Een SIP-trunk is een vorm van internettelefonie, een digitale vervanger van een telefoonlijn. Hiermee kunt u onbeperkt bellen en videoconferenties houden via internet, maar het is niet hetzelfde als VoIP. Kostenbesparingen omvatten het elimineren van maandelijkse kosten voor meerdere afzonderlijke telefoonlijnen en dure interlokale tarieven.
Wat is een SIP-trunk?
SIP-trunk is een term die wordt gebruikt in deVoIP-technologie om de verbinding tussen twee eindpunten te beschrijven.
SIP-trunking is een methode voor het leveren van spraakdiensten via Internet Protocol (IP), waarbij een klant een enkel telefoonnummer gebruikt om toegang te krijgen tot meerdere toestellen binnen zijn eigen privécentrale.
Om specifieker te zijn, het is een soort virtueel circuit dat u gebruikt om uw zakelijke telefoonsysteem rechtstreeks aan te sluiten op het openbare geschakelde telefoonnetwerk ( PSTN), waarbij de Internet Service Provider (ISP) wordt omzeild; het maakt verbinding met de Internet Telephony Service Provider (ITSP). De SIP trunking IP-technologie biedt gebruikers de mogelijkheid om te bellen via een enkel PSTN-nummer (Public Switched Telephone Network) met behulp van meerdere PBX-nummers (Private Branch Exchange), waarbij de Primary Rate Interface (PRI) wordt weggelaten. In wezen maakt de telecommunicatie-infrastructuur van SIP-trunks in plaats van afzonderlijke telefoonlijnen meerdere verbindingen mogelijk tussen telefonieapparaten op één enkele lijn.
Wat zijn de voordelen van SIP-trunking?
Met SIP-trunking kunnen bedrijven kosten besparen op communicatie over verschillende netwerken, door te bellen of videoconferenties te houden, omdat SIP-trunking-diensten afzonderlijke telefoonlijnen vervangen.
Bovendien bieden SIP-trunking-services een eenvoudige manier om meerdere apparaten op één netwerk aan te sluiten. Dit uniforme communicatiesysteem is vooral handig in bijvoorbeeld callcentra. Bedrijven kunnen gelijktijdig bellen of videoconferenties houden tussen mobiele telefoons, desktopcomputers, tablets en andere VoIP-apparatuur.
Daarom gebruiken bedrijven vaak SIP-trunks voor klantenondersteuning vanwege de hoogwaardige audio- en videomogelijkheden, waardoor ze ideaal zijn voor het afhandelen van instant messaging en live gesprekken met klanten.
De voordelen van SIP trunking voor de klantenservice
- Kostenbesparingen – Elimineer de kosten van het onderhouden van meerdere telefoonlijnen, bespaar geld bij het toevoegen of verwijderen van klantenservicemedewerkers en voeg extra nummers toe aan bestaande SIP-trunks (omdat de kosten niet per verbinding zijn).
- Verhoogde betrouwbaarheid – Verminder de uitvaltijd als gevolg van defecte apparatuur.
- Schaalbaarheid – Voeg nieuwe uitbreidingen toe aan het communicatienetwerk zonder bestaande hardware te hoeven upgraden.
- Flexibiliteit – Pas het aantal medewerkers van de klantenservice naar wens aan.
- Mobiliteit – Verhuis uw kantoor en uw geïntegreerde communicatiesysteem mee, zonder dat de klanten zelfs maar merken dat u bent verhuisd, waardoor een stabiele bedrijfsstroom wordt gegarandeerd .
Hoe kan LiveAgent met SIP-trunking behulpzaam zijn bij klantenservice?
SIP-trunking is met name handig in een callcenteromgeving omdat u hierdoor meerdere medewerkers van de klantenservice op dezelfde lijn kunt hebben en u op elk moment vertegenwoordigers kunt toevoegen en verwijderen.
Maar betrouwbare internettelefonie is slechts een stukje van de puzzel in effectieve communicatie met klanten. Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen, moet u in contact blijven met klanten via het kanaal van hun keuze, met ze chatten als ze dat willen, toegang krijgen tot hun gegevens op CRM om op de hoogte te blijven en indien nodig met ze te praten.
Als uw belvolume bijvoorbeeld hoog is en u meer dan één medewerker van de klantenservice nodig heeft om oproepen te beantwoorden, kan SIP-trunking u daarbij helpen en kosten besparen, terwijl LiveAgent u in staat stelt uw communicatie naar één platform te stroomlijnen, waardoor uw dienstverlening zelfs efficiënter.
U kunt ook SIP-trunking-technologie gebruiken om verschillende lijnen te creëren voor elke afdeling of elk kantoor binnen uw organisatie. Zo kunt u inkomende oproepen scheiden per afdeling zonder dat u extra telefoonnummers hoeft toe te voegen; bovendien kunt u dit proces automatiseren.
SIP Trunk-prijzen
SIP-providers bieden meestal drie prijsmodellen: per maand, per toestel en per belminuut. Elk model biedt verschillende voor- en nadelen.
Een typisch SIP-trunkingpakket omvat een onbeperkt aantal inkomende en uitgaande minuten en lokale en interlokale gesprekken. Dit abonnement kost doorgaans €10- €20 per maand, afhankelijk van het aantal regels dat u aan het account toevoegt. Mogelijk bevat het echter geen functies zoals voicemail, doorschakelen, nummerherkenning of internationaal bellen.
De duurste optie is een toeslag per apparaat. In dit scenario wordt elk apparaat afzonderlijk opgeladen. U betaalt voor elke lijn op het toestel, ongeacht het gebruik ervan. Als u 10 apparaten zou willen gebruiken, zou u nog steeds €100 per maand betalen.
Naast de prijs zijn er nog veel andere factoren waarmee u rekening moet houden bij het selecteren van een SIP-trunkingprovider. Misschien wilt u de netwerkcapaciteit testen voordat u investeert en kijken of deze aan uw behoeften voldoet. Sommige providers bieden gratis abonnementen aan, bij andere kunt u hun product 30 dagen uitproberen. Bovendien bieden sommige providers kortingen voor aankopen van grote volumes.
Start calling efficiently with LiveAgent
Get started with our free 14-day trial today and explore how our call center features can help you effectively handle customer calls.
Frequently asked questions
Hoe werkt SIP-trunking?
SIP-trunking maakt gebruik van voice-over-internetprotocol en IP-infrastructuur. Het opzetten van een SIP-trunk omvat het creëren van een virtueel circuit tussen uw PBX en de ITSP. U koopt een speciaal IP-adres van de ITSP en wijst dit toe aan uw PBX. Uw PBX gebruikt dit IP-adres om te communiceren met de ITSP.
Hoe voeg ik een SIP-trunk toe aan mijn LiveAgent-account?
Verschillende apps van derden, waaronder VoIP-providers, kunnen worden geïntegreerd met LiveAgent callcentersoftware. Als u Twilio wilt verbinden, gaat u naar elastische SIP-trunking , volg de instructies en profiteer van een service die automatisch omhoog of omlaag wordt geschaald om aan uw verkeersbehoeften te voldoen.
Hoe stel ik een SIP-trunk in?
De eerste stap bij het gebruik van SIP-trunking is het aanmaken van een account bij een provider. Nadat u zich heeft aangemeld, krijgt u een uniek nummer toegewezen dat uw bedrijf identificeert. De volgende stap is het configureren van uw apparaat(en), zodat ze inkomende oproepen kunnen accepteren. De meeste SIP trunking-services bieden gratis proefversies, wat betekent dat u ze zonder risico kunt uitproberen.