Ontdek hoe u uw omzet verhoogt met up-selling en cross-selling via gerichte emailsjablonen. Leer de essentiële elementen, gouden regels en bekijk praktische voorbeelden om deze technieken effectief toe te passen.
U bent misschien niet bekend met de begrippen cross-selling en up-selling of u haalt de twee termen door elkaar. We willen u echter wat eenvoudig advies geven: beide technieken zullen u helpen meer omzet te genereren. Bijna alle online winkels gebruiken deze strategieën en dat zou u ook moeten doen!
Als u online winkelt, bent u zeker al verschillende cross- en upsellingstrategieën tegengekomen. U hebt er misschien een aantal opgemerkt, maar veel zijn zo subtiel dat u zich uiteindelijk afvraagt hoe u zoveel geld hebt uitgegeven tegen de tijd dat u het koopproces voltooit terwijl u maar voor één item aan het winkelen was.
Cross-selling betekent een (potentiële) klant een product aanbieden dat hand in hand gaat met het product dat ze willen kopen. Als een klant bijvoorbeeld een computermuis koopt, zou het voorstellen van een nieuwe muismat of toetsenbord cross-selling zijn.
Upselling is een marketing– en verkooptechniek die erin bestaat een potentiële klant of klant een product of dienst aan te bieden die vergelijkbaar is met degene die ze willen kopen of hebben gekocht, maar dan in een duurdere versie. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een upgrade of andere add-on zijn.
In deze definities hebben we klanten en potentiële klanten genoemd: u moet er rekening mee houden dat deze technieken niet alleen bij bestaande klanten worden gebruikt. U kunt dergelijke methoden ook gebruiken om potentiële klanten aan te moedigen meer uit te geven.
Volg de twee gouden regels om ervoor te zorgen dat uw cross-selling of upselling activiteiten resultaten opleveren:
Voor coss-selling: de items moeten complementair zijn. De producten of services die u aanbiedt, moeten ‘hand in hand’ gaan. Zoals hierboven vermeld: als uw klant op zoek is naar computeraccessoires, bied hem dan geen andere niet-gerelateerde elektronische producten aan, zoals broodroosters of blenders.
Voor up-selling: de producten moeten een meerwaarde bieden. De aangeboden producten of diensten moeten een significant hogere waarde hebben door de gebruiker extra voordelen te bieden. Als uw klant bijvoorbeeld overweegt een telefoon te kopen, kunt u hem een verbeterde versie van het model aanbieden (met meer opslagruimte, betere camerakwaliteit, batterijduur, enz.)
Aanzienlijke omzetstijging: als u cross-sellingstrategieën implementeert, kunt u uw omzet met maar liefst 30% verbeteren, wat een behoorlijk significant cijfer is dat voor de meeste bedrijven het verschil kan maken.
Waarde bieden aan consumenten: door uw klanten meer gepersonaliseerde producten aan te bieden, zullen ze zich meer tevreden voelen over uw bedrijf. Klanten hunkeren immers naar personalisatie omdat het laat zien dat het bedrijf genoeg geeft om hen om hun interesses te leren kennen.
Kopersloyaliteit vergroten: wanneer u aan al de behoeften van uw klanten voldoet, worden uw klanten loyaler aan uw bedrijf. Ze komen terug om andere producten van u te kopen omdat ze weten dat ze alles kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Dus wat is de beste manier om aan cross- en up-selling te doen? Eén van de beste manieren is om uw klanten via email op de hoogte te stellen van relevante aanbiedingen. De onderwerpregels en emailsjablonen die we hieronder hebben verzameld, helpen u op weg.
We noticed that you left your shopping cart full of cool stuff.
We think you could add a few more things to make sure you’ve got everything you need for [what items are used for].
Here’s a list of products that you might want to consider adding to your cart before you complete your purchase:
[A List of products with pictures]
We hope this helps!
You bought [product] recently.
As it’s just one part of our [collection] line, I thought you should know that you can get additional products that will make your experience with [product] even better.
Here’s what we’ve got for you:
[A List of products with pictures]
Think it through, and let us know if we can do anything more for you.
And remember that you can test our products for 30 days and return them if you are not satisfied.
[Button] Check out our returns policy.
Free shipping. Free returns.
We noticed that you’ve been using [product(s)/service(s)] for quite some time. We’re super grateful that you trust us with helping you [what product is helping with].
I’m reaching out today with a small tip about the upgraded version of [product/service].
By purchasing [upgraded version], you’ll get [value the new version brings].
Think about it. I’ll be happy to answer any of your questions.
In the last few months, we’ve refreshed the [product line/certain product].
You bought the previous version on [date of the previous purchase], so I thought I should let you know that you can now take your experience with [company] products to the next level.
We’ve added [X] new feature(s) and improved [Y] process(es).
Not to mention that we started a community forum for [product] users.
If you want to check out what’s so great about the new [product], just hit the button below:
[Button] Show me what’s new
Om ervoor te zorgen dat uw up-selling en cross-sellingstrategieën werken, moet u de aanbieding die u in uw bericht presenteert personaliseren. Probeer niet alles aan iedereen cross-selling te doen, want het werkt gewoon niet. Pas het aanbod aan de huidige of historische aankopen van uw klant en hun voorkeuren aan. Uw email moet ook afbeeldingen bevatten van andere items die u aan uw klanten of potentiële klanten wilt aanbevelen – vertrouw niet alleen op tekst.
Omdat het de bedrijfsresultaten van uw bedrijf positief zal beïnvloeden. Up-selling en cross-selling zijn strategieën die u kunnen helpen om op een eenvoudige en praktische manier meer verkopen te genereren. Het belangrijkste voordeel van deze technieken is dat het verkoopproces 100% gepersonaliseerd is en dat klanten het gevoel hebben dat u er echt alles aan doet om hun ervaring te verbeteren en hun leven gemakkelijker te maken.
De resultaten van up-selling en cross-selling activiteiten zijn afhankelijk van veel factoren. Daarom doen sommige bedrijven het beter dan andere. Ongeveer 35% van de inkomsten van Amazon wordt bijvoorbeeld gegenereerd door cross-selling (bron), dus deze techniek werkt duidelijk voor hen. Invespo stelt dat gepersonaliseerde cross-selling 26% van hun omzet uitmaakt (bron).
Free 14-day trial with no credit card input?
That's right! Get started with LiveAgent today. Save these email templates and send them out from LiveAgent with a single click.
Emailsjablonen voor productverkoop
Gebruik onze emailsjablonen voor productverkoop. Ze zijn perfect voor de promotie van elke verkoop. Gewoon opslaan, aanpassen en u bent klaar om te gaan!
Verkoop follow-up emailsjablonen
Verkoop follow-up emailsjablonen zijn cruciaal voor het sluiten van deals, maar vaak onderbenut. LiveAgent biedt geautomatiseerde sjablonen en outbound callcentersoftware om uw marketing- en verkoopstrategieën te optimaliseren. Ontdek hoe u uw responspercentages kunt verhogen en meer deals kunt sluiten met onze effectieve sjablonen. Bezoek voor meer informatie over het vermijden van veelvoorkomende fouten en het personaliseren van uw communicatie. Automatiseer uw follow-ups en verbeter uw verkoopresultaten met LiveAgent!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team