Wat is oproepdispositie?
In callcentra en contactcentra is oproepdispositie het label dat betrekking heeft op de uitkomst van een inkomend of uitgaand gesprek. Het is een integraal onderdeel van callcentersoftware-oplossingen.
Oproepbeschikkingscodes zijn ook bekend als oproeptags of activiteitscodes. Zodra een vertegenwoordiger het gesprek heeft voltooid, wordt hem gevraagd een correcte beschikkingscode (beschikkingscategorie) toe te wijzen die het gesprek het beste beschrijft. Deze categorieën kunnen variëren afhankelijk van het gebruikte softwaresysteem. Met de meeste softwaretools voor contactcentra (bijv. LiveAgent-helpdesksoftware) kunnen aangepaste oproepdispositiecodes worden ingesteld en kunnen meerdere codes aan een enkele oproep worden gekoppeld. Enkele van de meest voorkomende voorbeelden van oproepdispositiecategorieën zijn:
- geen antwoord
- bezetsignaal
- afgebroken in wachtrij
- verbinding verbroken
- terugbeloptie
- voicemail achtergelaten
- geïnteresseerd
- niet geïnteresseerd
- demo gepland
- afspraak gemaakt
- deal gesloten
- follow-up nodig
- niet contacteren
- verkeerd nummer
Hoe werkt oproepregeling?
Een prospect toont bijvoorbeeld interesse in het kopen van of het verkrijgen van meer informatie over het product van een bedrijf via een ongevraagd telefoontje. Een vertegenwoordiger markeert ze als ‘geïnteresseerd’ door de juiste categorie te kiezen uit de lijst met beschikbare opties in het vervolgkeuzemenu.
U kunt zelfs enkele geautomatiseerde vervolgacties instellen, zoals het verzenden van demouitnodigingen, een bedankje of een vervolgemail, of een druppelcampagne. Als een potentiële klant helemaal geen interesse toont, labelt een agent hen als ‘niet geïnteresseerd’. Het CRM-systeem kan hen vervolgens voor een bepaalde tijd op een ‘niet-contactlijst’ plaatsen totdat het redelijk genoeg is om die potentiële klant opnieuw te benaderen door uw verkoopteam.
Waarom is oproepgedrag belangrijk?
- Tijd van vertegenwoordigers besparen – Het maakt het overbodig om notities handmatig in te voeren na elk gesprek en daardoor is efficiënt beheer van het contactcenter mogelijk.
- Minder ruimte voor menselijke fouten – Oproepbeschikbaarheidsgegevens zijn gestandaardiseerd en geautomatiseerd, waardoor de gegevens nauwkeuriger zijn.
- DNC-naleving – Door mislukte oproepen te labelen, kunnen vertegenwoordigers onproductieve nummers gemakkelijk identificeren op basis van het dispositietype en bellijsten optimaliseren.
- Inzichten – Door de resultaten van gesprekken bij te houden en dispositiestatistieken te analyseren, kunnen verkoopmanagers deze waardevolle informatie gebruiken om hun verkoopproces te optimaliseren.
- Klantentevredenheid – Callcentermanagers krijgen beter inzicht in klantendoelen en klantengedrag, waardoor ze een hoger niveau van klantenservice kunnen leveren.
Choose only the best for your call center
LiveAgent is the most reviewed and #1 rated call center software for SMB.
Frequently Asked Questions
Wat zijn de voordelen van oproepregeling?
De oproepdispositiefunctie is een kritieke functie van callcentersoftware. Het maakt het voor contactcentervertegenwoordigers gemakkelijker om de resultaten van oproepen (zowel uitgaande als inkomende oproepen) bij te houden en stelt hen in staat om succesvollere belcampagnelijsten te maken. Het helpt ook bij het stroomlijnen van het follow-upproces, het verbeteren van de betrokkenheid van klanten en het verhogen van het rendement op investering.
Hoe kan oproepdispositie uw rendement op investering verhogen?
Met oproep afwikkelingscodes kunnen verkoopteams gemakkelijk verkeerde leads filteren en meer moeite investeren om betrokken te raken bij hot leads die waarschijnlijker zullen converteren. Bovendien kunnen agenten met snel toegang tot elk klantencontactgeschiedenis een meer gepersonaliseerde aanpak ontwikkelen voor verkoopgesprekken en de efficiëntie van verkoopgesprekken verbeteren.
Zijn oproepregelingen onderdeel van LiveAgent?
Ja, ze worden tags genoemd. De contactcentersoftware van LiveAgent zet automatisch alle inkomende en uitgaande oproepen om in klantentickets. Deze tickets kunnen verder worden georganiseerd en gecategoriseerd door handmatig tags toe te voegen of automatisch door vooraf gedefinieerde automatiseringsregels in te stellen. U kunt meerdere tags aan één ticket toevoegen, tickets filteren op tags en verschillende soorten tagrapporten genereren.
Expert’s note
Oproepdispositie is een essentieel hulpmiddel voor klantenservice teams om efficiënt en effectief telefoontjes te verwerken. Het optimaliseren van de oproepdispositie kan leiden tot betere klantervaringen en hogere tevredenheid.
Software voor ongevraagd bellen
Software voor ongevraagd bellen maakt gebruik van VoIP en telefonietechnologieën, integreert met CRM en automatiseert oproepen. Het verbetert communicatie, verhoogt productiviteit en biedt populaire functies zoals CRM-integratie en progressieve dialing. Het werkt ook voor telefooncontacten en kan het volgen van klantenreizen inschakelen.
Kennismakingsgesprek checklijst
Een gespreksduur tijdens het verkoopproces is belangrijk voor een efficiënt gebruik van tijd en om focus te houden op de behoeften van de klant. Het instellen van de gespreksduur kan ook helpen bij het plannen van het verkooppraatje. Een belscript is een gids voor het gesprek en helpt om beter voorbereid te zijn op ontdekkingsgesprekken. Het is belangrijk om het script te volgen om de behoeften van de prospect te leren kennen. Tools zoals agendaplanning, software voor het opnemen van gesprekken en spraak kunnen worden gebruikt voor het instellen en volgen van de gespreksduur en call-scripts.