Bent u net begonnen met een nieuwe job? Gefeliciteerd! U bent op de goede weg naar succes.
Dit is het moment om ervoor te zorgen dat u alles op orde heeft, zodat het succes u overal volgt.
Bekijk onze checklijst voor het starten van een nieuwe job vanaf dag één.
In het begin voelt het misschien alsof u alles op uw gevoel doet, maar al snel zal u beseffen hoe belangrijk details zijn. Begin uw nieuwe job op de juiste manier en voorkom eventuele problemen.
Volg gewoon deze eenvoudige stappen en u bent klaar om te gaan. (Dit is een voorgestelde volgorde van gebeurtenissen, maar voelt u vrij om het aan te passen aan uw eigen behoeften.)
Iedereen! Het starten van een checklijst voor een nieuwe job lijkt misschien alleen voor mensen die net van school komen, maar het is handig om een checklijst te hebben, zelfs als u van job bent veranderd.
Hoe specifieker uw stappen zijn, hoe gemakkelijker alles zal verlopen (en hoe minder kans op problemen).
Onze checklijst is het meest geschikt voor iedereen:
Het is een goed idee om vóór uw eerste dag belangrijke informatie over het bedrijf te verzamelen, zodat u zich zelfverzekerder en beter voorbereid voelt. Dit omvat het leren over hun geschiedenis, wat hun kernwaarden zijn en wie hun belangrijkste concurrenten zijn.
Als u zoveel mogelijk over het bedrijf weet, kunt u hun cultuur beter begrijpen en erbij passen. Het is ook een goede manier om uw interesse te tonen.
Voordat u alles onder de zon gaat googelen, moet u even de tijd nemen om na te denken over wat uw meest prangende vragen zijn en welke onderwerpen u interesseren.
Maak een lijst van alles wat tijdens het onderzoek naar voren komt en vind de antwoorden tijdens uw eerste werkweek. Op die manier kunt u zich concentreren op het wennen en het leren kennen van uw nieuwe werkgever.
Ontdek hoe lang het duurt om van huis naar kantoor te komen.
Het laatste wat u wilt, is te laat komen op uw eerste dag. Bovendien is het altijd goed om te weten wat u kunt verwachten en vooruit te plannen.
Wees stipt, controleer de dienstregelingen en gun uzelf extra tijd om uw bestemming te bereiken.
Zorg ervoor dat eventuele vertragingen veroorzaakt door verkeer, openbaar vervoer, enz. uw aankomsttijd niet beïnvloeden. Als u aan het rijden bent, voeg dan een paar extra minuten toe om onnodige stress te voorkomen.
Bekijk de kleding die u op uw eerste dag wilt dragen.
Het is altijd een goed idee om u professioneel te kleden, maar u wilt u ook comfortabel voelen.
Zorg ervoor dat uw kleding schoon, gestreken en in goede staat is. Ontdek hoe mensen op uw functie zich kleden in het bedrijf waarvoor u gaat werken.
Misschien wilt u iemand vragen die daar al werkt of wat online onderzoek doen als u niet zeker weet wat u aan moet trekken. Het is mogelijk dat de bedrijfscultuur meer ontspannen is.
Welke hulpmiddelen kunnen helpen om ervoor te zorgen dat u de juiste kleding draagt?
Herinnert u uw de dagen dat u de avond voor schooltijd uw tas inpakte? Dit is hetzelfde idee.
Het is het beste om alles wat u nodig hebt voor de eerste dag bij de hand te hebben, zodat u tijd bespaart en de kans verkleint dat u iets belangrijks vergeet.
Pak alles in wat u overdag nodig hebt, van uw lunch tot alle vereiste documenten.
Neem ook een waterfles en snacks mee, voor het geval u later op de dag honger krijgt. Een notitieblok en pen kunnen ook van pas komen.
Dit is iets wat u niet mag vergeten om te voorkomen dat u een alarm instelt. U wilt niet gehaast of te laat komen.
Het is altijd een goed idee om een herinnering te hebben die u vertelt dat het tijd is om wakker te worden en/of om te vertrekken. Bovendien zorgt dit ervoor dat u zich ‘s ochtends niet haast om u klaar te maken.
Stel uw wekker in voor de tijd die u nodig hebt om wakker te worden en/of te vertrekken. Controleer nogmaals of u de juiste tijd hebt gekozen, want het is gemakkelijk om uw wekker per ongeluk verkeerd in te stellen. Het overkomt de besten van ons.
Als u problemen hebt met opstaan, kunt u het beste meer dan één waarschuwing instellen.
Er zijn veel verschillende wekker-apps en websites die kunnen helpen:
Haal diep adem, houd uw hoofd koel en ga door. Onthoud dat het ook maar menselijk is om fouten te maken.
Het starten van een nieuwe job kan stressvol of zelfs zenuwslopend zijn. Hoe goed uw laatste job ook ging, u kunt je nog steeds nerveus voelen. Daarom is het goed om vooraf te kijken naar copingmethoden die voor u werken.
Adem diep en langzaam. Concentreer u op de lucht die door uw neus binnenkomt en door u mond naar buiten gaat.
Een andere optie is om een paar minuten voor uzelf te nemen voordat u aan het werk gaat. Dit kan van alles zijn, van lezen of naar muziek luisteren tot het uitlaten van uw hond.
Zorg ervoor dat u iets hebt om u te helpen kalmeren als dat nodig is, b.v. een yogavideo, meditatie-app, kopje thee of een boek – wat voor u ook werkt.
‘s Ochtends wilt u misschien ook sporten – sporten is een geweldige manier om stress en angst te verlichten.
U krijgt de kans om de dag rustig te beginnen als u vroeg opstaat. U hebt ook tijd om een goed ontbijt te eten en u klaar te maken zonder u te haasten.
Het is altijd een goed idee om uzelf extra tijd te geven voor de ochtendroutine, vooral als u niet gewend bent om op dit uur wakker te worden. Bovendien helpt het uw stressniveaus te verlagen voor het geval er onverwachte vertragingen zijn.
U hoeft zich geen zorgen te maken over het opstaan in de ochtend als u vroeg naar bed gaat. Sta ongeveer een tot twee uur voordat u moet vertrekken op. Dit geeft u genoeg tijd.
Vroeg opstaan is misschien voldoende om je een energieboost te geven, maar het duurt niet de hele dag. Zorg ervoor dat u wat eten klaar hebt staan voor de ochtend, anders krijgt u honger en sloomheid tegen lunchtijd.
Het helpt uwlichaam de energie en brandstof te geven die het nodig heeft om de dag te beginnen.
Eet ‘s ochtends een gezonde maaltijd, ook al bent u normaal geen ontbijtmens. Dit kan van alles zijn, van eieren tot havermout of toast.
Als u tijd hebt, maak dan uw ontbijt de avond van tevoren klaar, zodat u ‘s ochtends gewoon kunt pakken en vertrekken. Een banaan of wat mueslirepen zijn ook goede opties die niet veel tijd kosten om te bereiden.
Er zijn veel geweldige recepten voor een gezond ontbijt die u snel en zonder al te veel moeite kunt maken.
Als u vroeg aankomt, hebt u tijd om u voor te bereiden voordat de werkdag begint. Bovendien betekent eerder beginnen minder druk en stress voor uw eerste werkdag. Het geeft u ook een buffer voor eventuele onvoorziene vertragingen die kunnen optreden tijdens uw woon-werkverkeer.
Het is altijd een goed idee om jezelf de eerste dag wat ademruimte te geven, vooral als het de eerste keer is dat u uw collega’s of baas ontmoet.
Probeer minimaal 30 minuten voor aanvang van je werkdag aanwezig te zijn. Dit zou u genoeg tijd moeten geven om u te oriënteren en u op uw gemak te voelen in uw nieuwe omgeving.
Indien nodig kunt u deze tijd ook gebruiken om uw werkinstructies of trainingsmateriaal door te nemen.
Het is altijd een goed idee om vrienden en connecties te maken met uw collega’s, vooral als u nieuw bent. Bovendien kan uzelf voorstellen de stress verminderen, omdat u dan iemand hebt om mee te praten.
Het zal duidelijk zijn uit je introductie dat u een vriendelijk, extravert en spraakzaam persoon bent – een ideale collega!
Stel uzelf zo snel mogelijk voor. U kunt het doen met een snelle “Hallo, mijn naam is _” en dan vragen hoe het met iedereen gaat – zo simpel is het.
Of voer een informeel gesprek en stel vragen als u zich nog niet op uw gemak voelt om alleen te praten.
Het team is een van de belangrijkste aspecten van een baan. Daarom is het essentieel om ze zo snel mogelijk te leren kennen, zodat u effectief kunt samenwerken.
Het is altijd goed om een goede relatie met uw collega’s te hebben, aangezien u veel tijd met hen zult doorbrengen.
Het is het beste om uzelf voor te stellen en vervolgens terloops met ze te chatten. Op deze manier kunt u een relatie opbouwen en elkaar beter leren kennen zonder al te veel druk of stress.
Het is ook belangrijk om uzelf zo mogelijk niet te isoleren op uw eerste werkdag. Het kan verleidelijk zijn als u het druk heeft om op kantoor te blijven en alleen aan taken te werken. Probeer echter tijdens de lunch een pauze te nemen om met uw collega’s te eten.
Uw eerste werkdag zal een beetje overweldigend en stressvol zijn, maar houd er rekening mee dat deze niet eeuwig zal duren.
Het beste wat u kunt doen, is alles stap voor stap doen, terwijl u de hele dag kalm en positief blijft. Als er iets is waar u niet zeker van bent, vraag dan een collega of uw baas om hulp.
Het is het beste om indien mogelijk een afspraak te maken met uw personeelsmanager.
Een ontmoeting met uw personeelsmanager is een geweldige manier om een band met hen op te bouwen. U kunt meer te weten komen over het bedrijfsbeleid, de procedures en toekomstige projecten, zodat u weet wat u de komende weken of maanden kunt verwachten.
Bovendien is het een kans om vragen te stellen over uw nieuwe baan en om hun advies te krijgen over hoe u zo succesvol mogelijk kunt zijn.
De eerste stap is gewoon vragen. In het begin klinkt het misschien eng, maar probeer ze eens te emailen of een-op-een te chatten tijdens de lunch, wanneer ze waarschijnlijk in een meer ontspannen en gemoedelijke stemming zullen zijn.
Als u de kans krijgt, vraag dan naar hun favoriete projecten of typische taken om uw interesse en enthousiasme te tonen voor het leren van nieuwe vaardigheden.
Meer te weten komen over uw functie en functietitel is een integraal onderdeel van het starten van een nieuwe job. U moet begrijpen waarvoor u verantwoordelijk bent, aan wie u rapporteert en hoe dat past in het grote geheel van het bedrijf.
In het begin voelt u zich misschien overweldigd als er te veel bewegende delen zijn, maar als u de tijd neemt om alles te begrijpen waarvoor u verantwoordelijk bent, kunt u uitblinken in uw nieuwe job.
Uw personeelsmanager zou tijdens uw vergadering graag uw taken en verantwoordelijkheden doornemen. Wees niet bang om vervolgvragen te stellen.
Vraag het ook aan uw collega’s. Ze hebben misschien een ander perspectief of geven je enkele tips om uit te blinken in uw nieuwe rol.
Houd in gedachten dat het geen schande is om toe te geven dat u iets niet weet. Hulp vragen is beter dan alles zelf proberen uit te zoeken.
Het is niet ongebruikelijk dat nieuwe werknemers onzeker zijn over hun taken en verantwoordelijkheden, vooral als ze veel taken op hun lijst hebben staan. Daarom is het essentieel om te vragen naar de geldende wet- en regelgeving om te weten wat u wel en niet kunt doen tijdens uw werk.
Op deze manier kunt u eventuele problemen vermijden en de gestelde grenzen beter begrijpen.
Uw manager is de beste persoon om om dit soort informatie te vragen. Ze zouden u een breed overzicht moeten geven van wat er wordt verwacht en van welke regels u op de hoogte moet zijn.
Als u specifieke vragen heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met uw HR-afdeling. Zij zijn de experts als het gaat om werkplekbeleid en zouden u moeten helpen, wat de vraag ook is.
Het is nooit te vroeg om na te denken over uw carrièrepad. Het ontdekken van uw mogelijkheden is een van de beste manieren om erachter te komen wat u wilt van een job.
Het is makkelijker om gefocust en gemotiveerd te blijven als u weet wat u wilt vanuit uw huidige functie.
Uw manager moet u een idee geven van de langetermijndoelen van het bedrijf en welke wegen er voor u openstaan. U kunt ook de website van het bedrijf bekijken voor meer informatie.
Het is belangrijk om doelen voor uzelf te stellen, zowel voor de korte als voor de lange termijn. Op die manier hebt u iets om naar toe te werken en kunt u uw voortgang gaandeweg volgen.
Het stellen van doelen kan u helpen gefocust en gemotiveerd te blijven in uw huidige functie. U kunt ook je voortgang volgen en zien hoe ver u bent gekomen.
Uw doelen kunnen van alles zijn, van het leren van een nieuwe vaardigheid tot het nemen van meer verantwoordelijkheid op het werk. Het is belangrijk om ze af te stemmen op uw individuele behoeften en wensen.
Verzin zelf een lijst en deel deze met uw loopbaanmanagement. Uw HR-afdeling kan wellicht ook wat advies geven over uw doelen en u tips voor loopbaanontwikkeling geven op basis van de langetermijndoelen en visie van het bedrijf op groei.
Hoe eerder u voor uw verzekering kunt zorgen, hoe beter.
U moet niet alleen uw ziektekostenverzekering controleren, maar ook uw tandheelkundige en oogzorgplannen.
Als u geen verzekering heeft, is dit het moment om uw opties te onderzoeken. Er zijn tal van verschillende polissen beschikbaar, en het is een goed idee om rond te kijken voordat u beslissingen neemt (vooral omdat de kosten sterk kunnen verschillen van plan tot plan).
Werkgevers hebben vaak de plicht om u te voorzien van een ziektekostenverzekering.
Plan een evaluatie van 90 dagen van uw huidige functie uit te voeren. Dit is het perfecte moment voor u en uw manager om te gaan zitten en te beoordelen wat goed werkt en gebieden te identificeren waar verbeteringen kunnen worden aangebracht. Natuurlijk zijn uw prestaties ook van invloed op hoe snel u doorgroeit in het bedrijf.
Een inchecksessie van drie maanden is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat u op de goede weg bent. Het is meestal ook voldoende tijd voor uw manager om een idee te krijgen van hoe goed u met specifieke teams samenwerkt, evenals van uw algemene prestaties.
Tijdens uw beoordeling wilt u misschien het volgende bespreken: training, doelen, projecten en hoe goed u met uw team samenwerkt.
Het is essentieel om vanaf de eerste dag op te letten en interesse te tonen in de nieuwe job. Uw baas, collega’s en alle andere mensen die u in het bedrijf ontmoet, zullen uw inspanningen op prijs stellen.
Een goede instelling is essentieel in een nieuwe job. Daarom moet u een positieve houding hebben ten opzichte van werk en de mensen om u heen.
Door van uzelf een betrouwbare collega te maken bij uw nieuwe job, vergroot u uw kansen op een loonsverhoging of promotie in de toekomst.
Timemanagement speelt een cruciale rol op elke werkplek, maar nog meer wanneer u bij een nieuw bedrijf gaat werken. Het is dus noodzakelijk om een dagelijks schema op te stellen, ueraan te houden en uw tijd effectief te beheren.
Om hulp vragen is een van de beste manieren om indruk te maken op uw nieuwe collega’s en hen te interesseren om u te helpen wanneer dat nodig is. Vraag daarom vanaf de eerste dag aan alle collega’s of ze u ergens mee kunnen helpen of uitleggen hoe het er in het bedrijf aan toe gaat.
Het hebben van een gezonde levensstijl vereist het respecteren van de grenzen tussen werk en privé. Houd uw persoonlijke en professionele leven gescheiden, zodat u zich op beide kunt concentreren wanneer dat nodig is.
Dingen om te onthouden bij een nieuwe job:
It's generally recommended that you take a few days off before starting your new job, especially if you’re moving straight from another position. This will give you enough time to relax and prepare for the transition.
It's essential to look your best on day one, particularly if it's the first impression you will be making. You can ask someone in human resources what the appropriate attire is or look on the company's website.
There are a few things you should avoid on the first day of your new job: Don't arrive late; Don't ignore your colleagues; Don't be disruptive; Don't forget to introduce yourself to everyone; Don't forget to ask lots of questions; Don't be afraid to speak up
Taking a break from work can be a great way to clear your mind and gain new perspectives. However, if you feel like it's going to negatively impact your career, then maybe reconsider.Nevertheless, such a break can give you a new outlook on life and allow you to resume work with new enthusiasm.
Some good questions to ask when starting a new job include: What are the expectations for this position? What is the company culture like? How do you handle workplace conflicts? When are deadlines typically met? Can I take time off for personal reasons? Is there a training program for this position? Who can I go to for help if I'm struggling? What are the goals of this company?
Don't be afraid to ask questions and introduce yourself to everyone. It's always a good idea to make a positive first impression. But remember, if anything makes you uncomfortable, you should be honest about it.
The first three months are essential because you need to make an impression during this time, meaning that you should be extra attentive and work hard to exceed the expectations of your boss and colleagues. In addition, it's an excellent time to establish some work-life boundaries. For example, if your boss is pushy about working on the weekends, don't hesitate to set some clear limits. If you can accomplish all of this in the first 90 days, then you're on the right track to success.
Ontvang als eerste exclusieve aanbiedingen en het laatste nieuws over onze producten en diensten rechtstreeks in je mailbox.
Wij waarderen uw recente aanmelding voor LiveAgent.
Er wordt een bericht naar uw emailadres gestuurd met inloggegevens onmiddellijk nadat uw account is geïnstalleerd.
Als u wacht totdat de installatie voltooid is, kunt u vanaf hier rechtstreeks toegang krijgen tot uw account.
Nadat het proces voltooid is, sturen we de inloggegevens naar uw mailbox.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
We zijn op meerdere data beschikbaar