Merk

Wat is een merk?

Branding of een merk is een zakelijke en marketingterm. Het verwijst naar de praktijk die een doelgroep helpt een bedrijf, persoon of product onmiddellijk te herkennen. Merken vormen de perceptie van potentiële klanten van een bedrijf en creëren herkenbare identiteiten in de markt.

Componenten van branding omvatten de visuele identiteit van het bedrijf, zoals logo, ontwerp, kleuren, bedrijfscultuur, boodschap en nog veel meer.

Merk

Voor grote bedrijven is corporate branding vaak een wijdverbreide operatie over meerdere marketingafdelingen, teams en vele communicatiekanalen. Maar zelfs kleine bedrijven kunnen een herkenbaar merk bouwen met een opvallende visuele identiteit. Het gebruik van verschillende moderne succesvolle merktactieken en het gebruik van communicatiekanalen zoals sociale media zijn geweldige hulpmiddelen om te gebruiken dankzij hun toegankelijkheid en goedkoop.

Voordelen van het hebben van een sterk merk

Het bouwen van een merk is niet altijd de gemakkelijkste taak, maar het kan een zeer lonende taak zijn.

  • Erkenning – Met een sterk merk bent u gemakkelijk herkenbaar bij consumenten, wat u een concurrentievoordeel op de markt kan geven.
  • Klantenloyaliteit – Wanneer klanten uw merk kennen en zich aansluiten bij uw merk, is de kans groter dat ze een loyaal publiek. Vaak aarzelen ze niet om herhalingsaankopen te doen, zelfs tegen hogere kosten, wanneer ze het bedrijf vertrouwen.
  • Verhoogde geloofwaardigheid – Om geloofwaardigheid in uw sector te krijgen, heeft u twee dingen nodig: sterke branding en geweldige klantenservice.
  • Klantenbetrokkenheid – Het is waarschijnlijker dat uw publiek betrokken is bij een bedrijf met een duidelijke visuele identiteit en waarden die aansluiten bij en waarmee ze verband houden. Ze zien u niet langer alleen als een “verkoper”, maar ze communiceren met je op verschillende communicatiekanalen zoals sociale media als een entiteit die ze kunnen vertrouwen.
  • Trekt nieuw talent aan – Veel getalenteerde medewerkers besluiten te solliciteren op jobs op basis van de waarden, cultuur en branding van het bedrijf.
  • Vertrouwen – Succesvolle branding zorgt niet alleen voor zelfverzekerde klanten, maar ook voor werknemers, zakenpartners en eigenaren. Zeker zijn van een bedrijf maakt klantenreizen en aankopen, investeringen en algemene activiteiten veel gemakkelijker en aangenamer.

Make you brand more visible

LiveAgent gives you plenty of customer service tools, making your communication with clients faster and more efficient than your competitors'

Frequently asked questions

Hoe een merk opbouwen?

Branding moet doordacht zijn en gericht zijn op specifieke stappen. Onderzoek je doelgroep en ontwikkel vervolgens een merkstrategie die daar het beste bij aansluit. Alles, van visuals en slogans tot bedrijfscultuur, maakt deel uit van branding. Zodra u uw merk heeft, is het tijd om het te promoten. De communicatiekanalen die u gebruikt, zijn afhankelijk van uw doelmarkt en het type branding waarvoor u hebt besloten te gaan.

Waarom is een sterk merk belangrijk?

Allereerst zorgt het hebben van een herkenbare identiteit voor meer klantherkenning. Bovendien kan uw sterke merk een solide concurrentievoordeel in de markt zijn. Sterke merken hebben de neiging om waarden met de klanten te delen en een enorme aanhang aan te trekken, wat resulteert in het opbouwen van een loyale gemeenschap rond het merk. Een betere geloofwaardigheid verhoogt de bereidheid van klanten om het merk te kopen en ermee in contact te komen. Bedrijven met een sterke branding ontvangen meestal ook veel cv's van getalenteerde mensen die bij hen passen en een bijdrage willen leveren aan het bedrijf.

Wat is een merk?

Een merk is hoe een organisatie, bedrijf of persoon wordt gezien door de klanten, de markt en iedereen die er ervaring mee heeft.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.