Gratis proefperiode

VoIP

Benieuwd naar VoIP en hoe u hiermee voordelig kunt bellen? Lees verder om erachter te komen hoe VoIP werkt.

Wat is VoIP?

VoIP is een afkorting voor voice over internet protocol. Een traditioneel telefoonsysteem verbindt u met andere mensen via een netwerk van koperdraden en andere systemen. Ter vergelijking: VoIP-oproepen worden via internet verzonden. Elk deel van het gesprek wordt als een gegevenspakket naar de persoon met wie u spreekt verzonden en vervolgens weer vertaald in geluid.

VoIP-gesprekken worden dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Als u ooit in een modern kantoorgebouw hebt gewerkt, is de kans groot dat u al VoIP-gesprekken hebt gevoerd en ontvangen met dit systeem.

Laten we nu eens nader bekijken hoe VoIP-systemen werken om u verbonden te houden.

Hoe werkt VoIP?

Om te bellen en gebeld te worden via VoIP-technologie, hoeft u niet tot in detail te weten hoe het systeem werkt. Een goed begrip van de mechanica van VoIP-service is echter nuttig.

Laten we, om VoIP-technologie in actie te illustreren, aannemen dat u nu een VoIP-oplossing heeft en dat uw beste vriend u belt. In de volgende stappen wordt uitgelegd hoe de oproep werkt.

  • Uw vriend belt uw telefoonnummer. Deze oproep maakt uiteindelijk verbinding met uw VoIP-serviceprovider en hun IP-netwerk.
  • De VoIP-serviceprovider stuurt de oproep via een internetverbinding naar uw VoIP-telefoon.
  • U hoort het geluid van een inkomende oproep en neemt de telefoon op. Zodra uw vriend gedag zegt, begin u te praten.
  • Naarmate het gesprek vordert, wordt elk geluid van uw gesprek heen en weer verzonden via een IP-netwerk. VoIP-technologie verzendt deze digitale informatie voortdurend en zet deze tijdens het gesprek weer om in audio.
VoIP

Hoe optimaliseert u uw internetverbinding voor VoIP?

Een snelle internetverbinding is essentieel om VoIP-gesprekken te voeren. Er is maar één uitdaging: je hebt waarschijnlijk meerdere apparaten thuis en op kantoor die tegelijkertijd gebruikmaken van uw breedbandinternetverbinding. Wanneer er te veel eisen worden gesteld aan uw breedbandinternetverbinding, kan uw VoIP-verbinding eronder lijden.

Gebruik onderstaande tips om uw internetverbinding te optimaliseren om teleurstelling te voorkomen.

  • Afstand tot de draadloze router. Uw computer of mobiele apparaat is waarschijnlijk via wifi verbonden met internet. U kunt een snellere verbinding krijgen door fysiek dichter bij uw router te komen tijdens gesprekken.
  • Schakel andere apparaten en programma’s uit die uw internetverbinding gebruiken. Overweeg vóór elk VoIP-gesprek apps uit te schakelen die audio en video streamen (bijvoorbeeld videostreamingservices zoals Netflix en videogames met internetverbinding). Wanneer deze andere apparaten en services worden losgekoppeld, is uw VoIP-gesprek waarschijnlijk van betere kwaliteit.
  • Als bovenstaande tips u niet helpen om uw breedbandinternetverbinding te optimaliseren, is bellen met uw internetprovider (ISP) een goede volgende stap. Ze kunnen aanvullende technische suggesties hebben om uw internetverbinding te versnellen.
VoIP

Wat zijn de voor- en nadelen van VoIP?

Zoals bij elke technologie zijn er voor- en nadelen aan het gebruik van VoIP. Dus voordat u overstapt naar een zakelijke VoIP-provider en uw traditionele telefoonsystemen opzegt, moet u een paar minuten de tijd nemen om de voor- en nadelen te begrijpen.

Voordelen van VoIP

Kostenbesparing in vergelijking met traditionele telefoonlijnen. Verder bieden VoIP-serviceproviders vaak meer flexibiliteit (u kunt bijvoorbeeld VoIP-gesprekken voeren vanaf uw pc, smartphone of tablet). Een ander voordeel van VoIP ten opzichte van een analoge telefoon is snelheid. U kunt VoIP-telefoonsystemen in minuten of uren opzetten, terwijl het aanmelden voor een analoge telefoon of een mobiele telefoon veel langer kan duren.

Nadelen van VoIP

U moet een werkende breedbandverbinding hebben om VoIP te kunnen gebruiken. Een ander potentieel nadeel is de tijd die nodig is om VoIP volledig te gebruiken als u gewend bent te bellen met traditionele telefoonlijnen. Bovendien kunnen stroomuitval het lastig maken om toegang te krijgen tot VoIP met een pc, maar u kunt nog steeds een mobiele VoIP-app gebruiken.

Traditionele telefoonsystemen hebben ook voor- en nadelen om te overwegen. Het grote voordeel van traditionele telefoonsystemen is dat ze tijdens een stroomstoring nog steeds werken. Bovendien heeft een analoge telefoon geen internetverbinding nodig om te bellen. Aan de andere kant is het nadeel van telefoneren met een analoge telefoon de hogere kosten en het gebrek aan flexibiliteit.

Wat is het verschil tussen VoIP en Unified Communications?

Voordat u wijzigingen aanbrengt in uw netwerkinfrastructuur en voor elke medewerker een IP-telefoon aanschaft, kunt u overwegen of u in plaats daarvan voor Unified Communication moet kiezen. Er zijn enkele belangrijke verschillen om in gedachten te houden.

  • Zakelijke communicatiefocus. Een uniform communicatiesysteem combineert meerdere mogelijkheden, zoals videoconferenties, audioconferenties, een mobiele app en zakelijke telefoondiensten. Een VoIP-telefoon kan daarentegen worden gebruikt door een particulier of een bedrijf.
  • Kostenverschillen. Inzicht in de kosten van uw zakelijke communicatietools is essentieel. In de meeste gevallen zal een zakelijke VoIP-provider waarschijnlijk goedkoper zijn dan algemenecommunicatie, zeker als u alleen hoeft te bellen.
  • Professionele services. Vanwege de complexiteit en de vele opties die bij Unified Communications komen kijken, moet u mogelijk betalen voor professionele services (bijv. consultants) om het systeem in te stellen. Daarentegen kunnen VoIP-implementaties veel eenvoudiger zijn.

Hoe kiest u de beste VoIP-provider?

Als ondernemer zijn sommige koopbeslissingen belangrijker dan andere. Houd er bij het kiezen van een VoIP-serviceprovider rekening mee dat u het systeem elke dag. Het loont daarom de moeite om verschillende VoIP-providers met elkaar te vergelijken voordat u een keuze maakt. Gebruik de volgende selectiecriteria als uitgangspunt om het proces te vereenvoudigen.

  • Reputatie van VoIP-serviceprovider – Vraag uw vrienden en collega’s om suggesties over de VoIP-serviceprovider die ze gebruiken. Neem verder de tijd om online beoordelingen op te zoeken die de voor- en nadelen van verschillende providers benadrukken (bijvoorbeeld spraakkwaliteit), zodat u uw shortlist kunt ontwikkelen.
  • internationaal bellen – VoIP-leveranciers benaderen internationaal bellen op verschillende manieren. Sommige bieden onbeperkt internationaal bellen naar een paar landen, terwijl andere internationaal bellen naar tientallen locaties.
  • beveiligingsmogelijkheden – Wanneer uw klanten met u praten, kunnen ze vertrouwelijke informatie delen, zoals betalingsgegevens (bijvoorbeeld kredietkaartnummers). Dat is een van de redenen waarom beveiliging zo’n cruciale functie is bij het kiezen van een VoIP-serviceprovider.
  • servicekwaliteit – Heeft u ooit de verbinding verbroken tijdens een belangrijk telefoongesprek? Het is een ongelooflijk frustrerende ervaring. Let bij de kwaliteit van de dienstverlening vooral op de geluidskwaliteit van de VoIP-serviceprovider. Controleer daarnaast welk type klantenondersteuning (bijvoorbeeld email, telefoon of chat) door hen wordt aangeboden.
  • kosten – Ga er niet vanuit dat elk maandabonnement vergelijkbaar is. Sommige kunnen extra functies bevatten, zoals videogesprekken, sms en de mogelijkheid om verbinding te maken met uw klantenrelatiebeheer (CRM)-systeem.
VoIP

Maak een lijst van uw belangrijkste kenmerken (bijv. moet internationale interlokale afstanden en voicemail bevatten) voordat u naar de kosten kijkt.

Choose the right VoIP provider

LiveAgent offers plenty of integrations with various VoIP providers so you can pick the right one for you. Curious about all the opportunities?

Frequently asked questions

Wat is VoIP?

VoIP is een acroniem voor Voice over Internet-protocol. Het is een manier om te bellen via internet in plaats van via een telefoonmaatschappij.

Hoe werkt het?

Voice over IP werkt door uw bureautelefoon met internet te verbinden en uw gesprek via een IP-netwerk te verzenden. Uiteindelijk kunt u met VoIP naar iedereen bellen, of ze nu een bureautelefoon of een mobiele telefoon hebben.

Hoe optimaliseert u uw internetverbinding voor VoIP?

Om de servicekwaliteit van VoIP-gesprekken te verbeteren, moet u ervoor zorgen dat data-intensieve services (zoals videostreaming) uw breedbandverbinding niet tegelijk met uw gesprekken gebruiken. Als u toch problemen ondervindt, probeer dan dichter bij uw netwerkrouter te komen. Als geen van beide tips werkt, vraag dan uw internetprovider om verder advies.

Wat zijn de voor- en nadelen van VoIP?

De voordelen van VoIP zijn onder meer betaalbare, goedkope telefoondiensten en flexibiliteit (u kunt bijvoorbeeld uw smartphone gebruiken om VoIP-gesprekken te voeren). De nadelen van VoIP zijn onder meer incidentele problemen met de spraakkwaliteit en de eis dat je een goede breedbandverbinding hebt.

Wat is het verschil tussen VoIP en Unified Communications?

VoIP is een technologie om te bellen via internet in plaats van via een mobiele service of een traditionele telefoon. Unified Communication daarentegen is een reeks zakelijke communicatietools, waaronder een faxapparaat, email, telefoongesprekken, videoconferenties en meer.

Hoe kiest u de beste VoIP-provider?

Begin met te definiëren wat belangrijk voor u is. Als u bijvoorbeeld goedkoop internationaal wilt bellen, richt u dan op VoIP-providers die deze functie aanbieden. In de meeste gevallen biedt de perfecte oplossing kostenbesparingen, een hoge servicekwaliteit, klantenondersteuning en een uitstekende reputatie als provider.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.