Gratis proefperiode

Ecommerce dankemailsjablonen

Emailmarketing is een van de “oudste” marketingcommunicatiekanalen. En met de term ‘oud’ bedoelen we dat het al heel lang bestaat. Een van de eerste emailclients is gemaakt bij MIT (het Massachusetts Institute of Technology) in 1965. En hoewel sommige marketingexperts en bedrijfsgoeroes ‘het einde van e-mail’ als marketingkanaal hebben aangekondigd, wordt dit soort communicatie nog steeds veel gebruikt, zelfs decennia nadat de eerste email werd verzonden.

Verbinding met emailaccounts
Verbind uw email met LiveAgent en verstuur uw dankmails met gemak

Waarom zou u email niet opgeven?

Emails zijn een uitstekend communicatiemiddel waarmee u in contact kunt komen met gebruikers, relaties met hen kunt opbouwen en vertrouwen en loyaliteit kunt opbouwen. Het kan de meest kosteneffectieve methode zijn om nieuwe kopers om te zetten in loyale klanten. Als marketeers heeft u veel meer te winnen door uw bestaande klanten te koesteren in plaats van door al uw inspanningen te richten op het werven van nieuwe klanten.

Natuurlijk waren alle terugkerende klanten ooit voor het eerst kopers. Daarom kunnen we niet zeggen dat u geen tijd moet besteden aan het werven van nieuwe klanten. Maar het zou helpen als u zich herinnert dat volgens veel onderzoeken (bijvoorbeeld een onderzoek van BAIN&COMPANY) terugkerende klanten ongeveer 33% meer met een bedrijf dan nieuwe kopers. De impact van deze correlatie is duidelijk en mag niet worden onderschat door besluitvormers in bedrijven uit verschillende sectoren.

Ecommerce dankemailsjablonen
Afbeelding met dank aan Bain&Company

Dus waar passen emails precies in dit alles? De sleutel tot het gebruik van email als kanaal om klantenbehoud te vergroten, is dat elke voltooide aankoop wordt beschouwd als een kans om het klantentraject opnieuw te starten. Dit betekent het versterken van emails na aankoop, zodat klanten niet zomaar afhaken en weglopen. En dankmails zijn het eerste deel van die strategie.

Aanpassing van emailsjablonen
Pas emailsjablonen gemakkelijk aan/personaliseer ze

Belangrijkste punten om te onthouden

Het belangrijkste doel van emailmarketingstrategieën is om loyaliteit op te bouwen onder degenen die zich abonneren op uw database en toestemming geven om marketingcommunicatie te ontvangen. Nadat uw loyaliteit hebt opgebouwd, is het gemakkelijker om uw abonnees om te zetten in klanten door tijdige en interessante berichten te sturen.

Dankemails zijn een belangrijk type communicatie in de loyaliteitsfase. Het is ook een cruciale hulpbron die wordt gebruikt om de loyaliteit van bestaande klanten te versterken, meer vertrouwen te winnen en hen aan te moedigen opnieuw bij u te winkelen. Laten we de functie van bedankmails in ecommerce eens nader bekijken.

Ecommerce dankemailsjablonen
Dankmail van Kate Spade

De rol van bedankmails in marketing en ecommerce

Houd bij het plannen van een online marketingcampagne, inclusief bedankmails, altijd uw doel in gedachten. Een bedankmail kan in verschillende formaten worden gepresenteerd, maar heeft altijd een gemeenschappelijk doel: de ontvangers van uw bericht laten zien hoe belangrijk ze zijn voor uw bedrijf.

U kunt bijvoorbeeld bedankmails sturen naar uw waardering tonen aan degenen die zich hebben geabonneerd op uw nieuwsbrief, interesse hebben getoond in een bepaalde aanbieding of een bepaald product of dienst hebben gekocht.

Zoals eerder vermeld, zijn er verschillende soorten bedankmails.

Design your own templates

LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates. Curious about all the opportunities?

Try LiveAgent

Soorten ecommerce bedankmails

De welkomst-bedankmail

Een welkomst-bedankmail wordt verzonden nadat iemand zich heeft geabonneerd op een nieuwsbrief of mailinglijst. Het bevestigt het abonnement en geeft het type inhoud weer dat u gaat verzenden, naast het tonen van waardering voor de abonnee.

Ecommerce dankemailsjablonen

Bedankt voor uw aankoop email

Deze bedankmail wordt verzonden nadat iemand een aankoop heeft gedaan en uw klant wordt. Een dergelijk bericht beantwoordt aan de doelstelling om klantenloyaliteit op te bouwen en kan ook andere gerelateerde producten suggereren die voor die klant interessant kunnen zijn.

Ecommerce dankemailsjablonen
Tarte dankemail

Bedankt voor uw deelname email

Zoals duidelijk is, is dit type email bedoeld om een gebruiker te bedanken voor deelname aan een evenement (online of offline). De functie is om feedback te vragen over het evenement, zodat gebruikers hun mening kunnen delen en zich gehoord voelen.

De sjablonen in dit artikel zijn voorbeelden van bedankmails die naar klanten kunnen worden gestuurd nadat ze online een bestelling hebben geplaatst.

Ecommerce dankemailsjablonen
CSSConf dankemail

Ecommerce dankmailsjabloon onderwerpregels

  • Bedankt voor het winkelen bij [naam online winkel]
  • We waarderen u enorm!
  • Welkom bij de familie [naam van de online winkel]
  • Uw eerste bestelling maakte ons blij
  • We zijn verheugd u hier te zien
  • Dank voor uw aankoop!
  • Bedankt voor het steunen van [naam ewinkel], [naam klant]
  • We willen u bedanken voor uw steun, [naam van de klant]
  • [naam van de klant], bedankt voor het winkelen bij ons!
  • Bedankt dat uw deel uitmaakt van onze gemeenschap!
  • Bedankt voor [x] geweldige [jaren/maanden]

Ecommerce dankmailsjablonen

Dankmailsjabloon #1 – vragen om de mening van een klant

Dankmailsjabloon #2 – upselling of cross-selling

Dankemailsjabloon #3 – bericht aan een terugkerende klant

Dankemailsjabloon #4 – nieuwe klant

Dankemailsjabloon #5 – na de eerste en volgende aankoop(s)

Dankemailsjabloon #6 – bedankmail voor loyaliteit

Let op: dit soort email moet ongeveer een jaar na hun eerste aankoop naar een terugkerende klant worden gestuurd.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de meest voorkomende soorten bedankmails?

Er zijn verschillende soorten bedankmails die u naar uw klanten kunt sturen, en het is aan u welke u kiest. Maar onthoud voordat u de eerste bedankmail stuurt dat deze emails over uw klanten gaan, niet over uw familie.

De soorten bedankmails kunnen dus zijn:

  • Een “Bedankt voor uw eerste aankoop” email.
  • Een “Bedankt voor uw betaling” email.
  • Een “Bedankt voor uw interesse email” voor een klant die op zoek is naar iets nieuws in de winkel, maar al een terugkerende koper is.
  • Een “Bedankt dat u bij ons bent” email aan terugkerende of terugkerende klanten.
  • Een verjaardagswens email met een “Bedankt bericht”.

Moet er na elke aankoop een bedankmail naar klanten worden gestuurd?

Ja, er moet een korte bedankmail worden gestuurd telkens wanneer iemand een bestelling plaatst in uw online winkel. Tegenwoordig ontvangen klanten verschillende soorten emails: bevestigingsmails, bedankmails, emails met informatie over productverzending, enz., en ze zijn gewend aan dit soort communicatie. Ze maken zich misschien meer zorgen als ze iets bestellen en geen email ontvangen dan wanneer ze dat wel doen.

Tevreden klanten zijn de beste klanten

We bieden migratiediensten voor de meest populaire helpdeskoplossingen.

Badges

Hoe lang moet een bedankmail zijn?

Het doel van elke bedankmail is om waardering te tonen. Daarom hoeft dit bericht niet lang te zijn, of gevuld met veel informatie en talloze CTA-knoppen (calls to action). Eigenlijk zou het het tegenovergestelde moeten zijn: een bedankmail moet kort en bondig zijn en alleen nuttige informatie bevatten, zoals de geschatte leverdatum, informatie over een klantenloyaliteitsprogramma of aanstaande verkoop.

Ecommerce dankemailsjablonen


U kunt ook dankemails gebruiken om uw producten of services te up- en cross-selling, maar elk verkoopgerelateerd gedeelte in een bedankmail moet ook relatief kort en direct zijn.

Moet ik een bedankmail sturen telkens wanneer iemand een bestelling plaatst in mijn winkel?

Als algemene regel – ja. Bedanktemails zijn een soort beleefdheidsbericht dat uw bedrijf naar klanten stuurt om hun acties te erkennen en hen te laten weten dat u hun interesse in uw producten of diensten op prijs stelt. Het is duidelijk dat bedankmails ook andere doelen kunnen hebben, zoals upselling, cross-selling of het genereren van verkeer naar uw blog. Maar afgezien van het gebruik van bedankmails om deze zakelijke doelen te bereiken, mag u hun belangrijkste doel niet vergeten: het opbouwen en versterken van positieve relaties met uw bestaande klanten .

Daarom is het raadzaam om elke keer dat iemand iets in uw winkel koopt, een bedankmail te sturen. U kunt dit proces eenvoudig automatiseren met emailautomatiseringstools. Vergeet echter niet om uw klanten de mogelijkheid te geven zich af te melden voor verdere marketingcommunicatie. Het is het beste om een afmeldlink bovenaan elke email of in een voettekst op te nemen.

Ecommerce dankemailsjablonen
Maak alle soorten automatiseringsregels om automatische emailupdates te verzenden

Is de visuele kant van een bedankmail belangrijk?

Ja, de visuele kant van een bedankmail is belangrijk. Een bedankmailsjabloon moet in overeenstemming zijn met uw merkrichtlijnen, inclusief lettertypen en merkkleuren. U kunt bedankmails natuurlijk zo ontwerpen dat ze een meer ontspannen en speels gevoel hebben, maar ze moeten lijken op andere inhoud die u naar klanten stuurt of op uw blog, website of sociale media publiceert. Als u gewoonlijk emails met platte tekst verzendt, volg dan dezelfde stijl met bedankmails.

Het maakt niet uit of u een HTML-gecodeerde, kleurrijke email of een email in platte tekst verzendt, vergeet niet hoe mensen op internet inhoud consumeren. De meeste van uw klanten zullen een lang bedankbericht niet lezen dat wordt gepresenteerd als grote blokken ononderbroken tekst. Maak uw email op een manier die het voor ontvangers gemakkelijk maakt om te skimmen. Anders zullen ze stoppen met het openen van je bedankmails. Dit zal hoogstwaarschijnlijk deopen- en bezorgsnelheid van uw emails schaden, evenals de afzenderreputatie van uw domein.

Zijn bedankmails een soort marketingcommunicatie?

Bedanktemails zijn een vorm van marketingcommunicatie. Hoewel de naam het misschien niet aangeeft, zijn ze nog steeds een soort communicatie waarvoor uw klanten toestemming moeten geven om te ontvangen. Gewoonlijk moet toestemming voor het ontvangen van verschillende soorten marketingcommunicatie worden vastgesteld wanneer iemand een account aanmaakt in uw online winkel. Dit is het moment waarop ze een vakje moeten aanvinken dat zegt dat ze je toestaan om ze emails te sturen.

En omdat bedanktemails een soort marketingcommunicatie zijn, kunnen uw klanten zich altijd afmelden voor het ontvangen ervan of zich voorgoed afmelden van uw mailinglijst. Zoals vermeld in het vorige antwoord, moet een afmeldlink of een knop worden opgenomen in elke email die naar uw databank wordt verzonden, en dat is niet anders voor bedankmails.

Probeer LiveAgent vandaag nog​

We bieden migratiediensten voor de meest populaire helpdeskoplossingen.

Meer dan 3.000 beoordelingen Trustpilot GetApp G2 Crowd

{ “@context”: “https://schema.org”, “@type”: “FAQPage”, “mainEntity”: [{ “@type”: “Question”, “name”: “Moet ik een bedankmail sturen telkens wanneer iemand een bestelling plaatst in mijn winkel? “, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Als algemene regel – ja. Bedanktemails zijn een soort beleefdheidsbericht dat uw bedrijf naar klanten stuurt om hun acties te erkennen en hen te laten weten dat u hun interesse in uw producten of diensten op prijs stelt. ” } }, { “@type”: “Question”, “name”: “Is de visuele kant van een bedankmail belangrijk? “, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Ja, de visuele kant van een bedankmail is belangrijk. Een bedankmailsjabloon moet in overeenstemming zijn met uw merkrichtlijnen, inclusief lettertypen en merkkleuren. U kunt bedankmails zo ontwerpen dat ze een meer ontspannen en speels gevoel hebben, maar ze moeten lijken op andere inhoud die u naar klanten stuurt of op uw blog, website of sociale media publiceert. ” } }, { “@type”: “Question”, “name”: “Zijn bedankmails een vorm van marketingcommunicatie? “, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Bedanktemails zijn een vorm van marketingcommunicatie. Hoewel de naam het misschien niet aangeeft, zijn ze nog steeds een soort communicatie waarvoor uw klanten toestemming moeten geven om te ontvangen. Gewoonlijk moet toestemming voor het ontvangen van verschillende soorten marketingcommunicatie worden vastgesteld wanneer iemand een account aanmaakt in uw online winkel. ” } }] }

Terug naar sjablonen Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.