Ecommerce dankemailsjablonen

Emailmarketing is een van de “oudste” marketingcommunicatiekanalen. En met de term ‘oud’ bedoelen we dat het al heel lang bestaat. Een van de eerste emailclients is gemaakt bij MIT (het Massachusetts Institute of Technology) in 1965. En hoewel sommige marketingexperts en bedrijfsgoeroes ‘het einde van e-mail’ als marketingkanaal hebben aangekondigd, wordt dit soort communicatie nog steeds veel gebruikt, zelfs decennia nadat de eerste email werd verzonden.

Verbinding met emailaccounts
Verbind uw email met LiveAgent en verstuur uw dankmails met gemak

Waarom zou u email niet opgeven?

Emails zijn een uitstekend communicatiemiddel waarmee u in contact kunt komen met gebruikers, relaties met hen kunt opbouwen en vertrouwen en loyaliteit kunt opbouwen. Het kan de meest kosteneffectieve methode zijn om nieuwe kopers om te zetten in loyale klanten. Als marketeers heeft u veel meer te winnen door uw bestaande klanten te koesteren in plaats van door al uw inspanningen te richten op het werven van nieuwe klanten.

Natuurlijk waren alle terugkerende klanten ooit voor het eerst kopers. Daarom kunnen we niet zeggen dat u geen tijd moet besteden aan het werven van nieuwe klanten. Maar het zou helpen als u zich herinnert dat volgens veel onderzoeken (bijvoorbeeld een onderzoek van BAIN&COMPANY) terugkerende klanten ongeveer 33% meer met een bedrijf dan nieuwe kopers. De impact van deze correlatie is duidelijk en mag niet worden onderschat door besluitvormers in bedrijven uit verschillende sectoren.

Waarom zou u email niet opgeven?  - App - Uploads - 2021 - 04 - Bain And Company Report.png
Afbeelding met dank aan Bain&Company

Dus waar passen emails precies in dit alles? De sleutel tot het gebruik van email als kanaal om klantenbehoud te vergroten, is dat elke voltooide aankoop wordt beschouwd als een kans om het klantentraject opnieuw te starten. Dit betekent het versterken van emails na aankoop, zodat klanten niet zomaar afhaken en weglopen. En dankmails zijn het eerste deel van die strategie.

Aanpassing van emailsjablonen
Pas emailsjablonen gemakkelijk aan/personaliseer ze

Belangrijkste punten om te onthouden

Het belangrijkste doel van emailmarketingstrategieën is om loyaliteit op te bouwen onder degenen die zich abonneren op uw database en toestemming geven om marketingcommunicatie te ontvangen. Nadat uw loyaliteit hebt opgebouwd, is het gemakkelijker om uw abonnees om te zetten in klanten door tijdige en interessante berichten te sturen.

Dank emails zijn een belangrijk type communicatie in de loyaliteitsfase. Het is ook een cruciale hulpbron die wordt gebruikt om de loyaliteit van bestaande klanten te versterken, meer vertrouwen te winnen en hen aan te moedigen opnieuw bij u te winkelen. Laten we de functie van bedankmails in ecommerce eens nader bekijken.

Belangrijkste punten om te onthouden  - App - Uploads - 2021 - 03 - Thank You Email.png
Dankmail van Kate Spade

De rol van bedankmails in marketing en ecommerce

Houd bij het plannen van een online marketingcampagne, inclusief bedankmails, altijd uw doel in gedachten. Een bedankmail kan in verschillende formaten worden gepresenteerd, maar heeft altijd een gemeenschappelijk doel: de ontvangers van uw bericht laten zien hoe belangrijk ze zijn voor uw bedrijf.

U kunt bijvoorbeeld bedankmails sturen naar uw waardering tonen aan degenen die zich hebben geabonneerd op uw nieuwsbrief, interesse hebben getoond in een bepaalde aanbieding of een bepaald product of dienst hebben gekocht.

Zoals eerder vermeld, zijn er verschillende soorten bedankmails.

Design your own templates

LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates. Curious about all the opportunities?

Soorten ecommerce bedankmails

De welkomst-bedankmail

Een welkomst-bedankmail wordt verzonden nadat iemand zich heeft geabonneerd op een nieuwsbrief of mailinglijst. Het bevestigt het abonnement en geeft het type inhoud weer dat u gaat verzenden, naast het tonen van waardering voor de abonnee.

De welkomst-bedankmail - App - Uploads - 2021 - 03 - Thank You Email 2.png

Bedankt voor uw aankoop email

Deze bedankmail wordt verzonden nadat iemand een aankoop heeft gedaan en uw klant wordt. Een dergelijk bericht beantwoordt aan de doelstelling om klantenloyaliteit op te bouwen en kan ook andere gerelateerde producten suggereren die voor die klant interessant kunnen zijn.

Bedankt voor uw aankoop email - App - Uploads - 2021 - 03 - Tarte Thank You.png
Tarte dankemail

Bedankt voor uw deelname email

Zoals duidelijk is, is dit type email bedoeld om een gebruiker te bedanken voor deelname aan een evenement (online of offline). De functie is om feedback te vragen over het evenement, zodat gebruikers hun mening kunnen delen en zich gehoord voelen.

De sjablonen in dit artikel zijn voorbeelden van bedankmails die naar klanten kunnen worden gestuurd nadat ze online een bestelling hebben geplaatst.

Bedankt voor uw deelname email - App - Uploads - 2021 - 03 - Event Thank You.png
CSSConf dankemail

Ecommerce dankmailsjabloon onderwerpregels

  • Bedankt voor het winkelen bij [naam online winkel]
  • We waarderen u enorm!
  • Welkom bij de familie [naam van de online winkel]
  • Uw eerste bestelling maakte ons blij
  • We zijn verheugd u hier te zien
  • Dank voor uw aankoop!
  • Bedankt voor het steunen van [naam ewinkel], [naam klant]
  • We willen u bedanken voor uw steun, [naam van de klant]
  • [naam van de klant], bedankt voor het winkelen bij ons!
  • Bedankt dat uw deel uitmaakt van onze gemeenschap!
  • Bedankt voor [x] geweldige [jaren/maanden]

Ecommerce dankmailsjablonen

Dankmailsjabloon #1 – vragen om de mening van een klant


Dear [name],

Thank you for placing an order with us! We’re delighted to see your interest in our [products or services].

We want to ensure that our products meet your expectations and that you’re satisfied. As such, we’d love to hear from you once you’ve had a few days to tinker around with [product name].

Please use this form [link to the form] to share your opinion, or simply respond to this email with a few words about [product/service].

Your opinion will help us improve our future offers.

Best,
The Customer Success Team at [company]

Dankmailsjabloon #2 – upselling of cross-selling


Hey there!

Thanks for shopping with us. We hope [product or service] will meet your expectations and you will purchase from [online store’s name] again!

While you wait for your package, check out other [products/services] that may be a great addition to your [product or service ordered].

See you around!

[name and surname]
Owner of [online store’s name]

Dankemailsjabloon #3 – bericht aan een terugkerende klant


Hi [name]!

We are really happy to see you placing a new order at [online store’s name]!

There’s nothing more rewarding for us than to know that first-time customers trust us and come back to order more [product/services]. We hope to see you around even more often!

Here’s a small gift from us: [a/an X]% discount code for your next purchase to show our appreciation.

[Discount Code]

Use it at the checkout and enjoy your next shopping experience with us!

The Customer Service Team at [company]

Dankemailsjabloon #4 – nieuwe klant


Hi [customer’s name]!

Thank you for visiting our store and placing your first order!

We are glad that you found the [product/services] you were looking for in our store.

Our goal is for our clients to always be satisfied, so let us know how your experience with us was during your first time shopping here.

We look forward to seeing you around again soon.

Sincerely,
Your friends at [company’s name]

Dankemailsjabloon #5 – na de eerste en volgende aankoop


Hello [customer’s name]!

Thank you for placing your order with [company’s name/e-store’s name]! We really appreciate that you chose our store, it means the world to us!

We want to let you know that we will inform you about the subsequent stages of order processing via separate emails.

Have a great day!
The [team’s name] at [company’s name]

Dankemailsjabloon #6 – bedankmail voor loyaliteit

Let op: dit soort email moet ongeveer een jaar na hun eerste aankoop naar een terugkerende klant worden gestuurd.

Dear [customer’s name],

We are delighted to inform you that you have been our customer for [period of time]!

This message is to thank you for being part of our [family/family of customers/community/group of loyal customers].

We are truly grateful for your constant support and loyalty. We are aware that we wouldn’t be here without devoted customers like yourself.

You could have chosen any other e-store, but you picked and still shop with us. We appreciate you sticking with [company’s name].

Thanks again, and have a wonderful day!

Best,
[company’s representative, can be a decision-maker]

Veelgestelde vragen

Wat zijn de meest voorkomende soorten bedankmails?

Er zijn verschillende soorten bedankmails die u naar uw klanten kunt sturen, en het is aan u welke u kiest. Maar onthoud voordat u de eerste bedankmail stuurt dat deze emails over uw klanten gaan, niet over uw familie.

De soorten bedankmails kunnen dus zijn:

  • Een “Bedankt voor uw eerste aankoop” email.
  • Een “Bedankt voor uw betaling” email.
  • Een “Bedankt voor uw interesse email” voor een klant die op zoek is naar iets nieuws in de winkel, maar al een terugkerende koper is.
  • Een “Bedankt dat u bij ons bent” email aan terugkerende of terugkerende klanten.
  • Een verjaardagswens email met een “Bedankt bericht”.

Moet er na elke aankoop een bedankmail naar klanten worden gestuurd?

Ja, er moet een korte bedankmail worden gestuurd telkens wanneer iemand een bestelling plaatst in uw online winkel. Tegenwoordig ontvangen klanten verschillende soorten emails: bevestigingsmails, bedankmails, emails met informatie over productverzending, enz., en ze zijn gewend aan dit soort communicatie. Ze maken zich misschien meer zorgen als ze iets bestellen en geen email ontvangen dan wanneer ze dat wel doen.

Tevreden klanten zijn de beste klanten

We bieden migratiediensten voor de meest populaire helpdeskoplossingen.

Badges

Hoe lang moet een bedankmail zijn?

Het doel van elke bedankmail is om waardering te tonen. Daarom hoeft dit bericht niet lang te zijn, of gevuld met veel informatie en talloze CTA-knoppen (calls to action). Eigenlijk zou het het tegenovergestelde moeten zijn: een bedankmail moet kort en bondig zijn en alleen nuttige informatie bevatten, zoals de geschatte leverdatum, informatie over een klantenloyaliteitsprogramma of aanstaande verkoop.

Hoe lang moet een bedankmail zijn? - App - Uploads - 2021 - 03 - Adobe Thank You Email.png

U kunt ook dankemails gebruiken om uw producten of services te up- en cross-selling, maar elk verkoopgerelateerd gedeelte in een bedankmail moet ook relatief kort en direct zijn.

Moet ik een bedankmail sturen telkens wanneer iemand een bestelling plaatst in mijn winkel?

Als algemene regel – ja. Bedanktemails zijn een soort beleefdheidsbericht dat uw bedrijf naar klanten stuurt om hun acties te erkennen en hen te laten weten dat u hun interesse in uw producten of diensten op prijs stelt. Het is duidelijk dat bedankmails ook andere doelen kunnen hebben, zoals upselling, cross-selling of het genereren van verkeer naar uw blog. Maar afgezien van het gebruik van bedankmails om deze zakelijke doelen te bereiken, mag u hun belangrijkste doel niet vergeten: het opbouwen en versterken van positieve relaties met uw bestaande klanten.

Daarom is het raadzaam om elke keer dat iemand iets in uw winkel koopt, een bedankmail te sturen. U kunt dit proces eenvoudig automatiseren met emailautomatiseringstools. Vergeet echter niet om uw klanten de mogelijkheid te geven zich af te melden voor verdere marketingcommunicatie. Het is het beste om een afmeldlink bovenaan elke email of in een voettekst op te nemen.

Moet ik een bedankmail sturen telkens wanneer iemand een bestelling plaatst in mijn winkel? - App - Uploads - 2021 - 04 - Automation Set Up.png
Maak alle soorten automatiseringsregels om automatische emailupdates te verzenden

Is de visuele kant van een bedankmail belangrijk?

Ja, de visuele kant van een bedankmail is belangrijk. Een bedankmailsjabloon moet in overeenstemming zijn met uw merkrichtlijnen, inclusief lettertypen en merkkleuren. U kunt bedankmails natuurlijk zo ontwerpen dat ze een meer ontspannen en speels gevoel hebben, maar ze moeten lijken op andere inhoud die u naar klanten stuurt of op uw blog, website of sociale media publiceert. Als u gewoonlijk emails met platte tekst verzendt, volg dan dezelfde stijl met bedankmails.

No matter if you send an HTML-coded, colorful email or a plain text email, don’t forget about the way people on the Internet consume content. Most of your customers won’t read a lengthy thank you message presented as large blocks of uninterrupted text. Create your email in a way that makes it easy for recipients to skim. Otherwise, they’ll stop opening your thank you emails. This will most probably hurt the open and delivery rates of your emails as well as the sender reputation of your domain. 

Zijn bedankmails een soort marketingcommunicatie?

Bedanktemails zijn een vorm van marketingcommunicatie. Hoewel de naam het misschien niet aangeeft, zijn ze nog steeds een soort communicatie waarvoor uw klanten toestemming moeten geven om te ontvangen. Gewoonlijk moet toestemming voor het ontvangen van verschillende soorten marketingcommunicatie worden vastgesteld wanneer iemand een account aanmaakt in uw online winkel. Dit is het moment waarop ze een vakje moeten aanvinken dat zegt dat ze je toestaan om ze emails te sturen.

En omdat bedanktemails een soort marketingcommunicatie zijn, kunnen uw klanten zich altijd afmelden voor het ontvangen ervan of zich voorgoed afmelden van uw mailinglijst. Zoals vermeld in het vorige antwoord, moet een afmeldlink of een knop worden opgenomen in elke email die naar uw databank wordt verzonden, en dat is niet anders voor bedankmails.

Probeer LiveAgent vandaag nog​

We bieden migratiediensten voor de meest populaire helpdeskoplossingen.

Meer dan 3.000 beoordelingen Trustpilot GetApp G2 Crowd

Frequently asked questions

Moet ik een bedankmail sturen telkens wanneer iemand een bestelling plaatst in mijn winkel?

Als algemene regel – ja. Bedanktemails zijn een soort beleefdheidsbericht dat uw bedrijf naar klanten stuurt om hun acties te erkennen en hen te laten weten dat u hun interesse in uw producten of diensten op prijs stelt.

Is de visuele kant van een bedankmail belangrijk?

Ja, de visuele kant van een bedankmail is belangrijk. Een bedankmailsjabloon moet in overeenstemming zijn met uw merkrichtlijnen, inclusief lettertypen en merkkleuren. U kunt bedankmails zo ontwerpen dat ze een meer ontspannen en speels gevoel hebben, maar ze moeten lijken op andere inhoud die u naar klanten stuurt of op uw blog, website of sociale media publiceert.

Zijn bedankmails een vorm van marketingcommunicatie?

Bedanktemails zijn een vorm van marketingcommunicatie. Hoewel de naam het misschien niet aangeeft, zijn ze nog steeds een soort communicatie waarvoor uw klanten toestemming moeten geven om te ontvangen. Gewoonlijk moet toestemming voor het ontvangen van verschillende soorten marketingcommunicatie worden vastgesteld wanneer iemand een account aanmaakt in uw online winkel.

Terug naar sjablonen Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.