Wat zijn klantenservicevaardigheden?
Klantenondersteuning kan soms een comparatief voordeel zijn voor een bedrijf. Het is dus erg belangrijk om de best mogelijke ondersteuning te bieden. Elke klantenvertegenwoordiger moet goed geschoold zijn en veel kennis hebben van producten of diensten.
Klantenvertegenwoordigers moeten goed luisteren naar wat de klant vraagt en ze moeten gepersonaliseerde antwoorden geven. Ze moeten ook overtuigende sprekers zijn. Het is erg belangrijk om geduldig te blijven als de klant boos is. Als er iets misgaat, moeten ze de verantwoordelijkheid voor het probleem nemen.
Er zijn veel andere vaardigheden die klantenondersteuningsmedewerkers moeten hebben, zoals goede communicatie, assertiviteit, empathie, vriendelijkheid, flexibiliteit, zelfbeheersing, tijdbeheer en nog veel meer.
Bekijk een video over klantenondersteuningsvaardigheden
LiveAgent helpdesksoftware biedt klantenondersteuningsteams alle tools die ze nodig hebben om uitzonderlijke klantenondersteuning te bieden. Door communicatie te stroomlijnen, klantentevredenheid te verbeteren, workflows te vereenvoudigen en repetitieve taken te automatiseren, worden klantenondersteuningsvaardigheden bevorderd en verbeterd. LiveAgent helpdesksoftware helpt klantenondersteuningsprofessionals om de behoeften van hun klanten beter te begrijpen, tijdige reacties te bieden en sterkere relaties met hun klanten op te bouwen. Alle interacties worden geregistreerd, waardoor klantenondersteuningsteams snel eventuele problemen kunnen identificeren en aanpakken. LiveAgent is een onschatbare tool voor klantenondersteuningsteams die kwaliteitsservice willen bieden.
Topics
- empatie
- geduld
- duidelijke communicatie
Video summary
Goede klantenservice is essentieel voor het succes van een bedrijf. Het beïnvloedt de ervaring van klanten en kan het imago van het bedrijf versterken of schaden. Er zijn acht belangrijke klantenservicevaardigheden die elke medewerker moet ontwikkelen. Ten eerste is empathie cruciaal. Het vermogen om de gevoelens van klanten te begrijpen en ermee in verbinding te staan, zelfs als je het probleem niet kunt oplossen, is essentieel. Geduld is ook belangrijk. Medewerkers moeten begrijpen hoe het aan de andere kant voelt en moeten hun kalmte behouden om de problemen op te lossen. Duidelijke communicatie is ook essentieel. Medewerkers moeten helder kunnen uitleggen wat ze wel en niet kunnen doen om het vertrouwen van klanten op te bouwen. Ook het gebruik van positieve taal en het kunnen lezen tussen de regels helpt om klanten niet verkeerd te begrijpen en hun tevredenheid te behouden. Ten slotte is het vermogen om snel te leren en problemen op te lossen van cruciaal belang, evenals het vermogen om interacties af te sluiten met tevreden klanten.
Frequently Asked Questions
Wat is de definitie van klantenservicevaardigheden?
Klantenservicevaardigheden zijn een reeks gedragingen waarop leden van het klantenserviceteam moeten vertrouwen in hun interacties met klanten. Zonder deze vaardigheden zal het klantenserviceteam niet goed presteren. Deze vaardigheden omvatten: communicatieve vaardigheden, empathie, geduld en specialistische en technische kennis.
Wat zijn de meest bruikbare vaardigheden op het gebied van klantenservice?
Communicatie is één van de meest nuttige klantenondersteuningsvaardigheden. Dankzij duidelijke communicatie kunnen we gemakkelijk communiceren met de klant en oplossingen voor problemen verduidelijken. Een andere vaardigheid is empathie, wat u in staat stelt om de klant echt te leren kennen en zijn behoeften beter te begrijpen. De derde vaardigheid is specialistische kennis, die nodig is om precies uit te leggen hoe het probleem kan worden opgelost, de specificatie van producten en diensten die door het bedrijf worden aangeboden, maar ook om de tools efficiënt te kunnen gebruiken.
Hoe kunt u uw klantenondersteuningsvaardigheden trainen?
Het trainen van vaardigheden op het gebied van klantenservice is een uiterst belangrijk proces. De eerste bron waaruit we kennis over dit onderwerp kunnen halen, is gebaseerd op de informatie van klanten, relaties en onze directe leidinggevende. Dit geeft u de kans om dingen op te merken waarvan u zich misschien niet bewust bent. Een andere bron zijn klantenfeedbackrapporten. Het is een enorme bron van kennis die u zal laten zien waar u op moet letten. Daarnaast moet u vaardigheden zoals vriendelijkheid en geduld hebben, evenals een goede communicatie.
Gemiddelde verwerkingstijd (AHT)
AHT is essentieel in klantenservice, met gemiddelde duur van klanteninteracties. LiveAgent biedt uitgebreide tijdregistratie en helpdesksoftware. Probeer het gratis voor 14 dagen.