Gratis proefperiode

Oproep tot actieknop

Wat is een oproep tot actieknop?

Oproep tot actieknoppen (ook wel OTA-knoppen genoemd) zijn klikbare knoppen die de bezoekers van uw website inspireren tot het uitvoeren van een specifieke actie (uw gewenste conversie). Dat kan alles zijn wat u wilt dat uw bezoekers doen, zoals zich abonneren op een nieuwsbrief, zich aanmelden voor een gratis proefversie, een demo plannen, een artikel aan een winkelwagentje toevoegen, het indienen van een contactformulier, het starten van een live chat, het invullen van een aanmeldingsformulier, het invullen van een enquête, het bezoeken van een bepaalde webpagina, enz. OTA-knoppen kunnen ofwel bedoeld zijn om bezoekers onmiddellijk te converteren of als waardevolle stappen in de verkooptrechter dienen voor het invullen van secundaire conversie doelen.

OTA-knoppen zijn meestal te vinden op homepages, bestemmingspagina’s, productpagina’s, prijspagina’s, verkoop-e-mails, nieuwsbrieven, aan het einde van artikelen of blog berichten en in online advertenties. Ze kunnen ook bijna overal worden geplaatst waar u de aandacht van uw bezoekers wilt trekken, ze wilt betrekken en verleiden om de gewenste actie te ondernemen en uw conversieratio wilt verbeteren. Dit is de reden waarom oproep tot actieknoppen meestal de grootste en de helderste zijn en de meest prominente positie innemen op de pagina waarop ze worden geplaatst.

Aan de slag met het LiveAgent oproep tot actie-element

Waarom zijn oproep tot actieknoppen zo belangrijk?

Het succes van uw website wordt bepaald door hoe goed deze bezoekers en prospects kan omzetten in betalende klanten. Telkens wanneer bezoekers op uw website terechtkomen, verwachten ze enige begeleiding over wat ze vervolgens moeten doen. Anders kunnen ze in de war raken en van uw pagina afkaatsen zonder ooit verdere actie te ondernemen. Echter, bijvoorbeeld volgens een studie van Small Biz Trends a>, heeft ongeveer 70% van de B2B-websites van kleine bedrijven geen oproep tot actie.

Strategisch geplaatste oproep tot actieknoppen zorgen voor een betere gebruikerservaring voor bezoekers, trekken hun aandacht, moedigen hen aan om de volgende stappen te nemen, vergroten betrokkenheid. Ze helpen u ook uw doelconversies te verbeteren en dragen bij aan de algehele conversieratio’s van uw website. Met name als het gaat om uw bestemmingspagina’s, kan een visueel aantrekkelijke, goed geplaatste OTA-knop uiteindelijk het verschil betekenen tussen een conversie en verlaten. Het succes van uw emailmarketingcampagnes hangt ook sterk af van de efficiëntie van uw email-CTA’s.

Verschil tussen conversie en verlaten-illustratie

Hoe voegt u een oproep tot actieknop toe op een website?

Wanneer u oproep tot actieknoppen op uw website toevoegt, zijn er drie belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden om ervoor te zorgen dat ze bezoekers op een efficiënte manier aanspreken en conversies genereren. OTA-knoppen moeten correct worden geplaatst, ontworpen om gemakkelijk en moeiteloos te kunnen worden opgemerkt.

  • plaatsing van knoppen: bedenk de meest geschikte posities voor uw OTA-knoppen. Ze moeten in kopteksten, zijpanelen en onderaan pagina’s worden geplaatst.
Voorbeelden van LiveAgent OTA's
  • knopontwerp: kies het juiste OTA-knopontwerp – denk aan de vorm van de knoppen, de grootte en de kleur, zodat ze er visueel aantrekkelijk uitzien. Test verschillende knopopties om te zien wat de meeste klikken oplevert.
  • tekst of kopie: schrijf de kopie die kort, direct en bruikbaar is. Het moet een duidelijke indicatie geven van wat er gebeurt als bezoekers op de knop klikken.
LiveAgent alternatieven oproep tot actieknoppen

Hoe laat u de oproep tot actieknop opvallen?

LiveAgent Het ontwerp van uw call-to-action-knop speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de conversiepercentages van uw website. Een opvallende OTA-knop is een optelsom van verschillende kritische elementen (kleur, contrast, vorm, grootte en kopie). Hier volgen enkele praktische tips om ervoor te zorgen dat uw oproep tot actieknoppen opvallen op uw website: oproep tot actieknoppen

  • kies de juiste knopkleur

Hoewel er geen one-size-fits-all benadering is over welke kleur het beste werkt voor OTA-knoppen, wordt gemeld dat felle kleuren zoals rood, groen, geel en oranje beter presteren, terwijl zwart, wit, grijs en bruin worden geadviseerd in de meeste gevallen te vermijden. HubSpot heeft bijvoorbeeld ooit rode en groene OTA-knoppen getest en ontdekte dat de rode OTA-knop presteerde 21% beter dan de groene.

Pak de juiste kleurenillustratie op
  • contrast met de omgeving

Over het algemeen wordt aanbevolen om kleuren te gebruiken met een hoog contrast met de achtergrondkleur en de omringende elementen om ervoor te zorgen dat uw OTA-knoppen gemakkelijk de aandacht van de gebruiker kunnen trekken. Dat gezegd hebbende, moet de kleur nog steeds passen bij uw algemene website-ontwerp en het kleurenschema.

  • let op de maat

Hoewel een oproep tot actieknop groot genoeg moet zijn om gemakkelijk te kunnen lezen op zowel desktops als mobiele telefoons, mag deze niet significant groter zijn dan de rest van de website-elementen. Zorg ervoor dat u ook voldoende witruimte rond de knop toevoegt om deze te laten opvallen.

  • vind de beste vorm

Als het gaat om de vorm van uw OTA-knop, wilt u misschien kiezen voor scherpe of afgeronde randen. Hoewel beide opties vrij gebruikelijk zijn, worden OTAknoppen met afgeronde randen als aantrekkelijker voor het menselijk oog beschouwd.

Voorbeelden van oproep tot actieknoppen
  • gebruik actiegerichte kopie

Het is bekend dat actiewerkwoorden (zoals Join, Order, Get, Claim, Download), gecombineerd met ‘Nu’ of andere woorden die het gevoel van urgentie overbrengen, de efficiëntie van OTA-knoppen verbeteren. Een studie vond dat het gebruik van de eerstepersoonstaal (‘Ontvang mijn gratis sjabloon’ in plaats van ‘Ontvang uw gratis sjabloon’) kan uw CTR met 90% verbeteren.

Wat is een goede klikfrequentie voor een oproep tot actieknop?

Er is geen uniforme benchmark voor wat wordt beschouwd als een goede klikfrequentie voor oproep tot actieknoppen. Volgens het Vye-onderzoek is de gemiddelde klikfrequentie voor verschillende soorten oproep tot actie elementen (knoppen, teksten en afbeeldingen) is 4,23% in alle sectoren, terwijl de gemiddelde OTA voor oproep tot actie knoppen specifiek 5,31% is (vergeleken met 2 ,06% voor tekst-only OTA’s en 3,53% voor ontworpen, op afbeeldingen gebaseerde OTA’s). Uit het onderzoek bleek ook dat de gemiddelde OTA-klikfrequenties per sector aanzienlijk kunnen verschillen. Zo hebben de financiële, ecommerce, logistieke en vastgoedsectoren de hoogste OTA-klikfrequenties, terwijl elektrische, medische/gezondheidszorg en technologie behoren tot de laagste.

Stand out from your competitors with a strong customer service culture

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

Frequently asked questions

Wat is een oproep tot actieknop?

Een oproep tot actieknop (een OTA-knop) is een knop die bedoeld is om websitebezoekers en potentiële klanten aan te trekken en aan te moedigen de gewenste actie uit te voeren, zoals het bezoeken van een specifieke pagina, het abonneren op een nieuwsbrief, het toevoegen van een artikel aan een winkelwagentje, aanmelden voor een gratis proefperiode, een livechat starten, enz. OTA-knoppen worden meestal op startpagina's, bestemmingspagina's, prijspagina's, nieuwsbrieven, verkoop-e-mails en advertenties geplaatst.

Waarom zijn oproep tot actieknoppen zo belangrijk?

Telkens wanneer bezoekers door uw website bladeren, maken oproep tot actieknoppen duidelijk welke volgende stappen ze moeten nemen - anders kunnen ze gewoon terugkaatsen zonder te converteren. OTA-knoppen spelen dus een cruciale rol bij het aantrekken van sitebezoekers, het begeleiden van hen door het kooptraject en het bijdragen aan de toename van conversies.

Hoe voegt u een oproep tot actieknop toe op een website?

Om een oproep tot actieknop aan uw website toe te voegen en ervoor te zorgen dat deze bezoekers efficiënt converteert, moet u bedenken waar deze zal worden geplaatst, hoe deze eruit zal zien en wat deze zal zeggen. Kies de juiste plaatsing (kopteksten, zijbalken, paginabodems), ontwerp (vorm, grootte en kleur waardoor het er aantrekkelijk uitziet voor uw sitebezoekers) en tekst die duidelijk aangeeft wat er gebeurt als u op de knop klikt.

Hoe laat ik mijn oproep tot actieknop opvallen?

Om uw OTA-knop te laten opvallen, kiest u de kleur die het beste past bij het algehele ontwerp van uw website (rood, groen, oranje en geel worden over het algemeen aanbevolen). Zorg ervoor dat het goed contrasteert met uw achtergrondkleur en groot genoeg is om de aandacht te trekken zonder de rest van de inhoud te overschaduwen. Gebruik tekst boordevol actie die een gevoel van urgentie toevoegt en onthoud dat het gebruik van eerstepersoonstaal uw oproep tot actie-OTA bovendien kan verbeteren.

Wat is een goede oproep tot actie klikfrequentie?

Hoewel er geen universele maatstaf is voor wat kan worden beschouwd als een goede klikfrequentie voor oproep tot actieknoppen, bleek uit onderzoek van het marketingbureau Vye dat de gemiddelde OTA-percentage voor verschillende soorten oproep tot actie-elementen 4,23% is over alle sectoren (met name 5,31% voor OTA-knoppen). Dat aantal kan echter sterk verschillen per sector.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.