Software als een service (SaaS)

Als het concept van software as a service (SaaS) nieuw voor u is, bent u hier aan het juiste adres. We gaan dieper in op wat SaaS is, wat het voor uw bedrijf kan betekenen en meer.

We gaan ook in op de meest voorkomende gebruiksscenario’s voor SaaS, hoe het werkt, de belangrijkste voordelen van op SaaS gebaseerde services en de prijs.

Wat is software als een service?

Software als een service (SaaS) is een concept voor het ontwikkelen en leveren van softwareapplicaties van onafhankelijke softwareleveranciers via internet – als een service. In plaats van software te ontwikkelen, te installeren en te onderhouden, stelt dit concept talloze gebruikers, zowel particulieren als bedrijven, in staat om eenvoudig toegang te krijgen tot SaaS via het web.

Het bevrijdt de gebruiker volledig van het complexe hardware- en softwarebeheer. SaaS-softwaretoepassingen worden ook wel propriëtaire, op aanvraag of gehoste software genoemd, evenals webgebaseerde toepassingen.

SaaS-applicaties vereisen niets meer dan de server van een SaaS-provider om te draaien. De provider is ook verantwoordelijk voor het beheer van de toegang tot de applicatie, inclusief prestaties, beschikbaarheid en beveiliging. Enkele van de meest voorkomende SaaS-kenmerken zijn:

  • multitenant architectuur
  • eenvoudige aanpassing
  • betere toegang
  • aanpassen met een aanwijzen-en-klik-interface

Waar wordt SaaS voor gebruikt?

SaaS kan klanten ten goede komen, vooral als het gaat om moderne, e-commercebedrijven die het meeste van hun werk via internet doen.

Het belangrijkste doel van SaaS-applicaties is om buitengewone, gebruiksklare oplossingen aan te bieden die gemakkelijk kunnen voldoen aan een breed scala aan zakelijke behoeften, zoals analyse, berekening, opslag en communicatie.

Overzichtsfunctie voor analyse in klantenservicesoftware - LiveAgent

SaaS biedt meerdere voordelen en voordelen:

  • SaaS-applicaties zijn snel te implementeren
  • het concept is redelijk betaalbaar
  • minimale infrastructuur
  • SaaS kan overal werken, zolang er maar een internetverbinding is
  • beveiliging en back-up
  • hoge acceptatiegraad
  • toegankelijkheid en schaalbaarheid
  • compatibiliteit

Omdat de gebruiker geen SaaS-applicaties op zijn eigen apparaten of datacenters hoeft te installeren en uit te voeren, staat het hem vrij om andere investeringen te doen. Daarom is SaaS perfect voor bedrijven die moeten verbeteren:

  • klantenrelatiebeheer (CRM)
  • inhoud beheer
  • verkoop management
  • toegangsbeheer
  • databankbeheer
  • financieel management
  • personeelsbeheer (HRM)
  • patchbeheer
  • project management

Hoe werkt software als een service?

SaaS-services werken via cloudlevering. Een cloudserviceprovider host de applicatie en gerelateerde gegevens met behulp van zijn eigen bronnen, netwerken, databank, servers en infrastructuurservices. De onafhankelijke softwareleverancier (ISV) kan ook een cloudapplicatieserviceprovider gebruiken om de applicatie in zijn eigen datacenter te hosten.

Een van de grootste voordelen van SaaS is dat gebruikers zich niet bezig hoeven te houden met het instellen en onderhouden van software en dat er geen softwarelicenties nodig zijn.

Het biedt klanten netwerkgebaseerde toegang tot de applicatie. Wanneer nieuwe functionaliteiten en features worden geïmplementeerd, krijgen gebruikers daar toegang toe.

Voorbeelden van software als een service

De SaaS-markt groeit en breidt zich uit naar nieuwe gebieden. Het verzamelt een enorme verscheidenheid aan softwareproducten en leveranciers. Van kleine providers met één product tot dominante krachten in het cloudlandschap zoals Google en AWS. Een van de beste dingen van SaaS-producten is dat ze zo divers zijn.

Ze variëren van IT-tools voor bedrijfsanalyse en helpdesksoftware-oplossingen tot videostreamingdiensten. Er zijn ook SaaS-oplossingen voor monumentale zakelijke toepassingen zoals facturering, klantenrelatiebeheer, verkoopbeheer, email, enz.

LiveAgent helpdeskpagina

Enkele van de meest opvallende voorbeelden van SaaS-producten zijn:

  • Salesforce
  • LiveAgent
  • Google Workspace apps
  • Microsoft 365
  • HubSpot
  • Trello
  • Netflix
  • Zoom
  • Zendesk
  • DocuSign
  • Slack
  • Adobe Creative Cloud
  • Shopify
  • Mailchimp

Wat zijn de belangrijkste voordelen van op SaaS gebaseerde diensten?

SaaS heeft veel voordelen, maar we lichten de belangrijkste uit.

  • Met SaaS hebt u toegang tot geavanceerde applicaties – de gebruiker hoeft geen software, middleware of hardware te kopen, installeren, onderhouden of updaten. Bedrijven met beperkte middelen kunnen zich zelfs de meest geavanceerde bedrijfssoftware veroorloven, zoals CRM en ERP.
  • Gebruikers kunnen alleen betalen voor de functies die ze gebruiken – Saas stelt gebruikers in staat om bronnen te besparen door automatisch te schalen volgens het gebruiksniveau.
  • Toegang tot gratis clientsoftware – gebruikers hebben alleen een webbrowser nodig om de meeste SaaS-apps uit te voeren.
  • Eenvoudige mobilisatie van personeel – SaaS-apps vereisen alleen een internetverbinding en een apparaat om te draaien. Daarom zijn ze een perfecte oplossing voor bedrijven die hun personeel regelmatig moeten mobiliseren zonder zich zorgen te hoeven maken over beveiligingsproblemen.
  • Overal toegang tot app-gegevens – aangezien SaaS-apps gegevens in de cloud opslaan, hebt u er altijd en overal toegang toe.

Wat maakt software SaaS?

Een van de kenmerken van een SaaS zijn:

  • multi-tenancy model
  • geautomatiseerde voorziening
  • eenmalig inloggen
  • facturering op basis van abonnement
  • hoge beschikbaarheid
  • elastische infrastructuur
  • dataveiligheid
  • applicatie beveiliging
  • snelheidsbeperkend/QoS
  • audit
Auditlogfilter in Helpdesk ticketsoftware - LiveAgent

Hoeveel kost SaaS?

Veel prijsmodellen werken op abonnementsbasis. Gebruikers betalen een abonnementsprijs of een maandelijks bedrag. Hier zijn enkele prijsmodellen die zijn gebaseerd op het abonnementsmodel:

  • gratis of op advertenties gebaseerd – gratis service
  • vast tarief – jaarlijkse of maandelijkse abonnementskosten
  • per gebruiker – een vaste abonnementsprijs voor elke gebruiker
  • lagen per gebruiker – één abonnementsmodel voor meerdere gebruikers
  • op gebruik gebaseerd of betalen per gebruik
  • op functies gebaseerde lagen
  • freemium

Kan ik software als een service maken en aanpassen?

Saas is nodig voor het bereiken van een gestage bedrijfsgroei, hier leest u hoe u uw eigen SaaS in 4 stappen kunt maken.

1. Onderzoek de markt

De wereldwijde SaaS-markt wemelt van de leveranciers van oplossingen, wat uw behoefte om kant-en-klare oplossingen te ontwikkelen alleen maar vergroot. Begin met het onderzoeken van de markt om inzicht te krijgen in uw doelgroep, hun belangrijkste verzoeken, de essentiële functies en uw concurrenten. Begrijp ook de bedrijfsmodellen die ze hanteren.

2. Maak een plan voor uw product

Het plannen van uw product moet de functionaliteiten en kenmerken van uw SaaS-oplossing omvatten en het klantenbestand dat het gaat gebruiken. Bovendien moet u de terugkerende behoefte aan een dergelijke oplossing begrijpen.

Als u begrijpt wat uw doelgroep motiveert om uw product te gebruiken, kunt u een oplossing creëren die hun specifieke pijnpunten aanpakt. U moet ook de prijsstrategie en de marketingcampagne plannen om uw product correct te adverteren.

Projectplan en beoordeling

3. Bepaal uw SaaS-vereisten

Dit zijn de functies die uw SaaS-product moet hebben:

  • multi-tenant architectuur
  • applicatie- en gegevensbeveiliging
  • frontend UI/UX-ontwerp
  • backend databeheer
  • integraties van derden
  • gebruikersanalyse en monitoring

4. Kies een technologiestapel

Elke SaaS-oplossing heeft twee essentiële aspecten: frontend (client-facing) en backend (server-side). Voor de frontend heb je tools nodig zoals CSS, HTML en JavaScript (Vue.js, Angular en React).

Voor de backend hebt u veilige, schaalbare en snelle frameworks nodig zoals Ruby on Rails, .Net, Laravel of Python. Denk ook aan de servers. Kiezen van:

  • externe servers
  • fysieke servers
  • servers op afstand

Improve your customer service

Create memorable customer experiences with LiveAgent that boost revenue.

Frequently asked questions

Wat is software als een service?

SaaS is een oplossing waarmee gebruikers via internet toegang kunnen krijgen tot cloudgebaseerde apps. Ze kunnen zo'n oplossing gebruiken om apps te verbinden in een online omgeving.

Waar wordt SaaS voor gebruikt?

Het kan worden gebruikt voor CRM, contentbeheer, verkoopbeheer, toegangsbeheer, databasebeheer, financieel beheer, HR-beheer, patchbeheer, projectbeheer, enz.

Hoe werkt software als een service?

SaaS-servicemodellen werken via cloudlevering, waardoor de gebruiker de software-infrastructuur niet hoeft te installeren en beheren. De provider staat de gebruiker gewoon toe om via het netwerk toegang te krijgen tot de SaaS-applicatie.

Wat zijn voorbeelden van software als een service?

De beste voorbeelden van SaaS zijn oplossingen zoals Salesforce, Microsoft 365, HubSpot, LiveAgent, Zoom, Netflix, Mailchimp en meer.

Wat zijn de belangrijkste zakelijke voordelen van op SaaS gebaseerde diensten?

De belangrijkste voordelen van SaaS zijn onder meer toegankelijkheid, operationeel beheer, betaalbaarheid, schaalbaarheid, analyse en verhoogde beveiliging.

Wat maakt software SaaS?

Multitenancy, geautomatiseerde levering, hoge beschikbaarheid, cloudlevering, gegevens- en applicatiebeveiliging vormen de belangrijkste kenmerken van SaaS-software.

Hoeveel krijgt u van SaaS?

Omdat SaaS-oplossingen meerdere abonnementsmodellen bieden, kunt u op basis van uw specifieke behoeften bepalen hoeveel service u wilt.

Hoe kan ik software als een service maken?

Hierboven hebben we de stappen besproken die u moet nemen. Om het proces te vereenvoudigen, moet u de markt onderzoeken, uw product en zijn functies plannen en de juiste technologie en servers selecteren.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.