Benieuwd naar VoIP en hoe u hiermee voordelig kunt bellen? Lees verder om erachter te komen hoe VoIP werkt.
Wat is VoIP?
VoIP is een afkorting voor voice over internet protocol. Een traditioneel telefoonsysteem verbindt u met andere mensen via een netwerk van koperdraden en andere systemen. Ter vergelijking: VoIP-oproepen worden via internet verzonden. Elk deel van het gesprek wordt als een gegevenspakket naar de persoon met wie u spreekt verzonden en vervolgens weer vertaald in geluid.
VoIP-gesprekken worden dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Als u ooit in een modern kantoorgebouw hebt gewerkt, is de kans groot dat u al VoIP-gesprekken hebt gevoerd en ontvangen met dit systeem.
Laten we nu eens nader bekijken hoe VoIP-systemen werken om u verbonden te houden.
Hoe werkt VoIP?
Om te bellen en gebeld te worden via PBX- en VoIP-technologie, hoeft u niet tot in detail te weten hoe het systeem werkt. Een goed begrip van de mechanica van VoIP-service is echter nuttig.
Laten we, om VoIP-technologie in actie te illustreren, aannemen dat u nu een VoIP-oplossing heeft en dat uw beste vriend u belt. In de volgende stappen wordt uitgelegd hoe de oproep werkt.
- Uw vriend kiest uw telefoonnummer. Deze oproep maakt uiteindelijk verbinding met uw VoIP-serviceprovider en hun IP-netwerk.
- De VoIP-serviceprovider stuurt het gesprek via een internetverbinding naar uw VoIP-telefoon.
- U hoort het geluid van een inkomende oproep en neemt de telefoon op. Zodra uw vriend hallo zegt, begint u te praten.
- Naarmate het gesprek vordert, wordt elk geluid van uw gesprek heen en weer verzonden via een IP-netwerk. VoIP-technologie verzendt deze digitale informatie voortdurend en zet deze tijdens het gesprek weer om in audio.
Hoe optimaliseert u uw internetverbinding voor VoIP?
Een snelle internetverbinding is essentieel om VoIP-gesprekken te voeren. Er is maar één uitdaging: je hebt waarschijnlijk meerdere apparaten thuis en op kantoor die tegelijkertijd gebruikmaken van uw breedbandinternetverbinding. Wanneer er te veel eisen worden gesteld aan uw breedbandinternetverbinding, kan uw VoIP-verbinding eronder lijden.
Gebruik onderstaande tips om uw internetverbinding te optimaliseren om teleurstelling te voorkomen.
- Afstand tot de draadloze router. Uw computer of mobiele apparaat is waarschijnlijk via Wi-Fi verbonden met internet. U kunt een snellere verbinding krijgen door fysiek dichter bij uw router te komen tijdens gesprekken.
- Schakel andere apparaten en programma’s uit die gebruikmaken van uw internetverbinding. Overweeg voor elk VoIP-gesprek apps uit te schakelen die audio en video streamen (bijvoorbeeld videostreamingservices zoals Netflix en op internet aangesloten videogames). Wanneer deze andere apparaten en services zijn losgekoppeld, is uw VoIP-gesprek waarschijnlijk van betere kwaliteit.
- Als de bovenstaande tips je niet helpen om je breedbandinternetverbinding te optimaliseren, is het een goede volgende stap om uw internetprovider (ISP) te bellen. Ze hebben mogelijk aanvullende technische suggesties om uw internetverbinding te versnellen.
Wat zijn de voor- en nadelen van VoIP?
Zoals bij elke technologie zijn er voor- en nadelen aan het gebruik van VoIP. Dus voordat u overstapt naar een zakelijke VoIP-provider en uw traditionele telefoonsystemen opzegt, moet u een paar minuten de tijd nemen om de voor- en nadelen te begrijpen.
Voordelen van VoIP
Kostenbesparing in vergelijking met traditionele telefoonlijnen. Verder bieden VoIP-serviceproviders vaak meer flexibiliteit (u kunt bijvoorbeeld VoIP-gesprekken voeren vanaf uw pc, smartphone of tablet). Een ander voordeel van VoIP ten opzichte van een analoge telefoon is snelheid. U kunt VoIP-telefoonsystemen in minuten of uren opzetten, terwijl het aanmelden voor een analoge telefoon of een mobiele telefoon veel langer kan duren.
Nadelen van VoIP
U moet een werkende breedbandverbinding hebben om VoIP te kunnen gebruiken. Een ander potentieel nadeel is de tijd die nodig is om VoIP volledig te gebruiken als u gewend bent te bellen met traditionele telefoonlijnen. Bovendien kunnen stroomuitval het lastig maken om toegang te krijgen tot VoIP met een pc, maar u kunt nog steeds een mobiele VoIP-app gebruiken.
Traditionele telefoonsystemen hebben ook voor- en nadelen om te overwegen. Het grote voordeel van traditionele telefoonsystemen is dat ze tijdens een stroomstoring nog steeds werken. Bovendien heeft een analoge telefoon geen internetverbinding nodig om te bellen. Aan de andere kant is het nadeel van telefoneren met een analoge telefoon de hogere kosten en het gebrek aan flexibiliteit.
Wat is het verschil tussen VoIP en Unified Communications?
Voordat u wijzigingen aanbrengt in uw netwerkinfrastructuur en voor elke medewerker een IP-telefoon aanschaft, kunt u overwegen of u in plaats daarvan voor Unified Communication moet kiezen. Er zijn enkele belangrijke verschillen om in gedachten te houden.
- Zakelijke communicatiefocus. Een geïntegreerd communicatiesysteem combineert meerdere mogelijkheden, zoals videoconferenties, audioconferenties, een mobiele app en zakelijke telefoondiensten. Een VoIP-telefoon daarentegen kan worden gebruikt door een particulier of een bedrijf.
- Kostenverschillen. Inzicht in de kosten van uw zakelijke communicatietools is essentieel. In de meeste gevallen zal een zakelijke VoIP-provider waarschijnlijk goedkoper zijn dan Unified Communications, zeker als u alleen hoeft te bellen.
- Professionele services. Vanwege de complexiteit en de vele opties van Unified Communications, moet u mogelijk betalen voor professionele services (bijvoorbeeld consultants) om het systeem op te zetten. VoIP-implementaties kunnen daarentegen veel eenvoudiger zijn.
Hoe kiest u de beste VoIP-provider?
Als ondernemer zijn sommige aankoopbeslissingen belangrijker dan andere. Houd er bij het kiezen van een VoIP-serviceprovider rekening mee dat u het systeem elke dag zult gebruiken. Het loont daarom de moeite om verschillende VoIP-providers met elkaar te vergelijken voordat u uw keuze maakt. Gebruik de volgende selectiecriteria als uitgangspunt om het proces te vereenvoudigen.
- Reputatie VoIP-serviceprovider – Vraag uw vrienden en collega’s om suggesties over de VoIP-serviceprovider die zij gebruiken. Neem verder even de tijd om online beoordelingen op te zoeken die de voor- en nadelen van verschillende providers benadrukken (bijvoorbeeld spraakkwaliteit), zodat u uw shortlist kunt ontwikkelen.
- internationaal bellen – VoIP-leveranciers benaderen internationaal bellen op verschillende manieren. Sommige bieden onbeperkt internationaal bellen naar een paar landen, terwijl andere internationaal bellen naar tientallen locaties bieden.
- beveiligingsmogelijkheden – Wanneer uw klanten met u praten, kunnen ze vertrouwelijke informatie delen, zoals betalingsgegevens (bijvoorbeeld creditcardnummers). Dat is een van de redenen waarom beveiliging zo’n cruciaal kenmerk is bij het kiezen van een VoIP-serviceprovider.
- servicekwaliteit – Is de verbinding ooit verbroken tijdens een belangrijk telefoongesprek? Het is een ongelooflijk frustrerende ervaring. Let bij de servicekwaliteit vooral op de audiokwaliteit van de VoIP-serviceprovider. Controleer daarnaast welk type klantenondersteuning (bijv. email, telefoon of chat) door hen wordt aangeboden.
- kosten – Ga er niet vanuit dat elk maandabonnement vergelijkbaar is. Sommige kunnen extra functies bevatten, zoals videogesprekken, sms en de mogelijkheid om verbinding te maken met uw klantenrelatiebeheer (CRM)-systeem.
Maak een lijst van uw belangrijkste kenmerken (bijv. moet internationale interlokale afstanden en voicemail bevatten) voordat u naar de kosten kijkt.
Choose the right VoIP provider
LiveAgent offers plenty of integrations with various VoIP providers so you can pick the right one for you. Curious about all the opportunities?
Bekijk een video over VoIP
LiveAgent helpdesk is een uitgebreide klantenservice oplossing die een breed scala aan functies biedt om bedrijven te helpen bij het betrekken van hun klanten, waaronder klantenservicetechnologieën, chat en VoIP-verbindingen. Het is ontworpen om een geautomatiseerde workflow te creëren om klantvragen aan te pakken en ze zo snel en efficiënt mogelijk te escaleren. Een VoIP-verbinding is een internetgebaseerde verbinding waarmee bedrijven kunnen communiceren met hun klanten zonder de noodzaak van traditionele telefoonlijnen. Deze verbinding biedt klanten snelle en effectieve ondersteuning door live spraak- en videochats mogelijk te maken. LiveAgent maakt gebruik van deze technologie om bedrijven te helpen sneller te communiceren en contact te leggen met hun klanten. Het ondersteuningsteam van LiveAgent is beschikbaar om klanten in elk segment, altijd en overal te helpen, zodat hun klanten de beste klantervaring ontvangen.
Frequently Asked Questions
What is VoIP?
VoIP is an acronym for voice over Internet protocol. It is a way to make phone calls using the Internet rather than a telephone company.
How does it work?
Voice over IP works by connecting your desk phone to the Internet and transmitting your conversation through an IP Network. Ultimately, VoIP lets you make calls to anybody whether they have a desk phone or a cell phone.
How do you optimize your Internet connection for VoIP?
To improve the quality of service on VoIP calls, you need to make sure data-intensive services (e.g., video streaming) are not using your broadband connection at the same time as your calls. If you are experiencing difficulties anyway, try to get closer to your network router. If neither of those tips works, ask your Internet service provider for further advice.
What are the advantages and disadvantages of VoIP?
The advantages of VoIP include affordable low-cost phone services and flexibility (e.g., you can use your smartphone to make VoIP calls). The disadvantages of VoIP include occasional problems with voice quality and the requirement that you have a quality broadband connection.
What is the difference between VoIP and unified communications?
VoIP is a technology to make phone calls through the Internet instead of using cellular service or a traditional phone. In contrast, unified communication is a suite of business communication tools that may include a fax machine, email, phone calls, video conferencing, and more.
How do you choose the best VoIP provider?
Start by defining what is important to you. For example, if you need low-cost international calling, focus on VoIP providers offering this feature. In most cases, the perfect solution will offer cost savings, high service quality, customer support, and an excellent provider reputation.
Telemarketingsoftware verbetert de verkoopefficiëntie met automatiseringssystemen en geavanceerde call-tracking. Gratis callcentersoftware biedt functies zoals gespreksopname en werken op afstand. LiveAgent is een communicatieplatform met verschillende kanalen zoals chat, oproepen, videobellen. Het biedt ook verschillende soorten telefoonsystemen voor callcenters, zoals IP-telefoons, mobiele telefoonsystemen en telefoons met virtuele assistenten. Het beheren van een efficiënt callcenter vereist desktop computers, laptops, koptelefoons en geavanceerde functies voor oproepverwerking.
Het bedrijf LiveAgent biedt klantenservicesoftware, VoIP-telefoonsystemen, self-servicesoftware, inkomend callcentersoftware, klachtenbeheerssysteem, cliëntenportaalsoftware en emailbeheersoftware. Ze hebben ook een blog, woordenlijst, academie en sjablonen voor klanten. Het bedrijf heeft ook onderscheidingen ontvangen en heeft een partnerprogramma en sociale media-accounts. Ze bieden een gratis proefperiode aan en zijn bezig met het opstarten van de accounts van hun nieuwe klanten.