Reactieve klantenservice is al jaren de norm, maar steeds meer bedrijven kiezen voor een meer proactieve aanpak, die zeer efficiënt is gebleken. Uit het onderzoek van BT bleek zelfs dat 78% van de consumenten het leuk vindt als organisaties merken dat ze problemen hebben met een website of het voltooien van een bestelling en rechtstreeks contact met hen opnemen om te proberen te helpen. Dat is waar proactieve chatuitnodigingen binnenkomen. Trigger-gebaseerde, zeer gepersonaliseerde en perfect getimede proactieve chatuitnodigingen kunnen de gebruikerservaring verbeteren, de klantentevredenheid garanderen en meer verkoopkansen bieden.
Proactief chatvoorbeeld
Wat is proactieve chat?
In tegenstelling tot reactieve chats, worden proactieve chats geïnitieerd door het bedrijf (handmatig of automatisch). Geautomatiseerde proactieve chatuitnodigingen kunnen worden geactiveerd op basis van specifieke bezoekersinformatie, vooraf gedefinieerde regels en verschillende gedragsstatistieken, zoals de huidige pagina waarop ze surfen, het aantal keren dat ze uw website hebben bezocht, de hoeveelheid tijd die ze hebben besteed aan het surfen op uw website en veel meer.
Bij strategisch gebruik kan proactieve chat helpen vertrouwen op te bouwen bij nieuwe bezoekers, de betrokkenheid van gebruikers te vergroten en de klantentevredenheid te verhogen (volgens een onderzoek was 94% van de klanten die proactief werden uitgenodigd om te chatten enigszins of zeer tevreden over de ervaring), het verlaten van het winkelwagentje voorkomen, het verlatingspercentage verlagen, de conversieratio verhogen en de gemiddelde bestelwaarde verhogen.
Galerij met proactieve chatuitnodigingen
Proactieve goede praktijken voor chatten
Geef uw bezoekers wat tijd om rond te kijken voordat u ze uitnodigt om te chatten – stel de juiste timing in op basis van de gemiddelde tijd die op elke pagina wordt doorgebracht.
Maak het bezoekers gemakkelijk om een proactieve chatuitnodiging te accepteren of te weigeren om ervoor te zorgen dat ze controle hebben over hun chatervaring.
Stuur niet meerdere chatuitnodigingen tijdens dezelfde surfsessie, vooral niet nadat een bezoeker uw uitnodiging al een keer heeft afgewezen.
Schakel proactieve chat niet in op elke afzonderlijke pagina, dat kan uw bezoekers alleen irriteren. Richt u in plaats daarvan op strategische pagina’s (zoals product-, prijs- en afrekenpagina’s).
Vermijd berichten die te algemeen zijn. Maak uw proactieve chatuitnodigingen aangepast, specifiek en relevant voor de pagina waarop ze verschijnen.
Proactieve chatsjablonen voor verschillende scenario’s
Proactieve chatuitnodigingen voor nieuwe bezoekers
Proactieve chatuitnodigingen voor terugkerende bezoekers
Proactieve chatuitnodigingen voor aarzelende bezoekers
Proactieve chatuitnodigingen voor productpagina’s
Proactieve chatuitnodigingen voor prijspagina’s
Proactieve chatuitnodigingen voor afrekenpagina’s
Proactieve chatuitnodigingen voor pagina’s met een hoog verlatingspercentage
Proactieve chatuitnodigingen voor pagina’s met veelgestelde vragen
Proactieve chatuitnodigingen voor mogelijkheden voor cross-selling en up-selling
Sectorspecifieke voorbeelden van proactieve chatuitnodigingen
Take advantage of our free 14-day trial.
Test all that LiveAgent has to offer, including our smart proactive live chat invitations. Deploy them based on specific action-based triggers and engage your customers today.
Ontvang als eerste exclusieve aanbiedingen en het laatste nieuws over onze producten en diensten rechtstreeks in je mailbox.
Het opstarten van uw LiveAgent
Wij waarderen uw recente aanmelding voor LiveAgent. Er wordt een bericht naar uw emailadres gestuurd met inloggegevens onmiddellijk nadat uw account is geïnstalleerd. Als u wacht totdat de installatie voltooid is, kunt u vanaf hier rechtstreeks toegang krijgen tot uw account.
Wij zijn momenteel uw LiveAgent dashboard aan het opstarten ...
Nadat het proces voltooid is, sturen we de inloggegevens naar uw mailbox.
Status van de installatie
0%
////////////////////////
Laden ...
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat u toestemming geeft om cookies te plaatsen zoals beschreven in ons privacy- en cookiebeleid .