Wat is het en hoe kiest u de beste oplossing?
Uit gegevens die in februari 2020 zijn gepresenteerd, blijkt dat de wereldwijde uitgaven aan software voor klantenrelatiebeheer software in 2019 met 15,6% zijn gestegen. Dit is in vergelijking met 2018, goed voor € 48,2 miljard. Gartner voorspelt dat het investeringspercentage in klantenrelatiebeheer in 2020 exponentieel zal toenemen.
Deze cijfers mogen niet als een verrassing komen. De meeste bedrijven “leven of sterven” op basis van de relaties die ze onderhouden en de kansen die ze via hun contacten bevorderen.
Dus wilt u uw klantenrelaties optimaliseren en de efficiëntie van uw interacties verhogen?
Na het lezen van deze korte beschrijving kunt u zich afvragen;
- “Waarom kiezen bedrijven ervoor om te investeren in gratis software voor klantenbeheer of betalende oplossingen?”
- “Voor welk type bedrijf is het het meest interessant?”
- “Hoe start u de implementatie van gratis live ondersteuningssoftware?”
Wat als relevante klanteninformatie wordt beschouwd, hangt uiteraard af van het type bedrijf en zijn klanten. Voor sommige bedrijven bestaat dit uit het onderhouden van een structuur van contactgegevens of ondernomen acties met betrekking tot hun klanten. Andere bedrijven hebben meer geavanceerde functionaliteit en business intelligence (BI) nodig binnen het klantenbeheersysteem. Hierdoor kunnen ze hun klanten goed begrijpen.
Het aantal verschillende strategieën en pakketten voor klantenrelatiebeheer dat beschikbaar is, is vrij uitgebreid. Het maakt het dus moeilijk voor bedrijven om te beslissen welke specifieke oplossing het beste is voor hun bedrijf. Dus voordat u een bepaald systeem kiest, moet u eerst het hele idee erachter leren kennen. Lees meer over de voordelen ervan en identificeer mogelijke uitdagingen die zich kunnen voordoen tijdens de implementatie- of gebruiksfasen. Met deze informatie kunt u nagaan of dit soort systeem het beste bij uw bedrijf past.
Het gebruik van klantenbeheersoftware begint met het opslaan van alle klanteninformatie in één systeem. Daarna kruislings analyseren en overeenkomsten tussen groepen klanten vinden. Eén van de manieren om dit te doen, wordt gedragssegmentatie genoemd. Dit is een onderzoek naar het gedrag van klanten met een vergelijkbaar profiel.
Als een groep klanten op een bepaalde manier handelt wanneer ze worden gestimuleerd met een incentive (aanbieding, nieuwsbrief, kortingsbon); dan kan een grondige analyse ervan u helpen patronen te ontdekken. Elke keer dat een nieuwe klant die in een klantenbeheersysteem belandt, past bij een bepaald profiel, kunnen dezelfde acties worden uitgevoerd voor de hele groep waarin ze zijn onderverdeeld.
Deze systemen zijn behoorlijk “intelligent”. Als een gedragspatroon wordt gereproduceerd door een klant, wordt het geïndexeerd en kan het worden gebruikt voor toekomstige acties. Dit kan zich vertalen in het versturen van gepersonaliseerde berichten of generieke nieuwsbrieven. Alleen als een bepaald stuk inhoud past bij het profiel van die klant.
De implementatie van gratis crms of gratis klantenservicesoftware kan uw bedrijf veel voordelen opleveren. Deze voordelen zijn echter niet altijd even relevant en hebben mogelijk geen grote invloed op de bedrijfsresultaten.
Bedrijven die besluiten in klantenservicesoftware te investeren, doen dit doorgaans om één van de volgende redenen:
Eén informatiepunt voor klantenservice
Klanten stellen steeds hogere eisen als het om klantenservice gaat. Een bedrijf dat twijfels of problemen snel en effectief kan oplossen, krijgt direct een voorsprong op de concurrentie. Daarom moeten bedrijven voorkomen dat klanteninformatie wordt verspreid over verschillende systemen, databanken en werknemers.
Een consistente en uniforme klantenervaring kan worden gegarandeerd door alle klanteninformatie op te slaan. Zoals geplaatste bestellingen, eerdere communicatie, meningen, feedback en notulen van klantenbijeenkomsten op één enkele plaats.
Een servicemedewerker die voor een ecommerce winkel werkt, zou bijvoorbeeld kunnen zien wat zijn collega tijdens een eerder gesprek met een klant heeft besproken, waardoor ze de klant gemakkelijker kunnen helpen.
Het optimaliseren van klantencontacten is ook belangrijk voor B2B-relaties, en in dit geval staat er vaak nog meer op het spel. Een vertrouwensbreuk met een zakenpartner betekent meestal het einde van de samenwerking tussen de twee partijen.
De loyaliteit van klanten wordt bevorderd
Diverse onderzoeken geven aan dat het behouden van bestaande klanten prioriteit zou moeten hebben voor commerciële ondernemingen. Een duurzame relatie met een klant zorgt ervoor dat ze meer aankopen doen en dat er minder inspanning en kapitaal nodig is.
Een consistente verbinding is ook belangrijk voor bedrijven die geen traditionele klanten bedienen, maar eerder leden hebben. Een stabiel ledenbestand zorgt immers voor een veel vlottere bedrijfsvoering in vergelijking met het continu opbouwen van nieuwe contacten met nieuwe leden.
“De retentiekosten zijn €180 per klant. De meeste autodealers richten zich echter op klantenwerving. Dit is gek omdat de gemiddelde kosten van klantenwerving €1.000 of meer bedragen.”
De mate van behoud van bestaande klanten hangt grotendeels af van de prestaties van de klantenservice, en omgekeerd heeft effectieve klantenservice vooral betrekking op de tevredenheid van bestaande klanten.
Klanten hebben echter steeds hogere verwachtingen en verwachten een uiterst persoonlijke service. Klanten en leden verwachten bijvoorbeeld aanbiedingen of mededelingen te ontvangen die rechtstreeks aan hen zijn gericht.
Algemene nieuwsbrieven of telefoontjes van vertegenwoordigers worden vaak genegeerd en kunnen zelfs voor ergernis zorgen. Marketing- en verkoopafdelingen maken daarom gebruik van klantenmanagementsoftware om meer kennis over klanten op te doen. Verhoog zo de verkoop- of samenwerkingsmogelijkheden.
Het verzamelen, analyseren en gebruiken van gegevens om verbindingen te leggen met klanten zal in elk bedrijf anders gebeuren. Er zijn echter enkele basisprincipes die voor bijna alle bedrijven gelden, en dit is waar een goede analyse van interne behoeften en uitdagingen van pas komt.
Verbeter de overdracht van verslagen van marketing naar verkoop
Veel bedrijven hebben marketing- en verkoopafdelingen die samenwerken om de verkoop op peil te houden en te stimuleren. Over het algemeen is het de marketingafdeling die eerst contact zoekt met de klant met behulp van gratis crms. Ze doen dit om bestaande klanten, hun pijnpunten of uitdagingen te leren kennen. Zo krijgt u inzicht in hun klantentraject.
Daarna kunnen marketingcampagnes en -activiteiten worden opgezet om loyaliteit bij bestaande klanten op te bouwen en nieuwe aan te trekken op basis van verzamelde gegevens zoals meningen, (persoonlijke) voorkeuren en aankoopgeschiedenis. Daarna voeren verkoopsvertegenwoordigers bepaalde acties uit, zoals het opvolgen van informatieverzoeken of het actief benaderen van potentiële klanten.
Ontwerp en implementatie van nieuwe marketing- en verkoopstrategieën
Om dichter bij zowel bestaande als potentiële klanten te komen, blijven bedrijven ook nieuwe strategieën bedenken. Dit maakt van bestaande klantendata een goudmijn aangezien we het succes van eerdere campagnes direct kunnen koppelen aan het koopgedrag van huidige klanten. Zelfs gratis live ondersteuningssoftware kan de marketing- en verkoopafdelingen van een bedrijf helpen door de volgende informatie te verzamelen en te analyseren.
- Welke campagnes hebben de interesse van nieuwe klanten gewekt?
- Welke campagnes hadden een positief effect op de interesse van bestaande klanten?
- Welke communicatiekanalen hebben bijgedragen aan het opbouwen van klantenloyaliteit of hebben klanten aangemoedigd om iets te kopen? (oproepen, emails, sociale media, betaalde advertenties, enz.)
- Welke vormen van communicatie, gericht op potentiële klanten, hebben geleid tot een aankoop of nauwere samenwerking?
- Zijn er verschillen tussen nieuwe en bestaande klanten?
- Zijn er verschillen tussen klantengroepen (bijv. Gezinnen en alleenstaanden, generatieverschillen, commerciële of particuliere klanten, enz.)?
Marketing- en verkoopstrategieën zijn vaak gebaseerd op marktonderzoek. Studies kunnen bijvoorbeeld de ideale taal en tone of voice blootleggen voor reclameborden in Spanje. Als u echter een onderzoek in de Verenigde Staten zou uitvoeren, zijn de resultaten zeer waarschijnlijk anders.
Door de resultaten van dit soort onderzoek op te slaan in klantenbeheersoftware; De marketing- en verkoopafdelingen van een bedrijf kunnen de identiteit van potentiële klanten beter begrijpen. Hoe meer u over uw klanten weet, hoe relevanter en efficiënter uw strategieën zullen zijn.
Zijn er speciale veiligheidseisen?
Degenen die klanteninformatie beheren, moeten een grote kennis hebben van privacywetten, die langzamerhand strenger worden. Wetten zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) hebben een sterke invloed op het gebruik van klantenbeheersystemen. Om veiligheidsrisico’s te beperken, moeten bedrijven zichzelf de volgende vragen stellen:
Het verzamelen en analyseren van klanteninformatie kan het bedrijf veel voordelen opleveren, maar als er iets misgaat (zoals een datalek) kan het erg duur blijken te zijn. Daarom moet u er zeker van zijn dat de opgeslagen gegevens absoluut noodzakelijk zijn om effectief met klanten te kunnen werken.
Hoe meer mensen toegang hebben tot de informatie van de klant, hoe groter het risico op inbreuk op de AVG. Vraag daarom potentiële gratis crms-aanbieders naar mogelijke autorisatieniveaus binnen hun systemen.
Over het algemeen verbiedt de AVG niet dat gegevens worden opgeslagen op servers buiten Europa. Het is echter belangrijk om te weten dat niet alle datacentra buiten Europa voldoen aan de Europese wetgeving.
Niet-Europese serverproviders zijn niet verplicht om te voldoen aan de AVG-normen voor Europese bedrijven om met hen samen te werken. Toch blijft het een goed idee om deze extra bevestiging van uw provider te eisen of gewoon samen te werken met een bedrijf dat alleen klantengegevens in Europa opslaat.
Goede training
Workflows
Wil een gratis klantenbeheersysteem operationeel voordelig zijn, dan is het belangrijk om schema’s en workflows te ontwikkelen. Deze leren vertegenwoordigers wat u moet doen met de informatie die in het systeem is ingevoerd en hoe u er op de juiste manier mee kunt werken. Stel bovendien diagrammen, protocollen en instructies op die de rol van elk lid en hun verantwoordelijkheden bij het gebruik van de software aangeven. Zorg er ook voor dat u ze bijwerkt wanneer er administratieve en operationele wijzigingen zijn.
Geautomatiseerde processen
Maatwerk software
Het feit dat software voor klantenbeheer duurder of complexer is, wil nog niet zeggen dat het beter is voor uw bedrijf. Kies de beste optie als u besluit een systeem aan te schaffen. Dit betekent dat rekening wordt gehouden met de situatie, mogelijkheden en reikwijdte van de activiteiten van uw bedrijf. Elke tool is ontworpen voor verschillende soorten organisaties. U moet dus vinden wat u en uw werknemers nodig hebben voordat u een definitieve beslissing neemt.
Er zijn tal van soorten software voor klantenbeheer, zowel betaalde als gratis crms. Soms zijn de betaalde versies te ingewikkeld, onnodig duur en kunnen ze vaak niet door veel ondernemers worden betaald.
Ontdek het zelf
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!