VoIP-oproep

Wat is bellen via VoIP?

VoIP (Voice over Internet Protocol) bellen verwijst naar bellen via een internetverbinding. Het is voordeliger dan traditionele telefoonsystemen omdat er geen hardware-installaties voor nodig zijn. Bovendien zorgt VoIP voor mobiliteit en flexibiliteit, versleutelt uw communicatie en biedt onbeperkt bellen tegen een fractie van de kosten van traditionele telefoonlijnen.

Cloud VoIP providers bieden meer dan een mogelijkheid om VoIP te bellen en gebeld te worden. U kunt ze opnemen, wisselgesprek en doorschakelen inschakelen, uw beller-ID’s aanpassen en uw VoIP-kiezer gebruiken om voicemails naar emails te sturen. Veel gehoste VoIP-services bevatten zelfs een berichtennetwerk voor groepschats en instant messages.

Hoe werkt een VoIP-gesprek?

VoIP-technologie zet analoge signalen om in digitale audiosignalen. Het verzendt datapakketten via internet, waardoor u verbinding kunt maken met elk bestemmingsapparaat zoals u dat regelmatig doet, alleen zonder telefoonmaatschappij.

Dit is hoe het werkt:

  • Elke keer dat u uw VoIP-kiezer gebruikt, stelt het systeem uw gehoste VoIP-provider op de hoogte, die informatie ontvangt over de persoon of het bedrijf dat u wilt bellen.
  • De provider belt en verzendt datapakketten vanaf uw telefoon naar het bestemmingsapparaat.
  • Het systeem stuurt vervolgens datapakketten naar uw telefoon en verandert ze in een digitaal audiosignaal.
  • Uw VoIP-provider routeert inkomende oproepen op dezelfde manier en uw interface voor inkomende oproepen toont een beller-ID.

U kunt Voice over Internet Protocol ook gebruiken op elk mobiel apparaat en traditionele telefoon. Dit laatste vereist verbindingsnetwerken die standaard telefoonapparatuur helpen werken met VoIP-protocollen.

Ongeacht het apparaat geeft uw provider u een apparaattoken voor authenticatie, waarvoor regelmatige updates vereist zijn.

LiveAgent VoIP-callcenter

Waarom zou ik VoIP gebruiken voor mijn telefonische vergadering?

Met een cloud VoIP-service kunt u altijd en overal bellen en gebeld worden. Dat betekent dat u nooit een telefonische vergadering hoeft te missen als u niet op kantoor bent. Dat is niet het geval als u alleen vertrouwt op lokale bedrijfsnetwerken. Werkt u vanuit huis, dan ligt VoIP voor de hand.

Ongeacht het type netwerk en internetverbinding (DSL, kabel of glasvezel) dat u gebruikt, u kunt naadloos bellen en gebeld worden. U kunt ook besparen op uw telefoonrekeningen, wat vooral belangrijk is als uw bedrijf veel internationaal belt, omdat internationale belplannen ongelooflijk kosteneffectief zijn met VoIP.

VoIP biedt codering en gespreksopname, zodat al uw communicatie veilig is en wordt opgeslagen voor later gebruik.

U kunt zelfs uw Ethernet-interface gebruiken om uw mobiele telefoon aan te sluiten op uw huidige software voor VoIP-communicatie. Hiermee kunt u onderweg deelnemen aan telefonische vergaderingen via een mobiele app of thuis met desktopsoftware. U kunt ook gebruikmaken van het berichtennetwerk van het VoIP-systeem om voicemails en instant messages te verzenden.

Toekomstige softwarevrijgaven kunnen nieuwe functies aan het licht brengen, maar deze zijn meer dan genoeg voor gestroomlijnde zakelijke communicatie.

Wat is er nodig om VoIP-gesprekken te voeren?

Om VoIP te gaan gebruiken, heeft u het volgende nodig:

  • Een stabiele breedbandinternetverbinding — het maakt niet uit welk type netwerk u gebruikt, als het maar snelle verbindingen biedt.
  • Een VoIP- of IP-telefoon — een VoIP-kiezer heeft alle functies van een gewone vaste telefoon, behalve dat hij via Ethernet-kabels of Wi-Fi met internet wordt verbonden.
  • VoIP-software voor desktop of mobiele apparaten – u hebt deze oplossing nodig om gehoste VoIP-services op uw desktop, laptop, tablet of mobiele telefoon te gebruiken. Uw VoIP-serviceprovider geeft u toegang tot een speciale app voor mobiele telefoons, zodat u uw zakelijke telefoonnummer kunt gebruiken in plaats van een persoonlijk nummer. U hebt ook een headset of een kwaliteitsmicrofoon met luidsprekers nodig om uw apparaat met de VoIP-telefoondienst te verbinden.
  • Een VoIP-adapter — u hebt een ATA (Analog Telephone Adapter) nodig als u uw analoge telefoon wilt blijven gebruiken. ATA’s kunnen analoge telefoons omzetten in VoIP-apparaten, maar ze schakelen niet alle andere functies in, zoals opnamen of telefonische vergaderingen. Traditionele telefoons kunnen alleen werken als IP-telefoons om te bellen via internet.
bellen via internet-illustratie

Hoe weet ik of ik een VoIP-telefoongesprek heb?

U niet. U ontvangt oproepen zoals u gewoonlijk doet, of u nu een VoIP-telefoon of een ATA gebruikt. Als u een desktop- of mobiele app van uw cloud-VoIP-provider gebruikt, ontvangt u alle inkomende oproepen via de app.
Ongeacht verschillende VoIP-implementaties, u stroomlijnt alle uitgaande en inkomende oproepen en verlaagt uw telefoonrekening.

Zijn VoIP-gesprekken gratis?

Veel providers bieden gratis VoIP-diensten aan, sommige bieden zelfs gratis abonnementen voor internationaal bellen voor specifieke landen. Vaak bevatten ze echter geen geavanceerde functies zoals wisselgesprek en opname, IVR (Interactive Voice Response) of auto attendants, berichten sturen, voicemail-naar-emailmogelijkheden en integraties met oplossingen van derden zoals live chatsoftware.

ivr

Betaalde VoIP-oplossingen bevatten deze en vele andere functies, die doorgaans beschikbaar zijn tegen concurrerende prijzen. Bovendien kunt u ze integreren met veel oplossingen, waaronder helpdesksoftware zoals LiveAgent om de klantenservice te stroomlijnen.

Bovendien bieden betaalde VoIP-oplossingen een hogere betrouwbaarheid, veiligheid, betere prestaties en zorgen ze voor een lagere latentie omdat ze meestal eersteklas netwerken en meer bandbreedte hebben. Dat zijn cruciale factoren voor het kiezen van een VoIP-provider.

Volgens Spearline, Cisco en vele andere sectorexperts, een acceptabele latentie in één richting voor VoIP-telefoongesprekken bedraagt 20 ms. Een netwerkvertraging van 150 ms is ook acceptabel omdat u het verschil nauwelijks merkt. Alles daarbuiten kan de gesprekskwaliteit aanzienlijk verminderen.

Wie kan ik bellen als ik VoIP-service heb?

Afhankelijk van de provider kunt u iedereen bellen, waar ze ook zijn, of alleen een andere VoIP-gebruiker als deze dezelfde dienst gebruikt. Als de door u gekozen service u niet beperkt tot zijn gebruikers, kunt u lokale, interlokale en internationale gesprekken voeren.

Ready to choose your VoiP provider?

LiveAgent offers integrations with various providers, so you can choose the right one for you.

Frequently asked questions

Wat is bellen via VoIP?

VoIP-oproepen verwijzen naar het tot stand brengen van audio-oproepen via internet, waardoor telefoonmaatschappijen worden omzeild.

Hoe werkt een VoIP-gesprek?

VoIP zet analoge audiosignalen om in digitale om datapakketten via internet over te dragen en gebruikers in staat te stellen te bellen en gebeld te worden zonder telefoonmaatschappij.

Waarom zou ik VoIP gebruiken voor mijn telefonische vergadering?

Met VoIP kunt u versleutelde telefonische vergaderingen voeren, ontvangen en opnemen - ideaal als u thuis werkt of geen gesprek wilt missen wanneer u niet op kantoor bent. Ook als u een persoonlijke telefoon gebruikt, kunt u met VoIP uw zakelijke nummer gebruiken. Het is een perfecte keuze als je ook gratis of betaalbaar internationaal wilt bellen.

Wat is er nodig om VoIP-gesprekken te voeren?

U hebt een internetdienst met een snelle verbinding en een VoIP-telefoon nodig, terwijl VoIP-software nodig is voor het gebruik van VoIP-diensten op desktop of mobiele apparaten. Wilt u een analoge telefoon blijven gebruiken, dan hebt u een VoIP-adapter nodig.

Hoe weet ik of ik een VoIP-telefoongesprek heb?

U niet. Uw VoIP-telefoon of een gewone telefoon met een ATA gaat over voor alle inkomende oproepen. Als je een desktop- of mobiele VoIP-app gebruikt, ontvangt u oproepen via de respectievelijke app(s).

Zijn VoIP-gesprekken gratis?

Het hangt af van de aanbieder. Sommige bieden gratis bellen, inclusief internationale gesprekken naar specifieke landen, maar hebben meestal geen geavanceerde functies. Betaalde services bieden tal van functies die gunstig zijn voor bedrijven, waaronder betere prestaties en beveiliging.

Wie kan ik bellen als ik VoIP-service heb?

Het hangt af van de door u gekozen service. Sommige providers beperken u tot alleen hun gebruikers, terwijl andere u lokale, interlokale en internationale gesprekken laten voeren met iedereen.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.