tonen
  • Gepersonaliseerde klantenervaring
  • Uw klanten begrijpen/kennen – CRM-systeem

Hoe bouwt u klantenrelaties op?

Proces automatiseren

Om de klanten te behouden, moet uw bedrijf automatiseringsprocessen opzetten.

Laten we ze voor deze uitleg in categorieën verdelen. Er kan sprake zijn van “interne automatisering” en “externe automatisering”. Interne automatisering is om de interne processen soepel te laten verlopen. Voor verschillende afdelingen/vertegenwoordigers kunt u bijvoorbeeld Geautomatiseerde ticketdistributie instellen in LiveAgent. Dit helpt uw ​​vertegenwoordigers efficiënt te werken.

Proces automatiseren - App - Uploads - 2019 - 09 - Departments.png
Tickets worden automatisch toegewezen aan afdelingen

Aan de andere kant kan het creëren van “externe automatisering”, zoals emailmarketing, u helpen contact te houden met uw klanten. Beide automatiseringsprocessen hebben één ding gemeen, namelijk dat ze u helpen om uw klanten op verschillende manieren te behouden.

Klantengegevens delen met verschillende afdelingen

Om klantengegevens veilig te delen, kunt u klantenservicesoftware gebruiken. Met deze software kunt u SLA’s, regels en meer maken. Zo wordt de klanteninformatie alleen gedeeld met medewerkers/afdelingen die dat mogen.

Personaliseer elke klantenervaring

Hier zijn enkele manieren om een ​​persoonlijke klantenervaring te creëren:

  • Noem de klant bij de voornaam
  • Gebruik de klantengegevens voor een betere klantenervaring
  • Houd het positief
  • Selfservice optie/ervaring

Communiceer

Communicatie is de sleutel in elke relatie. Het zal u dus niet verbazen dat het niet anders is dan klantenrelaties. Om deze tot stand te brengen, moet u op veel platforms met klanten communiceren. Bijvoorbeeld; Facebook, Twitter, email of in het echte leven. Overal maakt u kans! Dit is waar uw klantenservice meestal om de hoek komt kijken.

Hoe kan klantenservicesoftware uw klantenrelaties helpen?

Het kan voor de klantenservice moeilijk zijn om alle vragen van klanten af ​​te handelen. Bovendien moeten ze met klanten communiceren via verschillende berichten op sociale media. Het hebben van klantenservicesoftware kan hen dus helpen het belang van tickets te prioriteren. Trouwens, het lukt me nog steeds om de berichten van Sociale Media of andere platforms te beantwoorden.

Klantenservicesoftware, zoals LiveAgent, kan de tickets automatisch distribueren. Uw bedrijf kan hun voorkeuren instellen op basis van hun behoeften. Dit zorgt ervoor dat u in contact blijft met uw klanten terwijl u ook regelmatig vragen van klanten beantwoordt.

Als u meer wilt weten over LiveAgent, lees dan over alle Functies.

Try out LiveAgent for FREE

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

Frequently asked questions

Wat is een klantenrelatie?

De relatie met de klant is een relatie tussen de klant en het bedrijf. Het begint wanneer de klant in contact komt met een bedrijf. Het hoeft geen aankoop te zijn - het kan een advertentie zijn en de eerste gedachte van de klant over het bedrijf en zijn producten. Elk bedrijf is verantwoordelijk voor het opbouwen van deze relatie.

Hoe creëert u een klantenrelatie?

Communicatie is de basis voor het opbouwen van een goede, kwalitatieve relatie met de opdrachtgever. Het is de sleutel. Het bevat de taal en de manier waarop het bedrijf met de klant communiceert. Een ander belangrijk punt is het overtreffen van de verwachtingen van de klant. Als dit gebeurt, is de klant tevreden en bereid om vaste klant te worden. Het derde idee is om de klant vragen te stellen over het bedrijf en om hun mening te vragen. De klant begrijpt dan dat hij belangrijk is voor het bedrijf. Klantenwaardering is ook enorm belangrijk.

Hoe verbetert u een klantenrelatie?

Om de relatie met de klant te verbeteren, moet u allereerst de communicatie met de klant personaliseren. De klant moet zich een individu voelen, niet ‘een van de velen’. De klant moet het gevoel hebben dat hij als mens wordt behandeld. Een uiterst belangrijk punt is niet alleen de uitvoering van de beloften aan de klant, maar ook het overtreffen van zijn verwachtingen. Een belangrijk pluspunt is ook de transparantie van de activiteiten van het bedrijf.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.