Er zijn veel manieren waarop een bedrijf beoordelingen van klanten kan verzamelen, maar ze zijn niet altijd even gemakkelijk toe te passen voor elke gelegenheid. Hier zijn enkele manieren om u te helpen feedback van uw klanten te vragen en gaandeweg meer te leren over het perfectioneren van uw producten en services.
1. Zorg voor een recensiesgedeelte op uw website
Het allereerste dat u moet doen om de beoordelingen te verzamelen die u wenst, is een sectie of formulier op uw website te hebben waar mensen gemakkelijk hun beoordelingen kunnen indienen. Naast het tonen van gebruikersrecensies onder uw producten en diensten, moet u er ook voor zorgen dat uw klanten ook wat meer algemene beoordelingen over uw merk en algemene diensten kunnen achterlaten.
Dit is precies waarom het hebben van een speciale plek op uw website nuttig zal zijn, aangezien u al uw gebruikersrecensies gemakkelijk op één plek kunt hebben. Bovendien helpen gebruikersrecensies die voornamelijk over uw merk en klantenservice praten in plaats van over de specifieke producten/diensten die u levert, u een beter inzicht te krijgen in hoe uw klanten denken.
U kunt ook ergens in dit gedeelte van uw website een voorbeeld van een getuigenis opnemen. Het zal niet alle bezoekers verleiden om hun verhaal in te sturen, maar een paar van hen misschien wel.
2. Maak uw huidige beoordelingen openbaar
Een ander ding dat u zou moeten overwegen, is ervoor te zorgen dat de recensies die u krijgt altijd beschikbaar zijn voor uw klanten om te vinden en te lezen. Dit betekent dat alle beoordelingen van de klantenservice die u krijgt, automatisch moeten worden overgebracht naar een beoordelingsgedeelte onder uw producten/diensten op uw website, mogelijk in een gedeelte met gebruikersfeedback.
Dit kan andere klanten motiveren om ook een beoordeling achter te laten, vooral als ze zien dat u de tijd neemt om te antwoorden en mensen op welke manier dan ook helpt. Of een recensie nu positief of negatief is, het kan u nog steeds helpen uw services te verbeteren en nog beter te maken, dus wees niet bang om het online te plaatsen.
3. Gebruik klantenfeedbackenquêtes
Het opstellen van een goed klantenonderzoek is misschien niet het gemakkelijkste, aangezien er veel factoren zijn waarmee u rekening moet houden. Allereerst zijn er zoveel verschillende vragen die u aan uw klanten kunt stellen en antwoorden die u kunt verwachten. Maar je zult in ieder geval goed moeten nadenken over wat je zou moeten vragen.
Uw enquêtes moeten ook langer zijn in plaats van slechts een paar pop-upvensters op uw website. Op deze manier kunt u meer gespecialiseerde vragen stellen en betere en meer uniforme resultaten krijgen.
Afhankelijk van het feit of u over de hele wereld zaken doet of niet, moet u er ook voor zorgen dat u dergelijke gegevens van al uw klanten altijd bijhoudt. U moet niet alleen een gelokaliseerde enquête maken voor elk land waarmee u werkt, maar u moet ook de beoordelingen die u van over de hele wereld ontvangt, vertalen in de taal van uw keuze. De beste manier om beide zaken aan te pakken, is werken met een professionele vertaler of een professionele vertaaldienst zoals PickWriters, waarmee u de inhoud van uw enquête zonder fouten en andere problemen kunt lokaliseren.
4. Doe email follow-ups
Nadat een klant een bestelling heeft voltooid, moet u ervoor zorgen dat u altijd contact met hem opneemt via email; ze bedanken voor hun aankoop en ze laten weten dat u er bent om ze te helpen met alles wat ze onderweg nodig hebben. Automatisering voor uw e-mails is in dit geval een geweldige manier om altijd beoordelingen te verzamelen nadat een verkoop is voltooid. Het helpt u om alle activiteiten van uw klanten op tijd bij te houden.
Niet alleen zal die email hun aankoop in hun ogen verifiëren, maar het zal ze ook meer vertrouwen in uw merk geven en meer openstaan voor het geven van feedback nadat ze hun goederen hebben ontvangen.
5. Maak peilingen op uw sociale media-accounts
Social-mediaplatforms hebben veel kracht en kunnen u echt helpen bij het vereenvoudigen van het feedback-ontvangstproces. Platformen zoals; Facebook en Twitter bieden hun gebruikers de mogelijkheid om getimede peilingen te hosten, waar ze heel gemakkelijk vragen kunnen stellen en antwoorden kunnen krijgen.
Polls kunnen u helpen feedback te verzamelen over vragen of problemen die u mogelijk ondervindt met betrekking tot elk onderwerp van uw zakelijke activiteiten. U kunt bijvoorbeeld alles vragen van “Hoe vindt u ons verzendproces?” naar “Welke andere producten zou je willen dat we in de toekomst maken?” Beide vragen zijn eenvoudig te beantwoorden via uw social media-pagina’s en kunnen u helpen de services die u uw klanten biedt te verbeteren.
6. Gebruik bruikbaarheidstesten
Bruikbaarheidstests klinken misschien ingewikkeld en moeilijk uit te voeren, maar in werkelijkheid vormen ze een zeer eenvoudige methode om feedback te verzamelen over de diensten/producten die u aanbiedt. Om dit begrijpelijker te maken, zijn bruikbaarheidstests in wezen gratis proefversies van uw producten en diensten die u uitdeelt aan potentiële klanten en uw algehele doelgroep.
Door uw producten/diensten gratis te gebruiken (gedurende een bepaalde tijd), zullen mensen duidelijker weten of ze ervan genoten hebben of niet. Het enige dat u uiteindelijk van hen verwacht, is een eerlijke productbeoordeling door klanten. Zo kun je gemakkelijk en snel reviews voor uw bedrijf verzamelen.
In de meeste gevallen zullen mensen tevreden zijn met deze gratis proefversies en zullen ze hoogstwaarschijnlijk op de lange termijn uw producten en services willen blijven gebruiken. Daarnaast zullen ze eerder geneigd zijn hun ervaringen te delen op hun sociale media-accounts, waardoor ze meer geïnteresseerde mensen naar je toe trekken.
Koop geen mensen om voor een positieve review
Het verzamelen van goede recensies van uw volgers moet eerlijk zijn en niet geforceerd. Het punt van feedback krijgen is dat u openstaat voor kritiek en accepteert dat niet iedereen blij zal zijn met wat u hen aanbiedt. Mensen omkopen voor een positieve recensie zal u nooit helpen om echte problemen met uw producten/diensten op te lossen. U zult dus uiteindelijk minder verkopen en veel nutteloze maar positieve recensies hebben.
Goede recensies van de klantenservice zouden vanzelfsprekend moeten zijn en u moet nooit uw best doen om online beoordelingen te krijgen, vooral als ze worden betaald. Zelfs als u merkt dat u negatieve recensies hebt op Yelp of zelfs op uw website, moet u ze op een positieve manier gebruiken.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles in onze academie in de LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hoe zorgt u ervoor dat een klant een beoordeling achterlaat?
Er zijn veel manieren waarop een bedrijf beoordelingen van klanten kan verzamelen, maar ze zijn niet altijd even gemakkelijk toe te passen voor elke gelegenheid. Om een klant ertoe te brengen een beoordeling achter te laten, kunt u een beoordelingsgedeelte op uw website maken, SoMe-peilingen plaatsen of klantenfeedbackenquêtes sturen om de consument aan te moedigen. Of een recensie nu positief of negatief is, het kan u nog steeds helpen uw services te verbeteren en nog beter te maken.
Hoe krijg ik positieve beoordelingen?
De meest natuurlijke en optimale manier om een positieve beoordeling te krijgen, is door gebruik te maken van een moment waarop de klant tevreden is met uw product/dienst. Op deze momenten is de consument eerder geneigd om u een positieve review te geven als vorm van wederkerigheid.
Moet u betalen voor positieve beoordelingen?
Mensen omkopen voor een positieve beoordeling zal u nooit helpen om echte problemen met uw producten/services op te lossen. U zult dus uiteindelijk minder verkopen en veel nutteloze maar positieve recensies hebben.
Hoe voert u een klantenonderzoek uit?
Het verzamelen van gegevens door middel van klantenonderzoeken en het analyseren van de gegevens levert u belangrijke inzichten op. Leer hoe u er een kunt maken.
Hoe getuigenissen te verzamelen
Getuigenissen van klanten of positieve feedback kunnen goed samengaan met uw beoordelingen. Lees en leer hoe u getuigenissen kunt verzamelen.
Klantenservice evaluatie checklijst
Het is belangrijk voor bedrijven om naast het meten van klantentevredenheid ook feedback over producten en diensten te verzamelen. Gebruik categorieën die relevant zijn voor doelen en normen om prioriteiten te stellen en de voortgang te meten. Een goed onboardingproces voor nieuwe klantenservicemedewerkers is essentieel voor goede klantenservice. Het is belangrijk om feedback van klanten te vragen en klantenservicebeoordelingen zijn belangrijk voor aankoopbeslissingen en bedrijfsgeloofwaardigheid. LiveAgent biedt geavanceerde helpdeskfuncties voor klantenservice teams. Er zijn verschillende klantenservice checklisten beschikbaar en bedrijven kunnen SaaS-onboarding gebruiken.
Helpdesk kwaliteitsborging checklijst
Het is belangrijk om elk ticket op de juiste manier te categoriseren om de workflow te stroomlijnen en de ticketstatus, prioriteit en servicetype bij te houden met behulp van labels en tags. Het is ook belangrijk om elk probleem van de klant tijdens de eerste reactie op te lossen om klantentevredenheid en vertrouwen op te bouwen en het aantal tickets dat wordt geëscaleerd te verminderen. LiveAgent of helpdesksoftware kan hierbij helpen.