• Sjablonen
  • Emailsjablonen voor onboarding van klanten

Emailsjablonen voor onboarding van klanten

Het verzekeren van klantenloyaliteit en het bereiken van nieuwe potentiële klanten zijn twee doelstellingen met hoge prioriteit van alle digitale marketingstrategieën. Het zijn geen gemakkelijke doelen om te bereiken, maar er zijn specifieke acties die u kunt ondernemen om nieuwe klanten te werven en uw bestaande klanten tevreden te houden.

Dus hoe kunt u het doen? Communiceer rechtstreeks met consumenten en informeer hen over uw producten of diensten terwijl u waarde toevoegt. U kunt hun vertrouwen op een voor beide partijen voordelige manier consolideren: onboarding van klanten.

Emailsjablonen voor onboarding van klanten - App - Uploads - 2020 - 03 - An Email Sent From The Same Ticket Follow Up Sent 1.jpg
Met LiveAgent kunt u emails rechtstreeks vanaf uw ticket-dashboard verzenden

Wat is klant onboarding? Waarom is het belangrijk?

Wanneer een klant een product of dienst koopt, wil de handelaar niet dat ze spijt krijgen van de investering. Een tevreden klant koopt immers eerder een ander product van hetzelfde bedrijf. En hier komt onboarding om de hoek kijken. Het is een methode om de klanten te begeleiden naar het juiste gebruik van de producten of diensten die ze hebben gekocht.

Als u de interactie tussen uw bedrijf en klanten wilt verbeteren, is het implementeren van een onboarding-strategie een goede optie. Door dit te doen, zal het gemakkelijker zijn om met hen te communiceren en waarde te creëren. In wezen is onboarding een onderdeel van een grotere strategie met betrekking tot de relatie met een nieuwe klant.

LiveAgent-introductie email
LiveAgent-introductie email

Maar wat heeft het met digitale marketing te maken?

Aangezien marketing voornamelijk gebaseerd is op digitale tools, kanalen en strategieën, is het essentieel om te investeren in praktische, efficiënte en succesvolle communicatiekanalen, zoals emailmarketing. Daarom moet het grootste deel van uw onboarding-strategie worden toegepast via gepersonaliseerde en gerichte emails die naar nieuwe gebruikers worden verzonden .

5 ideeën voor emailsjablonen voor onboarding van klanten

Onboarding welkomstmail


Hi [name],

Thanks for joining [name of company].

We built [product/service] to [story behind it, explanation what pain points your offering solves].

We are really curious why you signed up for [product/service].

Your feedback will really help us improve our products, as we always aim to deliver exactly what our customers want.

Share your thoughts by replying to this email.

Over the next few weeks, you can expect a few more emails from us. All these messages will help you get the most out of [product/service].

We’ll also share our tips and tricks on how we use [product/service].

Thanks!

[name and company]


Een onboarding emailsjabloon die afkomstig is van een echt mens


Hey [name],

I’m [name], the founder of [company name], and I’d like to personally thank you for [signing up to our service/buying our product/subscribing to our…].

We established [company name] to [mission/values of company/pain points that a product/service solves].

I’d love to hear what you think of [product/service]. Is there anything we should work on or improve? Let us know!

I’m always happy to help and read our customers’ suggestions.

[name and company]

Een onboarding emailsjabloon die afkomstig is van een echt mens


Hey [name],

I really appreciate you joining us at [company], and I know you’ll love finding out how easy it is to deliver outstandingly personal support to every customer.

We started [company] to help [small] businesses [of all size] grow, and I hope that we can achieve that for you.

If you wouldn’t mind, I’d appreciate it if you answered one quick question: why did you [sign up for a service/ buy a product/subscribed]?

I’m asking because knowing what made you sign up helps us make sure that we’re delivering what our users expect.

Reply to this email and let me know your opinion.

Over the next couple of weeks, we’ll be sharing some tips from [industry], checking in with you and showing you how some of our other customers use [company/product/service] to grow their businesses.

Thanks, [name of the CEO], [company name]

De “Welkom bij uw proefversie” email


Hi [name],

Welcome to [product/service name]. Your X-day [number of free days] free trial starts today.

What will happen next?

We’ll be sending you some hot news from the [name of the industry] industry and our best tips for [product/service]. Keep an eye on your inbox so you don’t miss any message from us.

Want to reveal the full potential of [product/service name]?

Choose a plan below…

[paid plan link]

De productgerichte welkomstmail


Hi [name],

Welcome to [product/service/company]. We’re super happy to see you on board!

We’re sure that [product/service] will help you overcome [pain points] thanks to providing [key benefits of product/service].

Get to know more about [product/service] by watching [title] video.

You’ll be guided through [name of service/product] by [name], our expert in [area of expertise], to ensure that you get the very best out of our service.

And that’s not all that we got for you! More insightful resources like our guides [link] or video tutorials [link to a video] are at your disposal.

Take care!

Voorbeelden van onderwerpregel van emailsjablonen voor onboarding van klanten

  • Welkom bij [bedrijf], [naam en achternaam]
  • [naam], welkom bij de [bedrijfs]community!
  • [naam], laten we u in beweging brengen!
  • [naam], u verdient het beste
  • Welkom bij [bedrijf], [naam]. Uw citaten zijn hier!
  • Nieuw in de [bedrijfs]wereld?
  • Voelt u zich gelukkig?
  • Interesse in mogelijkheden?
  • Zei je “[zelfstandig naamwoord geassocieerd met een bedrijfsnaam]?” Welkom bij [bedrijf]!
  • Klaar voor [activiteit in verband met uw bedrijfsproduct/dienst]?
  • Klaar om op te stappen? Welkom bij [bedrijf]
  • Hier leest u hoe u aan de slag gaat met [product/dienst] van [bedrijf]
  • Log in op uw [bedrijfs]account
  • 4 manieren om aan de slag te gaan met [product/dienst]
  • Welkom bij [bedrijf]: belangrijke volgende stappen
  • Welkom! Hier zijn de top 5 dingen om te weten
  • Welkom in de wereld van [bedrijf]
  • Welkom bij [bedrijf]! Doe alsof u thuis bent
  • Welkom bij uw nieuwe favoriet [product]

Cklant onboarding email sjablonen – tips en; best practices om te volgen

1. Ken uw klanten

Het kennen van de gebruiker is essentieel in alle delen van een organisatie, maar als we het hebben over het onboarden van klanten, wordt het verplicht.

2. Pas uw onboarding aan

Elke gebruiker kan een ander probleem hebben dat moet worden opgelost of andere verwachtingen van een product- of serviceprovider, dus uw onboarding emails zouden dit moeten erkennen. Kunt u zich voorstellen dat een kapper hetzelfde kapsel doet voor al zijn klanten?

Nee? (Als uw antwoord ja is, stuur me dan het adres van die kapper, want die snit moet fenomenaal zijn!)

3. Verzeker het succes van uw klant, en snel

Als een klant uw product of dienst heeft gekocht, is het aan jou om geweldige resultaten te leveren en dit zo snel mogelijk te doen. Doe daarom uw best om hen zo snel mogelijk te helpen het meeste uit je product of dienst te halen. Laat ze zien dat het de geïnvesteerde tijd en het geld waard is.

4. Geef een hongerige man geen vis, leer hem vissen

Nu u uw klant hebt geïnstrueerd hoe hij uw product of dienst moet gebruiken, weten ze welke voordelen het product hen kan bieden. In korte tijd behaalden uw klanten hun eerste succes dankzij uw product.

Maar hebt u ze geleerd hoe ze dit resultaat kunnen bereiken, of hebt u ze het resultaat gebracht?

Laat uw klanten niet afhankelijk zijn van het onboarding-team. Ze moeten autonomie en voldoende kennis hebben om zelfstandig met het product te kunnen werken. Uw rol is om hen te helpen slagen met het product tijdens hun reis.

5. Geef uw onboarding-team een goede structuur

Uw onboarding-team maakt deel uit van de puzzel die ervoor moet zorgen dat alle elementen succesvol zijn.

Alles moet goed gepland en georganiseerd zijn, met professionals aan uw zijde om de problemen van de klant op te pakken.

Emailsjablonen voor onboarding van klanten – Veelgestelde vragen

Ready to put our onboarding templates to use?

LiveAgent is the most reviewed and #1 rated ticketing software for small to medium-sized businesses. Onboard your customers today with our free 14-day trial. No credit card required.

Frequently asked questions

Hoe lang moet een onboarding email voor een klant zijn?

Uw eerste onboardingemail moet een paar minuten nadat uw klant zich heeft geregistreerd of een product/dienst heeft gekocht, worden verzonden. Waarom een paar minuten later? Want meteen een geautomatiseerde email versturen lijkt te kunstmatig. Het is misschien duidelijk dat je geautomatiseerde emails verstuurt, maar probeer zo persoonlijk mogelijk over te komen.

Hoe lang moet een email voor onboarding van een klant zijn?

Je introductie-email moet tussen de 60 en 130 woorden lang zijn. Houd het welkomstbericht zo kort en eenvoudig mogelijk. Je wilt ze niet meteen overweldigen.

Bovendien, elke keer dat u een nieuwe klant binnenstapt, vraagt u om feedback, zodat u uw proces voortdurend kunt verbeteren.

Welke structuur moet mijn onboarding email hebben?

Content moet kort, scanbaar en in kleine stukjes zijn. Ontvangers besteden seconden aan het bladeren door e-mails en pikken alleen algemene zoekwoorden en onderwerpen op. Als ze iets relevants zien, vertragen ze en lezen ze je bericht beter. Begin met het schrijven van uw e-mail, verwijder vervolgens de helft van de woorden en bekijk ze om er nog meer te verwijderen. Daarna zult u bijna alleen de belangrijkste informatie meer hebben.

Terug naar sjablonen Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.